• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wybrał tramwaje z Bydgoszczy za 305 mln zł

Michał Brancewicz
17 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje Pesy jeżdżą po Warszawie już prawie dwa lata. Po początkowych awariach, teraz sprawują się już dobrze. Tramwaje Pesy jeżdżą po Warszawie już prawie dwa lata. Po początkowych awariach, teraz sprawują się już dobrze.

Bydgoska Pesa wygrała przetarg na gdańskie tramwaje. 305,5 mln zł będzie kosztowało 35 nowych wozów, jakie do 2011 r. zostaną dostarczone do Gdańska - ogłosił w czwartek ZKM. Teraz pozostaje mu już tylko znaleźć brakujące miliony.



Zakup tramwajów Pesy:

Problem w tym, że nawet najtańsza oferta w rozstrzygniętym właśnie przetargu była wyższa, niż zakładał budżet. - Na wszystko brakuje nam około 23 mln zł - przyznaje Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM Gdańsk.

Rozwiązaniem ma być zaciągnięcie przez spółkę większego kredytu. Miasto zapowiada pomoc w jego spłacie, poprzez większe dopłaty do przewozów. Kwota ma być rozłożona na wiele lat i - jak zapowiadają urzędnicy - nie wpłynie na wzrost cen biletów.

Oferta Pesy okazała się najtańsza (wybrany przez Gdańsk model będzie kosztował 8,7 mln), ale wśród czterech konkurentów tej firmy tylko jeden uzyskał mniej punktów za rozwiązania techniczne. Co ciekawe, chodzi o producenta jeżdżącego po Gdańsku Bombardiera. Pozostałe trzy zostały pod tym względem ocenione wyżej. Ponieważ jednak punkty zbierało się przede wszystkim za cenę (70 proc.), firma z Bydgoszczy zebrała ich najwięcej - 86,5 pkt. Na drugim miejscu uplasowała się firma Stadler Pankow z Berlina (84,75 pkt.)

Produkowanymi przez Pesę wozami od dwóch lat jeżdżą warszawiacy. W pierwszych tygodniach kursowania po stolicy tramwaje te psuły się tak często, że przedstawiciele Tramwajów Warszawskich chcieli, by w każdym z nich jeździł mechanik bydgoskiej firmy. Mimo to, w maju tego roku stolica znowu złożyła zamówienie w Pesie: za 1,5 mld zł kupi kolejne 186 sztuk bydgoskich tramwajów.

- Każdy pojazd szynowy przechodzi "chorobę wieku dziecięcego". Wynika ona z tego, że obsługa uczy się i poznaje nowy tabor, a producent wprowadza korekty dostosowane do specyfiki miasta - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Po kilku miesiącach wszystko wraca do normy. Teraz Pesy spisują się bardzo dobrze, są mało awaryjne - przekonuje.

W gdańskim ZKM także zwycięża optymizm: - Mamy nadzieję, że nic złego nie będzie się działo - mówi Krzysztof Wojtkiewicz. - Nie możemy nie przyjąć tej oferty, bo ktoś gdzieś w Polsce mówi, że tramwaje Pesy się nie spisały.

Zakontraktowana ilość tramwajów ma dotrzeć do Gdańska najpóźniej do 2011 roku. Jeszcze nie ustalono harmonogramu dostaw tramwajów. Wszystko zależy od możliwości produkcyjnych Pesy i finansowych ZKM-u.

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • obywatelu mieszkańcu (4)

    nie wiem czy budyniowych ale po każdym kursie na Stogi czy Siedlce są tak porysowane szyby, ze ostatnio mój gość z Francji najpierw niczego n ie rozxumiał a poptem p;o zrobieniu ki8lku zdjęć doszedł do wniosku że to chyba jakas sekta to robi

    • 4 4

    • proponuje nowe tramwaje

      Proponuję nowe tramwaje kierowac nadal na "grzeczny" Chełm ale i wprowadzić wyższa taryfę na te linie. Nie widzę potrzeby aby inni mieszkańcy fundowali luksusy wybrańcom.

      • 5 1

    • co za farmazon (1)

      wszedzie na świecie sa wandale i wszędzie rysuja szyby.

      • 0 2

      • malo podruzujesz ..........

        takiego bezcholowia i tepego niszczycielstwa poza Polska nie widzialem. A gdzie bylem ?? Pytaj gdzie NIE bylem.....

        • 1 0

    • przestańcie już cwaniaczyć z lepszymi czy gorszymi dzielnicami, bo to już robi się załosne. Dzisiaj we Wrzeszczu widziałem nowoczesną 11 (przecież tramwaj na lepsiejsze dzielnice :-))z totalnie oszpeconymi praktycznie wszystkomi szybami. Rece opadają ile buractwa mieszka w Gdańsku i jak szybko potrafią rozp.. nowy tabor. Ale tu niestety sami musimy bić się w piersi bo kiedy buraki szyby rysują reszta towarzystwa nigdy nic nie widzi i namiętnie podziwia widoki za swoim oknem.

      • 3 0

  • patrioci;)

    dadzą radę.

    • 0 1

  • (2)

    Byle nie dawać ich na Stogi, bo tamtejsi mieszkańcy doprowadzą je do stanu sprzed choroby wieku dziecięcego, a najpewniej wszystko rozkradną. Wszyscy wiedzą, że na Stogach samo menelstwo mieszka

    • 7 4

    • a dlaczego nie? jak jeżdzą stare złomy to sie same rozlatują

      • 0 0

    • A ile Bombardierów i Dortmundów na Stog jeździ? Noi skąd w nich bazgroły sprayem i porysowane szyby? Niedowidzi, neidoslyszy, a najmądrzejszy.

      • 0 0

  • ...piekne i takie nowoczesne...BRAWO

    warto wydac 10 ml na jeden tramwaj, bo pewie w srodku basen dla spoconych pasażerów będzie i korty tenisowe. BRAWO

    • 1 0

  • a jakaś wizka tego tramwaju?

    bo jak będzie wyglądał jak te stare warszawskie to będzie mega wtopa!

    • 0 2

  • (8)

    "Jeszcze nie ustalono harmonogramu dostaw tramwajów. Wszystko zależy od możliwości produkcyjnych Pesy i finansowych ZKM-u. "

    nie kumam? firma stająca do przetargu nie zna swoich możliwości produkcyjnych?

    albo ZTM - ogłasza przetarg, ale nie zna swoich możliwości finansowych?
    czyli, że co? ślepy robi przetarg, a głuchoniemy do niego staje?

    tylko w tej kupie budyniu coś takiego jest możliwe, póki co proponuje panom z ZTM wypłate po 110 000 premii, bo sie starają

    • 14 2

    • (5)

      Produkcja tramwajów to nie lepienie garnków na molo. Wyluzuj dziadku, przecież "kurortu" to nie dotyczy.

      • 0 1

      • produkcja tramwajów, to nie prototypowa budowa promu kosmicznego dziecinko (1)

        • 3 1

        • wiesz coś o tym czy jak zwykle ujadasz na każdy temat bez ładu i składu w emeryckim zwidzie?

          • 0 0

      • (2)

        ano dotyczy. Zaraz po wojnie tramwaje jeździły do Sopotów g@lluxa. Więc i teraz też tak będzie. Chyba, że Gdynia się pośpieszy i poprowadzi trajtek do pętli w Oliwie.

        • 0 1

        • (1)

          Nie będzie i nie dotyczy, kogo obchodzi co było przed wojną?
          Może jeszcze nam powiesz co było w trzecim wieku przed naszą erą na miejscu tego pierdziszewa?

          • 0 1

          • anonimie

            W III w. p.n.e. był tu spokój, nie było tylu ludzi. W okolicznych lasach wałęsały się niedźwiedzie i wilki. Za to dziś mamy samochody, korki i wszędobylski beton. No i coraz więcej osiedli i ludzi. Niedługo nie będzie gdzie palca wetknąć. Oby tak dalej.

            • 0 1

    • Popieram Galluxa. (1)

      Jedni podpisali kontrakt nie wiedzac ile maja kasy, a drudzy bez rozeznania wlasnych mocy produkcyjnych.
      Wjodl slepy kulawego...
      Na dodatek jeszcze pan Wojtkiewicz mowi:
      ..." Mamy nadzieję, że nic złego nie będzie się działo... Nie możemy nie przyjąć tej oferty, bo ktoś gdzieś w Polsce mówi, że tramwaje Pesy się nie spisały"...
      To doswiadczenia innych miast sie nie licza?

      Skoro wlodarze Gdanska maja jednak jeszcze nadzieje, to chyba nie wszystko stracone.
      Mozna jeszcze dac na intencje w Brygidzie?
      Oplaty tej intencji skarbowka juz dokonala wczesniej.

      • 1 1

      • mogą nie przyjąć oferty, bo nie mają pieniędzy, ale Oni mają nadzieję

        • 1 0

  • Hehe;) dopłaty do przewozów

    juz to widze jak Budyń et consortes rezygnują z premii by zapewnic finansowanie zakupu. Przecie woadomym jest od razu kto zapłaci! Pan zapłaci, Pani zapłaci, Wszyscy zapłacimy..................... wyzszymi cenami biletów

    • 4 1

  • ale brzydki ten tramwaj (1)

    krto zamówił takie badziewie?

    • 6 3

    • Pan Leszek K. jest za to badziewko odpowiedzialny

      • 1 0

  • Z innej beczki. (13)

    Czy widzicie na torowisku płyty ? Po nich w godzinach "szczytu" :) może zapie...lać pogotowie, strażak i policjant. A w Gdańsku co ? trawa i podkłady. Nikt zatoru na drodze nie objedzie. Myślę tu o Al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu ale z pewnością są i inne takie odcinki.

    • 9 2

    • na Grunwaldzkiej powinna być trawa na torowiusku (2)

      dzięki temu mielibyśmy namiastkę zachodu w Gdańsku

      • 0 0

      • Sorki, (1)

        powinienem napisać: chwasty i podkłady :)

        • 0 0

        • ixi

          Niech będą chwasty. Cokolwiek zielonego.

          • 0 0

    • Po to właśnie tory tramwajowe są na trawie (5)

      aby nie kolidowały z ruchem samochodowym. Płyty na torowisku powinny być tylko tam, gdzie jest to absolutnie niezbędne. Tak jest na Kartuskiej blisko szpitala.

      • 0 2

      • Czesto jeżdżę w stronę Oliwy i we Wrzeszczu (4)

        od ul. Do studzienki i Jaśkowej są korki. Nie raz byłem świadkiem jak korek tamował przejazd ambulansu. Krawężniki wysokie, za nimi jeszcze większy spadek. Kierowcy bardzo powoli zjeżdżali na "pobocza". A liczy się każda sekunda.

        • 2 1

        • ixi (2)

          W naszym społeczeństwie samochodowym samochód jest ważniejszy od życia. Nasjwyżej się zwali na brak autostrad albo drzewa rosnące przy drogach. Jeżeli postawisz wybór: smochód albo żwycie. Większość wybierze samochód. Koniec początka cywilizacji

          • 1 0

          • niewielu wie (1)

            ze w Kalifornii auto przestalo byc wyznacznikiem pozycji spolecznej. Tam takim atrybutem sa OKULARY PRZECIWSLONECZNE :-)))) od dizajnerow oczywiscie.......

            • 0 0

            • abx

              Ale to Kalifornia, a Polska była zawsze 50 lat za Zachodem. Dzisiaj popełniamy ich błędy cywilizacyjne sprzed 50-ciu lat. Natomiast, zauważ jaka jest mentalnośc wielu internautów. Oni myśłą, że ropy jest pod dostatkiem, samochody zawsze były, stacje benzynowe też. Tylko niedobry rząd nie chce budować dróg w Gdańsku i okrada nas poprzez akcyzę na benzynę. Ciekaw jestem jak się skończy ropa, to na kogo będą zwalać ci internauci winę. Na PO czy na PiS?

              • 3 0

        • Ale taki jest właśnie sens tramwaju!!!

          Jechać niemal wyłącznie między jezdniami lub obok jezdni. Stawiać tory na trawnikach, aby mógł swobodnie się poruszać niezależnie od tego czy są korki czy nie. By była jako taka pewność, że żaden samochód nie wgramoli się na drogę, nie licząc specjalnie przygotowanych skrzyżowań. Aby to spełnić, możliwie jak najczęściej tory muszą przebiegać poza jezdnią. Co zwykle oznacza pas zieleni między dwoma kierunkami jazdy samochodów. Doskonale sprawdza się na Alei Grunwaldzkiej. Korki jak diabli, a pasażerowie pojazdów szynowych niemal unoszą się w powietrzu. Nie kolidują z samochodami. Nic.

          Z kolei we Wrocławiu większość torów przebiega na jezdniach. Tramwaje stoją w korkach. Więc zaprzeczona jest ich idea!! W Gdańsku jest tylko kilka małych fragmentów współdzielenia torów z jezdnią. Choćby na Generała Hallera. Stanie w korku będąc w tramwaju to dziwaczne uczucie. Taka jest idea tramwaju. Nie być zawali drogą jak autobus lub trajtek.

          • 0 0

    • wydzielone torowiska tramwajowe i SKM (3)

      to najwiekszy skarb gdanskiej komunikacji i powod dla ktorego gdansk jest stosunkowo (w porownaniu do innych duzych miast w polsce) malo zakorkowanym miastem. polecam przejechac sie do jakiegokolwiek miasta gdzie torowiska tramwajowe nie sa wydzielone i pojezdzic tramwajami blokowanymi w godzinach szczytu przez samochody. Moze zrozumiesz czemu wydzielone torowiska sa na wage zlota.

      • 2 0

      • inż. komunikacji (2)

        Na całym świecie udział komunikacji publicznej w przemieszcaniu się spada na rzecz udziału samochodów. Również i Gdańska nie ominą totalne korkui. Ciekaw jestem jak to będzie wyglądało za 20 lat. Chyba jeden wielki korek, pod warunkiem, że ropa się nie skończy.

        • 0 1

        • no wlasnie - skonczy sie albo podrozeje (1)

          dlatego juz dzis idz do dilera aut i zapytaj o naped hybrydowy !

          • 0 0

          • abx

            Ależ abx. Napęd hybrydowy jest bardzo drogi i może zaspokoić jedynie kaprysy bogaczy podatnych na modę na ekologię, ale wyłącznie modę. Przecie prąd do hybryd też trza jakoś wytworzyć. No, chociaż w Norwegii 95% energii jest z elektrowni wodnych. Gdyby stamtąd ściągnąć prąd? A problemem nie są samochody jednostek bogaczy, którzy mogą przerzucić się na hybrydy, ale masowa codzienna gdańska mototoryzacja z korkami na każdym kroku i z jeżdzeniem do kiosku po papierosy samochodem. Dziś każdy ma samochód i prawie każdy go używa zamiast nóg, roweru czy kolejki. I tu jest problem.

            • 0 0

  • zkm ?

    dokładnie ... zaplecze techniczne powinno się zmienić ... dobrze to widać na przykładzie autobusów w których klimatyzacja nie działa od xxx lat i średnio co pół roku pali sie jeden autobus.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane