• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • kim jest ten BUDYŃ? serio nie wiem o kim piszecie

    kto to jest Pan Budyn? nie wiem a co chwila ktos go wymienia

    • 2 10

  • 40 lat ring buduja k...nie wiem czy sie smiac czy plakac,krolestwo budyniowe szkoda slow (3)

    najwiekszym sukcesem tej ekipy sa smierdzace szadolki na ktore wydano 300 mln...za ta sume mozna by fajny aguapark zbudowac,a tak truja ludzi i mowi ze wszystko jest ok...

    • 13 16

    • narzekanie

      przykład polaka-buraka

      • 3 0

    • Dla por. Hitler w 1934 wprowadził powszechny obowiązek wojskowy (1)

      w 1939 rozpoczął wojnę światową
      w 1941 Werhmacht był 20km od Moskwy
      w 1945 zakończył działaność...

      Taki budyń w tym czasie przeciął by 120 wstęg i wydał
      ze 4 encyklopedie

      • 2 10

      • A 1 spadaj do swojej Gdyni i zapytaj kiedy OPAT ?

        • 5 1

  • odszkodowania za czas budowy !!!

    Witam, nareszcie ponad półtora roku i otwarte ! Ciekawe czy Pan prezydent Adamowicz pomyślał o rekompensacie - odszkodowaniu za poniesione straty w czasie budowy dla przedsiębiorców prowadzących działalność w rejonie skrzyżowania których działalność związana jest z dojazdem pojazdów do zakładów które prowadzą. Na przykład: Autoalarmy i myjnia przy Kościuszki 2A .

    • 2 7

  • dobra to juz wszyskie trolle sie wypowiedzialy ? to ja gasze swiatlo i ide zjesc budyn !

    • 3 4

  • Do forumowych kociokwików (9)

    I co po raz pierwszy macie więcej minusów? Bo trudno się przysra... do tego, że ostatnio w Gdańsku powstało tyle dróg? Powiecie, że Gdańsk nadrabiał lata zastoju. No to zobaczcie sobie stan dróg np. we Wrocławiu i Łodzi. Lata świetlne za nami.

    • 11 5

    • Jak całą kasę z kraju Tusk pakuje tu, to jak ma być inaczej? (7)

      Zupełnie jak za Gierka na Śląsku.

      Tyle tylko, że dziś wszyscy Ślązaków mają w poważaniu, a na Gdańsk dzięki Tuskowi zaczynają tak patrzeć. Czy naprawdę jesteście tak naiwni, że wierzycie w to, że źródeł tych "sukcesów" nie dostrzegają Olsztyn, który nie może się doczekać obwodnicy albo Poznań, któremu w nieskończoność przedłuża się kwestię budowy S5 nad morze???

      Dostrzegają i zapamiętują. Jak Tusk wyleci, to Gdańskowi zakręci się kurek na 50 lat.

      • 2 6

      • Pytanie do minusujących: z czym się nie zgadzacie? (4)

        Z tym, że Gdańsk jest dziś forowany? (a jest)
        Czy z tym, że kraj nam tego nie zapomni?

        • 1 3

        • Koleś co ty z tym forowaniem Gdańska ? (3)

          Większość pieniędzy pochodzi z funduszy unijnych. Jeśli twój prezydent lub wójt nie umie napisać wniosku unijnego lub nie ma na wkład własny to miej pretensje do niego i do siebie, za to że go wybrałeś.

          • 1 3

          • Mitologia... (1)

            Bo taka np. Bydgoszcz ma jakikolwiek wpływ na budowę dróg krajowych, w szczególności S5...

            Nie kotuś, drogi krajowe są budowane według widzimisię GDDKiA oraz Slavka Brylantyny.

            • 1 2

            • Wiadomo, skąd on pochodzi i jego ryży prawdomówny mocodawca...

              • 1 1

          • Kasa z unii dzielona jest w W-wie i/lub w województwach

            Nie jest to jakaś wielka tajemnica

            • 1 2

      • tak będzie. Do tego 60% tej kasy idzie na rozkurz i bzdety (1)

        typu muzea. A potem minister "przekaże" obiekt
        do zarządzania i to gdańsk będzie bulił za eksploatację.
        Infrastruktura to są koszty. Te koszty się zwracają,
        z nawiązką, ale tylko wtedy gdy infrastruktura czemuś służy
        Jak nie, stanowi tylko obciążenie

        • 1 4

        • Weź siedź se w tej Gdyni

          • 5 0

    • Spokojnie

      Zgodnie z Ustawą jednym z podstawowych zadań Samorządu Lokalnego jest dbanie o bieżące potrzeby owej lokalnej społeczności.
      W latach 2006 - 2012 w Gdańsku liczba samochodów zwiększyła się o 20%. Do tego należy dodać wzrost ruchu tranzytowego.W tej sytuacji:
      Rozbudowa układu drogowego jest OBOWIĄZKIEM urzędników,nie zaś powodem do laserowych wiwatów.

      A pisanie,że gdzieś tu czy tam mają gorzej jest na poziomie propagandy komunistycznej. Mam się cieszyć,że szwagier w Łodzi ma gorzej?

      Proponuję jeszcze przeliczyć kilometraż nowej Słowackiego w czasie. Ile wyjdzie? Nieco ponad kilometr na rok? To teraz się porównajmy do np. Berlina... i gdyby nie Euro...Mnie jest niemiło,że tak po prostu dla Nas by nie wybudowali, a dla UEFA i kibiców to się zrobiło...

      Aha! Wrocław ma obwodnicę autostradową, my mamy trasę szybkiego ruchu.

      • 1 1

  • (4)

    Czy Droga Zielona nie jest przypadkiem dojazdem do Ergo Areny, a nie, tak jak wspomniano w artykule, do PGE Areny?

    • 35 5

    • nazwy

      Gdyby nazwy nie były podobne to nikt by się nie mylił.Bardzo często ,w rozmowach spotykam się z tego typu pomyłkami. Czy nie można zmienić nazwy na "PGE Stadion".Nazwa jednoznaczna.

      • 4 0

    • Budowa drogi zielonej blisko morza jak i tunelu pod Martwą Wisła to idiotyzm nad idiotyzmem

      • 1 8

    • (1)

      obecnie budowana dochodzi tylko do Ergo Areny, zaś projektowana leci od Ergo Areny aż do Tunelu pod Wisłą.

      • 13 1

      • "leci" od Grunwaldzkiej/Al.Niepodleglosci

        a nie od Ergo Areny. Wlasnie koncza budowe odcinka od skrzyzowania Grunwaldzka/Niepodleglosci-Czyzewskiego

        • 6 0

  • Ja też się cieszę, że otworzyli estakadę

    • 9 2

  • Ja tam się bardzo cieszę i wszystkich pozdrawiam.

    • 6 2

  • przed chwila wróciłem do Gdyni z Gdanska(Nowy Port) (1)

    masakra, nowe drogi nieoznaczone + zasypane sniegiem, nic nie sp[rztniete jak to w gdańsku zgodnie z tradycją o tej porze..
    odradzam jazdy w tym kierunku

    • 5 12

    • A po co ty w ogóle przyjeżdżasz do Gdańskai ?

      Siedź w swojej Gdyni i ogrzewaj się pod Słońcem Skweru

      • 8 1

  • Estakada

    To kiedy Naskręt będziesz burzył tą estakadę??Lepsze światła przecież i przejścia co kilkanaście metrów zamiast bezpiecznych tuneli...

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane