- 1 Płonął Srebrny Młyn. Duży pożar pustostanu na Słowackiego (103 opinie)
- 2 Wybuch gazu. "Rozmontował instalację i rozprowadził gaz wężami" (66 opinii)
- 3 Były przedsiębiorca wiceprezydentem Gdyni (164 opinie)
- 4 Co z tym koszeniem w Trójmieście? (98 opinii)
- 5 Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania. Jedyna oferta zbyt droga (75 opinii)
- 6 92-latka została rekordzistką Guinnessa (24 opinie)
Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia
W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.
Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.
W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.
Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.
Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej . Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.
Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.
Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej , a Węzłem Ku Ujściu . Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.
Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu a mostem wantowym i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska do Południowej Obwodnicy Gdańska . Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.
Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.
Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska . Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera . Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego , Okopowej , czy Podwala Grodzkiego .
Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu , przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja . Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (411) ponad 10 zablokowanych
-
2012-12-15 22:04
kim jest ten BUDYŃ? serio nie wiem o kim piszecie
kto to jest Pan Budyn? nie wiem a co chwila ktos go wymienia
- 2 10
-
2012-12-15 22:15
Rozumie, że nie masz wanny skoro minusujesz
- 0 4
-
2012-12-15 22:21
TRASA SŁOWACKIEGO z brakującym odcinkiem 1 km.
Dlaczego w ulotkach i broszurze (wyd. Miasto, GIK - na okoliczność oddania dwóch odcinków - 14.XII br.)
ani słowa o skreślonej z realizacji (póki co !!!)
Nowej Kościuszki? Wstydliwa CISZA ???
Z lotniska do portu objazdem przez Zaspę !!!
Nie tak miała wyglądać TRASA SŁOWACKIEGO !!!- 8 5
-
2012-12-15 22:40
Nie zgadzam się zostatnim zdaniem
"Wszystko to jednak melodia przyszłości" Jaka melodia przyszłości?! Toż to tylko bajki i mamrotanie, a co najwyżej w nieznacznej ilości obietnice na wyrost. W następnym, zapewne ostatnim okresie budżetowania UE nie pójdzie tyle kasy na drogi dla Gdańska, bo nie ma Euro 20xx. Ponadto zadłużymy się pod korek i nie będzie nawet można skorzystać ze zbyt wielkich sum z powodu brakuj możliwości sfinansowania wkładu własnego. Tyle, ile udało się wyciągnąć dzięki premierowi z Gdańska dla regionu już się raczej nie uda się wydusić
- 2 6
-
2012-12-15 23:04
Uff, Gdańskowi wszysko przychodzi z wielką trudnością
By podzielili to miasto na 4 dystykty i lepiej nim zarządzali.
- 1 3
-
2012-12-15 23:08
NOWA KOŚCIUSZKI - pierwotnie w ramach Trasy Słowackiego do realizacji
Kto mi odpowie: dlaczego nie została uwzględniona
do realizacji planu na lata 2007-14?
A mówiąc wprost: SKREŚLONA z PLANU REALIZACJI ???- 3 3
-
2012-12-15 23:10
budyń powinien odejść (1)
budyń dosyć twoich rządów.dosyć twoich nielegalnych transferów.dosyć twoich przekrętów.dosyć twoich nielegalnych prywatnych powiązań.precz z prezydentem który dba jedynie o swoich.precz z prezydentem który ma tylko swoje.gdzie są nasze prrzywileje.gdzie my biedni mamy szacunek,gdzie my mamy co jeść.bogactwo to twoja domena.a my biedni nawet pracy nie mamy.won z naszego miasta nie chcemy takiego breżniewa...wo...won.
- 4 12
-
2012-12-15 23:41
skoro tak duzo wiesz o Budyniu to zglos do prokuratora
a nie tu pierdzielisz glupoty, kazdy madry i umie oskarzac, a nie ma nikt dowodu
- 4 2
-
2012-12-16 00:18
Super
Dziś jechałem tą estakadą.
Pełna rewelacja. Znacznie ułatwi to ruch w tej części Wrzeszcza. Jestem strasznie zadowolony!!!- 15 1
-
2012-12-16 01:29
jakie miasto taki ring czyli żałosny i zapyziały,najbliższy prawdziwy ring jest w Berlinie
- 2 8
-
2012-12-16 02:02
Panie Naskret... (1)
Przede wszystkim,nie mam ochoty na polskim portalu czytac o...."ringach"...w polskim slownictwie mamy tez nasze okreslenia...,nie bede teraz ich panu udostepnial,gdyz sadze ze jako pismak , powinno byc to panu znane!!!
- 5 6
-
2012-12-16 20:46
Proponuje bardziej lokalnie i swojska Renk
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.