• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto jako pierwszy zatankuje wodór?

Michał Brancewicz
9 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Skonstruowany przez studentów Politechniki Gdańskiej prototypowy pojazd na wodór brał udział m.in. w Festiwal Temperatury im. Daniela Gabriela Fahrenheita w 2016 r. Czy w najbliższych latach na ulice Trójmiasta wyjadą autobusy napędzane tym paliwem? Skonstruowany przez studentów Politechniki Gdańskiej prototypowy pojazd na wodór brał udział m.in. w Festiwal Temperatury im. Daniela Gabriela Fahrenheita w 2016 r. Czy w najbliższych latach na ulice Trójmiasta wyjadą autobusy napędzane tym paliwem?

Za trzy lata Lotos wybuduje pierwszą stację i punkt do tankowania wodoru w Gdańsku. Miałyby z nich korzystać przede wszystkim pojazdy komunikacji miejskiej, ale na razie ich w Trójmieście nie ma. ZTM Gdańsk zamawia właśnie analizę zakupu autobusów bezemisyjnych, w tym wodorowych, a Gdynia ma podpisany z Lotosem list intencyjny w sprawie dostaw tego paliwa.



Czy Trójmiasto powinno kupić w pojazdy zasilane wodorem?

Autobusy zasilane wodorem są tak naprawdę autobusami elektrycznymi. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwach wodorowych powoduje wytworzenie energii elektrycznej, która zasila baterie, a te uruchamiają silnik pojazdu.

Paliwo na rok w godzinę



Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Obecnie jest to 13 ton, a po zakończeniu projektu EFRA będzie to ponad 16,5 tony. Oczywiście mowa tu o wodorze nieoczyszczonym, dlatego potrzebna jest instalacja do jego oczyszczania.

  • Za trzy lata powstanie stacja do tankowania wodoru w Gdańsku. Czy do tego czasu pojawią się pojazdy komunikacji miejskiej, które z niej skorzystają?
  • Za trzy lata powstanie stacja do tankowania wodoru w Gdańsku. Czy do tego czasu pojawią się pojazdy komunikacji miejskiej, które z niej skorzystają?
  • Za trzy lata powstanie stacja do tankowania wodoru w Gdańsku. Czy do tego czasu pojawią się pojazdy komunikacji miejskiej, które z niej skorzystają?
Powstanie ona w 2021 roku, a wraz z nią punkt do tankowania na jednej ze stacji Lotosu w Gdańsku oraz osobna stacja do sprzedaży i dystrybucji tego paliwa w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii.

- Warta niemal 10 mln euro inwestycja zostanie w 20 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - mówi Krzysztof Kopeć z biura prasowego Grupy Lotos.
Zobacz też: Na stacjach Lotosu zatankujemy CNG, LNG, a nawet wodór

Wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.), miałby być wykorzystywany przede wszystkim przez pojazdy komunikacji miejskiej. Problem w tym, że w Trójmieście na razie ich nie ma.

Gdańsk chciał kupić, ale się wycofał



Co prawda pojawiła się w tym roku informacja, jakoby GAiT szykował się do testowego zakupu trzech pojazdów z ogniwami wodorowymi w ramach programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ale ostatecznie gdański przewoźnik wycofał się z tego pomysłu. Przynajmniej na razie.

Czytaj też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

W zeszłym roku Gdynia testowała trolejbus wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe. W zeszłym roku Gdynia testowała trolejbus wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe.
Nie jest jednak wykluczone, że wkrótce ten temat wróci. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku szuka wykonawcy analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych.

Opracowanie ma zawierać:
  • wariant "zerowy" - utrzymanie w eksploatacji wyłącznie autobusów spalinowych
  • wariant zakładający wprowadzenie autobusów napędzanych wodorem lub gazem ziemnym
  • wariant zakładający wprowadzenie autobusów o napędzie elektrycznym

Wybrana firma będzie miała czas do 17 grudnia na wykonanie analizy.

Do przetargu zgłosiło się pięć firm.
  1. International Managment Services - 41,4 tys. zł
  2. Infra Centrum Doradztwa - 54,7 tys. zł
  3. Refunda - 97,9 tys. zł
  4. Audytel - 134,9 tys. zł
  5. Trako Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski - 152,5 tys. zł

ZTM ma do wydania na ten cel 184,5 tys. zł.

Na koniec warto wspomnieć, że na polskim rynku prototyp autobusu elektrycznego z ogniwami wodorowymi zaprezentowała w tym roku spółka Ursus. W przyszłym roku swój pojazd pokaże Solaris.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (91) 4 zablokowane

  • wodór jako paliwo to głupi pomysł (2)

    wodór musi być sprężony.
    jest wybuchowy po zmieszaniu z powietrzem (benzyna jest palna - niby mała różnica ale zauważalna)
    i cieknie ze wszystkiego. nie da się zrobić baku z którego by nie wyciekał wodór.

    • 1 5

    • Toyota od kilku lat produkuje aura na wodór i nie ma problemu

      widocznie są rozwiązania o których nie wiesz

      • 1 1

    • tacy dla których nie da się

      do niczego w życiu nie doszli :)

      • 2 1

  • za 3 lata..

    13 ton paliwa w ciągu godziny ale stację zbudują za 3 lata, majo rozmach lotosyny..

    • 3 0

  • U nas na dzielni my wszystko tankujem (3)

    Zatankujem i wodór.

    • 1 1

    • Tanie paliwa.

      Obawiam się że cenowo denaturatu nic nie przebije.

      • 0 0

    • (1)

      Wodę z Motławy przerobimy na tlen i wodór!!!!

      • 0 0

      • A co zrobimy z g*wnem?

        • 0 0

  • Wodór.

    Dla mnie to żadna nowość.W 2010 roku firma Cemet ltd.z Gdańska, zbudowała stalowe silosy w
    których zamontowane były zbiorniki na wodór.Zbiorniki te sprowadzone były z USA (u nas takich nikt nie zrobi,są to zbiorniki ze specjalnych kompozytów wytrzymujące ciśnienie rzędu 1100 bar .Osobiście montowałem je na stacji paliw Total w Berlinie Holzmarrktstrase.Pozdrowienia dla kolegów z CEMETu.

    • 3 0

  • Bruksela chce drogiego paliwa.

    Jak na razie cwaniaczki z UE uciekają od produkcji samochodów na gaz.Bo ta za tanio by obywatele jeździli.

    • 3 0

  • w gait nie potrafią sobie poradzić z ABSem a wodór.... gdańskie Zeppeliny...

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane