• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • i co ? Znowu ma byc wojna ze odbudowac sie chce ruiny?

    koszmarne pomysly zal czytac..

    • 0 0

  • noooo nieee.

    plany ładne piękne - ale jest bardzo istotne pytanie czy to sie po prostu opłaci po ewentualnym zbudowaniu.

    myślę ze jedyna szansa to NIE budować drugiego pasa słowackiego kasować 10euro za kolejkę na lotnisko. w przeciwnym razie marnie to widzę.

    kurde, jak się nie opłaca jeździć na nju-port, gdzie mieszka człowiek na człowieku to ile będziemy rocznie dopłacać do kolei metropolitalnej?
    to MUSI mieć sens ekonomiczny po zbudowaniu, a nie że to piękny, wspaniały i metropolitalny projekt. zwłaszcza to słówko na m się dobrze sprzedaje. gdańsk (a w zasadzie całe 3m) może dostać kukułcze jajo.

    chciałbym sie mylić.

    wiwat plan pięcioletni! wiwat 2012!

    • 0 0

  • A ja mam golfa 1.8td

    po tuningu i nie interesuje mnie kolej żadna

    • 0 0

  • a co z istniejącymi SKM?

    To mnie dręczy, fajnie by było w końcu przejechać się SKM-ką czystą, nowoczesną, taką europejską. Wiem, że to zależy od samych podróżujących (no i jeszcze od tych palantów co skrobią kluczami na szybie ARKA GDYNIA albo LECHIA GDAŃSK), ale te jeżdżące trupy to wstyd. Mam nadzieję, że odnowienie taboru jest juz w planach. A dworce? Może zamontować tam monitoring czy co... Chociaż na same plany rozbudowy kolejki nie ma co narzekać, może wielu ludzi przesiądzie się wtedy z samochodu do SKM-ki

    • 0 0

  • ojej::(

    a sopot ominiety biedaczysko :(

    • 0 0

  • a gallux sie wk__wi ze jego sopocik omineli

    • 0 0

  • a co to jest kolej napowietrzna???

    czy chodzi o źródło napędu tzn będzie na powietrze czy jak? na sprężone powietrze??? bo juz sam nie wiem

    • 0 0

  • Super, że będzie kolej, bez sensu że 1 tor.

    To jedyny sposób, aby tereny za obwodnicą przestały być przedmieściami a stały się miastem.

    • 0 0

  • gallux jest zwyczajnie uchachany
    takie kocoPOły wam ci wasi radni, tyle lat wciskają, taki kit na uszy, że tylko się śmiać zostaje:-)
    no to ja tradycyjnie do tivoli aquaparku baltic arena dorzuce TKM :-) trójmiejska kolej metropolitarna
    ładnie brzmi:-) tak dumnie:-) aż sie pierś wypina sama do przodu:-) my ten tego z metropolii hi hi hi jesteśmy
    kartoflano buraczanej metropolii
    metroPOlii obiecanek cacanek i durakom radość:-)
    predzej zobaczysz tunel pod niepodległości jak swoją kolejke
    najlepiej kupić se zestaw "pico" i w domu odpalić makiete he he he he he

    • 0 0

  • "oszczednosc"

    Tylko co z tego, jak tam ma byc polska "oszczednosc" postawimy jeden tor a reszta, czy to wazne , ze raz na 20 minut. Ogolnie smiech przez łzy, tylko u nas autostrady maja 2 pasy a nowe połączenia szynowe jeden tor
    Ja rozumiem że ruch nie będzie na poczatku duży ale tory dużo prądu nie zużywają. Mamy takiego kastrata na trasie Wejherowo - Słupsk - Koszalin - Stargard Szczeciński, dobrze że prąd tam choć jest.

    Jaki jest sens budowania w centrum miasta lini kolejowej 1 torowej.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane