• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • za inwestycjami w tunele idą ogromne pieniądze i terminy których nie można zawalić

    nikt nie chce pracować na używanym niepewnym sprzęcie ... zwłaszcza że koszt maszyny to tylko procent kosztów i obsługi

    • 3 0

  • człowiek to dziwne stworzenie ... niszczy co wyprodukuje zużywając skromne zasoby matki ziemi

    • 1 5

  • TBM jak wiertło do betonu z OBI ... jednorazowe

    zresztą jak wszystko teraz ...

    • 3 2

  • W idealnym świecie wierciliby trzecią nitkę pod Martwą Wisła i myśleli co dalej. Do tego trzeba jednak mieć pieniądze i wyobraźn (2)

    Obecnie efekt jest taki, że każde zamknięcie jednej nitki tunelu to paraliż komunikacyjny w całym Gdańsku. Gdyby była trzecia nitka, to mogłyby nią się codziennie poruszać rowery, mogłaby służyć jako bajpas- gdy wydarzy się wypadek, a dodatkowo byłaby dodatkową drogą ewakuacji (w przypadku pożaru).

    • 11 5

    • A potem jeszcze czwartą nitkę na koszt dyrektora z Torunia (1)

      • 6 5

      • na koszt tego z Torunia to by wymodlili by tobie rozum uruchomic :)

        • 1 2

  • Zawiedziony (3)

    Szkoda..naprawdę szkoda.. bardzo liczyłem na budowę tunelu pod Pacholkiem.. taki tunel odkorkowal by Oliwę a z drugiej strony udroznil by ruch w kierunku Osowy..Ale już dawno wiedziałem że tunel ten nie powstanie bo sygnałem do tego była wypowiedź P.Jaworskiego który w jednym z wywiadów stwierdził że zrobi wszystko aby ten tunel nie powstał....I tak się stało.. A wy pisowskiej gleby dalej opluwacie PO...robicie dokładnie to co zaplanowała wierchuszka PISu...nie zgadzacie się ze mną? To spójrzcie na rodysponowanie środków od rządu...pomocy nie otrzymała Łódź, Poznań, Gdynia,Sopot itd itd A z góry było wiadomo że miasto Gdańsk samo nie da rady wybudować takiego tunelu.. proste?

    • 12 6

    • Leming gdyby ktos taki jak ty miał co kolwiek do powiedzenia znaaczenia to by nawet koło nie powstało:)

      I taki pustak wyzywa od głąbów :) A przepraszam od glebów hahaha

      • 0 3

    • a ja wolalem miec Pacholek niz jakis tam tunel, za 10lat i tak bedzie zakaz jazdy samochodem wiec problem zniknie.

      • 0 4

    • Są pilniejsze inwestycje niż Tunel pod Pachołkiem. Lepiej poważnie zainwestować w kolej niż wpuszczać do miasta kolejne samochody.

      • 0 7

  • A tekst jest bardzo prosty... ale dla coniektórych jednak za trudny (2)

    "Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych..."
    Jako budowlaniec też bym nie kupił starej maszyny, która 5 lat wierciła tunel.
    Tak samo jak nie kupuję starych wiertarek, wkrętarek, szlifierek czy też innego sprzętu który w każdej chwili może się rozsypać.

    • 9 5

    • leming porównujesz wiertarkę do specjalistycznej maszyna za 80 mln zł?

      Leming jak zawsze chwali się głupota i jeszcze to potwierdza wpisem

      • 0 2

    • Polecam Niteo z Birdonki lub Parkside z Lidla - sa super maszynami

      • 2 1

  • Miś (9)

    Zgnije na świeżym powietrzu, zrobi się protokół zniszczenia i..... Im ta maszyna droższa tym......lepiej.
    Polej mi też, stać mnie na ten koniaczek.

    • 88 64

    • Misia to w Mierzei Wiślanej lepiej poszukaj. (4)

      • 16 11

      • O lewak się uaktywnił (3)

        • 10 17

        • Jak otwierasz lodówkę to też ci lewak z niej wyskakuje? (1)

          Przekop mierzei wiślanej to Miś nad Misie, miliardy złotych wydane na to, żeby sobie niewielkie jachty mogły tamtędy pływać. Jestem ciekaw kto z PiSu ma domek wypoczynkowy w okolicy i lubi sobie popływać jachtem.

          • 15 8

          • Tobie najwyrazniej juz ktos mózg przekopał i juz ci tak zostało:)

            • 3 4

        • Sam jesteś olewak.

          • 1 0

    • (1)

      Nie nie,ty musisz oszczedzac!!

      • 5 4

      • Niech ten

        pilot sobie lata za połowę stawki z twoją żoną

        • 4 1

    • Urządzenie należące do prywatnej firmy. (1)

      Co ma do tego Miś zaprawdę nie wiem. Chyba chodzi tylko o robienie ludziom przysłowiowej wody z mózgów. żal.pl

      • 28 14

      • Jaki wstyd dla Gdanska

        • 8 14

  • Marnotrastwo. Czy nie można było najdroższych i najwrażliwszych elementów przechować w jakieś hali? (26)

    Dziwne to wszystko. Maszyna warta takie wielkie pieniądze zostaje sprzedana w cenie złomu? Czy w ramach kary miasto nie mogło przejąć maszyny? Mogłoby tę maszynę wypożyczać jak i obniżać koszty ew. inwestycji drążenia tuneli w Gdańsku, czy też wypożyczać ją dla innych inwestorów lub wykonawców, np. tunel w Gdyni z Węglowej na Oksywie. Tak tylko pytam.

    • 16 15

    • (12)

      Mogles kupic i przechowac

      • 6 5

      • Gdybym zarzadzal Gdanskim budzetem i byl kims innym niz nierobem z Rady Miasta-uwierz mi tak by sie stalo. (11)

        Dal bym polowe kasy druga czesc dala by Politechnika z pocalowaniem w raczke.... Moze powstal by nowy kierunek na budownictwie a sama maszyna szybko by sie Politechnice zwrocila bo pracuja tam przedsiebiorczy ludzie a nie glaby .Tunel nie kosztowal by przez to po 800mln tylko duzo duzo mniej.. z miejskim magistratem w specjalnym kontrakcie bo to zawarte bylo by wkontrakcie ale nie takim jak pod Forum Gdansk..gdzie miasto dalo dzialke za 163 mln ale nie ma z tego zadnych zyskow za wynajem-tak wasi prawnicy zalatwili nas mieszkancoiw.Nawet zbiorke publiczna mozna by przeprowadzic....Glaby miejskie jedyne co robia to sprzedaj dzilaki pod deweloperow i kreca swoje interesy.Kumasz?Mysle ,ze kumasz i dosc dobrze o tym wszystkim wiesz..prawda?

        • 6 11

        • "Gdybym był"

          Nie będziesz :D

          • 0 0

        • Ekspert (2)

          Zza monitora się nam znalazł. Trzeba było petycje pisać jak tunel skończyli robić. Że masz pan plana na maszynę takiej wielkości

          • 6 0

          • Za PO tylko firmy wydmuszki (1)

            Gdańsk płaci i później znikamy

            • 2 7

            • Za PiS tylko wałki

              Wybory niewybory i kasa znika!

              • 6 1

        • potem okazuje się, że przerdsiębiroczy urzędas ma 6-8 mieszkań (3)

          i nie wie skąd się one wzięły

          • 6 3

          • Starosta urzedas (1)

            • 1 2

            • Teraz w Santa Barbara

              • 0 2

          • I walizkę złota

            • 2 3

        • (2)

          Bahahahahahhhhh, Serio chłopie nie wiesz, że takie maszyny są budowane pod konkretne zadania?
          Na Polibudzie wiedzą, dlatego nie kupili złomu, bo po co im?

          • 5 1

          • No to drogi ten tunel nikomu nie potrzebny (1)

            Chyba tylko żeby do Pruszcza było szybciej ...

            • 2 3

            • Jak taki niepotrzebny to czemu taki ruch w nim o każdej porze dnia i nocy

              Pogadaj z kimkolwiek z Nowego Portu, Letnicy, Zaspy czy Przymorza czy on taki nikomu nie potrzebny

              • 4 0

    • Ale zapytaj się PO , po co? (3)

      • 1 4

      • Nie ma na prąd a oni 800 milionów złomują...? (2)

        • 1 6

        • Jakie 800 milionów co wy za durnoty powtarzacie (1)

          xdddddddd

          • 6 1

          • a wiecie ile peso byloby z tych 800milionow??? BArdzo duzo mowie wam,

            • 0 2

    • Czy ty i**oto wiesz że taka maszyna przy kolejnym wierceniu (3)

      Mogła by spowodować katastrofę w połowie drogi przestając się kręcić , zresztą za drugim razem jej nie nakierujesz na prosto i poleci bokami .

      • 7 0

      • Tobie sie chyba smiglo nie kreci i procek ci sie grzeje...Katastrofa to sluchac takich specow jak ty. (1)

        • 0 4

        • ale ze co? czyli nie bedzie driftowac? powaznie pytam

          • 1 0

      • tzn bedzie driftowac??? hmm zamieniam wiec moje E36 w gazie na taka maszyne

        • 1 0

    • Dokladnie...dokladnie, (3)

      W punkt.Niezle to swiadczy o zarzadzajacych Rada Miasta,Biuro rozwoju ...Nawet Politechnika mogla szkolic swoich adeptow i zarabiac..Wszystkie strony mogly odniesc korzysci lacznie z mieszkancami i budzetem....No ale stalo sie..ojojoj...co zrobic...Mozna tylko usiasc i zaplakac,ze nie bylo ludzi ,ktorzy potrafia patrzec na pare ruchow na przod.

      • 8 9

      • Szkolić czym z czego, z gigantycznej maszyny pod konkretne zamówienie?! (1)

        Może powinni też kupić łódź podwodną i rakietę kosmiczną i jeszcze dorzucić do tego jeszcze żurawia budowlanego, takiego na 150 metrów. Przecież tyle kasy na robienie gigantycznego placu złomowego - o przepraszam muzeum - wielgachnych maszyn PG ma, co nie? I ilu by specjalistów mogła wyszkolić na takiej łodzi podwodnej, i mogliby go wypożyczać np. Amerykanom albo koreańczykom albo Elblągowi - w końcu niedługo przekop będą mieli

        • 9 1

        • Jestes kolkiem bez wyobrazni wszedzie widzisz lodzie podwodne a rozebranie takiego urzadzenia to dla ciebie problem milenijny.

          Gdyby tacy jak ty odbudowywali Warszawe do dzisiaj ogladalibysmy gruzy..Bo sie nie da ,bo za ciezko,bo za drogo bo tunel za duzy bo tunel za maly...a tbm to dla ciebie jednorazowa zabawka nie oplacalnac dla szkolenia osob z zakresu odwiertow..,Masz zryta banie.Mam nadzieje ,ze nie wykladasz na jakiejs uczelni bo byla by to dla wszystkich strata czasu.

          • 1 6

      • A później brakuje na prąd w Gdańsku i wyłącza ulice Starosta Dulkiewicz

        • 4 7

    • Tak s kto by placił

      Za transport takiego molocha

      • 4 0

  • transport (5)

    A jaki most czy droga pozwala w Polsce na transport tak wielkogabarytowych ładunków? Pamiętajcie że Gdańsk ma morze i wszystko można tutaj sprowadzić droga morską.

    • 9 3

    • (2)

      A jak myślisz, w jaki sposób ta maszyna trafiła do Letnicy?

      • 3 3

      • (1)

        Morzem

        • 4 0

        • Ale nie muszem

          • 1 1

    • myślisz ze za 2 miliony nikt by tego pod pachołek nie dowiózł?

      Monza by te tunele tym wydrążyć . Jak nie teraz to za 2 lata. Ale poco przecież unia da nowa kasę na nową inwestycję. (kasa na nową maszynę z UE nie dla nas)

      • 2 5

    • Pod górami też takie drążą

      Morze to nie argument.

      • 2 4

  • Pytanko! (7)

    Czyżby niszczenie dowodów rzeczowych przekręcikow z budowa Tunelu???

    • 8 18

    • (1)

      jak coś wiesz o przekręcikach to wio do prokuratury, zgłoszenie popełnienia przestępstwa to moralny obowiązek. a ty jako Prawdziwy Polak chyba nie jesteś niemoralny?

      • 7 2

      • Może niech zacznie od respiratorów, tam sprawa jest jasna

        • 4 0

    • niewykluczone (1)

      Zacieranie śladów

      • 1 6

      • Wezwać Borewicza

        lub majora Żbika

        • 5 0

    • Odpowiadanko! (2)

      Tak, Niemce kazali zniszczyć TBM na złość Polsce i PiS.

      • 5 0

      • To akurat prawda (1)

        • 0 6

        • Tak, ta trzecia. !g.prawda!

          • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane