Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką

Gdańscy drogowcy robią kolejny krok w celu wyeliminowania z zabytkowej części Oliwy ruchu dużych pojazdów ciężarowych. Właśnie ruszyła wymiana znaków ograniczających poruszanie się po dzielnicy ciężarówek z dotychczasowych 24 ton na 8 ton. O zmiany zabiegali mieszkańcy i Rada Dzielnicy. Powodem ich wprowadzenia jest rosnąca liczba inwestycji w dzielnicy, a wraz z nią poruszających się po niej ciężarówek.



Czy ciężarówki są problemem w dzielnicy, w której mieszkasz?

Zobacz wyniki (1026)
Z problemem nadmiernego ruchu samochodów ciężarowych mamy w Trójmieście do czynienia w kilku miejscach. Utrudnienia powodują przede wszystkim na obwodnicy (głównie zimą, gdy blokują ruch na wzniesieniach). Od lat roztargnieni kierowcy sprawiają też kłopot pod wiaduktem kolejowym na Hallera, gdzie zrywają sieć trakcyjną. Ciężarówki uprzykrzają też życie mieszkańcom Nowego Portu, Letnicy czy Oliwy.

W tej ostatniej pierwsze zmiany ograniczające ruch ciężarówek wprowadzono w 2013 roku. Wówczas o znaki zmuszające kierowców samochodów ciężarowych do omijania zabytkowej dzielnicy także walczyli mieszkańcy, wsparci głosami miejscowych radnych. Po analizie przeprowadzonej przez drogowców z działu inżynierii ruchu wypracowano kompromis - mieszkańcy chcieli ograniczenia do 16 t, ostatecznie na wjeździe do dzielnicy stanęły znaki dopuszczające ruch pojazdów do 24 t.

W 2016 r. pod wiaduktem na Hallera wprowadzono zakaz ruchu dla ciężarówek.


Po pięciu latach potrzebne są dalsze zmiany. Głównym powodem zaostrzenia zakazu jest rosnąca liczba prowadzonych inwestycji i ciężkiego sprzętu, jaki codziennie wjeżdża i wyjeżdża z Oliwy.

W środę drogowcy zaczęli wymianę dotychczasowych znaków z 24 t na 8 t.

- W ostatnim czasie rozpoczęło się w dzielnicy kilka budów, a to spowodowało nasilenie ruchu pojazdów ciężarowych. Inwestycje te obsługiwane są między innymi pojazdami o ciężarze dopuszczalnym nieprzekraczającym 24 ton, czyli takim, jaki dotychczas obowiązywał na wszystkich ulicach Oliwy. Stoimy na stanowisku, że po rozbudowie układu drogowego miasta (m.in. Trasa Słowackiego) Oliwa ze swoim parkiem, katedrą powinna być dzielnicą, w której ruch ciężki należy ograniczać do minimum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Jak dodaje, urzędnicy zdają sobie sprawę, że incydentalnie może wystąpić konieczność wjazdu pojazdu o masie przekraczającej tę dopuszczalną, np. w trakcie transportu ładunków cięższych niż dopuszczona masa.

- W takich sytuacjach Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie wydawał identyfikatory wjazdowe na podstawie wniosku określającego potrzebę wjazdu ze wskazaniem dokładnego terminu - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami.
Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami. graf. Trojmiasto.pl
Na czym w praktyce polegać będą wprowadzone zmiany? Wkrótce pojazdy ciężarowe o masie dopuszczalnej przekraczającej 8 ton będą musiały omijać tę dzielnicę (z wyłączeniem pojazdów posiadających identyfikatory).

- Zwracamy także uwagę, że na podstawie umów drogowych wkrótce w Oliwie wybudowane zostaną nowe ulice, w tym tzw. ul. Nowa Opacka, tzw. ul. Nowa Górskiego oraz tzw. ul. Nowa Sudecka. Przebudowana zostanie ul. Opacka, skrzyżowanie ul. Opackiej z ul. Czyżewskiego, ul. Czyżewskiego, a także al. Grunwaldzka w rejonie skrzyżowania z ul. Opacką. Inwestycje te znacznie przyczynią się do usprawnienia obsługi komunikacyjnej dzielnicy i poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - przypomina Kiljan.

Opinie (152) 5 zablokowanych

  • konstytucja (13)

    ja mam ciezarowki od komunistow dostalem przy okraglym stoliczku hihihi dlatego dzis ich bronie calym sobom i moimi ciezarowkami bede i z bollem kto przeciw nam no kto?

    • 27 95

    • Pijesz od samego rana? (5)

      • 22 6

      • ja tancze (4)

        tak z radsikiem i protasem buteleczki wina na lotnisku w niemczech hihihi

        • 7 9

        • Żarty żartami, ale Adrian ostatnio jakiś ciągle opuchnięty. Ciekawe. (1)

          • 11 9

          • KE to zakwestionuje !

            PO zapytało czy wolno?

            • 5 0

        • Górski skończył inwestycje i znak POstawili (1)

          • 6 1

          • Jeszcze Euro Styl nadworny skończy i wogole będzie zakaz

            • 2 0

    • jesteś wyjątkowym tępakiem (5)

      • 2 7

      • ojejku (4)

        a ty jaki mądry wspaniały czerwony milosnik okragłego stoliczka

        • 6 5

        • a ty magdalenki, gdzie bracia xero stukali się kieliszkami z ... wiadomo kim (3)

          • 4 3

          • Stukał to Wałęsa (1)

            Zdania sa POdzielone co do imienia

            • 6 2

            • Na J albo na L - wybieraj...

              • 6 3

          • brawo

            najwiecej pil z czerwonymi braćmi bolek , na wakacjach w arlamowie to PObil rekord guinnesa

            • 4 2

    • zapytanie

      piszesz takie brednie, żeby zaistnieć na Trojmiasto.pl?

      • 4 2

  • Mogliby ten zakaz również zrobić na obwodnicy trójmiasta (16)

    w końcu tiry zniknęły by z obwodnicy

    • 48 111

    • #ciezarowkidomiasta

      Chociaz troche przemyslalas co napisalas?

      • 58 8

    • (6)

      ... i towary ze sklepów, zamknięte tez będą wszystkie porty morskie. genialny pomysł :) jestem za a nawet przeciw

      • 40 7

      • (5)

        No właśnie tak się zastanawiam, ile tych tirów wozi towar do Gdańska, Sopotu czy Gdynii a ile po prostu przejeżdża przez obwodnicę i Trójmiasto ani trójmiejski obywatel nic z tego nie ma za wyjątkiem zwiększonego ruchu na tej trasie.

        • 11 33

        • (2)

          Przecież to cześć międzynarodowego szlaku, a i dla krajowego transportu bardzo ważny odcinek. Którędy niby miałoby to jechać?

          • 35 5

          • (1)

            a po co ma jechać jak może płynąć albo lecieć?

            • 10 21

            • Gdyby głupota umiała latać...

              • 24 2

        • Łatwo się przekonać

          Węzeł Kwiatkowskiego zjazd od strony Gdańska i A1: większość ciężkiego transportu zjeżdża do portu, dalej do Cisowej jedzie garstka.

          • 9 1

        • Dlatego właśnie miała być budowana obwodnica metropolitalna wraz z trasą kaszubska

          • 10 0

    • Popieram. I dla pieszych zakaz chodzenia po chodnikach. Żeby w końcu było gdzie parkować.

      • 41 3

    • Wyłaczyć interent d**ilom (1)

      • 24 2

      • Będziesz pierwszy...

        • 4 7

    • Do szkoły z powrotem, a nie tu bzdury wypisywać

      • 6 0

    • Grubo poszłaś...
      A jak tam święta? Wszyscy zdrowi?

      • 8 0

    • iwonka musisz mieć na głowie bujne blond włosy

      • 8 1

    • p.Iwona bredzi

      • 1 0

    • I po tygodniu umarła byś z głodu i smrodu

      • 0 0

  • (5)

    U nas w Kartuzach nie ma z tym problemu.

    • 37 16

    • U Was to w ogóle nic nie ma (2)

      • 12 4

      • ech biedaku...

        • 2 0

      • To tak jak u Ciebie w głowie.

        • 1 1

    • (1)

      Uważa i unas to wy jesteście problemem

      • 1 0

      • Jeszcze raz, na trzeźwo i po polsku...

        • 1 0

  • A może robić porządne drogi i wymagać gwarancji!!!!!!???!!!! (6)

    A nie pic na wodę fotomontaż, za ciężkie pieniądze dla znajomych firm z ratusza....

    • 78 40

    • to jest szerszy problem (3)

      drogi buduje się według wytycznych GDDKiA. To nie jest tak, że Gdańsk sobie sam ustala technologię i wymagania. Trzeba by zmienić te przepisy w całym kraju, a obecny rzad ma na głowie gorączkowe napychanie własnych kieszeni naszymi pieniędzmi więc nawet nie kiwnie kuśką w tym kierunku.

      • 17 8

      • Drogi w Oliwie buduje gddkia???? (2)

        • 7 6

        • Według wytycznych - doczytaj chociaż post...

          • 8 1

        • buduje kto wygra przetarg

          a warunki w przetargu są na podstawie zarządzeń GDDKiA a nie na podstawie uważania gdańskich urzędników

          • 4 2

    • A może skierować ciężarówki pod twoje okna?

      • 8 0

    • A może jednak warto zapoznać się z argumentacją miejskiego inżyniera ruchu?

      W przypadku Oliwy brzmi sensownie.

      • 5 1

  • (14)

    Wszędzie tylko zakazy, a potem będzie lament, że masła w sklepie zabrakło

    • 61 58

    • (10)

      tirem? maslo do sklepu?... tu se pomaluj...

      • 23 11

      • (8)

        A lidl,tesco i biedronka to czym wozi maslo?Pewnie samo pojawia sie na półce co?

        • 20 16

        • w bolandzie wozi tirem (7)

          W cywilizowanym świecie tiry zwalają to w centrum logistycznym pod miastem, a do docelowej lokalizacji dowozi mały dostawczak. I zanim usłyszę o kosztach - w Niemczech towary supermarketowe są tańsze.

          • 30 6

          • Dokladnie tak. U nas tirem jezdza po strefach zamieszkania bo moga.

            • 19 0

          • (5)

            To przywoz do każdej biedronki 33 palety 1 tirem albo 33 dostawczakami po 1 palecie.

            • 6 10

            • jak do twojego dostawczaka wchodzi 1 paleta masła

              no to słabo, koleżko

              • 12 4

            • i te 33 palety masła do 1 sklepu niby trafiają?

              czy jednak tir zostawia jedną tu i z pozostałymi jedzie do dalszych 32 sklepów? No raczej to drugie.

              • 9 7

            • Spaliny wieksze im wiecej samochodów (1)

              • 1 7

              • czy chcesz zakazać samochodów?

                Jeśli sikanie do basenu jest szkodliwe, należy tego zakazać, a nie ograniczać możliwość sikania - od dziś tylko najgrubsi mogą sikać.

                • 1 0

            • to niech biedronki wyzdychają
              lidle aldi netto i inne takie je wykupia
              i będą towary dostarczać tak jak w rajchu
              małymi dostawczakami

              w rajchu w niedziele tirom nie wolno wjechac na autostrade:-)
              i jakoś to tam dziala
              lepiej niż tu
              cud

              • 5 1

      • Nie tirem tylko np 12 tonowa ciezarowka i juz problem tzw solowka, albo sluzby komunalne np hakowce i hds na worki big bag pomyslales o tym? Myslisz ze sklepy typu zabka itp zmienia tabor z solowek 12t na dostawczaki zeby jezdzic na oliwe 4 razy zamiast raz ?
        Tu se namaluj

        • 4 6

    • Do dowozu masełka wystarczą 8 tonowe ciężarówki. (2)

      • 9 1

      • (1)

        Dał tylko przykład, ale widzę, że wy tylko masło żrecie?

        • 5 5

        • Trzeba pisać jak krowie na rowie bo najwięcej szczekają ci co nie mają pojęcia o niczym. 33 palety przywozi 1 tir do biedronki i jest tam cały asortyment sklepu A tak musiały by 33 dostawczaki po 1 palecie i do tego 33 kierowców A nie jeden

          • 5 8

  • drogi się sypią, to lepiej postawić znak. (3)

    problem z głowy:)

    • 96 20

    • Drogi sie sypia itp ale jak wykupisz pozwolenie to nagle jest dobrze,nawet 40tonowe auta moga smigac

      • 12 1

    • ciekawe kiedy tam remont drogi będzie

      Rybińskiego już dawno temu miała być remontowana a teraz to już 3 świat - nawierzchnia dziurawa jak sito. Fajna metropolia europejska 21 wieku - kpiny. Władze Gdańska - wstyd, wstyd i wstyd!

      • 7 0

    • Jak to w GD drogi się sypią? Przecież macie wszystko naj.

      • 2 1

  • Szkoda patrzeć na Oliwę duszoną tranzytem samochodowym. (11)

    To by była taka piękna dzielnica, gdyby móc do niej wyłącznie wchodzić pieszo, bryczką lub ewentualnie rowerem. Parki, brukowane ulice, kawiarenki, galerie. Byłoby mega.

    • 105 29

    • (1)

      Najlepiej nic nie mieć. Rodziny, pracy, samochodu i tylko sobie chodzić po parku z flaszeczką.

      • 23 24

      • O, suweren przemówił

        dzieli się swoimi aspiracjami XD

        • 5 3

    • Już ćwierć wieku temu słyszałem o takim pomyśle (2)

      Żeby ze Starego Rynku i Rybińskiego zrobić deptak. Chyba wszystko zależy od tunelu pod Pachołkiem...

      • 30 3

      • Wystarczy przebudować Czyżewskiego (1)

        I węzeł Opackiej z Spacerową przerobic na rondo. Wtedy samochody moglyby pojechać Nową Opacką a Rybińskiego możnaby zamknąć

        • 4 1

        • nie nie, zadnego ruchu nowa opacka

          jako mieszkaniec, absolutnie sie nie zgodze na to nigdy. Nie obchodzi mnie wygoda ludzi zza obwodnicy, ja wam po osowej nie jezdze pod oknami

          • 2 0

    • Bryczki... między biurowcami (1)

      bujasz w obłokach

      • 11 7

      • e, biurowce to w sumie przymorze

        Tak jak awf to żabianka (nawet jeśli administracyjnie przypisane do oliwy) Dla mnie oliwa to stara oliwa z kamieniczkami, każdy wie o które fragmenty chodzi

        • 5 0

    • "Byłoby mega." (1)

      Byłoby ładnie

      • 6 1

      • Byłoby masno.

        • 1 0

    • Jak się wchodzi bryczką lub ewentualnie rowerem?

      • 6 0

    • nic tak nie utrudnia chodzenia i jeżdżenia rowerem jak brukowane ulice

      za to dla resorowanych samochodów jest to właściwie nieodczuwalne. dodatkowo fundujesz mieszkańcom hałas a niepełnosprawnym horror (zapraszam na przejażdżkę wózkiem po bruku, piszę niestety z własnego doświadczenia)

      • 2 0

  • (4)

    Odcięli transport od Spacerowej. Czyli wszystko to pojedzie Słowackiego i Wielkopolską. Dłużej, dalej,. Więcej spalin, ale komu innemu pod oknem. Ot i wymyślili.

    • 113 29

    • pewnie sami tam mieszkają

      • 8 2

    • Przez Kościuszki we Wrzeszczu

      już jeździ połowa tranzytu z portu do obwodnicy...

      • 21 2

    • Pewnie jakiś Xiądz nacisnął gdzie trzeba. Przypadków nie ma.

      • 7 2

    • Jak Wielkopolską to się zgadzam

      • 2 1

  • (9)

    Na obwodnicy takich znaków nastawiajcie to zobaczycie, że zaraz będzie na niej luźno. Gorzej tylko, że półki w sklepach mogą zacząć świecić pustkami.

    • 28 23

    • Nie siaj tyle na koło

      Bo ci szkodzi

      • 2 3

    • Towary powinno się dowozić (5)

      co centrów logistycznych koleją, ewentualnie :tirami". Dystrybucja po mieście - samochodami dostawczymi, nawet elektrycznymi.

      • 13 2

      • (3)

        pewnie ,że można, tylko przewiezienie 20 ton , zamiast jednej ciezarowki będzie wymagalo 20 dostawczakow. I ktoś to musi jeszcze przeladowac - koszty, koszty. Rozumiem,ze jesteś gotow zaplacic za to idąc do sklepu? Nie mowiac już o tym,że dostawczak elektryczny to na razie faza testow i koszt ogromny..Liczyc to w PL nie umieja, niestety.

        • 8 6

        • Słusznie, niestety wiele osób tego za cholerę nie rozumie, za to w mądrzeniu w Polsce każdy jest ekspertem

          • 7 2

        • ty no ale co za bzdura (1)

          20 ton mleka do 1 sklepu? No raczej nie. Sklepy pakują cały tir mleka i potem on jeździ od sklepu do sklepu wszędzie zostawiając po jednej-dwóch paletach. Spoko, biedra ma oszczędności ale my dostajemy po tyłku za pomocą spalin, korków i poniszczonych dróg.

          • 6 7

          • Widać iż myślenie bardzo Cię boli

            popatrz na dostawy do biedronki, Lidla, ile palet dostarcza się jednorazowo. A są sklepy gdzie dostawy są dwa razy dziennie bo taki jest obrót, Masz jeszcze Castoramę, Leclerca, Obi, Dr. Oetker, Leroy Merlin tam się nie jeździ dostawczakiem no chyba że z pieczywem,

            • 4 1

      • Super, dzięki takiemu rozwiązaniu będzie 20 razy więcej samochodów po mieście jeździło by rozwieść ten sam towar. Nie mówiąc skąd wziąć ludzi do pracy

        • 7 4

    • Powtarzasz się.

      • 1 0

    • No.. I wtedy nowobogacki będzie mógł rozbujać swojego suwa do kosmicznej prędkości

      bez strachu że będzie musiał zwolnić

      • 1 1

  • ul. Spacerowa (3)

    Pewnie spadnie tym samy ruch ciężarówek na Spacerowej, ale bez zmiany organizacji ruchu na tym obszarze i wyprowadzeniu ruchu z Osowej z ulicy Opata Jacka Rybińskiego to wiele się nie zmieni.

    W tamtym obszarze potrzebne jest bezkolizyjne połączenie drogowe wyprowadzające ruch na obwodnicę, samo ograniczenie ruchu ciężarówek to tylko zabieg kosmetyczny.

    • 54 16

    • strasznie dużo ciężarówek jeździ po Spacerowej....

      • 9 0

    • Szczególnie, że nie ciężarówki są problemem a stały, nasilony ruch osobówek

      Ruch samochodów osobowych w szczytach porannym i popołudniowym.
      Koło mnie jest Biedronka i jak obserwuję to dostawy towarów są wcześnie rano koło 6:00, kiedy jeszcze misie pracownicze smacznie śpią jak i ich samochodziki. Armageddon na ulicach się tworzy wraz z jednoczesnym wyjazdem do/z pracy...

      • 8 0

    • jeśli ludzie będą chcieli codziennie do pracy dojeżdżać w standardzie 1 samochód : 1 osoba

      to można pobudować setki kilometrów i ostatecznie korki będą i tak.

      Albo miasto się na tyle wyludni, że nie będzie korków, bo nie będzie i po co przyjeżdżać do miasta.

      Niestety rozwiązanie tyle proste, co niepopularne - praca nad sprawną komunikacją w mieście, a nie tylko nad usprawnieniami dla samochodów. Pociągi, autobusy, rowery, a nawet ścieżki / chodniki dla pieszych i przyjazne otoczenie.

      Niestety, u nas tylko się do tego zagadnienia podchodzi objawowo - są korki = szersza droga. Zamiast przyczynowo - dlaczego są korki? Co można zrobić, aby np. 20-30% kierowców jednak zrezygnowało z samochodu.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.