• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duża zmiana małym kosztem. Ładniejsze budynki to ładniejsze Trójmiasto

Michał Stąporek
27 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
  • Kamienica przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu - stan obecny.
  • Kamienica przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu - po przemianie.
  • Kamienica przy ul. Świętojańskiej w Gdyni - stan obecny.
  • Kamienica przy ul. Świętojańskiej w Gdyni - po przemianie.
  • Kamienica przy al. Niepodległości w Sopocie - stan obecny.
  • Kamienica przy al. Niepodległości w Sopocie - po przemianie.


W niektórych metropoliach reklamy zewnętrzne i szyldy stają się atrakcjami turystycznymi, u nas większość z nich jest powodem do wstydu.



Jak promować pozytywne metamorfozy budynków w Trójmieście?

Na stronach trojmiasto.pl od wielu lat walczymy o ładniejsze ulice Gdańska, Gdyni i Sopotu. Chwalimy te zjawiska, które sprawiają, że nasze miasta pięknieją: to wspieranie przez miasta remontów elewacji, konkursy na najbardziej zadbane balkony, ukwiecanie miejskich skwerów i placów.

Konsekwentnie piętnujemy zachowania, które sprawiają, że nasza przestrzeń publiczna jest chaotyczna i  nieprzyjazna mieszkańcom. Te, które sprawiają, że wiaty przystankowe uginają się od naklejonych papierowych ogłoszeń, na trawnikach łatwiej dostrzec lawetę z reklamą niż kwiat, fasady domów odmalowane są na jaskrawe i źle dobrane kolory, a w najbardziej uczęszczanych rejonach miast, jak grzyby po deszczu, wyrastają nielegalne reklamy.

W niektórych sprawach udało nam się odnieść sukces - np. wiaty na przystankach są mniej oklejone, odkąd zaczęto je regularnie myć, a obok stanęły tablice na ogłoszenia. Władze Gdańska uznały też, że warto stworzyć stanowisko urzędnika odpowiedzialnego za dbanie o estetykę przestrzeni publicznej, choć na razie działa ono zbyt krótko, by ocenić jego przydatność.

Jednak w większości przypadków jest to walka z wiatrakami. Po pierwsze - złe prawo nie daje narzędzi do walki ze szpetotą w mieście. Po drugie, odwoływanie się do poczucia piękna jest naiwne i bez szans na zwycięstwo w konfrontacji z pieniądzem. Bo - nie ma co ukrywać - za brzydotę naszych miast w dużej mierze odpowiadają reklamodawcy, walczący o klientów. Chcą - i dostają to - by ich reklamy były większe, wyróżniające się, przykuwające uwagę.

Reklamy są w mieście niezbędne, a atrakcyjnie zaprojektowane mogą być nawet jego ozdobą i atrakcją. Wszyscy znają świecące reklamy na Picadilly Circus w Londynie, uśmiechniętego kowboja w Las Vegas czy czerwony młyn w dzielnicy Pigalle w Paryżu, będący barwnym szyldem słynnej rewii. To nie obecność reklam czy szyldów jest problemem, lecz ich jakość.

By pokazać, że u nas z tym krucho, wybraliśmy i poddaliśmy metamorfozie trzy trójmiejskie kamienice - po jednej z Gdańska, Gdyni i Sopotu. Jedynym kryterium ich doboru było to, że potencjalnie byłyby to bardzo ładne budynki. Byłyby - gdyby nie szpecące je banery, krzykliwie i niedopasowane do siebie szyldy, całkowita dowolność w aranżacji znajdujących się na parterze lokali usługowych i ich witryn.

Nasz redakcyjny grafik dostał zadanie: wczuj się w rolę administratora tych kamienic, który chce, by zyskały one na urodzie, ale nie ma no to wielu pieniędzy. Zdaje sobie sprawę, że użytkownicy lokali na parterze muszą się reklamować, ale niech ich szyldy nie odstraszają pstrokacizną kolorów i kształtów. Nie ma jednak żadnej litości do wywieszanych w oknach i w balkonach banerów. I tak są tak brudne, że niczego nie reklamują.

Efekt jego pracy możecie oglądać na zdjęciach powyżej. Rzeczywista przemiana z pewnością zajęłaby więcej czasu, jednak wciąż byłaby stosunkowo prosta i niedroga do wykonania.

Co chcemy pokazać tą metamorfozą? Że naprawdę niewiele trzeba, by nasze ulice były choć trochę ładniejsze, a stanie się tak, gdy staną przy nich choć trochę ładniejsze budynki. To jest wykonalne i nie zawsze wymaga dziesiątek tysięcy złotych na renowację. Często wystarczy trochę dobrej woli, nadzoru ze strony właścicieli lub zarządców nieruchomości. No i chęci życia w piękniejszym miejscu.

Opinie (155) 1 zablokowana

  • narszcie ktoś sie tym zainteresował o juz patrzeć nie mozna na te wszechobecne szpetne wsżedobylskie rekalmy!!!!!!!! obrzydlistwo a na Euro to dopiero bedzie nie zdziwciesie jak na Zielonej Bramie zawiśnie wielki baner piwska.......

    • 22 1

  • wzorów dosyć na pocztówkach z przedwojennego Gdańska

    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

    • 20 0

  • Moja wspólnota już parę lat główkuje skąd wytrzepać kaskę na elewację od strony "podwórka" (3)

    Od strony ulicy jest OK, ale od podwórka katastrofa. Im dłużej trwa taki stan, tym gorzej dla "substancji".
    A ja cały czas główkuję - kto podpierniczył witraże z klatki schodowej? Bo chyba nie Iwan w 1945:-(

    • 7 4

    • witraże potłukł ówczesny proboszcz, bo za brudne były (2)

      a na podwórku moglibyście wywieźć zmarłych i zaorać ten cmentarz

      • 2 3

      • A ciebie kto skrzywdził? Proboszcz, organista, kościelny czy kominiarz? (1)

        • 3 5

        • Szukasz kolegi, którego proboszcz też krzywdzi?

          Myślałem, że w waszej wspólnocie nie ma proboszczów, tylko pastorzy i macie co wieczór msze z orgiami homoseksualnymi.

          • 6 4

  • REKLAMY< BANERY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    to główna przyczyna oszpecania miast....
    resztę da się przełknąć ;-)))

    • 16 0

  • ZRÓBMY COŚ Z TYMW KONCU!!!!!!!!MIASTO JEST SZARE BRUDNE I ZAWALONE PAPIEROWYMI REKLAMAMI!!!!!!! zresztą nei tylko nasze miasto to jakaś ogólnopolska plaga co za czasy ze kasa najwazniejsza i nie patrza gdzie byle tylko poprzyklejac te paskudy, jedziesz samochodem na trawnikach reklamy hoteli idziesz na spacer wszedzie dyndają reklamy bez ładu bez składu przyklejają gdzie się da nikt tego nie kontroluje czas z tym skonczyc

    • 23 1

  • ODPOEIEDZ NR.: 3

    KARAC ZA SZPECENIE MIASTA LUB ZROBIC PRZEPIS NAKAZUJACY MALOWANIE ELEWACJI BUDYNKOW RAZ NA 5 LAT Z MOZLIWOSCIA ULGI PODATKOWEJ JAK W NIEMCZECH !!!!!!!

    • 17 0

  • stanowisko urzędnika ds estetyki - to na pewno jest klucz do sukcesu

    • 7 1

  • grafik?

    to gimnazjalista by to lepiej zrobil... poz tym co to ma byc? wymazal reklamy i voila! mamy budynki bez reklam... ;)

    • 2 20

  • Co się czepiacie grafika? Czepcie się tych co tolerują taki badziew rodem ze Wschodu. (2)

    A jak potrafisz lepiej, to wyślij pracę do Redakcji. Pośmiejemy się razem:-P

    • 19 2

    • Co się cze4piacie grafika?? (1)

      Grafik nie miał tu błysnąć perfekcyjną znajomościa photoshopa, a jedynie zamarkować, jak by te budynki mogły wyglądać, gdybyśmy wszyscy wreszcie zadbali o odpowiednie przepisy i ich egzekucję w zakresie ładu w przestrzeni publicznej!

      • 3 1

      • ale dzieciom neo i tak photoshopy tylko w głowie

        a nie główny problem

        • 1 0

  • Reklama ma SPEŁNIAĆ SWOJĄ FUNKCJĘ! (1)

    A polskie reklamy dla Polaków robią to doskonale. Są wykonywane najtańszym kosztem, zawsze brudne i przekazują informację prostym językiem dla prostych ludzi. Reklama droga i nowoczesna zniechęcała by Polaka od tej reklamy, bo Polak myśli, że jak ktoś wydał dużo pieniędzy na drogą reklamę, to usługi i towary też ma drogie. W Polsce dobrze sprzedaje się bieda i cwaniactwo.

    • 13 9

    • wersja dla moderatora:

      A cygańskie reklamy dla Cyganów robią to doskonale. Są wykonywane najtańszym kosztem, zawsze brudne i przekazują informację prostym językiem dla prostych ludzi. Reklama droga i nowoczesna zniechęcała by Cygana od tej reklamy, bo Cygan myśli, że jak ktoś wydał dużo pieniędzy na drogą reklamę, to usługi i towary też ma drogie. W Rumunii dobrze sprzedaje się bieda i cwaniactwo.

      A żydowskie reklamy dla Żydów robią to doskonale. Są wykonywane najtańszym kosztem, zawsze brudne i przekazują informację prostym językiem dla prostych ludzi. Reklama droga i nowoczesna zniechęcała by Żyda od tej reklamy, bo Żyd myśli, że jak ktoś wydał dużo pieniędzy na drogą reklamę, to usługi i towary też ma drogie. W Izraelu dobrze sprzedaje się bieda i cwaniactwo.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane