• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 65 mln euro dla Pomorza. Gdańsk dostanie na tramwaj na Morenę

Piotr Weltrowski
12 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa. Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa.

Pomorskie projekty, głównie związane z transportem, dostaną 65,5 mln euro więcej w ramach unijnej pomocy na lata 2007-2013. Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku.



Czy ministerstwo powinno odgórnie decydować, na jakie "działki" przeznaczone zostanie dodatkowe dofinansowanie?

Dodatkowe pieniądze przyznano tym województwom, które najszybciej i najskuteczniej wydawały do tej pory unijne pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego i programu Kapitał Ludzki. W obu wypadkach Pomorze załapało się do województw wyróżnionych, nie znalazło się jednak w czołówce.

Jeżeli chodzi o RPO, to na 16 województw, które dostaną dodatkowe pieniądze, zajęliśmy czwarte miejsce i liczyć możemy na dodatkowe 53,3 mln euro. Gorzej poszło nam wydawanie pieniędzy z PO KL - dodatkowe pieniądze dostanie tu tylko osiem województw, w tym Pomorze, które zajęło miejsce... ósme i ostatnie "punktowane". W ramach tego programu dostaniemy więc znacznie mniej dodatkowych pieniędzy, bo jedynie 12,2 mln zł.

- Na pewno pozostaje pewien niedosyt, ale 65,5 mln euro to naprawdę znaczące pieniądze, które pozwolą na realizację kluczowych dla naszego województwa inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa.

To właśnie Pomorski Urząd Marszałkowski będzie rozdysponowywał pieniądze, nie będzie miał jednak w tej kwestii wolnej ręki. Na pewno nie będzie mógł ich przeznaczyć np. na infrastrukturę sportową i rekreacyjną, inwestycje związane z turystyką i drogi lokalne.

Jakie projekty liczyć mogą więc na wsparcie? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało, aby pieniądze z RPO wspomogły projekty związane z infrastrukturą transportową, transportem miejskim, innowacyjnością, energetyką i szerokopasmowym dostępem do internetu. Pieniądze z PO KL pomogą z kolei projektom związanym z wsparciem przedsiębiorczości oraz osób pozostających bez zatrudnienia.

- Trudno na razie mówić o konkretach, ale na pewno projekty takie, jak tramwaj na Morenę czy budowa dziewięciu węzłów integracyjnych związanych z Koleją Metropolitalną. Myślę, że pieniądze pomogą też projektom wspierającym osoby, które straciły w ostatnim czasie pracę, bądź też stracą ją. Mam na myśli m.in. osoby zwalniane ze Stoczni Marynarki Wojennej, kolei i poczty - mówi Struk.

Zanim dodatkowe pieniądze zostaną wykorzystane, konieczne będą zmiany programów operacyjnych (ma to nastąpić w I kwartale bieżącego roku). Później nowe programy zostaną przesłane do Komisji Europejskiej, która będzie je musiała zaakceptować. Marszałek szacuje, że rozpoczęcie przyznawania nowych środków rozpocznie się na przełomie tego i przyszłego roku.

Tramwaj na Morenę za 100 mln zł

Pieniądze od samorządu województwa to już kolejne źródło środków do sfinansowania budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, dzięki czemu jej budowa niemal na pewno ruszy w 2012 r.

Wiadomo, że na budowę linii oraz trzech tramwajów trzeba wydać ok. 100 mln zł. Dla porównania: budowa 3-kilometrowej trasy z Chełmu na Łostowice wraz z ul. Nową Łódzką kosztuje ok. 110 mln zł, a za jeden tramwaj Swing miasto zapłaciło 8,7 mln zł.

Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczegozobacz na mapie Gdańska, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska, pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika zobacz na mapie Gdańskai budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umożliwi to w przyszłości przedłużenie linii tramwaju w kierunku Oliwy.

Gdańscy urzędnicy nie liczyli, że znajdą pieniądze na tę inwestycję przed 2015 rokiem, ale uśmiechnęło się do nich szczęście. - W rządowym programie pojawiły się dodatkowe pieniądze, wynikające m.in. z oszczędności w przetargach oraz opóźnieniach w realizacji niektórych projektów. W grudniu wysłaliśmy już odpowiednie wnioski i wszystko wskazuje na to, że zostaną pozytywnie zaakceptowane - cieszy się zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Gdańsk prawdopodobnie wykorzysta tę szansę, bo nie zasypiał gruszek w popiele i na własną rękę przygotowywał koncepcję programowo-przestrzenna. Jej założenia być może poskutkują budową takiego torowiska, po którym mogłyby też jeździć autobusy.

W najbliższym czasie miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosi przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Jeśli powstanie on wciągu roku, droga do budowy nowej linii tramwajowej będzie otwarta.

opr. ms

Miejsca

Opinie (213) ponad 20 zablokowanych

  • Pan Andrzej B. zwany jako "prosiaczek" coś ostatnio stał się medialny ;-) (1)

    Gratuluję.

    • 10 8

    • a o tobie nikt nie słyszał :)

      • 5 3

  • I co niedowiarki? (2)

    na pewno z tej wiadomości też się da wyłuskać coś do marudzenia :)

    • 24 3

    • jasne ze sie znajdzie :) (1)

      Euro 2012 a tu jeszcze pol moreny rozkopane bedzie :D

      • 5 1

      • Co to jest te zasrane Euro 2012 ?

        • 3 4

  • Super !!!

    Przyszłość naszego pięknego Gdańska to tramwaje i Kolej M.

    • 27 3

  • Gdyby nie UE w Polsce byłaby już dawno rwolucja a polowa ludzi uciekla by stąd. (1)

    Gdy skonczą się za kilka lat pieniądze z UE a trzeba bedzie splacać długi dopiero wtedy ludzie zobaczą jaka jest prawda o tych którzy rządzą

    • 8 11

    • Spoko, zawsze można zrobić to co w Kairze

      • 5 1

  • DZIWI WYPOWIEDZ ! ZE TRUDNO POWIEDZIEC O KONKRETACH NA CO PIENIADZE ZOSTANA PRZEZNACZONE ! (2)

    To takie Polskie, Dają duze pieniadze a włodarze Pomorza sie dopiero zastanawiają na co to przeznaczyc jakby jakis problem mieli . Polacy to zawsze jak ''chorzy'' ludzie sie zachowują, zamiast miec przygotowane super projekty i sie cieszyc to znowu zaczynają jęczec i nie wiedzą dokładnie co z pieniedzmi zrobic. Usprawnic SKM na całej lini i kupic nowe składy koleji bo to jest głowna arteria trojmiasta i okolic i to kolej jest nr 1 z najwazniejszych bolączek , warto postawic tez na jakies inowacyjne projekty i moze faktycznie usprawnic internet a moze nawet pomyslec o darmowym dostepie internetu na Pomorzu , jakies farmy ''solarne'' zbudowac w celu oszczednosci , A co do bezrobocia to co to za wsparcie bezrobotnych jak żadne wielkie firmy nie powstaja zeby bezrobotni mogli znalezc pozniej prace . Wiec moze czas pomyslec jak stworzyc warunki do przyciagniecia inwestorow i ludzi chcacych tu otwierac firmy, montownie na wielka skale . Przeciez tereny pod trojmiastem i warunki na stworzenie wielu fabryk i przemysłu sa tylko trzeba znalezc pomysł jak szybko sciagnąc kapitał i inwestorow. Preferencje czas stworzyc bo same sie nie stworzą.

    • 8 8

    • Może lepiej się nie wypowiadaj, jak nie kumasz (1)

      Projektów dobrych i przygotowanych jest aż nadto. I dlatego trzeba się zastanowić na co wydać dodatkową kasę. Tzn. wybrać najważniejsze i najlepsze spośród nich.

      • 6 1

      • jakos nic nie wspominają o jakichs ciekawych projektach i zadnych konkretow tez nie ma .

        tylko o projekcie wsparcia bezrobotnych ze stoczni - oczywiscie to dobry projekt i byłby dobry gdyby po jego wdrozeniu ci bezrobotni znalezli zatrudnienie gdzie indziej a jakos sie nie zanosi na powstanie całkiem nowych fabryk itp. tworzacych nowe miejsca pracy. A wiekszosc wie ze zakladanie dzisiaj wlasnej firmy jest raczej nie opłacalne i skazane w tych warunkach gospodarczych na porazke wiec na czym ma polegac taki projekt rowniez nie wiadomo i wiemy czym sie skonczył projekt szkolenia bezrobotnych ze stoczni Gdanskiej - totalną kleską ! wiec warto postawic raczej na programy generujace nowe miejsca pracy i powstawanie miejsc typowo produkcyjnych itp. i nie łudzmy sie ze to wygenerują polscy przedsiebiorcy , tu musi niestety naplynac zagraniczny kapitał i powazni swiatowi liderzy np. nowych technologi itd. bo te programy o ktorych wspominasz to ogolniki i nie podano zadnych konkretow, kazdy moze napisac w artykule ''jakies programy energetyczne'' i tyle sie dowiedzielismy .

        • 3 2

  • "Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano." (6)

    Ale prawdopodobnie jako kolej zębata. Przecież pod taką górę na Rakoczego nie wjedzie tramwaj. I to niej jest już tramwaj na Morenę ,bo na Morenie będzie wtedy jeden przystanek.

    • 10 21

    • Też mnie to zastanawia. (4)

      Ale można to rozwiązać przez złagodzenie wzniesienia, np. wpuszczenie torów w "wąwóz" jeszcze na wysokości "Krokodyla", i podniesienie trakcji w dolnym odcinku górki.
      Mimo to szkoda że w stronę Bulońskiej nie chcą puścić. Docelowo ma ona być dłuższa i ma się złączyć między innymi z trasą WZ.

      • 15 0

      • Wstępne wizualizacje (3)

        pokazywały gigantyczne betonowe estakady mające złagodzić wzniesienie do dopuszczalnych dla szynowych pojazdów wartości.

