- 1 Koncert Podsiadły: praktyczne informacje (138 opinii)
- 2 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (131 opinii)
- 3 14 mln zł odszkodowania za Westerplatte (503 opinie)
- 4 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (303 opinie)
- 5 17-letni złodziej paczek zatrzymany (181 opinii)
- 6 Koci celebryta Rysiek ma swoją rzeźbę (77 opinii)
Dodatkowe 65 mln euro dla Pomorza. Gdańsk dostanie na tramwaj na Morenę
Pomorskie projekty, głównie związane z transportem, dostaną 65,5 mln euro więcej w ramach unijnej pomocy na lata 2007-2013. Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku.
Jeżeli chodzi o RPO, to na 16 województw, które dostaną dodatkowe pieniądze, zajęliśmy czwarte miejsce i liczyć możemy na dodatkowe 53,3 mln euro. Gorzej poszło nam wydawanie pieniędzy z PO KL - dodatkowe pieniądze dostanie tu tylko osiem województw, w tym Pomorze, które zajęło miejsce... ósme i ostatnie "punktowane". W ramach tego programu dostaniemy więc znacznie mniej dodatkowych pieniędzy, bo jedynie 12,2 mln zł.
- Na pewno pozostaje pewien niedosyt, ale 65,5 mln euro to naprawdę znaczące pieniądze, które pozwolą na realizację kluczowych dla naszego województwa inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa.
To właśnie Pomorski Urząd Marszałkowski będzie rozdysponowywał pieniądze, nie będzie miał jednak w tej kwestii wolnej ręki. Na pewno nie będzie mógł ich przeznaczyć np. na infrastrukturę sportową i rekreacyjną, inwestycje związane z turystyką i drogi lokalne.
Jakie projekty liczyć mogą więc na wsparcie? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało, aby pieniądze z RPO wspomogły projekty związane z infrastrukturą transportową, transportem miejskim, innowacyjnością, energetyką i szerokopasmowym dostępem do internetu. Pieniądze z PO KL pomogą z kolei projektom związanym z wsparciem przedsiębiorczości oraz osób pozostających bez zatrudnienia.
- Trudno na razie mówić o konkretach, ale na pewno projekty takie, jak tramwaj na Morenę czy budowa dziewięciu węzłów integracyjnych związanych z Koleją Metropolitalną. Myślę, że pieniądze pomogą też projektom wspierającym osoby, które straciły w ostatnim czasie pracę, bądź też stracą ją. Mam na myśli m.in. osoby zwalniane ze Stoczni Marynarki Wojennej, kolei i poczty - mówi Struk.
Zanim dodatkowe pieniądze zostaną wykorzystane, konieczne będą zmiany programów operacyjnych (ma to nastąpić w I kwartale bieżącego roku). Później nowe programy zostaną przesłane do Komisji Europejskiej, która będzie je musiała zaakceptować. Marszałek szacuje, że rozpoczęcie przyznawania nowych środków rozpocznie się na przełomie tego i przyszłego roku.
Pieniądze od samorządu województwa to już kolejne źródło środków do sfinansowania budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, dzięki czemu jej budowa niemal na pewno ruszy w 2012 r.
Wiadomo, że na budowę linii oraz trzech tramwajów trzeba wydać ok. 100 mln zł. Dla porównania: budowa 3-kilometrowej trasy z Chełmu na Łostowice wraz z ul. Nową Łódzką kosztuje ok. 110 mln zł, a za jeden tramwaj Swing miasto zapłaciło 8,7 mln zł.
Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczego, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską , pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika i budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umożliwi to w przyszłości przedłużenie linii tramwaju w kierunku Oliwy.
Gdańscy urzędnicy nie liczyli, że znajdą pieniądze na tę inwestycję przed 2015 rokiem, ale uśmiechnęło się do nich szczęście. - W rządowym programie pojawiły się dodatkowe pieniądze, wynikające m.in. z oszczędności w przetargach oraz opóźnieniach w realizacji niektórych projektów. W grudniu wysłaliśmy już odpowiednie wnioski i wszystko wskazuje na to, że zostaną pozytywnie zaakceptowane - cieszy się zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski w rozmowie z Gazetą Wyborczą.
Gdańsk prawdopodobnie wykorzysta tę szansę, bo nie zasypiał gruszek w popiele i na własną rękę przygotowywał koncepcję programowo-przestrzenna. Jej założenia być może poskutkują budową takiego torowiska, po którym mogłyby też jeździć autobusy.
W najbliższym czasie miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosi przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Jeśli powstanie on wciągu roku, droga do budowy nowej linii tramwajowej będzie otwarta.
opr. ms
Miejsca
Opinie (213) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-12 10:19
Pan Andrzej B. zwany jako "prosiaczek" coś ostatnio stał się medialny ;-) (1)
Gratuluję.
- 10 8
-
2011-02-12 10:23
a o tobie nikt nie słyszał :)
- 5 3
-
2011-02-12 10:22
I co niedowiarki? (2)
na pewno z tej wiadomości też się da wyłuskać coś do marudzenia :)
- 24 3
-
2011-02-12 11:24
jasne ze sie znajdzie :) (1)
Euro 2012 a tu jeszcze pol moreny rozkopane bedzie :D
- 5 1
-
2011-02-12 11:37
Co to jest te zasrane Euro 2012 ?
- 3 4
-
2011-02-12 10:24
Super !!!
Przyszłość naszego pięknego Gdańska to tramwaje i Kolej M.
- 27 3
-
2011-02-12 10:25
Gdyby nie UE w Polsce byłaby już dawno rwolucja a polowa ludzi uciekla by stąd. (1)
Gdy skonczą się za kilka lat pieniądze z UE a trzeba bedzie splacać długi dopiero wtedy ludzie zobaczą jaka jest prawda o tych którzy rządzą
- 8 11
-
2011-02-12 12:44
Spoko, zawsze można zrobić to co w Kairze
- 5 1
-
2011-02-12 10:26
DZIWI WYPOWIEDZ ! ZE TRUDNO POWIEDZIEC O KONKRETACH NA CO PIENIADZE ZOSTANA PRZEZNACZONE ! (2)
To takie Polskie, Dają duze pieniadze a włodarze Pomorza sie dopiero zastanawiają na co to przeznaczyc jakby jakis problem mieli . Polacy to zawsze jak ''chorzy'' ludzie sie zachowują, zamiast miec przygotowane super projekty i sie cieszyc to znowu zaczynają jęczec i nie wiedzą dokładnie co z pieniedzmi zrobic. Usprawnic SKM na całej lini i kupic nowe składy koleji bo to jest głowna arteria trojmiasta i okolic i to kolej jest nr 1 z najwazniejszych bolączek , warto postawic tez na jakies inowacyjne projekty i moze faktycznie usprawnic internet a moze nawet pomyslec o darmowym dostepie internetu na Pomorzu , jakies farmy ''solarne'' zbudowac w celu oszczednosci , A co do bezrobocia to co to za wsparcie bezrobotnych jak żadne wielkie firmy nie powstaja zeby bezrobotni mogli znalezc pozniej prace . Wiec moze czas pomyslec jak stworzyc warunki do przyciagniecia inwestorow i ludzi chcacych tu otwierac firmy, montownie na wielka skale . Przeciez tereny pod trojmiastem i warunki na stworzenie wielu fabryk i przemysłu sa tylko trzeba znalezc pomysł jak szybko sciagnąc kapitał i inwestorow. Preferencje czas stworzyc bo same sie nie stworzą.
- 8 8
-
2011-02-12 12:01
Może lepiej się nie wypowiadaj, jak nie kumasz (1)
Projektów dobrych i przygotowanych jest aż nadto. I dlatego trzeba się zastanowić na co wydać dodatkową kasę. Tzn. wybrać najważniejsze i najlepsze spośród nich.
- 6 1
-
2011-02-12 12:49
jakos nic nie wspominają o jakichs ciekawych projektach i zadnych konkretow tez nie ma .
tylko o projekcie wsparcia bezrobotnych ze stoczni - oczywiscie to dobry projekt i byłby dobry gdyby po jego wdrozeniu ci bezrobotni znalezli zatrudnienie gdzie indziej a jakos sie nie zanosi na powstanie całkiem nowych fabryk itp. tworzacych nowe miejsca pracy. A wiekszosc wie ze zakladanie dzisiaj wlasnej firmy jest raczej nie opłacalne i skazane w tych warunkach gospodarczych na porazke wiec na czym ma polegac taki projekt rowniez nie wiadomo i wiemy czym sie skonczył projekt szkolenia bezrobotnych ze stoczni Gdanskiej - totalną kleską ! wiec warto postawic raczej na programy generujace nowe miejsca pracy i powstawanie miejsc typowo produkcyjnych itp. i nie łudzmy sie ze to wygenerują polscy przedsiebiorcy , tu musi niestety naplynac zagraniczny kapitał i powazni swiatowi liderzy np. nowych technologi itd. bo te programy o ktorych wspominasz to ogolniki i nie podano zadnych konkretow, kazdy moze napisac w artykule ''jakies programy energetyczne'' i tyle sie dowiedzielismy .
- 3 2
-
2011-02-12 10:34
"Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano." (6)
Ale prawdopodobnie jako kolej zębata. Przecież pod taką górę na Rakoczego nie wjedzie tramwaj. I to niej jest już tramwaj na Morenę ,bo na Morenie będzie wtedy jeden przystanek.
- 10 21
-
2011-02-12 10:40
Też mnie to zastanawia. (4)
Ale można to rozwiązać przez złagodzenie wzniesienia, np. wpuszczenie torów w "wąwóz" jeszcze na wysokości "Krokodyla", i podniesienie trakcji w dolnym odcinku górki.
Mimo to szkoda że w stronę Bulońskiej nie chcą puścić. Docelowo ma ona być dłuższa i ma się złączyć między innymi z trasą WZ.- 15 0
-
2011-02-12 17:48
Wstępne wizualizacje (3)
pokazywały gigantyczne betonowe estakady mające złagodzić wzniesienie do dopuszczalnych dla szynowych pojazdów wartości.
W obecnych uwarunkowaniach to samobójczy strzał w stopę (typowe dla Gdańska zresztą). Na tej górce nic nie ma (więc po co tam tramwaj?), a ludzie z Matemblewa do kolejki podejdą piechotą. Utopią kasę w słomi.. betonie i tyle.
Za to na Myśliwskiej jak grzyby po deszczu kolejne osiedla rosną, a jeździ tam tylko 127. Tramwaj tam już od zaraz móglby przejąć te potoki.
Reorganizacja linii autobusowych z tego powodu wzorem z Chełmu polepszyła by też ofertę komunikacji w Matemblewie i na Niedźwiedniku.
Nie byłoby potrzeby puszczać autobusów aż do Targu Siennego, tylko do pętli Bulońska/Warneńska. Tam przesiadka na tramwaj do Głównego Miasta. Oszczędzamy ok. połowę trasy, więc na zaraz można by zagęścić takt prawie dwukrotnie (zamiast co 45min, co 20-25, jak 199).
Na kierunek kolejki (przypominam, 2015 i dalej) będzie można puszczać z Bulońskiej/Warneńskiej autobusy co 5-10minut, w międzyczasie przygotowując ewentualny łącznik tramwajowy. Powinno wystarczyć dla podróży do Sopotu i Gdyni, albo Uniwersytetu 5minut autobusem, 5min na przesiadkę i dalej koleją - do Abrahama 4minuty - dalej 5min przesiadka, 2 minuty tramwajem. Razem 22minuty do obecnych 35-40.
A zabudowa i jej kierunki zdają się wskazywac, że korzystniejsze doprowadzenie tramwaju do przystanku Rakoczego byłoby przez Myśliwską.
Odpada konieczność ogromnych obiektów inżynieryjnych, zyskujemy obsługę drugiej strony Migowa i osiedli na Myśliwskiej.
Idealnie, w rejonie przystanku można by wtedy zrobić węzeł integracyjny z parkingiem.- 7 2
-
2011-02-12 18:28
Tak (1)
Tak, to prawie wszystko prawda.
Ale na Myśliwską jedzi już też 166 (co tylko świadczy o potencjale tego obszaru).- 2 0
-
2011-02-13 07:58
jezdzi kilka razy dziennnie
- 0 0
-
2011-02-12 23:09
normalnie wjedzie na Morenę, po co panika
a przystanek będzie na pewno koło Carrefoura przed rondem i światłami (logiczne, bo ludzie jada lub wracaja z Carrefoura, a po lewej jest sąd i osiedle Trzy Dęby)) a następny pewnie przed nastepnym rondem kolo BP. Fajnie że do Niedźwiednika ale powinno być na Bulońska do Kościoła - przeciez ile ludzi mieszka na Myśliwskiej i w około.
- 5 0
-
2011-02-12 10:47
Jest na Morenę, tyle że z drugiej strony.
- 6 0
-
2011-02-12 10:47
zapomnieli o moim mandacie! Ja też mam swój udział w rozbudowie linii tramwajowej!!!! :)
- 13 1
-
2011-02-12 10:49
"niemal na pewno" (4)
niemal książk. - partykuła ograniczająca dokładność tego, czemu towarzyszy
widzę tu pewną sprzeczność, bo niemal na pewno miał cud gospodarczy- 7 17
-
2011-02-12 11:39
możesz se ględzić
a i tak Gdańsk do przodu
- 12 2
-
2011-02-12 12:07
"niemal graniczące z pewnością" - to jęzor Jarosława Kaczyńskiego, guru Galluxa
więc waść nie świruj tu z retoryką i sprzecznościami
- 9 3
-
2011-02-12 12:26
a petycję już podpisałeś?
- 4 2
-
2011-02-12 20:49
Dostaniemy cie-marusarzówny 22? - szukamy,znajdziemy.
- 0 0
-
2011-02-12 10:53
A czemu nie w drugą stronę (4)
A czemu nie iść za ciosem i nie poprowadzić tramwaj po nowej Świętokrzyskiej?? Kasy by starczyło na drogę i tramwaj. Na pewno przysłużyłoby się to większej ilości mieszkańców. morena ma dużo połączeń z Gdańskiem i Wrzeszczem a za kilka lat będzie przebiegać obok kolej metropolitalna,
Gdańsk południe jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się obszarem pod względem oddawanych mieszkań ale nic nie robi się pod względem infrastruktury. Jeżeli teraz o tym nie pomyślą urzędnicy to nie naprostują tego za kolejne 20 lat.- 23 6
-
2011-02-12 11:27
morena w tej budowie nie jest dłużna, rejon Mysliwskiej to jedna wielka budowa
- 9 1
-
2011-02-12 11:57
Morena czeka na tramwaj 30 lat.
Południe dostanie tramwaj o wiele szybciej.
- 8 3
-
2011-02-12 12:47
fajnie by było, tylko za dużo domów jest na Łostowickiej i nie dadzą bardziej poszerzyć
zobacz ile czasu trwało rozbieranie paru chałupek w celu poszerzenia, pół roku, a teraz babrają sie z infrastrukturą podziemną
- 8 0
-
2011-02-12 14:41
im dalej tym mniejsza cena mieszkan
ja za moje 50m2 mieszkanie na Mysliwskiej miałabym 70m2 na poludniu Gdanska - taka własnie jest róznica, trzeba bylo zastanowic sie przed zakupem, a nie teraz narzekac na lokalizacje i blagac o polaczenia
- 8 2
-
2011-02-12 10:57
65 mln ojro - niezla kasa
- 6 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.