• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli, by kierowcy zwolnili. A ci jeżdżą pod prąd

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Teoretycznie powinien uspokajać ruch i wpływać na bezpieczeństwo kierowców i pieszych. W praktyce większość kierujących go ignoruje, jeździ pod prąd i łamie przepisy. Czy próg zwalniający zamontowany na wjeździe do parkingu podziemnego GCH Manhattan jest potrzebny?



Są gumowe, betonowe, żeliwne, oznakowane i nieoznakowane, pojedyncze (a czasem potrójne), legalne i nielegalne, poprawiające bezpieczeństwo, ale i bezcelowe. Mowa o progach zwalniających, a więc jednym ze sposobów na uspokojenie zapędów kierowców i ich upodobania do szybkiej jazdy tam, gdzie nie ma do tego sprzyjających warunków.

Jakie progi zwalniające są najlepsze?

Z "leżącymi policjantami", jak się je potocznie nazywa, mamy do czynienia przed przejściami dla pieszych, w rejonach szkół, hoteli i budynków użyteczności publicznej, ale też na wjazdach na podziemne parkingi zamkniętych osiedli czy galerii handlowych.

W założeniu progi mają uspokajać ruch w tych newralgicznych miejscach. W praktyce często jest odwrotnie. Kierowcy je omijają (po niektórych z nich nie chce jeździć nawet policja), wjeżdżają tylko dwoma kołami, jadą pod prąd czy po chodniku, chcąc w ten sposób uniknąć redukcji biegów, czasem nawet zatrzymania pojazdu czy w najgorszym wypadku - uszkodzenia podwozia czy amortyzatorów. Tak też jest przy GCH Manhattan we Wrzeszczu.

Lepiej go ominąć, nawet za cenę jazdy pod prąd

Na problem z poprzeczną stalową belką zainstalowaną na zjeździe do podziemnego parkingu przy Manhattanie zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników. Według niego próg jest zbyt wysoki, ma zbyt ostre krawędzie i nie da się po nim przejechać bez radykalnego wytrącenia prędkości i ryzyka uszkodzenia niskiego zawieszenia czy przebicia opony.

- Każdy kierowca, który choć raz korzystał z tego parkingu wie, że lepiej dmuchać na zimne i ten próg po prostu ominąć lewym pasem. Problem w tym, że trzeba wówczas przekroczyć podwójną ciągłą linię i jechać pod prąd - mówi jeden z naszych czytelników, często korzystający z podziemnego garażu pod GCH Manhattan.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.
  • Zdaniem kierowców próg zwalniający przy wjeździe do GCH Manhattan zamiast poprawiać bezpieczeństwo, sprawia, że kierowcy łamią przepisy i jeżdżą pod prąd.


Kierowcy ignorowali ograniczenie

Władze galerii zdają sobie sprawę z problemu. Początkowo w tym miejscu obowiązywało ograniczenie prędkości do 10 km/h (znak wciąż wisi przy wjeździe), ale kierowcy je ignorowali.

- Próg zwalniający na wjeździe na parking podziemny GCH Manhattan został zainstalowany w trosce o bezpieczeństwo klientów centrum. Na wjeździe do Centrum obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h. Niestety przed zainstalowaniem progu nikt tego ograniczenia nie przestrzegał, a nawet wielokrotnie zdarzały się przypadki dużego przekroczenia tej prędkości - tłumaczy Katarzyna Szczycińska, dyrektor zarządzający GCH Manhattan. - Zaraz za miejscem ulokowania progu znajduje się wyjście ewakuacyjne z centrum. W przeszłości był już zainstalowany łagodniejszy próg, ale być może dlatego nie wpływał on na kierowców wjeżdżających do centrum i mimo obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, nie zwalniali i dojeżdżali do zjazdu z nadmierną prędkością, nie tylko nie przestrzegając przepisów, ale też powodując zniszczenie instalacji odwadniającej znajdującej się na poziomie -1.
Próg jest bezpieczny, ale...

Jak tłumaczą przedstawiciele centrum handlowego, choć próg pojawił się w 2012 r. przez trzy lata jego funkcjonowania nie odebrano ani jednego sygnału o uszkodzonym samochodzie któregoś z klientów. Dodają, że próg można bezpiecznie pokonać, ale pod warunkiem zachowania odpowiedniej prędkości.

- Próg został zainstalowany prawie trzy lata temu i wykonany tak, aby sprawny pojazd, przy zachowaniu obowiązującej w tym miejscu prędkości 10 km/h, mógł go bezpiecznie pokonać. Do dzisiejszego dnia nie został nam zgłoszony żaden przypadek uszkodzenia pojazdu lub jego części. Nie jest to dla nas sytuacja idealna, lecz brak zdyscyplinowania kierowców wymusił takie radykalne rozwiązanie. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo ogółu klientów centrum - dodaje Katarzyna Szczycińska.
Jesteś kierowcą? Dużo jeździsz i widziałeś gdzieś podobny problem? Znasz inne miejsca, gdzie kierowcy przegrywają nierówną walkę z absurdami na drodze? Napisz do nas! Na wasze zdjęcia, filmy i wiadomości czekamy pod adresem: korki@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Ale macie problemy, nic tylko usiąść i płakać..... (2)

    Często odwiedzam Manhattan i nie widzę, żadnego problemu z tym progiem. Fakt, trzeba zwolnić ale czy to komuś przeszkadza? Ludzie, czy wy wszędzie widzicie problemy, nawet w jakimś głupim progu? Faktycznie musicie mieć smutne życie...

    • 12 9

    • Zwolnienie nie jest problemem (1)

      Problemem jest to, gdy przejeżdżam samochodem dopuszczonym do ruchu, produkowanym przez dużego producenta na skalę masową zawsze zaryję podwoziem, nawet jak zatrzymam się przed samym progiem. Po prostu właściciele w swoich SUVach nie widzą problemu.

      • 2 2

      • Ja mam samochód o niskim zawieszeniu i nie mam problemu

        Widocznie musisz zrobić sobie zawieszenie skoro ryjesz. Kiedy ostatnio badales amory i sprężyny?

        • 1 0

  • Też bym tak robił (6)

    • 112 23

    • Ten próg jest za ostry!!!

      Można tam pogubić zawieszenie nawet przy 5 km/h!!!

      • 5 0

    • dodać drugi przy wyjeździe i załatwione (4)

      chyba najprościej

      • 11 14

      • (3)

        Argument o wyjściu ewakuacyjnym jest bzdurny. W czasie ewakuacji samochody będą jechały w drugim kierunku.Popieram budowę progu dla wyjeżdżających.Kpię z obydwu progów. Kto pełnym gazem wjeżdża do garażu ?

        • 5 4

        • Ja bym tam zainstalował jednostronną kolczatkę i po kłopocie (1)

          • 3 1

          • trochę grubo ale się sprawdza

            kolorowe jarmarki
            blaszane zegarki
            i zacofane polskie dzikusy

            • 0 3

        • no jak to kto, botang

          taki czerwony co ma kółka
          i przynosi prezenty pod choinkę

          • 1 0

  • Naprawdę? Innych tematów nie ma? (9)

    Ominięty próg na wjeździe do centrum handlowego, jest motywacją dla dziennikarzy aby zrobić o tym materiał? Z wywiadem z dyrektor centrum, z filmem....
    No to już może opisujcie pogodę za oknem??
    Na dworcu ostatnio dwie babki stały w windzie, bo nie wiedziały, że guzik trzeba wcisnąć. To może artykuł o tym, czy przyciski w windach są dobrze oznaczone? Też można zaprosić dyrektorów, producentów, specjalistów itd.

    Miłego dnia!

    • 238 53

    • przeciez to nie wp czy onet tylko lokalny portal (1)

      I co jest złego że piszą o lokalnych sprawach, nawet tych mniejszych?

      • 10 4

      • To, że ten temat prawie nikogo nie obchodzi. Szkoda prądu.

        • 2 5

    • (4)

      to jest portal lokalny i w odróżnieniu od portali ogólnopolskich powinien też zajmować się zwykłymi codziennymi sprawami, i dobrze. Usprawnianie ruchu w mieście to nie jest jakaś błaha sprawa. Co ty byś chciał, żeby tu było? Relacje z obrad sejmiku wojewódzkiego?

      • 23 6

      • Co ma próg zwalniający na wjeździe do galarii handlowej wspólnego z usprawnieniem ruchu w mieście? (1)

        • 15 3

        • nie da się zapier...

          • 6 4

      • tylko ten próg jest ta (1)

        • 3 2

        • od trzech lat!!!

          • 4 1

    • (1)

      ja bym zaprosił do skomentowania tego problemu prezesa Jarosława

      • 15 12

      • A ja Ryśka Swetru

        On się ostatnio wypowiada na każdy temat, chociaż przeważnie nie ma pojęcia o danej sprawie.

        • 23 12

  • Gdynia Witomino

    Tego typu sytuacja jest na Wielkokackiej w Gdyni. Progi zwalniajace a kierowcy myk podwójna ciagla i hulaj dusza piekla nie ma :) tylko czekac az cos sie stanie. Jak bede mial farta to we mnie ktos przywali

    • 0 2

  • zlikwidować to badziewie

    albo jak już tak bardzo musicie ten próg tam mieć przy wjeździe to zamontujcie go na poziomej powierzchni, a nie na zjeździe.
    i tak.
    omijam ten próg za każdym razem

    • 7 2

  • Rada (1)

    to nie jest droga publiczna , dlatego nikt nie moze karać kierowców za przejechanie ciągłej linii. Nie dajcie się naprać nie ma tu żadnego wykroczenia.

    • 12 3

    • to jak będziesz jechać pod prąd

      To chętnie sam Ci na czołowe wyskocze. Dostaniesz potrójny mandat... jazda pod prąd, nie ustapienie pierwszeństwa jadacemu pod górę i kolizja....
      Rób tak dalej

      • 3 2

  • próg jest czy go nie ma. (5)

    Dla mnie to nie problem. Nie mam terenówki ale nie omijam progów. A w tym miejscu dobrze że jest. Jeżeli ktoś omija próg w tym czy podobnym miejscu powinien się zastanowić po co on jest. Największy problem z progami mają dresy w dresowozach i stare sztrucle z których rdza leci na każdej nierówności.

    • 17 10

    • Zwolnienie nie jest problemem (1)

      Jazda zgodnie z przepisami nie stanowi dla mnie problemu. Problem mam gdy stosując się do przepisów uszkadzam sobie podwozie! Zaznaczam że jeżdżę sprawnym i produkowanym na skalę masową samochodem.

      • 2 2

      • kaszlaki i trabanty też robili masowo...

        • 1 1

    • (2)

      Wiem po co są progi i zwalniam kiedy trzeba, nie jestem dresem i nie mam starego sztrucla, ale po niektórych progach, takich jak przy tym centrum handlowym, to po prostu nie da się przejechać nawet wolno nie uszkadzając zawieszenia.Jeśli muszę skorzystać z tego centrum to również omijam ten próg. Pozdrawiam i życzę trochę więcej rozsądku nam wszystkim :)

      • 4 5

      • (1)

        Pier..isz jak potłuczony. To co ty masz za samochód pochwal sie ze przejazd przez próg niszczy e nim zawieszenie.

        • 4 2

        • Pewnie Malucha

          • 3 0

  • Kierowcy - stan umysłu (7)

    Połowa problemów poruszanych na portalu, to problemy kierowców - a to jeden zaatakował drugiego, bo za wolno ten jechał, a to buspas zrobili i skrzywdzili władców szos, a to za mało się inwestuje w drogi, a za dużo w ścieżki rowerowe i chodniki dla biedaków, których nie stać na samochód. Mam nieodparte wrażenie, że ten wynalazek zaczyna trochę przeszkadzać w relacjach społecznych.

    • 207 106

    • Ten wynalazek nie przeszkadza w relacjach społecznych (3)

      On je likwiduje całkowicie! Ludzie, którzy zaczynają wszędzie jeździć samochodami robią się odseparowani od realnego świata.

      • 54 17

      • (2)

        dobra idz się socjalizuj w swojej skmce z menelaosami w przedziale imprezowym - wez ogorki tylko i zapojke. Pozdro

        • 31 59

        • omijam lewa strona - tyle w temacie (1)

          tunele wzdloz wisly tez można budowac...

          • 2 2

          • W popżeg zdecydowanie lepiej :)

            • 1 2

    • (2)

      Niestety, cebulaki pracują tylko po to, by mieć na VW w gazie po Niemcu. Cały cel życiowy to zatankować go.

      • 49 16

      • (1)

        Zatankować do pełna, a nie za 50pln jak zwykle.

        • 32 5

        • no od święta można się szarpnąć

          • 14 3

  • Te niektóre progi to jakaś pomyłka budowlana, są zbyt wysokie !

    Dzisiaj o jeden taki dosłownie przetaczałem się autem a i tak jak nie walnie o podwozie. Gratuluję mistrzom drogowym co zbudowali takie garby fantazji i współczuję mieszkańcom Kaczych Buków.

    • 3 0

  • Kilka uwag (3)

    Istnieje rozróżnienie miedzy progiem zwalniającym a progiem podrzutowym. Podrzutowy ma profil, ktory praktycznie umożliwia przetoczenie się z minimalna prędkością. Problem, ze większość zarządców dróg nie rozróżnia tych pojęć.
    Kolejna sprawa to ograniczenie do 10km/h. Nie wiem kto je ustanowił, ale wiem ze ta osoba nigdy nie siedziała na miejscu kierowcy. Większość prędkościomierzy jest tak wyskalowana, ze zaczyna pokazywać prędkość od 20km/h, nie można wymagać od kierowców, żeby przestrzegali ograniczenia którego nie sposób, przy maksimum dobrej woli, spełnić.

    • 29 10

    • Od rowerzystów w Sopocie można, to od kierowców nie można? (2)

      • 7 2

      • Prędkościomierz (1)

        Moze ktoś szanownego Pana wpuści na miejsce kierowcy, wtedy proponuje spojrzeć na to cos co ma na tarczy km/h. I co? Jest tam 10 na tarczy, czy skala zaczyna się od 20?
        Dlatego nie można wymagać przestrzegania ograniczenia dla prędkości której nie można kontrolować.

        • 4 2

        • równi i równiejsi

          ale od rowerzystów można wymagać, żeby przestrzegali ograniczenia dla prędkości której nie można kontrolować, tak?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane