• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy czy koniczyna? Który węzeł lepszy?

Maciej Naskręt
3 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tak wstępnie ma wyglądać węzeł Kowale po przebudowie - będzie miał kształt diamentu. Tak wstępnie ma wyglądać węzeł Kowale po przebudowie - będzie miał kształt diamentu.

Wiele osób jest zadowolonych z pomysłu budowy węzła diamentowego na Kowalach. Wciąż jednak pojawiaj się też głosy krytyczne. Przeciwnicy chcieliby, by powstał tam węzeł w kształcie koniczyny. Postanowiliśmy pokazać różnice między tymi węzłami z punktu widzenia kierowcy.



Budowa którego węzła będzie korzystniejsza na Kowalach?

Przypomnijmy, że władze województwa przymierzają się w miejscu węzła Kowale na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do budowy niespotykanego dotąd na polskich drogach układu skrzyżowań, tzw. diamentu.

Na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej). Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Informacja o możliwej budowie węzła diamentowego wywołała spore poruszenie wśród mieszkańców Kolbud i Gdańska. Pojawiło się wiele głosów krytycznych.

W ankiecie pod wspomnianym artykułem 26 proc. osób oceniło pomysł krytycznie albo przeciętnie. Natomiast połowa ankietowanych poparła go. Czytelnicy, którzy krytycznie ocenili węzeł diamentowy, przeważnie optowali za węzłem typu pełna koniczyna. Postanowiliśmy więc porównać go z planowanym węzłem diamentowym.

Ewentualna pełna koniczyna na węźle Kowale. Ewentualna pełna koniczyna na węźle Kowale.
Diamentowe węzły łączą drogi lokalne z autostradami

Eksperci od inżynierii ruchu drogowego uważają, że najlepszym miejscem do budowy węzła pełna koniczyna jest przecięcie się np. dwóch autostrad, czyli miejsce, gdzie odbywa się rozrzedzony i jednostajny ruch samochodów. W skrócie: wspomniany węzeł funkcjonuje najlepiej w miejscu, gdzie przecinają się dwie drogi tej samej kategorii.

Koniczyna na styku autostrady (lub drogi ekspresowej) z ulicą o charakterze miejskim to niezbyt trafiony pomysł. Dlaczego? Duży i powolny ruch na ul. Staropolskiej nie zdoła przyjąć dużej liczby aut zjeżdżających z obwodnicy. Potrzebne byłyby długie łącznice zjazdowe, a na to miejsca tam nie ma. Podobna obecnie sytuacja ma miejsce na węźle Matarnia przy sklepie Ikea w kierunku ul. Słowackiego. Tam kolejka aut odkłada się bez względu na godzinę.

Potrzebna jest duża pojemność węzła i właśnie węzły diamentowe taką pojemność mają. Na samym skrzyżowaniu jest wiele miejsca dla pojazdów, które mogą zjechać z łącznicy. Ponadto "diamenty" szczególnie rozwiązują problem ruchu lewoskrętnego, który w Kowalach jest bardzo duży - np. z obwodnicy od strony Gdyni w ul. Staropolską do Gdańska.

Stąd też węzły diamentowe tworzy się tam, gdzie droga wyższej kategorii przecina drogę niższej kategorii, która prowadzi do osiedli, zakładów pracy czy centrów handlowych.

Kwestie związane z ruchem

Jednym z problemów, z jakim mierzą się inżynierowie ruchu projektując węzły, jest uwzględnienie obsługi ruchu kierowców zawracających na nich. Na węźle będącym pełną koniczyną kierowcy muszą przejechać dużo większy dystans.

I znów nam tu posłuży przykład węzła Matarnia. Tam jadąc autem robimy dwie pętle zjeżdżając z obwodnicy, wjeżdżając następnie na Słowackiego i potem wjeżdżając z powrotem na obwodnicę.

Natomiast w przypadku węzła diamentowego ma to miejsce jeden raz, czyli wtedy, gdy samochody wjeżdżają z powrotem nad obwodnicę.


Zawracanie na węźle będącym koniczyną. Zawracanie na węźle będącym koniczyną.
Zawracanie na węźle Kowale w kształcie diamentu. Zawracanie na węźle Kowale w kształcie diamentu.
O 60 proc. mniej kolizji

Mniej punktów kolizyjnych to dużo lepsze bezpieczeństwo. W tym zakresie można się posiłkować wyłącznie danymi ze Stanów Zjednoczonych.

Missouri Department of Transportation, czyli amerykański odpowiednik naszego gdańskiego oddziału GDDKiA, wykonał badania, które pokazały, że 97 proc. kierowców czuje się bezpieczniej na rondach diamentowych.

Dane o wypadkach na węźle diamentowym w miejscowości Springfield w Missouri wykazują 60-procentową ich redukcję w pięciomiesięcznym porównaniu do poprzedniego układu drogowego. Wcześniej był tam węzeł drogowy z zachowanymi lewoskrętami, tak jak dziś to jest w Kowalach.

Natomiast we Francji, w Wersalu, gdzie powstał węzeł diamentowy, obserwacje wykazały, że w ciągu pięcioletniego okresu pracy awaria świateł miała miejsce tylko 11 razy. Na wypadek takiej sytuacji w rejonie sygnalizatorów malowane są linie bezwzględnego zatrzymania. Kierowcy w razie awarii sygnalizacji muszą się zatrzymać i w miejscu zamiany ruchu ustąpić kierowcom jadącym z prawej strony.

W przypadku węzła koniczyna bezpieczeństwo w podobnym zakresie osiąga się dzięki zajętej dużej przestrzeni, a więc uzyskanym odstępom między pojazdami i odseparowaniu ruchu. Jednak minusem tego rozwiązania jest ograniczona widoczność z uwagi na występujące łuki na zjazdach.

Przykładowy węzeł diamentowy w Stanach Zjednoczonych. Przykładowy węzeł diamentowy w Stanach Zjednoczonych.
Diamentowe węzły do tej pory wychodziły taniej

Niestety, trudno dotrzeć do różnicy kosztów pomiędzy budową węzła z pełną koniczyną i węzła diamentowego. Są jednak szacunki węzła diamentowego względem innych propozycji i w tym zakresie wypada on lepiej, często nawet jest o 70 proc. tańszy.

Strona poświęcona zaletom węzła diamentowego.

Zaletą węzłów diamentowych jest to, że często nie trzeba rozbudowywać wiaduktów nad autostradami i obwodnicami. Wystarcza to, co jest. Czas budowy jest krótszy, a i utrzymanie ruchu jest stosunkowo proste podczas budowy.

Na koniec jednak warto podkreślić, że w USA diamentowe węzły również wywoływały fale krytyki, gdy jeszcze były na papierze. Teraz ok. 95 proc. kierowców nie ma wątpliwości, że ich budowa usprawniła przejazd.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • Co da węzeł jeżeli za nim jest wąska jednopasmowa droga ze światłami (13)

    • 165 16

    • (8)

      maja byc 2 pasy do nowej swietokrzyskiej ...

      • 9 5

      • Kiedy??? (1)

        • 17 4

        • No..

          Jak zbudują...

          • 15 0

      • To znowu mieszkańcy protest zrobią (5)

        I tyle będzie z 2 pasow

        • 28 2

        • Dokładnie

          Krzykacze w każdej drodze dwujezdniowej widzą "autostradę". Tak uwalono Drogę Zieloną i wymyślono jakiś zielony bulwar, który rozwiąże dokładnie nic.

          • 30 2

        • Dwa ronda i po problemie (3)

          W kowalch wcale nie trzeba dwóch pasów tylko dwa ronda jedno przy szkole na wjeździe na Zeusa drugie poniżej Lidla przy skręcie w Guderskiego i myśle ze by ruch szedł bez porównania płynniej .
          Pzdr

          • 18 6

          • (1)

            Pod warunkiem, że ludzie nauczą się jeździć na rondzie na zamek. Płynnie.

            • 9 2

            • Na rondzie nie jeździ się "na zamek".

              • 10 3

          • Problem najwiekszy jest jednak przy zjezdzie z obwodnicy od 7 na Kowale tu sie najdłużej czeka w godzinach szczytu

            I tu ma powstac węzeł Guderskiego i okolice szkoły mają światła

            • 0 0

    • Rozrzutność (3)

      Co to za węzęł gdzie drogi się przecinają i światła spowalniają ruch.Chciałbym to zobaczyć codziennie rano gdy ludzie jadą do pracy.Korek będzie pewnie już od Kolbud.A tak na marginesie chyba nie stać nas na dwukrotnie droższe rozwiązanie od tradycyjnego.Cała Europa na autostradach ma bezkolizyjne koniczynki lub ronda i jakoś jeżdzą a u nas musi być odwrotnie jak w samolocie.

      • 12 17

      • (2)

        Chodzi o bezpieczeństwo, to co tam jest teraz to dramat. Uważam, że węzeł diamentowy to dobra propozycja, bezpieczniejsza, tańsza, a uczymy się przez całe życie to i z diamentem damy sobie radę.

        • 15 8

        • oślepianie

          Oby tylko nie zapomnieli o przepierzeniu między wiaduktami przeciwko oślepianiu światłami. W USA mają światła symetryczne, a u nas asymetryczne, które z prawej świecą wysoko i oślepiają. Najlepiej widać to na drogach dwukierunkowych wzdłuż obwodnicy, np. od węzła Szadółki do Otomina, lub z Klukowa do Owczarni.

          • 15 0

        • Diamentowy węzeł nie jest bezpieczniejszy od pełnej koniczyny. Więc nie wiem po co piszesz, że "to co tam jest teraz to dramat".

          • 0 0

  • Koniczyna (21)

    Oczywiście że koniczyna. Po co na siłę komplikacje. Wszystko będzie lepsze niż to co jest teraz.

    • 80 115

    • (9)

      Przecież Ty jesteś stary piernik i swoje już wyjeździłes
      Daj innym żyć
      Jeśli diamentowy węzeł jest sprawdzony to po co kombinować

      • 37 20

      • sprawdzony jak jest ciasno (3)

        i koniczyna się nie zmieści. Ten co będzie jechał prosto dwa razy stanie na światłach bo tak działa Tristar. Zawsze masz czerwone to się nazywa spowolnienie ruchu. Ciekawe co na to ekolodzy że każdy musi stawać i ruszać jak kangur. To są zmarnowane tysiące litrów paliwa.

        • 12 13

        • koniczyna (2)

          Przecież inżynier w artykule uzasadnił... Przy spowolnionym ruchu na jezdni o mniejszej przepustowości musieliby zrobić bardzo długi pas zjazdowy, żebyś nie stał w korku na tej swojej koniczynie. Myślimy, analizujemy, dopiero potem się wypowiadamy.

          przy diamencie staniesz na światłach, ale będziesz miał więcej pasów więc za długo nie postoisz.

          • 4 5

          • (1)

            Na diamencie będziesz tak samo stał bo są światła. I dodatkowo ruch na wprost też będzie stał. Na dwóch światłach.

            • 6 4

            • Można jeszcze "jaśniej" napisać. Skoro Starodworska już teraz się korkuje, to jak będzie się korkować, gdy wprowadzą dwa skrzyżowania z sygnalizacją?

              • 0 0

      • (3)

        Gdzie sprawdzony? W Europie są 4 takie węzły,a w Stanach ok. 90.jak to jest takie cudo to dlaczego jest ich tak mało?

        • 16 8

        • (1)

          Bo nie od razu Kraków zbudowano, kapujesz?

          • 1 3

          • We Francji w latach 70 zbudowali takie cudo i od tego czasu nie powstał tam żaden nowy taki węzeł. Przypadek?

            • 4 0

        • Ruch w Europie jest o wiele bardziej natężony niż w USA. Myślę że może to mieć znaczenie.

          • 2 1

      • Sprawdzony??? W polskich warunkach?? Na nas chcą to testować. A jak się nie sprawdzi to co???

        Sprawdzona to jest koniczynka. Nie zamienia się siekierki na kijek, bo jest w modzie.

        • 10 3

    • (4)

      Nie jestem przekonany do tego rozwiązania. Natomiast w jednym się w 100% zgadzam z autorem tekstu - Matarnia pokazuje, że koniczyna się w Kowalach nie sprawdzi.

      • 28 8

      • (1)

        Porównywanie zjazdów w matarni to nadużycie. Gdyby były pasy włączające do ruchu (jak to zrobiono niedawno w stronę lotniska) to pewnie nie byłoby takich korków na zjazdach z obwodnicy.

        • 4 3

        • Tak jak i teraz już takich tam nie ma.

          • 1 0

      • Czy możesz uzadadnic dlaczego ma się nie sorawdzic koniczyna

        • 2 0

      • Korkują się zjazdy z obwodnicy na Matarnii przez "Budowlanych" i właśnie skrzyżowanie ze światłami.

        • 2 0

    • Koniczynę dla królików sobie zbieraj

      • 8 5

    • Koniczyna nie jest tu dobra (1)

      ale diament też nie, bo sztucznie robi podwójne przecinanie przeciwnych kierunków Kolbudy-Gdańsk, a są to jedne z podstawowych relacji na tym węźle. Inne silnie obciążone relacje na tym wężle to z obu stron( Kolbudy+Gdańsk) na/z północ (Gdynia). Najlepiej więc jakby lewoskręty dla tych relacji dałoby się zrobić na oddzielnych łacznicach tak jak Gdynia-Gdańsk na Karczemkach. Wśród węzłów do wyboru był chyba jakis z jedną taką łącznicą - brać go!

      • 2 7

      • był brany pod uwagę
        https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wojewodztwo-pomorskie-planuje-zbudowac-diamentowy-Wezel-Kowale-n117767.html

        • 2 0

    • Impertynęci (1)

      Ci co negują węzęł z koniczką.Spójrzcie dokładnie na zamieszczone zdjęcie węzła diamentowego.Ile pasów ruchu jest na przekraczaniu osi,po pięć.Ponadto ruch ten odbywa się pod autostradą a nie nad nią.Kto wam wybuduje wiadukty z tyloma pasami?

      • 7 4

      • Ważne, że piękna gadka jest na zebraniach i konsultacjach. O światłach też nikt nie mówi.

        • 3 3

    • Dwa ronda

      • 0 2

  • Byle bez świateł (5)

    I jak najszybciej

    • 110 8

    • to już ronda niech wstawią, będzie lepiej niż te ich wymysły (4)

      • 11 6

      • Ronda przy węzłach obwodnicy się nie sprawdzają (2)

        Patrz Straszyn i Rusocin.

        • 12 3

        • w Rusocinie się sprawdzają, a w Straszynie nic się nie sprawdzi bo na 222 jest permanenty korek

          więc de facto ronda się w Straszynie ronda są najlepsze bo przynajmniej nie ma równych i równiejszych jak to bywa gdy są światła albo nie ma ich wcale jak w Kowalach

          • 7 1

        • Ronda się sprawdzają. Nasi kierowcy się nie sprawdzają.

          • 7 0

      • Tez uwazam ze dwa ronda zalatwilyby robote ale wtedy eldro nie zarobi na sygnalizacji

        • 1 1

  • Diamentowy najlepszy! (1)

    Pozdrowirnia dla Errica Gautiera z Danii

    • 37 44

    • dzięki

      ostatnio więcej siedzę w Callbudach

      • 5 0

  • Ekrany akustystyczne na wysokosci ulicy Zeusa. Nareszcie !

    • 21 19

  • poważnie nikt nie pomyślał o tramwaju lub kolejce w tamte strony?? (11)

    Tylko asfalt , beton i jeszcze większe korki???

    • 71 31

    • A co kupileś tanio mieszkanie i myślisz, że Ci teraz szyny poprowadzą? (4)

      • 17 19

      • myśląc w ten sposób,

        to Gdańsk powinien nadal być wioską rybacką. Ewentualnie z kilkoma kramami sprzedającymi bursztyn znaleziony na dzikich plażach Brzeźna...

        • 18 4

      • Tory kolejowe w Kolbudach sa, tylko wójt podpięcie do PKM'ki blokuje (1)

        • 5 2

        • Powinni w tamtym korytarzu puścić tramwaj.

          • 3 0

      • lijk

        a tobie to się w d*pie poprzewracało co ma do tego cena mieszkania , normalny rozwój cywilizacyjny miasto się rozbudowuje i łachy nie robi musi i powinno rozbudowywać sieć komunikacyjną

        • 1 0

    • Kiedyś o tym pomyśleli, ale rezerwy pod kolej poszly sie rąb*ać...

      • 11 2

    • W planach jest tramwaj - wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej...ale nie do obwodnicy.

      • 9 0

    • to nie jest gdansk (2)

      a ty tramwaj chcesz?? i tak macie za dobrze ze miejskie autobusy jezdza... nakupwani tanich mieszkan a teraz wymogi.. trzeba bylo doplacic do zaspy przymorza to byscie mieli wszystko

      • 1 2

      • autobusy nie miejskie tylko PKS

        Dla informacji autobusy ZKM Gdańsk nie wyjeżdzają poza granice administracyjne Gdańska, poza granicami gdańska jeżdzą pojazdy PKS Gdańsk.

        • 0 0

      • jpo

        ale tak w zasadzie to o co co chodzi ???????

        • 0 0

    • to nie jest gdansk

      a ty tramwaj chcesz?? i tak macie za dobrze ze miejskie autobusy jezdza... nakupwani tanich mieszkan a teraz wymogi.. trzeba bylo doplacic do zaspy przymorza to byscie mieli wszystko

      • 0 1

  • Ano taki (5)

    Aby bylo plynnie i bezpiecznie. Obecnie latwo o dzwon.
    Najlepiej wywalic takie mosty, wiadukty jak przy aszanie,tam to jest mistrzostwo świata.
    Jak robic to dobrze i na 200lat, pomyślcie urzedniki, niechaj kolbudy i kościerzyna się dorzucą do inwestycji

    • 62 4

    • A do tego w stronę

      Gdańska jest cienka niteczka, trzeba wyciosać trasę na wzór WZ i będzie gitara

      • 7 2

    • Jak płynnie i bezpiecznie to tylko koniczyna. Na diamentowym się walną i od razu koniec jazdy.

      • 1 1

    • (1)

      A Gdańsk ile zapłacił za obwodnicę Kościerzyny?

      • 2 1

      • Obwodnica

        Ktora przez wiekszosc dlugosc ma po jednym pasie i jak Jozek traktorzysta jedzie to szybciej idzie przez miasto ;)

        • 1 0

    • z jakiej racji Kościerzyna?? Może przy budowie obwodnicy Kościerzyny też wszyscy mogli się dorzucić?!

      • 1 0

  • Sygnalizacja świetlna zakorkuje sam węzeł jak i dojazdy (2)

    Miliony wywalone na budowę a efekt będzie niewiele lepszy niż to co jest teraz

    • 81 11

    • (1)

      ale tego argumentu zabraklo w w tym artykule, to jest najwazniejszy element sprzeciwu, światla ktore spowolnia tam ruch !! teraz mamy przyklad co zrobily swiatla przy stacji orlenu...

      • 28 2

      • Bo to jest artykuł na zamówienie miasta

        a nie aby cokolwiek wyjaśniać. Węzeł diamentowy NIE jest bezpieczniejszy niż pełna koniczyna. Koniec, kropka.

        Ale miasto uparło się na coś "innowacyjnego", nawet jeśli nie jest lepsze. W mediach nie pochwalą się nowym "zwykłym" węzłem, za to innowacyjnym diamentowym to i owszem, media z całego kraju będą o tym mówić. A potem na co dzień korki i koreczki. Ale mediów wtedy już nie będzie. Za to redaktor Kret będzie miał o czym pisać...

        • 2 0

  • Głupoty! Jak to czytam to mnie cholera bierze!!! (7)

    Wystarczy proste rozwiązanie! Rozbieramy wiadukt, robimy światła i normalne skrzyżowanie z kamerami.
    A za oszczędzona pieniądze budujemy kilometry nowych ścieżek rowerowych
    PS
    Ja tak z rana na poważnie, nic nie łykałam jeszcze i w dodatku czekam na śnieg bo już mnie d*pa od jazdy rowerem boli.

    • 13 125

    • Ablo nie masz dzieci albo drugą połowa je wozi autem. A moze wozisz je rowerem? I pewnie do pracy nie jeździsz np na przymorze

      • 4 2

    • Ja kupiłem skuter śnieżny i czekam na ten

      nowy przepis - zakaz odśnieżania ścieżek rowerowych i chodników zimą. Bedę śmigał bez korków. Podgrzewane manetki i siodło.

      • 4 1

    • Nie karmić trolla...

      • 0 0

    • (1)

      D*pa to cie nie od roweru boli

      • 0 0

      • zazdrościsz?

        • 0 0

    • Skrzyzowanie

      Skrzyzowanie juz kiedys tam bylo ale pewnie tych czasow nikt juz nie pamiata. Facetko na rowerze jak myslisz dlaczego powstal wiadukt? Podpowiem Ci. Bo byly wypadki smiertelne. Takze powrot do przeszlosci to raczek nie jest najlepszy pomysl.Swoim rowerem tez bys tam bezpiecznie nie przejechala.

      • 0 0

    • Czekamy aż Cię weźmie

      • 0 0

  • A moze cos takiego (4)

    Cos w stylu wielopoziomowego ronda
    https://m.youtube.com/watch?v=XDDmE4qoCns

    • 7 10

    • tak jest najlepiej - naprawdę mocne

      • 4 0

    • Rondo? Co 10 as nie potrafi poprawnie wjechac i zjechac z 1 ronda,a co dopiero by bylo,gdyby bylo bardziej skomplikowane hahaha

      • 1 5

    • To jest to

      Super temat tylko za takim węzłem musi być rondo z każdej strony dla samochodów / tirów ,którzy jakby nie wybrali by poprawnego zjazdu . Takie węzły muszą być dobrze oznakowane gdyż nie ma zbyt wiele czasu na zmianę decyzji a potem trzeba zawrócić a nie ma gdzie .

      • 2 0

    • Człowieku, nie w tym kraju.

      Połowa ludzi nie wie jak jeździc na zwykłym rondzie.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane