- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (613 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (38 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (366 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
Co się zmieniło w przestrzeni Trójmiasta w 2020 r.
To był raczej rok kontynuacji niż rozpoczynania nowych inwestycji, zarówno jeśli chodzi o budynki użyteczności publicznej, jak i przedsięwzięcia infrastrukturalne, których większość ma być gotowa w 2021 roku. Udało się jednak zakończyć i oddać do użytku kilka projektów. Miasta sprzedały po atrakcyjnych cenach swoje działki, co może zwiastować rozpoczęcie w najbliższym czasie nowych inwestycji.
Dla pasażerów
Terminal promowy w Gdyni
Jego budowa rozpoczęła się wiosną 2019 r. Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie wszystkich prac, również tych na zewnątrz. Rozpoczęło się także wyposażanie głównego obiektu terminalu. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych.
Terminal promowy ma być gotowy pod koniec 2021 r. Wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.
Pirs lotniskowy
Od października zeszłego roku trwa rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska o pirs, czyli długi na ok. 400 m rękaw, w którym obsługiwani będą podróżni. Dzięki temu przepustowość portu lotniczego zwiększy się z 7 mln do 9 mln pasażerów rocznie.
W grudniu budowniczowie świętowali zawieszenie wiechy, co oznacza, że obiekt osiągnął już najwyższy punkt konstrukcyjny.
Wartą 255 mln zł inwestycję realizuje Doraco. Otwarcie pirsu zaplanowane jest na początek 2022 r.
Remont dworca Gdańsk Główny
Utrudnienia na dworcu trwają od września 2019 r., kiedy ruszyły pierwsze prace związane z modernizacją 120-letniego budynku przy Podwalu Grodzkim.
W ramach prac we wnętrzu odtworzone zostaną witryny kasowe i sklepowe z drewna dębowego, jak na początku XX w., przywrócona będzie pierwotna kolorystyka oraz wróci historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli. Posadzka zostanie wyłożona żółtymi, granitowymi płytami. Wrócą również witraże w półrozetach holu dworca od strony Podwala Grodzkiego oraz peronów.
Zmiany pojawią się również na zewnątrz, a część z nich jest już widoczna. Budowniczowie odtworzyli wzór mozaiki z kolorowych dachówek, która istniała na budynku w momencie oddania go do użytku w 1900 r. Obecnie rekonstruowany jest dach w północnej części budynku, który zyska formę czterospadową. W dalszych planach jest odtworzenie szklanej kopuły doświetlającej dojście do toalet i pryszniców w skrzydle budynku, oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji, wymiana stolarki okiennej i okrycia dachu na wieży zegarowej czy powstanie tarasu nad barem McDonald's. Gmach zyska też iluminację oraz powstanie nowa część tunelu do wysokości głównego wejścia.
Wykonawcą wartych niemal 100 mln zł prac jest Mostostal Warszawa. Modernizacja dworca ma się zakończyć pod koniec 2021 r.
Węzeł Chylonia
Przebudowa węzła Chylonia w Gdyni rozpoczęła się we wrześniu 2019 r.
W ramach węzła pod pl. Dworcowym powstał parking podziemny. Budowana jest nowa pętla trolejbusowo-autobusowa oraz przebudowywana jest trakcja trolejbusowa. Zmienia się również droga rowerowa wzdłuż ul. Kartuskiej. Inwestycja przewiduje także powstanie jednokondygnacyjnego obiektu z przejściem podziemnym i toalet publicznych. Węzeł zyska nowe oświetlenie i monitoring.
Prace realizuje konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras, a ich koszt to 45,8 mln zł. Przebudowa potrwa do lipca 2021 r.
Oddane do użytku w 2020 roku
Al. Adamowicza
Budowa jezdni i linii tramwajowej pod roboczą nazwą Nowa Bulońska Północna, która połączyła Ujeścisko z Moreną przez Jasień, rozpoczęła się w kwietniu 2018 r.
Inwestycja była udostępniana etapami. Część drogowa została udostępniona kierowcom 13 stycznia 2020 r., ale prace nadal były prowadzone. Natomiast pierwsze tramwaje z pasażerami wyruszyły na tory 30 czerwca. Ostatecznie wszystkie prace zakończyły się 31 sierpnia.
Budowa pochłonęła 243 mln zł, z czego ok. 58,5 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego. Wykonawcą prac było konsorcjum firm, którego liderem była spółka NDI z Sopotu.
Remont linii tramwajowej na Stogi
Przebudowa torowisk i układu drogowego na Stogach rozpoczęła się w czerwcu 2018 r. Na tę inwestycję mieszkańcy nadmorskiej dzielnicy Gdańska czekali ponad 30 lat.
Prace, które pierwotnie miały zakończyć się w maju 2019 r., przeciągnęły się o ponad rok. Jednak od października tego roku mieszkańcy dzielnicy mogą cieszy się z oficjalnego oddania inwestycji do użytku.
Co prawda tramwaje wróciły na trasę prowadzącą do plaży już latem, ale początkowo pokonywały ją bardzo wolno, bowiem wciąż prowadzone były prace.
Wykonawcą było konsorcjum, którego liderem była spółka Aldesa Construcciones Polska. Koszt modernizacji wyniósł 117 mln zł.
Odnowiona Lastadia
Proces odrestaurowywania budynków przy ul. Lastadia 2 oraz 41 rozpoczął się w 2017 r.
Budynek przy ul. Lastadia 2 został wybudowany w 1837 r. i pełnił funkcję gimnazjum, a w późniejszym czasie technikum chemiczno-spożywczego. Budynek przy ul. Lastadia 41 powstał w 1878 r. na potrzeby dyrekcji poczty.
Po trwającym trzy lata remoncie i pracach adaptacyjnych pierwszy obiekt zajął Wydział Geodezji Urzędu Miejskiego, drugi - Gdański Urząd Pracy.
Rewitalizacja trwała blisko trzy lata i pochłonęła 48 mln zł. Wykonawcą prac była firma Polaqua.
Dla kierowców
Wiadukt Biskupia Górka
Nowy wiadukt, na który składają się dwie osobne nitki jezdni, zaczął powstawać w marcu 2018 r. Inwestycja obejmowała również budowę naziemnego parkingu naprzeciwko budynku urzędów marszałkowskiego i wojewódzkiego.
Pierwotnie prace miały zakończyć w lipcu 2019 r., ale do tego czasu udało się wybudować tylko jedną z dwóch nitek, którą udostępniono kierowcom w sierpniu.
Obecnie wciąż trwa budowa drugiego wiaduktu, prace są tam zaawansowane w ponad 75 proc. Planowane oddanie go do użytku ma nastąpić latem 2021 r. W czerwcu zaś ma być gotowy parking na 388 miejsc postojowych.
Łączny koszt budowy wiaduktu i parkingu wynosi 163 mln złotych. Wykonawcą prac jest firma Budimex.
Trasa Kaszubska
Trasa Kaszubska to potoczna nazwa fragmentu drogi ekspresowej S6 o długości ok. 42 km, która powstaje między Gdynią a Lęborkiem. Jej realizacja została podzielona na cztery odcinki.
Budowa pierwszych trzech, patrząc od strony Gdyni, trwa od jesieni zeszłego roku. Ich łączny koszt wynosi 1,49 mld zł. Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budowa trzech odcinków potrwa do końca 2021 r.
W minionym tygodniu drogowcy otworzyli oferty na ostatni, 22-kilometrowy odcinek TK. Rozpiętość cenowa jest duża - od 577 mln do 915 mln zł. Zaprojektowanie i budowa tej części trasy potrwa do 2024 r.
Tereny pod inwestycje
Osiedle na terenie centrum ogrodniczego
Podczas listopadowej licytacji Gdańsk sprzedał teren po byłym centrum ogrodniczym Okaz na Strzyży za 51 mln zł (ponad 4,8 tys. zł za m kw.). Cena wywoławcza, która wyniosła 10 mln zł, została przebita ponad pięciokrotnie. Taką ofertę złożył deweloper Invest Komfort, który na terenie o powierzchni 10,6 tys. m kw. będzie mógł wybudować osiedle z budynkami o wysokości od 12 do 19 m.
Lewandowski kupuje od Sopotu gdańskie grunty
W Gdańsku zamierza budować także Robert Lewandowski. Jego spółka Monting Development zdecydowała się zapłacić 28,9 mln zł za dwie działki na Łostowicach o łączniej powierzchni niemal 32,5 tys. m kw. Cena wywoławcza obu nieruchomości wynosiła w sumie 16,3 mln zł.
Będzie tam mogło powstać osiedle budynków wysokich na ponad 20 m. Co ciekawe, licytację przeprowadził Sopot, który stał się właścicielem gruntów w Gdańsku po zmianie granic związanych z budową Ergo Areny.
Gdynia sprzedała tereny w centrum
Za 6,7 mln wylicytowano w grudniu działki o powierzchni 1,3 tys. m kw. przy ul. Żeromskiego w centrum Gdyni. Nabywcą została firma Budimex Nieruchomości. Cena wywoławcza wynosiła 3,5 mln zł.
Miejscowy plan dopuszcza w tym miejscy zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, w której usługi wymagane są przynajmniej w parterach budynków .
Według planu miejscowego w pierzei ul. Żeromskiego wysokość elewacji frontowej może sięgnąć pięciu kondygnacji i 18 m. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 21 m pod warunkiem wycofania podwyższonej części w stosunku do linii zabudowy od strony ulicy.
Opinie (142) 6 zablokowanych
-
2020-12-28 09:19
Inwestycje na miarę Zarządu Miasta Gdańska - śmiech na sali
- 4 1
-
2020-12-27 16:33
Należy dodać (3)
że gdańsk został okradziny z wielkiego koncernu Energa . To już nie jest gdańska spółka tylko własność ORzełlenu. To wielka strata dla regionu . Wartością przewyższa 20 razy te przedstawione pseudo inwestycje . Tak mi się kojarzy 2020 rok. Teraz niech Pis nam ukradnie Lotos
i region przestanie się rozwijać- 16 10
-
2020-12-28 09:09
takich macie strategów, którzy tylko umieją się kłócić z rządem, no to macie współpracę, na jaką zasługujecie
pokażcie mi jakąkolwiek firmę, która opluwa drugą firmę i nadal oczekuje od niej współpracy na wysokim poziomie, no w świecie biznesu to jest nie do pomyślenia, a Gdańsk właśnie tak jest rządzony
- 3 0
-
2020-12-27 20:40
Przedewszystkim leming ciebie okradli z rozumu dlatego ciagle chwalisz sie głupotą.
- 3 3
-
2020-12-27 17:06
Dlatego trzeba stawiać na turystykę! Tego żaden prezes z Żoliborza nam nie odbierze!
- 5 8
-
2020-12-28 09:06
ale co to za inwestycje? opisujecie przecież tylko kilka inwestycji z budżetów miast, reszta prywatna albo rządowa
dumni, że opisali, że Urząd miAsta Gd wyremontował sobie nową siedzibę - rzeczywiście inwestycja, że hej! Ulica Wały Adamowicza - no o tym lepiej bylo nie wspominać, dworzec??? to chyba kasa z PKP co a nie z miasta gdańska? no i cała reszta to inwestycje pochodzące z kieszeni prywatnych inwestorów albo ze źródeł, które nie mają nic wspólnego z miastami. Zatem artykuł o nieswoich sukcesach i inwestycjach,. żena
- 9 1
-
2020-12-28 08:19
Węzeł Chylonia
budy przyklejone do budynku Poczty są szkaradne, architektoniczna masakra. Sam budynek jest piękną modernistyczną-gdyńską perełką, aż się prosi aby go uwydatnić, otworzyć przestrzeń.
- 4 0
-
2020-12-28 00:51
No i uwaga na plany zabudowy Parku Regana!
Nowy wspaniały* projekt planu zagospodarowania przewiduje niby to teren zielony* ale z * czyli zabudową !!!! (Dodatkowo do 10m i w wysoka intensywnością), oprócz tego pomiędzy molem a Hallera będzie mogło powstać ok 130 000 m2 pow hotelowej - czyli jakieś 10 wielkich hoteli ?
- 7 0
-
2020-12-27 11:53
(2)
Trójmiasto najlepsze miejsce do życia w Polsce. Może jeszcze Warszawa z Wrocławiem, ale tam dużo gorsze powietrze.
- 20 12
-
2020-12-28 00:37
i Poznań, Bydgoszcz, Gda jest b. daaaaleko bo nie dba o przestrzeń dla ludzi
- 2 0
-
2020-12-27 14:07
To prawda. Trójmiasto jest super.
- 1 7
-
2020-12-28 00:13
Koszmar
Gdańsk za Adamowicza zamienił się w brudny koszmar, przetykany nachalną deweloperką. Wyprowadziłem się z tego ponurego miasta po 30 latach i za każdym wjazdem w ten obskurny obszar cieszę się ze to zrobiłem
- 13 0
-
2020-12-27 12:12
I miałem rację! (2)
Druga nitka wiaduktu przy Biskupiej Górce miała być gotowa w grudniu. Potem na początku przyszłego roku, a teraz to już lato...
Mistrzostwo obiecanek-cacanek! A Trójmiasto.pl jeszcze bezkrytycznie bierze w tym udział bezkrytycznie powtarzając te krzepiące wieści.- 34 8
-
2020-12-27 23:31
Po prostu nie do wiary 3 lata remontu!
Czemu to tak wolno trwa?Liczy się tylko cena?Przeciez tracę na tym wszyscy. Korki,spalone paliwo,zatrucie środowiska itp.
- 1 0
-
2020-12-27 14:33
Wygrała najtajsza oferta.
Potem " no nie zdążymy na czas" i " no za tą kasę też nie da rady, podwyżki, inflacja".
- 3 1
-
2020-12-27 23:22
Ten pirs na lotnisku jest za wąski
Tam powinien być ruchomy chodnik, jak na innych lotniskach, gdzie do bramek jest długa droga
- 5 0
-
2020-12-27 09:18
Dużo się zmieniło dużo się zmienia (7)
Gdańsk pieknieje nam w oczach !
- 75 86
-
2020-12-27 22:32
Ciekawe dla kogo
Napisał słoik
- 0 0
-
2020-12-27 09:58
Prawda (4)
Gdyby jeszcze Kaczyński nie miał kompleksu Gdańska i prawdziwej postawy walki z komunizmem a nie spania do 12 to by było jeszcze lepiej.
- 17 15
-
2020-12-27 10:39
Lepiej spać do 12 niż kapować na kolegów (3)
- 6 15
-
2020-12-27 11:49
(1)
Masz na myśli jego ojca Rajmunda?
- 10 6
-
2020-12-27 12:05
Nie. Chodzi o Bolka
- 7 9
-
2020-12-27 11:05
Nakapował.
Dlatego spał do południa.
- 15 7
-
2020-12-27 11:38
Wzrok wam się psuje. I rozum.
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.