• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: głaz jako spowalniacz na drodze

Patryk Szczerba
3 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na głazie ktoś narysował strzałkę sugerującą, którą stroną omijać przeszkodę. Na głazie ktoś narysował strzałkę sugerującą, którą stroną omijać przeszkodę.

Mieszkańcy ulicy KąkolaMapka w Gdyni postanowili ukrócić zapędy przekraczających prędkość kierowców ustawiając na środku drogi głaz. By go objechać, trzeba zwolnić. Pomysł nie spodobał się urzędnikom, więc głaz został usunięty z drogi należącej do miasta.



Co sądzisz o pomyśle mieszkańców?

Znajdująca się na Wiczlinie ulica Kąkola jest miejscem łączącym zabudowę wielorodzinną i jednorodzinną. Obecnie jest wyłożona tłuczniem, a docelowo będzie wyasfaltowana i pojawi się chodnik.

Głaz jako próg zwalniający



Progów zwalniających nie ma, więc kierowcom mimo lokalnego charakteru ulicy, zdarza się często przekraczać prędkość. To powoduje niezadowolenie wśród niektórych mieszkańców. Dlatego we wtorek na środku ul. Kąkola pojawił się głaz.

Kamień nie tarasuje całej szerokości ulicy, można go ominąć, ale trzeba zwolnić.

Inicjatorzy osiągnęli więc swój cel, ale przy okazji - jak zauważają internauci komentujący na profilu FB Zmieniamy Abrahama, na którym pojawiła się żartobliwie brzmiąca informacja o "przeszkodzie" - narazili kierowców na niebezpieczeństwo najechania w ciemności na kamień.

Urzędnicy zabrali przeszkodę



Pomysł nie spodobał się także gdyńskim urzędnikom, którzy w tej sprawie mają do powiedzenia najwięcej, bowiem ul. Kąkola to droga gminna. Najpierw pracownicy ZDiZ przesunęli element, by nie blokował przejazdu, a w piątkowe popołudnie zabrali go.

- Tego typu elementy są w tym rejonie wykorzystywane jako elementy małej architektury m.in. przy chodnikach czy zabezpieczając teren zielony. Ten zapewne został przestawiony w celu zasygnalizowania zbyt dużej prędkości, którą uzyskują w tym miejscu kierowcy. Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni został poproszony o usunięcie go z pasa jezdni - mówi Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność, startujący do rady miasta z okręgu obejmującego m.in. Wiczlino.
Zapowiada, że dzięki tegorocznemu budżetowi obywatelskiemu w rejonie osiedla Sokółki Zielenisz pojawią się rozwiązania uspokajające ruch.

Miejsca

Opinie (280) ponad 10 zablokowanych

  • Kamien (1)

    Jak mógłby się zabić jadąc wolno A w dzień widać, a w nocy są światła i jadąc wolno ,tzn normalnie też zobaczy

    • 13 22

    • przed wjazdem do swojego garażu postaw sobie.

      Polska to dziwny kraj , samowolkę każdy ma we krwi .

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Takie działania świadczą że rośnie społeczna świadomość konieczności mitygowania prędkości pojazdów w mieście (35)

    Im więcej działań na rzecz redukcji skali i prędkości ruchu w mieście, tym wyższa jakość życia w nim. Poza ulicami zbiorczymi na wszystkich ulicach lokalnych powinna obowiązywać strefa TEMPO 30, dzięki temu można by zredukować skalę i uciążliwości nadmiernego ruchu pojazdów mechanicznych, a dać większą szansę pieszym i rowerzystom oraz hulajnogowcom i innym użytkownikom UTO (urządzeń transportu osobistego). Dominacja szybko jeżdżących samochodów powinna się jak najszybciej skończyć.

    • 156 162

    • Zgoda, ale... (7)

      Problemem nie jest brak ograniczeń, tylko brak ich przestrzegania i egzekwowania

      • 26 4

      • Dla tego kamień jest idealny (6)

        Z głazem nie podyskutujesz. Trąbić na niego też możesz do woli, jest bardzo cierpliwy.

        • 29 4

        • (4)

          A jak metr śniegu spadnie?

          • 5 7

          • (2)

            Gdzie ty widziałeś śnieg w Gdańsku? Chyba już z 2 lata nie było poważniejszego śniegu - co by się kilka dni utrzymał

            • 3 3

            • Gdansk (1)

              To nie tylko centrum. Przyjedź na Matarnie, Klukowo, Kokoszki. Tam śnieg jest co roku:)

              • 0 4

              • o Pardon!

                Dwa lata temu mieszkałem na Kadetów - śniegu nie było za wiele.
                Teraz mieszkam na Osowie - śniegu w tym roku też za wiele nie było ;)
                Więc nie zawsze w naszych rejonach jest dużo śniegu ;]

                • 1 0

          • a jak ci na głowę meteoryt spadnie?

            lepiej siedź w domu

            • 4 0

        • To prawda

          Przekraczający prędkość myśli, że jest jedynym. Jak z nim pogadasz to on zawsze jedzie bezpiecznie. Myślę, że zdolność rozumowania, refleksji, zrozumienia skąd te ograniczenia, u niektórych przyjdzie grubo po 40tce a u większości niestety nigdy. Dlatego kamień wytłumaczy konieczność zwolnienia najlepiej. W mojej gminie urzędnicy i policja też chronią strefę 80 :)

          • 4 0

    • To może pieszo (14)

      ruszysz du.ę i odwiedzisz cały kraj i np. zamontujesz nowe anteny 5G w tydzień? No dobrze, weź rowerek...

      • 8 15

      • ale żeby przewieźć antenę 5G trzeba w strefie 30km/h jechać 60 km/h? (1)

        • 13 5

        • mało!

          • 3 1

      • Obecnie nie sposób (11)

        określić ile czasu stracisz na pokonanie jednego kilometra w Gdyni. I nie chodzi tu o jazdę 60km/ h w strefie 30, tylko o stałe ograniczanie dostępnych dróg i ich szerokości. Może nie wiesz tego, ale dwadzieścia lat temu przy mniejszej liczbie aut np na Hutniczej była możliwość wyprzedzenia zawalidrogi... Obecnie bez szans. Co z tego, że np J. Wiśniewskiego ma po dwa pasy, skoro bywa zawalona autami? To samo z wieloma innymi drogami. Do tego ,,Tristar,, czyli system dręczenia i kierowców, pieszych i rowerzystów jednocześnie!!! Gdyby główne drogi spełniały swoje zadanie nikt bez potrzeby nie pchałby się na osiedlówki, bo i po co? Ludzie nie chcą koczować na drogach! Nie pragną mieszkać w samochodach, tylko chcą się przemieszczać!!! A coś takiego, jak zbiorkom w dobie zarazy nie spełnia oczekiwań. I za wiele do niego nie zapakujesz... A po podatki wielu łapki wyciąga! W interesie mieszkańców jest walczyć o przepustowość głównych dróg!

        • 5 10

        • Takich bzdur od dawna nie czytałem (2)

          No może nie do końca od dawna, bo na tym forum pojawiają się takie kwiatki.

          • 9 5

          • Co za bzdurny komentarz

            • 3 3

          • Bo w

            superexpressie tego nie publikują...

            • 1 0

        • walka o przepustowość głównych dróg może polegać na działaniach ograniczających ruch samochodów prywatnych (3)

          to ich ruch jest główną przyczyną postępującego zakorkowania głównych dróg w godzinach szczytu. Jednym ze sposobów jest promowanie korzystania z rowerów (na małe i średnie odległości) i transportu zbiorowego na większe odległości. Oczywiście sensowne jest także łączenie wielu różnych rodzajów transportu (na przykład rower + SKM a w przyszłości rower+SKM+ MEVO etc. etc. Kombinacji może być wiele.

          • 6 5

          • Chcesz ograniczać innym auta? (2)

            Za kogo się uważasz? Za lepszego i mądrzejszego? Prymitywny egoizm jako napęd chorych aktywistów uszczesliwiaczy na siłę innych

            • 8 5

            • Wredzie (ciekawie się przedstawiasz) - pokazuję jedynie (1)

              że to samochody innych są ważną przyczyną twoich utrudnień w ruchu, gdy się decydujesz na jazdę samochodem po mieście. Mam wrażenie, że nie jesteś po prostu świadom tego, że cierpisz na samochodozę: nie zauważasz, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Miasto tworzone pod dyktando takich jak ty nigdy nie rozwiąże swoich problemów komunikacyjnych we właściwy sposób. W każdym razie za sukces poczytuję to, że dałeś wyraz zdolności do jakiejś refleksji. Tylko tak dalej.

              • 3 3

              • Ciekawe...

                tylko mało w tym faktów! Jeśli drogę o dwóch pasach ruchu przerabiamy na drogę o jednym pasie plus buspas, to pozornie poprawiamy sytuację... Jednak faktycznie ją psujemy. Gdy grzebiemy przy sygnalizacji i robimy zatrzymywacze ruchu, to auta stają przy każdym skrzyżowaniu... I nawet nie patrząc na straty czasu (wymierne dla gospodarki i nie sezonowe, jak covid19) to zwiększamy drastycznie emisję substancji szkodliwych!!! I nie jest winą kierowców, że miasto rozwija się w tak poroniony sposób, że brak nowych dróg, że komunikacja zbiorowa kuleje na obie nogi, bo np SKM od ponad pół roku szykuje się do przetargu na nowe ezt i ... nic nie widać. Koordynacja odjazdów jest ,,żadna,,!!! I nie pisz, że to bzdury, bo siedząc i pracując zdalnie z Luzina lub innego Czerska nie widać problemów Gdyni, Sopotu ( kolejne wakacyjne remonty ulic...) czy Gdańska! A na dokładkę podwyżka cen biletów SKM dla osób z poza 3miasta... Brawo panie marszałku!!! Co jeszcze nam dasz?

                • 3 3

        • Nie ma co dyskutować z roszczeniowymi lewskami (3)

          Wyznają zasadę : to co lubię powinno być za darmo, a tego czego nie lubię powinno się zabronić.

          • 6 3

          • Wredzie: piszesz nieprawdę w wielu miejscach swojego tekstu (2)

            lubię jeździć samochodem, ale niekoniecznie po mieście na małe odległości. Jestem zadowolony z tego, że miasto uszczelnia system pobierania opłat za parkowanie: dzięki temu mogłem znaleźć miejsce do parkowania gdy po dłuższym okresie przyjechałem do centrum Gdańska. Uspokajanie ruchu na ulicach lokalnych nie jest sposobem na zabranianie ruchu, tylko na skuteczne zmienianie zachowań kierowców chcących bezkarnie lekceważyć limity prędkości. Tylko tyle i aż tyle.

            • 5 1

            • Ale uspokajanie ruchu (1)

              do ,,bezruchu,, nie jest rozwiązaniem. Jeśli pojazdy ,,jadą,, 5 km/h, to o przekraczaniu prędkości ciężko pisać... A osoby regulujące ,,ruch,, szczęśliwe!!!

              • 1 3

              • samochody najbardziej utrudniają ruch innym samochodom

                rozumiesz tę prostą tezę czy jej nie rozumiesz?
                Jak część kierowców przesiądzie się na rowery, bo miasto odpowiednio przeorganizuje ruch na ulicach lokalnych, inni kierowcy odetchną. Jeszcze coś wyjaśniać?

                • 1 3

    • Takie działają to robią mordercy i bandyci. Pewnie rozwalone samochody okradali jak w dawnych wiekach. Bandziory i złodzieje wiczlinscy.

      • 11 8

    • Moze tempo 10 (3)

      • 2 3

      • Tempo 30 wystarczy (1)

        • 5 3

        • Dla lamerów chyba

          • 1 3

      • prędkość do 30 km h wiąże się z bardzo niskim wskaźnikiem ofiar wypadków drogowych

        bez ciężkich obraźeń lub śmierci. Przeginanie typu": a może limit 10 km/h na obwodnicy wprowadzimy? nie ma sensu. Promowanie limitu 30 km/h pozytywnie wpływa także na przepustowość korytarzy ruchu drogowego, ogranicza hałas i przynosi wiele innych korzyści.

        • 5 8

    • Blazen (3)

      Napisał gość bez prawa jazdy.. Nie widziałem żeby w okolicy jeździły bardzo szybko samochody a wymysl 30kmh bo pieski srwski rowery srery hulajnogi ja pier.. Malo masz miejsca w około? Po co robią ścieżki rowerowe dzbanie i wydają kupę kasy? A jak ci nie pasuje to jeździj lasem obsr*ny ze strachu człowieku

      • 11 13

      • rozumiem, że odezwał się ktoś, kto się sili na ironię (2)

        i nie ma dzieci które chciałyby korzystać ze swojego prawa samodzielnego docierania do szkoły pieszo lub rowerem. Na prowokacje nie odpowiadam - typowy miszcz kierownicy, który nie ma argumentów, tylko pluje jadem. Dopisz jeszcze może zgraną tezę, że rowerzyści powodujo raka. Przypuszczalnie zdanie egzaminu na prawo jazdy było jego najwyższym osiągnięciem w życiu. 80% rowerzystów ma prawo jazdy, ja także do nich należę. Tak czy inaczej człowieczeństwo zobowiązuje, więc kieruję do Ciebie, Człowieku, wyrazy współczucia z powodu zaawansowanej samochodozy. To się naprawdę da leczyć.

        • 9 6

        • Użyj więcej niż 10 % mózgu (1)

          Jak coś piszesz

          • 1 5

          • mam wrażenie, że wykorzystałeś 90% swoich możliwości lub możliwości twojego umysłu

            można być pod wrażeniem Twojej przenikliwości i empatii.

            • 3 0

    • mieszkaniec

      I tu jest 100 % racji - rajdy na wydzielonych drogach a nie na osiedlowych !!!!!!!!

      • 3 2

    • Okej (1)

      Ale Ci sami miastowi jadą na wioski Kaszubskie i inne, i w mniejszych miejscowościach jadą równie szybko. Państwu z artykułu nie chodzi o przekraczanie prędkości, tylko wydaje im się, że to ich drogą osiedlowa i im hałasuje. Checie ciszy? To dl lasu. :)

      • 0 3

      • Kategorie

        Drogi mają różne kategorie na miejscowym planie. Jeśli to droga kategorii np lokalnej to mieszkańcy jak najbardziej mają prawa domagać się uspokojenia ruchu, bo to nie droga przelotowa, nawet gdyby ktoś tak myślał. Miasto nie musi być głośne szybkie i śmierdzące. Chcesz pohałasować i popędzić, proszę, na tor. Pozdrawiam

        • 3 0

  • Usuneli, bo nie byl wpisany do budzetu obywatelskiego

    • 13 8

  • (2)

    Wątpię żeby pirata drogowego kamień zmusił do zwolnienia.

    • 14 5

    • Racja (1)

      Dlatego potrzebne są dwa, z obu stron.

      • 1 1

      • I Rusek z ckm

        • 1 0

  • cała prowincjonalna Gdynia (3)

    w ZDIZ powoła sztab kryzysowy

    • 12 8

    • Niestety jako Gdynianin (2)

      Muszę z żalem przyznać rację. Stan dróg oraz płynność poruszania się po nich jest tragiczny. Gdzieś słyszałem, że Gdynia ma najwięcej dróg gruntowych w rejonach gęsto zamieszkałych.

      • 1 1

      • tragiczne to są takie komentarze w stylu TVP

        • 0 0

      • Nowoczesna nawierzchnia wg Gdyni - płyty typu jomb

        • 1 0

  • Patologiczny kraj

    Każdy bez pomyślunku ciśnie ile wlezie, służby mają to w poważaniu, prawo sprzyja piratom i kombinatorom.

    • 19 14

  • Zrobić szykany jak w Otominie (3)

    Estetycznie, bezpiecznie i nie naraża się zawieszenia w aucie. Ruch jest spokojny i nikt nie kombinuje z szybkością czy wyprzedzaniem.

    • 19 7

    • Ciebie by szykanowac (1)

      • 1 5

      • Nie zrozumiałeś...

        Szykana to zwężenie drogi naprzemienne. Bardzo ładnie spowalnia ale nie tamuje i jest bezpieczne dla każdej ze stron

        • 5 0

    • Nie

      Niestety nie jest tak różowo. GKA nadal pędzą, tylko dzwonów więcej. No i nie wspomniałeś, że większość przeszkód trzeba było postawić na nowo :) szybki ale bezpieczny ciągle żywy. To jest akurat ewidentny przykład złego planowania, gdzie ulica lokalna staje się arterią kaszubską oraz braku pracy policji, która pojawia się raz na pół roku na 15min

      • 0 0

  • (1)

    Bardzo nowocześnie, jak na kolebkę peło przystało

    • 14 22

    • Tylko że tam nie ma peło

      Haha... Pomyliłeś miasta trollu

      • 1 1

  • A gdzi i do kogo nalezy skladac wniosek? (1)

    Aby takiego spowalniacza zainstalowali? Jest dużo innych ulic które MUSZĄ mieć takie spowalniacze.

    • 9 9

    • Co to znaczy wszędzie ? U mnie na osiedlu nie ma takiej potrzeby.

      • 0 1

  • Wystarczyło postawić samochód.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane