• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Nowe rozwiązanie taryfowe wejdzie w życie już 1 lipca tego roku. Nowe rozwiązanie taryfowe wejdzie w życie już 1 lipca tego roku.

Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.



Na co najlepiej wydać dodatkowe 9 mln zł rocznie na komunikację miejską?

Uchwała o wprowadzeniu darmowych (czytaj: finansowanych przez wszystkich mieszkańców) przejazdów jest pisana na kolanie w ekspresowym tempie. W poniedziałek lokalne struktury Platformy Obywatelskiej podejmują decyzję o poparciu tego rozwiązania, zaskakując tym nawet włodarzy miasta.

W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.

Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.

Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.

Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.

Prosty zapis zamiast komplikacji



Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.

Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.

Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.

Inicjatorzy akcji o bezpłatne przejazdy apelowali już od kilku miesięcy, ale dopiero przed wyborami ich postulaty dostrzegli włodarze miast. Inicjatorzy akcji o bezpłatne przejazdy apelowali już od kilku miesięcy, ale dopiero przed wyborami ich postulaty dostrzegli włodarze miast.

Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich



Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.

Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach



Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.

Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.

Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca

Materiał archiwalny


Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach



Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.

W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.

Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.

Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.

Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.

Czy nie lepiej zamiast darmowych biletów, co roku regularnie kupować kilka nowych pojazdów komunikacji miejskiej - także, gdy skończą się programy wsparcia unijnego? Czy nie lepiej zamiast darmowych biletów, co roku regularnie kupować kilka nowych pojazdów komunikacji miejskiej - także, gdy skończą się programy wsparcia unijnego?

Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście



Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.

Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.

Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie



Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.

Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?



Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
  • dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
  • dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
  • dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
  • dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?

Darmowe przejazdy mogą poprawić wynik wyborczy Adamowicza - o ile będzie ponownie kandydował na prezydenta. Darmowe przejazdy mogą poprawić wynik wyborczy Adamowicza - o ile będzie ponownie kandydował na prezydenta.

Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie



Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.

Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.

Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?

Opinie (549) ponad 50 zablokowanych

  • Młodzi zdążą się najezdzic, starzy mają mało czasu...

    Emeryci i renciści po ukończeniu 65 roku, powinni mieć również bezpłatne przejazdy, dotyczasowe ulgi po ich zniesieniu (50%) wyniosą miasto taniej niż proponowane uczniom.

    • 2 0

  • bilety dla dzieci i młodzieży (5)

    A ja nie rozumiem dlaczego dzieci np z Borkowa Łostowickiego nie mogą korzystać z darmowych biletów.Wiem ,że to 200 m za Gdańskiem ale przecież dojeżdżają do szkól do Gdańska .Panie Prezydencie uważam że wszystkie dzieci dojeżdżające do szkol w Gdańsku powinni mieć darmowe bilety.

    • 3 13

    • powinny mieć za darmo, ale z zupełnie innego powodu!!!

      nie dlatego, ze im się należy z racji tych 200m, bo celem tego prawa nie jest rozdawnictwo przedwyborcze, tylko zmniejszenie korków!

      a korek robiony w. gdańsku przez rodziców z Gdańska i rodziców z Brakowa czy Bąbelkowa nie różnią się. co więcej, prawo miało zdjąć dzieci z haka zbirów Renomy, a jeśli będzie dotyczyć tylko dzieciaków z obrębu granic miasta, to renomiarze będą trzepać dokumenty wszystkich dzieci, by wykryć te spoza miasta!

      chyba że to rzeczywiście kiełbasa wyborcza, wtedy macie rację, ale jesteście świnie, że dajecie się kupić za grosze jak ciemniaki.

      • 0 2

    • Bez przesady ale gdanszczanie ze swoich podatków i tak już za dużo sponsoruja gminy gościnne (patrz plan wydłużenia WZ w stronę (1)

      • 2 1

      • Hola jeśli już to pisz jak jest

        A nie robisz z Gdańska poszkodowaną sierotkę - gminy ościenne płacą i dokładają się do tego Miasto nic !!! nie daje za darmo !!! Gdyby tak było to prezydent miał by inne nazwisko bo obecny za frre nic nie robi hahaaaa

        • 2 0

    • ggt

      A ja uważam ,że wróć do szkoly ....dając z aż darmo ( koszt 9mln) pokrywasz z innych pieniędzy które pochodzą z podatków

      • 1 1

    • pretensje do Kołodziejczykowej

      ZTM proponował jej linię Łostowice - Borkowo - Rotmanka - Pruszcz już 5 lat temu. Nie chce jej do dzisiaj.

      • 5 0

  • Do autora (14)

    Drobna uwaga - Karta Mieszkańca nie wiąże się z rozliczaniem z podatku w Gdańsku. Jest to tylko jeden z warunków, trzy pozostałe (meldunek, posiadanie nieruchomości lub płacenie rachunków w Gdańsku) powodują że tak naprawdę osoba nie płacąca podatków w Gdańsku może korzystać z przywilejów jaka ta karta daje

    • 13 2

    • Do Michała !!! (10)

      Duża uwaga Michale bo nie masz racji ani grama i radziłbym zweryfikować informację czemu ?już tłumaczę na własnym przykładzie
      Mieszkamy w Borkowie Łostowickim kod pocztowy mamy Gdański za gaz i prąd płacimy w Gdańsku działalność prowadzimy w Gdańsku a US Pruszcz Gdański meldunek Pruszcz granica to praktycznie ulica i nie należy nam się Karta Mieszkańca nie jesteśmy Gdańszczaninami !!! Nie ma dla takich Wieśniaków jak my przywilejów poza jednym płaceniem za media w Gdańsku i dotyczy to mieszkańców ,,bloków,, jak i zabudowy jednorodzinnej
      Sprawdzone w 100% u źródła tak więc dyskryminacja ewidentna Panie kręciły i mieszały by potwierdzić ,,nie gazownia ni chęć szczera zrobi z Ciebie Gdańszczanina „tylko miejsce zameldowania i mam o to cholerny żal urodziłem się i mieszkałem w Gdańsku 99% mojego dotychczasowego życia i co uważasz ze to ferr ?

      • 5 4

      • Do Antoniego (5)

        Nie bardzo rozumiem co piszesz. Ja podałem Tobie warunki regulaminu karty mieszkańca. Z tego co piszesz to nie spełniasz żadnego warunku więc o co masz do mnie pretensje?

        • 3 1

        • Sam sobie zaprzeczasz !nie widzisz tego (4)

          Nie rozumiem piszesz że jednym z warunków jest płacenie rachunków w Gdańsku
          Ludzie tłumaczą że je płacą a Ty dalej swoje ze nie spełniają ?więc zdecyduj się albo wszystkie albo któryś z nich jest podstawą otrzymania karty bo klepiesz jak ci z urzędu
          Pozdrawiam

          • 3 1

          • Do Obserwatora (3)

            Przepraszam, użyłem skrótu myśliwego, chodziło mi o opłacanie rachunków za media dotyczące mieszkania w Gdańsku co zgodnie z intencją karty mieszkańca było ukłonem w stronę osób mieszkających w Gdańsku ale nie posiadających własnego mieszkania tylko mieszkających w wynajętym lub komunalnym.

            • 1 1

            • (2)

              Nigdzie nie pisze w sposób jednoznaczny - że dotyczy to mieszkania w Gdańsku wynajmowanego itp. Co Ty piszesz ? To wychodzi na to ze każdy kto zamelduje się i wynajmie mieszkanie ma przywileje a rodowici którzy zamieszkali na obrzeżach już nie? Jeśli inni rozumują w ten sposób to już nie dziwi mnie że ten Naród jest taki jaki jest - ,, patrz Kowalski ma nowe auto ,na pewno ukradł Zośka przeciesz nie zarobił ?!!” Plączesz się i mieszasz tak ciężko powiedzieć sorry może się myliłem ??co za ludzie

              • 2 0

              • Do Obserwatora (1)

                Dlaczego wypowiadasz się tak agresywnie? Wejdź na stronę jestemzgdanska kropka pl i tam przeczytaj regulamin, warunki są 4, takie jak napisałem, jeden opisałem nieprecyzyjnie ale po Twojej agresywnej odpowiedzi poprawiłem się, co Ci jeszcze nie gra?

                • 0 1

              • ona mu nie dała
                więc się ciska
                a nie ma racji

                to taki genetyczny gdańsczanin, tak jak bywaja genetyczni patrioci

                • 0 1

      • Tak jest na wsi. (3)

        Twoja gmina wiejska Pruszcz Gdański (nie mylić z miejską) jest tak beznadziejna, że nie chce zapewnić Ci wielu rzeczy. Ani gazu, ani poczty, ani nawet autobusu miejskiego. Ciesz się że mieszkasz tak blisko granicy z Gdańskiem. Inaczej nie miałbyś tych "luksusów".

        • 3 3

        • Do wiadomości mieszczucha (2)

          Media to między innymi gaz ,prąd,woda kanalizacja
          Mam 350 m2 super powietrze i wodę z Rotmanki lepszą niż w Gdańsku i jest to mojeeee a ty ?ile płacisz za wynajem ,tramwaj pod oknem czy autobus ?nie obrażaj innych zwłaszcza gdy nikt nie dał Ci powodu do tego
          Mimo wszystko miłej niedzieli może i dobrze że wyprowadziłem się przynajmniej nie muszę obcować z ludźmi o takim poziomie intelektualnym ,życzyłbym bym Ci byś kiedyś osiągnoł to co ja ,obawiam się jednak że wcześniej ktoś nie wytrzyma i ręcznie odpowie na Twoje głupie teksty i obrazy czego i życzę pa

          • 2 1

          • Masz to wszystko

            i dziadujesz na kartę mieszkańca?
            Nie ośmieszaj się.

            • 2 2

          • Po jakosci tego tekstu wnosze, ze tesc musial sprzedac cale pole w celu sfinansowania twojej willi za obwodnica.

            • 3 3

    • (2)

      Bzdura mieszkam w Borkowie kod mam 80-180 Gdansk meldunek Pruszcz Gdański i niestety karta się nie NALEŻY proszę zweryfikować swoją wiedzę i nie pisac bzdur dzwoniłam w tej sprawu do urzędu i potwierdzono to co w/w opisałam !!!

      • 4 0

      • kod pocztowy nie ma żadnego znaczenia

        to wewnętrzne numerki poczty nie mające nic wspólnego z podziałem na gminy

        • 4 0

      • Do!!!

        Nie rozumiem do czego zmierzasz. Nie spełniasz kryteriów karty więc dlaczego oczekujesz żeby taką kartę otrzymać?

        • 3 2

  • (7)

    Czy to dotyczy tylko zamieszkałych w Gdansku? Czy dziecko z Sopotu tez nie bedzie płacić. Np autobus Sopot- Gdansk oliwa ?

    • 4 1

    • (4)

      Jezeli meldunek jest w Sopocie to zmartwię cię bedzie trzeba płacić mam taki sam problem tylko w pruszczu gdańskim i usłyszałam od urzędnika ze nie przysługuje karta gdańszczanina a to z nia i legitymacja szkolna jest przywilej darmowej jazdy!

      • 2 1

      • Jak mieszkasz w Pruszczu to niby z jakiej racji chcesz kartę Gdańszczanina.? (3)

        Zrób sobie kartę pruszczanina.

        • 7 1

        • pytanie, z jakiej racji gdańska KDR daje prawo wjazdu (2)

          do Pruszcza?

          • 0 1

          • Bo to autobus z Gdańska. (1)

            Jak się nie podoba to niech Pruszcz kupi swoje autobusy i daje sobie ulgi swoim mieszkańcom.

            • 2 1

            • Tyle, ze Pruszcz opłaca już 100% kosztów na swoim terenie

              więc tak, jakby te autobusy kupił. Więc ponawiam: z jakiej racji dofinansowuje przejazdy gdańszczanom?

              • 1 0

    • hh

      I Zakopane tez się wlicza

      • 1 0

    • Karta mieszkańca

      Dziecko musi mieć kartę mieszkańca Gdańska, którą można uzyskać np. rozliczając PIT w Gdansku

      • 7 0

  • Jaki sens ma ta komunikacja przy obecnych cenach ? (3)

    O biletach jednorazowy nawet nie chce mi się pisać bo to jest koszmar cenowy. Porównajmy bilet miesięczny koszt to 90zł a dojazd do pracy samochodem mnie kosztuje 5zł czyli x20 wychodzi na to samo, natomiast przy dwóch osobach jest już zarobek ? Ja się pytam gdzie tu logika i po co ten transport zbiorowy ? Od wiosny do jesieni jeżdżę rowerem praktycznie zero kosztów.

    • 12 1

    • Ma i to duzy , Mieszkasz w np w Swibnie , dojeżdzasz do pracy do centrum Gdańska , (2)

      Bilet w obie strony 6,40 , koszt paliwa autem minimum 25 zł do tego dolicz amortyzacje auta ( za darmo go nie masz ) i co jest tańsze? Nie kazdy mieszka dwa przystanki od miejsca pracy , a w takim przypadku powinienes chodzic piechota zaoszczedziłbys na kupnie roweru i akcesoriach do niego czyli tez przepłacasz ,

      • 0 7

      • (1)

        Auto i tak ma więc przestań liczyć jakieś amortyzacje itp.

        • 2 1

        • pewnie, z nieba mu spada i do kalkulacji dlatego nie wchodzi

          • 0 1

  • Bardziej ucieszyłaby mnie wiadomość o Adamowiczu , że

    1. Doliczył się wreszcie ile ma mieszkań
    2. Podliczył ile mu wpłacili "inwestorzy" za korzystne kupna działek , domów ....
    3. Upublicznił wreszcie prawdziwy stan swojego i zagarniętego konta.
    4. Przekazał powyższe na darmowe przejazdy dla dzieci.
    5. Oczyścił się z wcześniejszych zarzutów finansowych.
    6. Przestał być niemiecką "kukłą" i zaczął dbać o Polskie interesy w Gdańsku.
    Tylko wtedy zagłosuję na Niego.

    • 7 3

  • Dojazdy do szkoly (4)

    Ankieta , jak zawsze nie na temat, ktory jest ważny społecznie. Czy te dziewięć milionów to koszt wożenia dzieci do szkół? Nie i to na 200% ale ten projekt uważam ze powinien zostać zrealizowany i to nie w okresie przedwyborczym a raz N a zawsze. Dzieci do szkoły dojechać musza i niekt mi nikt nie mówi ze nas jako społeczeństwa na to nie stać zeby wszystkie dzieciaki jeździły do szkół na nasz, podatników koszt!

    • 5 9

    • Roman no nie chodzi o ty czy stać czy nie
      Mam dzieci mam obowiązki a niby czemu ma ktoś utrzymywać moje dzieci ??!!
      Albo jesteś facet albo d*pa !!! Umiesz zrobić to umniejsza zapracować na ich utrzymanie nie do wszystkich może dotrzeć bezdomny Stefan z Warszawy szkoda że nie żyje autko mi się psuje coraz częściej

      • 1 0

    • A czemu mam płacić za bilet dzieci sąsiadów? Oni mi się dorzucają na paliwo?

      • 2 0

    • (1)

      Narobiłeś dzieci to sobie płać nie moim kosztem !!!!

      • 6 2

      • Czekaj czekaj a 500+ jest cacy?

        • 1 0

  • Dlaczego

    Autor pisze o sobie w tytule w 3 osobie? Czy wygląda przez to na mądrzejszego? Czy to jakiś kompleks?

    • 5 0

  • Jak dawli 500+ to trojmiasto.pl siedziało cicho (3)

    Jak dawali 500+ to trojmiasto.pl siedziało cicho a teraz mówią że to kiełbasa wyborcza.

    • 6 6

    • Dawali 500 + po wyborach,kiełbasę wyborczą (2)

      Konsumuje się na krótko przed wyborami

      • 3 2

      • Przeczytaj jakie glupoty wypisujesz - obiecywali 500+ jeszcze przed wyborami i to na KAŻDE dziecko (1)

        • 1 2

        • No i dali zaraz po wyborach

          Nie czekali,żeby dać na pół roku przed następnymi jak Adamowicz.

          • 1 1

  • 20 lat kultu jednostki w Gdańsku (4)

    Miasto potrzebuje demokracji.

    • 14 5

    • Zadaje się że te jednostki wybierano w demokratycznych wyborach? (3)

      Tobie powiedziano że to jedno wielkie oszustwo? Wyjdź już z tego matrixa, świat nie kręci się wokół wodza z miasta na T ani innego wodza z miasta na W i ulicy na N

      • 3 5

      • Adamowicz jak Putin (2)

        Jeden i drugi wybrany demokratycznie i staż mają podobny,prezydent Gdańska nieco dłużej na urzędzie

        • 2 3

        • Do Putina to akurat najbliżej światopoglądowo jest grupa Sprawiedliwych i Prawych (1)

          • 1 2

          • Gdański prezydent autokrata

            Który panuje od 20 lat wywodzi się z Platformy

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane