• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rozbudowa węzła Chwarzno budzi emocje

Michał Sielski
12 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy. Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy.

Węzeł Chwarzno zobacz na mapie Gdyni na obwodnicy ma zostać przebudowany. Planiści chcą dobudować pasy wjazdowe, by powstał węzeł typu "harfa". Choć dzięki nowym planom ocaleje wiele drzew, to ta wizja wzbudziła duże emocje podczas środowej dyskusji z  mieszkańcami.



Bierzesz udział w dyskusjach publicznych o zmianach w swoim mieście?

Węzeł Chwarzno miał być pierwotnie w kształcie koniczyny, ale zanim go rozbudowano, plany się zmieniły. Zmiana klasy technicznej nowego przebiegu ul. Chwarznieńskiej, z głównej na zbiorczą, uzasadnia - według miejskich planistów - zastosowanie węzła typu "harfa", co pozwala na znaczne ograniczenie powierzchni terenu rezerwowanego dotąd pod komunikację.

- Kiedyś planowana Nowa Chwarznieńska miała być drogą główną, miała tu wpadać Trasa Kaszubska. Trasa Kaszubska nie będzie jednak tędy przebiegała, więc można "uwolnić" sporą część terenów wcześniej zarezerwowanych na drogę - podkreśla Alicja Kowalska, planista z Biura Planowania Przestrzennego gdyńskiego magistratu.
Dzięki zmianom ocaleją też setki drzew Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, które musiałyby być wycięte, gdyby Trasa Kaszubska zaczynała się właśnie tutaj. Zamiast tego powstanie tzw. węzeł zbiorczy, czyli połączenie obecnego skrzyżowania z wjazdem w Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Z Chwarzna na Trasę Kwiatkowskiego będzie można wjechać osobną jezdnią, równoległą do obwodnicy. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Matarni zobacz na mapie Gdyni.

Projekt planu przewiduje więc weryfikację zamierzeń, w szczególności w zakresie rozwiązań dotyczących węzła drogowego i jego bezpośredniego sąsiedztwa, ale ustala też zasady zabudowy i zagospodarowania na terenach dotąd nieobjętych planem. Chodzi o tereny zabudowy mieszkaniowej, głównie jednorodzinnej, położonej pomiędzy Obwodnicą Trójmiasta a ul. Apollina. zobacz na mapie Gdyni

Hałas i kłopoty z komunikacją

Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania. Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania.
Po rozbudowie węzła, po "starej" ul. Chwarznieńskiej mają już nie kursować autobusy. Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba.

- Będzie znacznie dalej, więc autobusy powinny kursować po starej trasie, zwłaszcza że droga zostaje i będzie drogą lokalną - mówiła jedna z mieszkanek Chwarzna podczas środowej dyskusji publicznej nad zmianami w planie.
Planiści przekonują jednak, że w przyszłości może się to zmienić, a rozmowy na ten temat wciąż trwają. W tym temacie kluczowa będzie jednak ocena ZKM w Gdyni, który na razie skłania się do wyznaczenia przystanków przy nowej ul. Chwarznieńskiej.

Spotkanie z mieszkańcami, których podczas dyskusji było kilkudziesięciu, miało burzliwy przebieg. Spore wątpliwości wzbudził m.in. poziom hałasu, jaki będzie generowany przez nową drogę.

- Mamy już oficjalnie stwierdzone 60-krotne przekroczenia norm hałasu. Ciągłe, a nie jednostkowe. Piszemy o tym do miasta od 20 lat, mamy jeszcze nawet pisma od prezydent Cegielskiej! Ale od tego czasu nic nie robi się z tym, by z hałasem walczyć, a w planie mamy po trzy jezdnie w jedną stronę i będzie tylko gorzej. Już teraz hałas jest ogromny - zauważa Leszek Cygan, mieszkaniec ul. Afrodyty.
Gdyńscy urzędnicy zrzucają odpowiedzialność za przekroczenie norm hałasu na Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, która administruje obwodnicą. Ale mieszkańcy mają pretensje do miejskich urzędników, że chcą budować kolejne drogi, które utrudnią im życie, a pomogą tylko tym, którzy przez dzielnicę przejeżdżają tranzytem.

Do 24 października projekt planu jest wyłożony w Infoboksie zobacz na mapie Gdyni. Do 7 listopada do prezydenta Gdyni można zgłaszać ogólne i szczegółowe uwagi do zapisów.

Opinie (122)

  • Obłuze Kwiatkowskiego !! (6)

    Szczurek zacznij w koncu cos robic na tej dzielnicy dojazd na Obłuze Pogorze!!

    • 69 9

    • Jak na wiczlinie 15 lat temu dzieci w kaloszach w blocie do szkoły chodziły, bo infrastruktura nie istniała, to Wy "pogurzowco-oburzowcy" jak paczki w maśle żyliście. Teraz Wy czekajcie sobie. Dobranoc

      • 1 3

    • Odpowiedzią włodarza będzie:

      Iluminowana fontanna koło estakady która będzie urozmaicać postój w korku

      • 7 1

    • Dramat (1)

      Przykro, że nic się nie dzieje w północnych dzielnicach. Samochodów ciągle przybywa a władze jak by tego nie widziały. Szkoda szczępić ryja....

      • 9 0

      • I to jest problem, że samochodów ciągle przybywa. Nie mówię, że inwestycje drogowe nie są potrzebne, ale to nie rozwiąże problemu korków - bo ułatwienia dla samochodów zachęcają ludzi do posiadania samochodu i koło się zamyka.

        • 3 3

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))?? (1)

      • 15 6

      • im ktoś głosniej krzyczy na tym forum tym mniej jest wiarygodny

        ale kondomitom nie przemówisz do rozumu

        • 8 7

  • Gdynia umiera

    Przyjechałem do Gdyni w odwiedziny po 2 latach i byłem zszokowany, prężne miasto dziś wygląda szaro i nic się nie dzieje tak jak w mieście mojej dziewczyny ( mazury). Buduje się w Centrum dubaj ...

    • 4 1

  • glupota urzednikow..

    pokazanie, ze cos sie robi podczas gdy Witomino stoi.. lepiej rozladujcie korki w strone centrum budujac droge omijajaca Witomino...teraz na Apollina rano stoi sie w korku czekając na właczenie sie do ruchu.. wspolczucie dla developera, ktory kupil ziemie od miasta i sprzedaje mieszania jako pewnie d"dobrze" polozone obok Kosciola...ale Panorama musi stracic by Hossa zyskala..z uliczki osiedlowej zrobic zjazdowke z obwodowej..glupoty tylko pogratulowac urzednikom gdynskiego magistratu...a moze wziac sie tak za obwodowa Witomina Panie i Panowie Urzednicy, bo cos tego problemu nie widzicie...

    • 3 2

  • Po co to wszystko?

    Przecież tam naprawdę nie ma potrzeby zmian. Ale...zaprzyjaźnione z władzami miasta firmy muszą mieć z czegoś przychody - biura projektowe, firmy budowlane itd. muszą przecież zarabiać. Przykładowo - przebudowują obecnie ul Podjazd przy dworcu. Po co komu to było? Bo korki tam się zdarzały? NIeprawda - mieszkałam tam ponad 30 lat i dłużej niż 5 min nie stałam tam w korku. Co więcej! W trakcie obecnej przebudowy - nadal nie ma tam większych korków!

    • 0 7

  • (3)

    jak nic efekt 500+. Teraz widac ze sa problwmy

    • 23 34

    • (2)

      co ma do tego 500+ kretynie? Boli, że nie dostajesz, czy co?

      • 13 13

      • (1)

        Nie, boli, że się na nie przymusowo składam z PITu.

        • 13 1

        • Recja - zdecydowanie wole jak wyłudzają VAT - wtedy bynajmniej nie czuje ze zabieraja

          :D

          • 6 0

  • Szczurek mieszka na chwarznie dlatego tam

    Czy to jest jego prywatna Gdynia? dlaczego przebudowy, rozbudowy, inwestycje drogowe głównie na chwarznie? on mieszka na chwarznie czy na wiczlinie dlatego tam sobie rozbudowuje

    • 1 5

  • Ronda zamiast świateł przy zjazdach / wjazdach - tak jak w cywilizowanej Europie !!!! (2)

    A poza tym całkiem "rozsądnie" skoro nie ma tu być początku Trasy Kaszubskiej. Nie zapomnieć o Park&Ride skoro tyle terenów "uwolniono"

    • 13 4

    • Na rondo nikt z rządzących się nie zgodzi z prostej przyczyny- jest bezobsługowe. (1)

      Na tradycyjnym skrzyżowaniu można wiecej zarobić. Im bardziej skomplikowane tym lepsze. Nastawiać dziesiątki świateł i kamer za miliony, potem te światła serwisować za kolejne miliony i kasa leci do prywatnych kieszeni znajomych znajomego.

      • 5 0

      • No o tym nie pomyślałem

        Ale całkiem prawdopodobne. Ronda za tanie w utrzymaniu ?
        Może hasło wyborcze = Tanie Ronda zamiast drogich skrzyżowań !!!
        Tylko ktoś musiałby zebrać dane nt. kosztów i przetargów w Gdynii w tym temacie.

        PS. W UK są prawie same ronda i płynność ruchu znakomita. Brytyjczycy zwykle mają "rozsądne" podejście do takich spraw. Jedynym rondem które nie spełnia swojej funkcji to to w Żukowie gdyż jest 1-stronna przewaga Gdańska w trakcie powrotów. Ale w UK są też ronda z Sygnalizacją którą włącza się o określonych porach - można, można :)

        • 2 1

  • Coś z tymi planistami nie tak skoro wchodzą ze swoimi planami w funkcjonujące osiedle mieszkaniowe , starą i zabytkową część Chwarzna oraz ogródki ROD. Może kierunek rozwiązań planistycznych zmienić w przeciwną stronę czyli w kierunku Gdyni omijając osiedla a nową inwestycję zrealizować w miejscu, gdzie obecnie po obu stronach obwodnicy znajduje się po kawałku przerzedzonego lasu. Zresztą obok miejsca po prawej stronie w kierunku Gdańska jest coś co mnie zastanawia od dłuższego czasu, czy jest to tor rowerowy czy też może pozostałości po mieszkańcach z epoki żelaza czy brązu - na georadarze kształty ścieżek układają się w kształty zwierząt-niedźwiedz, kogut.

    • 6 0

  • mydlenie oczu..

    robienie czegos niepotrzebnego zamiast rozbudowy drogi omijajcej Witomino, tam jest problem rano i popoludniu....zjazd z obwodnicy w kierunku Chwarzna- tez nie problem...glupota jest pas techniczny miedzy zjazdem z Kwiatkowskiego a czescia obwodnicy na wysokosci Chwarzna- dopoki go nie bylo- 0 problemow a odkad jest, trzeba zwalniac do 30-40 km/h, bo brak plynnosci..
    lepiej niech przeniosa (cofna w strone Gdyni) przystanek autobusowy na wysokosci Wladyslawa IV do skretu na Witomino, bo jest bus pas, przystanek a pas do skretu w prawo jest za krotki...kto to wymyslil i zaakceptowal...

    • 10 0

  • (1)

    Skąd to poparcie dla nicnierobiącego Szczurka?

    • 30 5

    • Z nieustannej PRopagandy sukcesu. Sukcesu, którego nie ma

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane