Co się zmieniło w przestrzeni Trójmiasta w 2020 r.

To był raczej rok kontynuacji niż rozpoczynania nowych inwestycji, zarówno jeśli chodzi o budynki użyteczności publicznej, jak i przedsięwzięcia infrastrukturalne, których większość ma być gotowa w 2021 roku. Udało się jednak zakończyć i oddać do użytku kilka projektów. Miasta sprzedały po atrakcyjnych cenach swoje działki, co może zwiastować rozpoczęcie w najbliższym czasie nowych inwestycji.



Dla pasażerów



Terminal promowyMapka w Gdyni

Jak oceniasz ten rok pod względem inwestycji?

Zobacz wyniki (957)
Terminal powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajdujący się przy Nabrzeżu HelskimMapka może przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Jego budowa rozpoczęła się wiosną 2019 r. Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie wszystkich prac, również tych na zewnątrz. Rozpoczęło się także wyposażanie głównego obiektu terminalu. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych.

Terminal promowy ma być gotowy pod koniec 2021 r. Wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

Pirs lotniskowyMapka
Od października zeszłego roku trwa rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska o pirsMapka, czyli długi na ok. 400 m rękaw, w którym obsługiwani będą podróżni. Dzięki temu przepustowość portu lotniczego zwiększy się z 7 mln do 9 mln pasażerów rocznie.

W grudniu budowniczowie świętowali zawieszenie wiechy, co oznacza, że obiekt osiągnął już najwyższy punkt konstrukcyjny.

Wartą 255 mln zł inwestycję realizuje Doraco. Otwarcie pirsu zaplanowane jest na początek 2022 r.

Remont dworca Gdańsk GłównyMapka
Remont dworca PKP w Gdańsku potrwa jeszcze rok.
Remont dworca PKP w Gdańsku potrwa jeszcze rok. fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl
Utrudnienia na dworcu trwają od września 2019 r., kiedy ruszyły pierwsze prace związane z modernizacją 120-letniego budynku przy Podwalu GrodzkimMapka.

W ramach prac we wnętrzu odtworzone zostaną witryny kasowe i sklepowe z drewna dębowego, jak na początku XX w., przywrócona będzie pierwotna kolorystyka oraz wróci historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli. Posadzka zostanie wyłożona żółtymi, granitowymi płytami. Wrócą również witraże w półrozetach holu dworca od strony Podwala Grodzkiego oraz peronów.

Zmiany pojawią się również na zewnątrz, a część z nich jest już widoczna. Budowniczowie odtworzyli wzór mozaiki z kolorowych dachówek, która istniała na budynku w momencie oddania go do użytku w 1900 r. Obecnie rekonstruowany jest dach w północnej części budynku, który zyska formę czterospadową. W dalszych planach jest odtworzenie szklanej kopuły doświetlającej dojście do toalet i pryszniców w skrzydle budynku, oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji, wymiana stolarki okiennej i okrycia dachu na wieży zegarowej czy powstanie tarasu nad barem McDonald's. Gmach zyska też iluminację oraz powstanie nowa część tunelu do wysokości głównego wejścia.

Wykonawcą wartych niemal 100 mln zł prac jest Mostostal Warszawa. Modernizacja dworca ma się zakończyć pod koniec 2021 r.

Węzeł ChyloniaMapka
Przebudowa węzła Chylonia w Gdyni zobacz na mapie Gdyni rozpoczęła się we wrześniu 2019 r.

W ramach węzła pod pl. Dworcowym powstał parking podziemny. Budowana jest nowa pętla trolejbusowo-autobusowa oraz przebudowywana jest trakcja trolejbusowa. Zmienia się również droga rowerowa wzdłuż ul. Kartuskiej. Inwestycja przewiduje także powstanie jednokondygnacyjnego obiektu z przejściem podziemnym i toalet publicznych. Węzeł zyska nowe oświetlenie i monitoring.

Prace realizuje konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras, a ich koszt to 45,8 mln zł. Przebudowa potrwa do lipca 2021 r.

Oddane do użytku w 2020 roku



Al. AdamowiczaMapka
Al. Adamowicza to nowa linia tramwajowa i jezdnia, która połączyła Ujeścisko z Moreną.
Al. Adamowicza to nowa linia tramwajowa i jezdnia, która połączyła Ujeścisko z Moreną. fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl
Budowa jezdni i linii tramwajowej pod roboczą nazwą Nowa Bulońska Północna, która połączyła Ujeścisko z Moreną przez Jasień, rozpoczęła się w kwietniu 2018 r.

Inwestycja była udostępniana etapami. Część drogowa została udostępniona kierowcom 13 stycznia 2020 r., ale prace nadal były prowadzone. Natomiast pierwsze tramwaje z pasażerami wyruszyły na tory 30 czerwca. Ostatecznie wszystkie prace zakończyły się 31 sierpnia.

Budowa pochłonęła 243 mln zł, z czego ok. 58,5 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego. Wykonawcą prac było konsorcjum firm, którego liderem była spółka NDI z Sopotu.

Remont linii tramwajowej na StogiMapka
Przebudowa torowisk i układu drogowego na Stogach rozpoczęła się w czerwcu 2018 r. Na tę inwestycję mieszkańcy nadmorskiej dzielnicy Gdańska czekali ponad 30 lat.

Prace, które pierwotnie miały zakończyć się w maju 2019 r., przeciągnęły się o ponad rok. Jednak od października tego roku mieszkańcy dzielnicy mogą cieszy się z oficjalnego oddania inwestycji do użytku.

Co prawda tramwaje wróciły na trasę prowadzącą do plaży już latem, ale początkowo pokonywały ją bardzo wolno, bowiem wciąż prowadzone były prace.

Wykonawcą było konsorcjum, którego liderem była spółka Aldesa Construcciones Polska. Koszt modernizacji wyniósł 117 mln zł.

Odnowiona LastadiaMapka
Proces odrestaurowywania budynków przy ul. Lastadia 2Mapka oraz 41Mapka rozpoczął się w 2017 r.

Budynek przy ul. Lastadia 2 został wybudowany w 1837 r. i pełnił funkcję gimnazjum, a w późniejszym czasie technikum chemiczno-spożywczego. Budynek przy ul. Lastadia 41 powstał w 1878 r. na potrzeby dyrekcji poczty.

Po trwającym trzy lata remoncie i pracach adaptacyjnych pierwszy obiekt zajął Wydział Geodezji Urzędu Miejskiego, drugi - Gdański Urząd Pracy.

Rewitalizacja trwała blisko trzy lata i pochłonęła 48 mln zł. Wykonawcą prac była firma Polaqua.

Dla kierowców



Wiadukt Biskupia GórkaMapka
Nowy wiadukt, na który składają się dwie osobne nitki jezdni, zaczął powstawać w marcu 2018 r. Inwestycja obejmowała również budowę naziemnego parkingu naprzeciwko budynku urzędów marszałkowskiego i wojewódzkiego.

Pierwotnie prace miały zakończyć w lipcu 2019 r., ale do tego czasu udało się wybudować tylko jedną z dwóch nitek, którą udostępniono kierowcom w sierpniu.

Obecnie wciąż trwa budowa drugiego wiaduktu, prace są tam zaawansowane w ponad 75 proc. Planowane oddanie go do użytku ma nastąpić latem 2021 r. W czerwcu zaś ma być gotowy parking na 388 miejsc postojowych.

Łączny koszt budowy wiaduktu i parkingu wynosi 163 mln złotych. Wykonawcą prac jest firma Budimex.

Trasa KaszubskaMapka
graf. trojmiasto.pl
Trasa Kaszubska to potoczna nazwa fragmentu drogi ekspresowej S6 o długości ok. 42 km, która powstaje między Gdynią a Lęborkiem. Jej realizacja została podzielona na cztery odcinki.

Budowa pierwszych trzech, patrząc od strony Gdyni, trwa od jesieni zeszłego roku. Ich łączny koszt wynosi 1,49 mld zł. Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budowa trzech odcinków potrwa do końca 2021 r.

W minionym tygodniu drogowcy otworzyli oferty na ostatni, 22-kilometrowy odcinek TK. Rozpiętość cenowa jest duża - od 577 mln do 915 mln zł. Zaprojektowanie i budowa tej części trasy potrwa do 2024 r.

Tereny pod inwestycje



Osiedle na terenie centrum ogrodniczego
Na terenie po Okazie powstanie w przyszłości osiedle.
Na terenie po Okazie powstanie w przyszłości osiedle. fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl
Podczas listopadowej licytacji Gdańsk sprzedał teren po byłym centrum ogrodniczym Okaz na StrzyżyMapka za 51 mln zł (ponad 4,8 tys. zł za m kw.). Cena wywoławcza, która wyniosła 10 mln zł, została przebita ponad pięciokrotnie. Taką ofertę złożył deweloper Invest Komfort, który na terenie o powierzchni 10,6 tys. m kw. będzie mógł wybudować osiedle z budynkami o wysokości od 12 do 19 m.

Lewandowski kupuje od Sopotu gdańskie grunty
graf. trojmiasto.pl
W Gdańsku zamierza budować także Robert Lewandowski. Jego spółka Monting Development zdecydowała się zapłacić 28,9 mln zł za dwie działki na ŁostowicachMapka o łączniej powierzchni niemal 32,5 tys. m kw. Cena wywoławcza obu nieruchomości wynosiła w sumie 16,3 mln zł.

Będzie tam mogło powstać osiedle budynków wysokich na ponad 20 m. Co ciekawe, licytację przeprowadził Sopot, który stał się właścicielem gruntów w Gdańsku po zmianie granic związanych z budową Ergo Areny.

Gdynia sprzedała tereny w centrum
W centrum Gdyni powstaną nowe budynki mieszkalne na terenie sprzedanym przez miasto.
W centrum Gdyni powstaną nowe budynki mieszkalne na terenie sprzedanym przez miasto. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl
Za 6,7 mln wylicytowano w grudniu działki o powierzchni 1,3 tys. m kw. przy ul. ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni. Nabywcą została firma Budimex Nieruchomości. Cena wywoławcza wynosiła 3,5 mln zł.

Miejscowy plan dopuszcza w tym miejscy zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, w której usługi wymagane są przynajmniej w parterach budynków .

Według planu miejscowego w pierzei ul. Żeromskiego wysokość elewacji frontowej może sięgnąć pięciu kondygnacji i 18 m. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 21 m pod warunkiem wycofania podwyższonej części w stosunku do linii zabudowy od strony ulicy.

Opinie (142) 6 zablokowanych

  • W Gdyni jedna inwestycja portu i druga która powstaje dla dewelopera

    Za to dużo planów i wizualizacji

    • 52 13

  • wyprowadziłem się z Gdańska na wieś

    oczywiście, na wstępie zaznaczę dwie rzeczy: 1. możecie od razu nazwać mnie wieśniakiem i pisać o wyższości miasta nad wsią :-) 2. nie jestem tu od reklamowania uroków wsi...
    wracając do tematu - zauważyłem, ze miasto i wieś to dwa różne światy, na wsi życie płynie wolniej, nawet jeśli pracuje się w mieście i mieszka na wsi, zna się wszystkich sąsiadów i sąsiedzi też cię znają, na wsi zmiany zachodzą o wiele wolniej - czy to budowa drogi czy pociągnięcie jakiegoś medium, kiedy jedzie się na stare osiedle można nie poznać ulicy i osiedla na którym się mieszkało 7 lat, mieszkając na wsi nagle okazuje się, że za płotem jest pełno zwierzyny jaką oglądasz zazwyczaj w tv (lisy, wilki, zające, borsuki...) zimą na wsi jest ciemno, nikt nie rozpala świateł na ulicy i w centrum po to by się paliły, patrzysz za okno i widzisz ciemność, w mieście zawsze tysiące świateł, ale na wsi jest czyste niebo nocą i widać drogę mleczną gołym okiem... w mieście jest wygoda, wszystko pod ręką, na wsi za to wiele rzeczy robisz sam, nie ma wspólnoty i zarządcy, który za ciebie załata dach i naprawi wyciek z rury... mam znajomych, którzy wyprowadzili się na wieś po 20 latach mieszkania w mieście, po roku wrócili do miasta, mam też takich, których wołami do miasta już nie zaciągniesz... tak czy inaczej miasto kojarzy mi się teraz z dużym tępem, szybkimi zmianami i tłokiem, wieś z samodzielnością i dużymi odległościami...

    • 114 31

  • Gdańsk jest brudny

    I nic pod tym względem się nie zmieniło.

    • 112 71

  • Mi szczególnie podoba się nowo wybudowane lodowisko w Gdyni.

    Zgodnie z obietnicą Prezydenta Szczurka.

    • 68 10

  • a skrzyżowania?

    Dlaczego nie chwalimy się fantastycznymi skrzyżowaniami w ciągu Podwala Przedmiejskiego, które tak pięknie korkują przejezdną kiedyś drogę? Czyżby nie okazały się sukcesem miejskich planistów?

    • 101 42

  • Dużo się zmieniło dużo się zmienia

    Gdańsk pieknieje nam w oczach !

    • 75 86

  • mój brat też sie wyprowadził

    kilka lat temu na wieś dom ogród sad .....ale juz mysli o powrocie do Gdańska

    • 17 4

  • Budowa terminalu promowego przy Muzeum Emigracji

    To tysiące tirów na Polskiej i Wiśniewskiego, w tej chwili na skrzyżowaniu tych dróg cykl świateł pozwala na opuszczeniu skrzyżowania przez max 2 ciężarówki i może 4 osobowki.
    O 16 korek na północ Gdyni zaczyna się przy pomniku Grudnia 70, w tym korku ustawią się auta z promów. Kto to wymyślił?!?

    • 37 11

  • A kiedy remont Drogi Królewskiej?

    Wyglada strasznie, coraz bardziej szare kamienice, sypiąca się nawierzchnia na Długiej, tragicznie wyglądająca na Długim Targu, sypiące się przedproża. Jedna z najbardziej zaniedbanych starówek w Polsce. Jak pięknie radzi sobie Toruń, Kraków, Wrocław... kiedy władze miasta zamiast budować kolejną galerie zobaczą ze serce ich miasta powoli umiera? Nie mówiąc już o działającej do połowy choince na Długim Targu - w monitoringu miejskim tego nie widać ze lampki przez całe święta nie działają? Wstyd Pani Prezydent, wstyd...

    • 90 28

  • Węzeł Chylonia, trasa kaszubska, terminal promowy. Czytałeś artykuł?

    • 3 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.