        W obecnych uwarunkowaniach to samobójczy strzał w stopę (typowe dla Gdańska zresztą). Na tej górce nic nie ma (więc po co tam tramwaj?), a ludzie z Matemblewa do kolejki podejdą piechotą. Utopią kasę w słomi.. betonie i tyle.
        Za to na Myśliwskiej jak grzyby po deszczu kolejne osiedla rosną, a jeździ tam tylko 127. Tramwaj tam już od zaraz móglby przejąć te potoki.
        Reorganizacja linii autobusowych z tego powodu wzorem z Chełmu polepszyła by też ofertę komunikacji w Matemblewie i na Niedźwiedniku.
        Nie byłoby potrzeby puszczać autobusów aż do Targu Siennego, tylko do pętli Bulońska/Warneńska. Tam przesiadka na tramwaj do Głównego Miasta. Oszczędzamy ok. połowę trasy, więc na zaraz można by zagęścić takt prawie dwukrotnie (zamiast co 45min, co 20-25, jak 199).

        Na kierunek kolejki (przypominam, 2015 i dalej) będzie można puszczać z Bulońskiej/Warneńskiej autobusy co 5-10minut, w międzyczasie przygotowując ewentualny łącznik tramwajowy. Powinno wystarczyć dla podróży do Sopotu i Gdyni, albo Uniwersytetu 5minut autobusem, 5min na przesiadkę i dalej koleją - do Abrahama 4minuty - dalej 5min przesiadka, 2 minuty tramwajem. Razem 22minuty do obecnych 35-40.

        A zabudowa i jej kierunki zdają się wskazywac, że korzystniejsze doprowadzenie tramwaju do przystanku Rakoczego byłoby przez Myśliwską.
        Odpada konieczność ogromnych obiektów inżynieryjnych, zyskujemy obsługę drugiej strony Migowa i osiedli na Myśliwskiej.

        Idealnie, w rejonie przystanku można by wtedy zrobić węzeł integracyjny z parkingiem.

        • 7 2

        • Tak (1)

          Tak, to prawie wszystko prawda.
          Ale na Myśliwską jedzi już też 166 (co tylko świadczy o potencjale tego obszaru).

          • 2 0

          • jezdzi kilka razy dziennnie

            • 0 0

        • normalnie wjedzie na Morenę, po co panika

          a przystanek będzie na pewno koło Carrefoura przed rondem i światłami (logiczne, bo ludzie jada lub wracaja z Carrefoura, a po lewej jest sąd i osiedle Trzy Dęby)) a następny pewnie przed nastepnym rondem kolo BP. Fajnie że do Niedźwiednika ale powinno być na Bulońska do Kościoła - przeciez ile ludzi mieszka na Myśliwskiej i w około.

          • 5 0

    • Jest na Morenę, tyle że z drugiej strony.

      • 6 0

  • zapomnieli o moim mandacie! Ja też mam swój udział w rozbudowie linii tramwajowej!!!! :)

    • 13 1

  • "niemal na pewno" (4)

    niemal książk. - partykuła ograniczająca dokładność tego, czemu towarzyszy

    widzę tu pewną sprzeczność, bo niemal na pewno miał cud gospodarczy

    • 7 17

    • możesz se ględzić

      a i tak Gdańsk do przodu

      • 12 2

    • "niemal graniczące z pewnością" - to jęzor Jarosława Kaczyńskiego, guru Galluxa

      więc waść nie świruj tu z retoryką i sprzecznościami

      • 9 3

    • a petycję już podpisałeś?

      • 4 2

    • Dostaniemy cie-marusarzówny 22? - szukamy,znajdziemy.

      • 0 0

  • A czemu nie w drugą stronę (4)

    A czemu nie iść za ciosem i nie poprowadzić tramwaj po nowej Świętokrzyskiej?? Kasy by starczyło na drogę i tramwaj. Na pewno przysłużyłoby się to większej ilości mieszkańców. morena ma dużo połączeń z Gdańskiem i Wrzeszczem a za kilka lat będzie przebiegać obok kolej metropolitalna,
    Gdańsk południe jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się obszarem pod względem oddawanych mieszkań ale nic nie robi się pod względem infrastruktury. Jeżeli teraz o tym nie pomyślą urzędnicy to nie naprostują tego za kolejne 20 lat.

    • 23 6

    • morena w tej budowie nie jest dłużna, rejon Mysliwskiej to jedna wielka budowa

      • 9 1

    • Morena czeka na tramwaj 30 lat.

      Południe dostanie tramwaj o wiele szybciej.

      • 8 3

    • fajnie by było, tylko za dużo domów jest na Łostowickiej i nie dadzą bardziej poszerzyć

      zobacz ile czasu trwało rozbieranie paru chałupek w celu poszerzenia, pół roku, a teraz babrają sie z infrastrukturą podziemną

      • 8 0

    • im dalej tym mniejsza cena mieszkan

      ja za moje 50m2 mieszkanie na Mysliwskiej miałabym 70m2 na poludniu Gdanska - taka własnie jest róznica, trzeba bylo zastanowic sie przed zakupem, a nie teraz narzekac na lokalizacje i blagac o polaczenia

      • 8 2

  • 65 mln ojro - niezla kasa

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane