• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo większa strefa płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
16 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.
  • Nowe parkomaty na ulicach Gdańska zapowiadają poszerzenie strefy płatnego parkowania.

Gdańsk poszerza strefę płatnego parkowania w kilku dzielnicach miasta. Na ulicach już pojawiają się dodatkowe parkomaty, chociaż zaczną działać dopiero od października. Wreszcie będzie można zapłacić za postój kartą bankomatową.



Jak oceniasz strefy płatnego parkowania w miastach?

Od października powiększy się strefa płatnego parkowania w Gdańsku - kolejne ulice zostaną włączone do istniejących stref. Mieszkańcy i kierowcy od kilku dni mogą dostrzec wymieniane lub ustawiane na nowo parkomaty. Ich ustawienie zapowiadaliśmy przed miesiącem.

Największe zmiany wprowadzone zostaną w centrum Gdańska - do strefy zostanie włączone Młode Miasto zobacz na mapie Gdańska i tereny wokół Urzędu Miejskiego na ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Koronnym argumentem urzędników w tej sytuacji jest zapewnienie rotacji samochodów na wolnych miejscach w godz. od 9 do 17 w dni powszednie.

W Oliwie natomiast strefę poszerzono o ulice przy Olivia Buisines Center zobacz na mapie Gdańska i Hali Olivia. zobacz na mapie Gdańska Na Aniołkach z kolei opłatę za postój będzie trzeba dodatkowo wnosić przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie znajduje się Centrum Medycyny Inwazyjnej. We Wrzeszczu natomiast za parkowanie kierowcy zapłacą w rejonie Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska.

Opłaty, przynajmniej na razie, nie będą pobierane w nowej strefie parkowania w Brzeźnie. O ewentualnym kasowaniu kierowców zdecydują sami mieszkańcy, jeśli okaże się, że trudno im tam zaparkować auto.

  • Strefa parkowania w obrębie Śródmieścia.
  • Strefa parkowania w obrębie Wrzeszcza.
  • Strefa parkowania w obrębie Aniołków i powiększona o ul. Smoluchowskiego.
Najpierw akcja informacyjna

Urzędnicy nie chcą zaskakiwać kierowców parkujących w miejscach, które dotąd nie były w obrębie strefy płatnego parkowania.

- Planujemy akcję informacyjną tydzień przed uruchomieniem parkometrów. Poinformujemy kierowców, że stawiają auta w miejscu, gdzie niebawem będą pobierane opłaty - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Trzeba będzie uważać, bowiem brak opłaty będzie skutkować mandatem w wysokości 50 zł. Na szczęście jednak niefrasobliwi kierowcy nie otrzymają punktów karnych.

  • Strefa parkowania w obrębie Oliwy - powiększona do ul. Bażyńskiego.
  • Strefa parkowania w obrębie Brzeźna, na której nie będą pobierane opłaty.
  • Strefa parkowania w obrębie Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Za postój zapłacimy kartą bankomatową

Urzędnicy zapewniają, że nowe parkomaty są dostosowane do niezawodnej pracy na otwartej przestrzeni, przy temperaturze od minus 25 do plus 55 stopni Celsjusza, przy wilgotności względnej do co najmniej 95 proc. Mają być też odporne na akty wandalizmu, a stalowa obudowa ma być zabezpieczona powłokami antygraffiti oraz antyplakatowymi.

Na parkomatach pojawią się klawiatury, bo aby wykupić bilet w parkomacie, trzeba będzie wprowadzić numery tablic rejestracyjnych pojazdu. Dlatego wszystkie przyciski funkcyjne są podświetlane przy słabej widoczności oraz odporne na uszkodzenia mechaniczne i możliwość zablokowania (np. klejem szybkoschnącym). System obsługi będzie intuicyjny i trwale opisany słownie w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim). Zmiany uszczelnią system i sprawią, że kierowcy nie będą już mogli przekazywać sobie niewykorzystanych biletów parkingowych.

Za postój będzie można płacić bilonem (w złotówkach i w euro), przy pomocy telefonów komórkowych, a także żetonami i kartami bankomatowymi metodą zbliżeniową. To nie tylko ułatwi płatności, ale także usprawni rozliczanie się.

Nowe parkomaty - podobnie jak te obecnie działające - nie będą wydawać reszty, a w przypadku awarii powinny wyświetlać lokalizację najbliższego sprawnego parkometru.

Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Opinie (324) 3 zablokowane

  • Mogą nam naskoczyć ... (7)

    ... bo i tak nie wyznaczą prawidłowo na tym terenie miejsc i pobieranie opłat będzie nielegalne.

    Teraz też jest nielegalne, bo ... popatrzcie dookoła sami.

    • 14 3

    • nie są w żaden sposób oznaczone (1)

      tablica tylko przy wjeździe do strefy, o białych wymalowanych liniach nie wspomnę. Ale już drugi rok wykupuje abonament, żeby płacić na jezdni pod własnym domem, bo nie chcę dostać mandatu...

      • 3 2

      • Powtórzę to co pisałem w poprzedniej informacji o SPP

        Strefa płatnego parkowania, to nie jest "całe miejsce". W strefie płatnego parkowania, by pobierać legalnie opłaty, muszą być wyznaczone konkretne miejsca postojowe dla każdego pojazdu. Jeśli zaparkujesz w strefie, ale nie na wyznaczonym miejscu (oczywiście z poszanowaniem pozostałych nakazów typu 1,5m na chodniku, itp), to nie masz obowiązku płacenia za postój. Odniósł się do tego Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z: 20 grudnia 2012 roku (sygn. akt II GSK 1852/11), 25 listopada 2014 roku (sygn. akt II GSK 1684/13), 10 grudnia 2015 roku (sygn. akt I OSK 2356/15) i 17 lutego 2016 roku (sygn. akt I OSK 2931/15).
        Pozdrawiam :)

        • 0 0

    • Cały teren jest płatnym miejscem. (4)

      • 2 6

      • Nie masz racji! (3)

        Otóż nie. Strefa płatnego parkowania, to nie jest jak piszesz "całe miejsce". W strefie płatnego parkowania, by pobierać legalnie opłaty, muszą być wyznaczone konkretne miejsca postojowe. Jeśli zaparkujesz w strefie ale nie na wyznaczonym miejscu (oczywiście z poszanowaniem pozostałych nakazów typu 1,5m na chodniku, itp) to nie masz obowiązku płacenia za postój. Odniósł się do tego Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z: 20 grudnia 2012 roku (sygn. akt II GSK 1852/11), 25 listopada 2014 roku (sygn. akt II GSK 1684/13), 10 grudnia 2015 roku (sygn. akt I OSK 2356/15) i 17 lutego 2016 roku (sygn. akt I OSK 2931/15).
        Pozdrawiam :)

        • 8 0

        • Skoro masz czas na walkę sądową to powodzenia.

          • 1 1

        • no to powodzenia (1)

          • 1 1

          • a dziękuję bardzo :)

            • 3 0

  • Trzeba wprowadzić zakaz wjazdu dla samochodów starszych niż 10 lat (22)

    Te trupy zanieczyszczają powietrze, trują ludzi !

    • 58 170

    • Czyli jak ja mam 29-letnie auto to mam je oddać na złom bo komuś się tak podoba?

      Ludzie, błagam, zanim cokolwiek tu napiszecie, pomyślcie pięć razy. Myślenie nie boli :)

      • 2 0

    • Tak

      Szczególnie te które w ogóle nie są na chodzie.

      • 0 0

    • Niestety większość społeczeństwa w Polsce zarabia średnią krajową i stać ich jedynie na auta 10+. A dlaczego samochód ma być dobrem luksusowym? Nie każdy jest tak dobrze ustawiony jak Bartłomiej Misiewicz.

      • 2 1

    • Dlaczego właśnie 10, a nie 9 albo 11 lat? Albo nawet 7? Skąd ta dysryminacja samochodów? (3)

      Może tylko tym serwisowanym autom i na gwarancji pozwolimy wyjeżdżać na drogi?
      Od razu zrobi się luźniej.

      • 6 0

      • pozwólmy tym co spełniają jakiekolwiek normy spalin. (2)

        To na początek

        • 3 2

        • Te normy zmieniają się co kilka lat. Wkrótce tylko samochody elektryczne będą w stanie je spełnić (1)

          Volkswagen cały świat oszukiwał żeby swoje samochody sprzedawać

          • 2 0

          • napisałem jakiekolwiek. Niech spełnia chociaż te Euro2

            dla większości diesli na naszych drogach to nieosiągalne.

            EURO 2 to norma z 1996r.

            • 2 0

    • wiek nie jest wykładnikiem

      po to wymyślili te Euro5 itd, żeby z tego korzystać. 10 letni diesel dużo więcej truje niż 10 letnia benzyna a tym bardziej gaz, czy hybryda.

      • 1 0

    • 10 letnie auto to już trup? (4)

      Jezu, co za konsumpcyjne i właśnie antyekologiczne podejście: rzeczy powinny służyć jak najdłużej, zwłaszcza zużywające multum energii w produkcji samochody! 10 lat trup? Samochody powinny i 20 lat służyć - to jest właśnie ekologia. Tym bardziej, że nie widzę powódów dla których biedna Polska ma napędzać kasę bogatym zachodnim koncernom i co kilka lat kupować nowe samochody.

      • 59 1

      • Powinny. Prawda jest jednak taka że stan przecietnego 10letniego auta jest na tyle słaby że powinno się go.. (1)

        go wyłączyć z eksploatacji.

        zwłaszcza jeżeli chodzi o spaliny

        • 3 22

        • ale ty głupi jesteś

          • 6 2

      • (1)

        zawsze co 10 lat możesz wymieniać silnik na znacznie bardziej ekologiczny - budę jak masz sentyment i spawarkę sobie zostaw :)

        • 6 1

        • no można. teoretycznie. znasz taki przypadek? opowiedz. chętnie posłuchamy

          • 0 1

    • Spoko zacznijmy od autobusów komunikacji miejskiej... duża część z nich to mercedesy stare trupy które ledwo na morene się wtaczją.. A kopcą że mało ludzi czekających na pętli nie poduszą...

      • 8 1

    • stare diesle powinny mieć zakaz wjazdu do centrum ... ale LPG powinno mieć przywilileje jak hybrydy....... (2)

      ...tak jak na zachodzie

      • 43 22

      • mechanik roku

        masz chyba na mysli stare silniki od u-botow-czas sie obudzic ,bo wojna dawno sie skonczyla i czas partyzancie wyjsc z okopow

        • 8 2

      • LPG nie ma przywilejów, nie kłam.

        • 12 6

    • fili z konopi

      znalazl sie prima inter pares-jakie ziolo kolo palisz bo za nic nie kumam,ze twoj belkot ni chu...za nic nie pasuje do tematu poruszonego w portalu-czas zmienic specjaliste,bo twoj obecny za nic nie uleczy twoich dylematow

      • 2 1

    • Popieram:)

      • 5 2

    • Prędzej aut z grupy VW

      • 11 5

    • Jakieś dane to potwierdzają, czy informacja rodem z "pudelka"?

      • 11 8

    • Niz 3

      Jak szalec to szalec

      • 6 4

  • Znowu stosuje Pan taktykę niedopowiedzeń Panie Naskrę? (5)

    Dlaczego nie jest wyraźnie napisane, że mieszkańcy będą mieć miejsca za 20 zł miesięcznie ( 10 zł miesięcznie jeżeli zapłacą za cały rok)?

    • 4 8

    • Hahaha beda miec miejsca-jak znajdziesz wolne to zaparkujesz,jak nie to sorry batory.krecisz kolko i czekasz az sie zwolni.

      • 0 0

    • Za cały rok zapłaciłam wiózł. (1)

      • 0 0

      • Za cały rok zapłaciłam 240zł.

        • 0 2

    • Niezbyt jasne?? (1)

      Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

      • 4 3

      • Pytanie

        Czy mieszkańcy, mający ten abonament za 20zł, mogą parkować w całej Strefie w Gdańsku, czy tylko pod swoim domem?

        • 2 1

  • I dobrze wam plemie POpierajace PO może sie odwidzi POpierać złodziei z PO

    pracuje w strefie i cieszy mnie jak ci gdanszczanie popierajacy głównie PO beda bulic... mi pracodawca zapłaci

    • 0 0

  • Od kiedy (16)

    Od kiedy Budyniowe urzędniki zaczną płacić za parkowanie swoich prywatnych aut na parkingu pod urzędem miejskim?
    Płacę podatki w tym grajdola i jeszcze mam płacić dodatkowo za parking?

    • 261 31

    • równi i równiejsi (1)

      otóz to. nic dodać, nic ująć. nie dość że sam parking pod urzędem darmowy dla urzędasów, to dziwnym trafem wielki parking przy 3 maja też darmowy, mimo że wszędzie wokół płatne strefy. No bo przecież swoi nie będą płacić. Tak samo jak darmowa KM dla radnych, immunitety itd...

      • 22 0

      • bo to biedna hołota a nie VIP-y , to taki sort ludzi co jak zabierze panienkę na randkę to jeszcze jej za siebie każe płacić - ot to bogaccy , im kto więcej złotem obwieszony tym w większych kredytach tonie

        • 1 0

    • (13)

      urzędnicy mają parking na tyłach urzędu

      • 13 7

      • Dlaczego nie jest płatny i także dla petentów? (12)

        • 57 3

        • (5)

          Zmieni sie władza wszyscy poleca, jeszcze chwila.

          • 24 4

          • chyba Cię pogięło (2)

            pisiory w Gdańsku władzy nie zdobędą chyba że przekrętem

            • 6 19

            • Fakt (1)

              Gdańsk nigdy nie zagłosuje na bolszewików

              • 5 11

              • Po to lumpenproletariat

                • 0 0

          • Ktoś na nich głosował... to macie budyń. (1)

            • 21 8

            • Do momentu kiedy maszyna będzie zliczać głosy w momencie wrzucania do urny doputy wybory to zwykła szopka al'a proforma

              • 0 0

        • dla petentów są cztery miejsca. Bezpłatne, a więc stale zajęte, jak i inne takie miejsca. (2)

          Bez systemu opłat mamy to co mamy - tracimy pieniądze i czas na szukanie miejsca do zaparkowania.

          W mieście jest za dużo samochodów.

          • 2 4

          • bo ludzi jest za dużo (1)

            • 1 1

            • trzeba wojny?

              • 0 0

        • (1)

          Na tym parkingu są również miejsca dla klientów. Wystarczy wjechać

          • 4 16

          • spróbuj sforsować tego ciecia, co broni szlabanu

            non-stop mówi, że nie ma miejsc!!!

            • 14 0

        • Bo to jest dla VIP ów. Znaczy oni myślą ze sa nimi, a tak naprawdę całe miasto ma ich głęboko w D.

          • 38 0

  • (2)

    Jakimś dziwnym trafem okolice Galerii Górskiego Metropolia nie została objęta strefą płatnego parkowania!

    Kim on jest?

    • 19 2

    • es be k

      Reszte sobie dopowiedz

      • 0 0

    • Właściwie zadane pytanie.

      Brawo !

      • 7 1

  • (3)

    Jak chce postawić stragan na 3 m kwadratowych to płacę placowe, jak chce ogródek to dzierżawie od miasta dany teren, nie rozumiem czemu niektórzy sądzą że jak postawią samochód to ma być za darmo

    • 2 8

    • Stragan... (2)

      Jak rejstroje samochód to płacę podatek DROGOWY mówi ci to coś????
      Dodaje

      • 3 1

      • idioto podatek drogowy płacą tylko pojazdy powyżej 3,5t (1)

        nie płaci go żadna osobówka

        • 0 0

        • a procent w paliwie na Krajowy Fundusz Drogowy tj ok 2% z tego co zapłacisz?

          • 1 0

  • mieszkaniec

    Ciekawy jestem jak rozwiążą sytuację z mieszkańcami co parkują swoje auta po domem? Teraz zaczną się polowania na bezpłatne miejsca

    • 1 0

  • Dziękujemy ci platformo, dzięki budyń, do zobaczenia za 2 lata przy urnach: podziękujemy!! (2)

    • 23 4

    • Jakbyś mieszkał w Oliwie...................... (1)

      Jakbyś mieszkał w Oliwie i nie mógł rano wyjechać z zastawionego garażu przez samochód pracownika Oliwi to byś zrozumiał potrzebę powstawania takich stref.

      • 2 6

      • przecież to on zastawia ci garaż w Oliwie

        Tak naprawdę nic nie może zrobić, bo jest z Banina i nie może głosować w Gdańsku, więc straszy w Internetach.

        • 0 1

  • No i super. 10 zl miesiecznie to nie duza cena jak za to ze teraz wszystkie chodniki pod domem nie beda pozapychane autami Januszy zza obwodnicy

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane