• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka wykonawcy Węzła Karwiny

Patryk Szczerba
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM. Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM.

Parking "park & ride" przy stacji PKM Karwiny, buspasy na ul. Wielkopolskiej, nowa pętla autobusowa oraz przebudowa ulic Sopockiej i Strzelców to najważniejsze elementy Węzła Karwiny obejmującego splot ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i StrzelcówMapka. Gdynia czeka na oferty od wykonawców, którzy zaprojektują i wybudują węzeł. Warta 100 mln zł inwestycja ma być ukończona w czerwcu 2023 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy Węzeł Karwiny spełni swoją rolę?

Węzeł Karwiny ma ułatwić dojazd do przystanku autobusowego i powstałej w 2017 roku stacji PKM Karwiny, która cieszy się umiarkowaną popularnością ze względu na brak towarzyszącej infrastruktury. Kierowcy - przynajmniej w teorii - po tym jak powstanie Węzeł Karwiny mają zostawiać bowiem samochody, by przesiadać się na komunikację publiczną. Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych. Z kolei pasażerowie komunikacji mają przemieszczać się szybciej dzięki buspasom na ul. Wielkopolskiej.

Inwestycja w połowie finansowana z UE



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkującym współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
27 lipca ruszył przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj", który wyłoni wykonawcę prac w pierwszej fazie realizacji inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec września.

Kryteria w przetargu:

  1. cena - 60 proc.
  2. doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
  3. termin wykonania - 10 proc.
  4. okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 10 proc.


Parking, pętla i buspasy



Oprócz dokumentacji projektowej i prac budowlanych, firma będzie pełniła także nadzór autorski nad inwestycją.

Wybrany wykonawca wybuduje m.in.

  • nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej obok stacji PKM na 120 samochodów oraz 50 rowerów.
  • strefy "kiss & ride" do krótkiego postoju,
  • nową pętlę autobusową na końcu ul. Strzelców,
  • 2,7 kilometra nowych buspasów na ul. Wielkopolskiej,
  • nowe drogi rowerowe, m.in. na odcinku ul. Strzelców i fragmencie ul. Sopockiej,
  • nowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.


Całość uzupełni rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Źródło Marii i Starodworcową. Będzie nowa zieleń, chodniki i oświetlenie, zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa do czerwca 2023 roku



- To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu "park & ride" dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przebudowa ma się zakończyć w czerwcu 2023 roku.

Zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, podkreślając, że zyskają na niej także mieszkańcy ościennych osiedli, którzy nie korzystają z PKM, ale przy okazji nie kryją też obaw, co do jej zakresu.

- Należy podkreślić, że inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców dojeżdżających do przystanku PKM Karwiny, ale także dzielnic do niego przylegających. Od lat wzdłuż ul. Wielkopolskiej po południowej stronie mamy problem z rowerzystami na chodnikach i przejściach dla pieszych. To spowodowane jest odcięciem osiedli od drogi rowerowej, która znajduje się po północnej stronie ulicy, zaś liczne punkty docelowe, a także ważne szlaki rowerowe - w ul. Spokojnej i ul. Sopockiej - po południowej. W tej chwili standardem jest budowanie dróg rowerowych po obu stronach głównych arterii. Taka inwestycja realizowana jest w tej chwili np. wzdłuż ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Mam nadzieję, że władze Gdyni - które w kampanii wyborczej obiecywały powstanie intuicyjnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych - będą pamiętać o swoich zobowiązaniach - opowiada Kajetan Lewandowski.

Opinie (152) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Buspasy na Karwinach (2)

    Buspasy mają usprawnić i przyspieszyć komunikację miejską? jeśli są w odpowiednich miejscach. Spójrzcie na Witomino ul. 1 MPS. Bus pas spowalnia nie tylko osobówki, które mają jeden pas jadąc w trzech kierunkach, ale i autobusy, które nie mogą zjechać z Buspasa i skręcić w Chwarznieńską, bo blokują je spowolnione osobówki. Myśleć, myśleć wielbiciele buspasów!

    • 8 6

    • 1 MPS

      Jest ulicą osiedlową a nie jedną z głównych wylotówek z miasta jaką jest Wielkopolska... na niej akurat są potrzebne buspasy.

      • 0 0

    • za dużo osobówek - proste

      • 3 1

  • A projekt już przypadkiem nie powstał? (2)

    W poprzednim artykule była informacja o tym, że jest już projekt przebudowy skrzyżowania i parkingu na trzypoziomowy na 500 miejsc parkingowych (w sumie).
    Teraz mamy nowy przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj czyli poprzedni projekt został zapłacony i zapomniany a realizować będziemy coś odmiennego niż wcześniej zamierzano...

    • 20 1

    • (1)

      Powstał projekt rysunkowy czyli wizualizacja. Projekt wykonawczy to zupełnie inna bajka.

      • 0 0

      • zamilcz

        jak nie masz nic do powiedzenia......
        Powstał zarówno Projekt Budowlany jak i Wykonawczy i w dodatku uzyskano decyzję o pozwoleniu na budowę

        • 0 0

  • Widzieliście projekt? (1)

    Niczego nie zmienia i nie rozwiązuje. Kasa wyrzucona w błoto.

    • 17 3

    • Jak to nic nie zmienia? Ja będę miał dodatkowy pas na wyjazd z Buraczanej. Więc coś zmienia.

      • 1 0

  • 120 miejsc postojowych?

    To jakiś żart i to kwaśny...
    A czekajcie, zapomniałem to Gdynia i jej genialne pomysły!
    120 miejsc na każdej z 4 kondygnacji parkingu to bym zrozumiał...
    Nic to nie da a korki będą tylko większe

    • 2 0

  • Buspasy?

    Kosztem czego mają powstać? Na Wielkopolskiej nie ma miejsca na ten wynalazek!

    • 1 1

  • Szkoda kasy.

    Nikt,kto ma samochod nie przesiadzie sie na pociag.wystarcza buspasy izrobienie z sopockiej ulicy jednokierunkowej w kierunku sopotu i korki znikna.Korki powoduja samochody wjezdzajace z sopockiej w wielkopolska w kierunku na karwiny.

    • 3 1

  • rece opadaja i nie tylko

    Czy nic w tej Gdyni nie moze pojsc gladko, sprawnie zgodnie z planem?

    Co Gdynia ma do zaproponowania w zwiazku z drogami Północy Gdyni gdzie w weekend przedzieraja sie przez te drogi tlumy turystow?

    • 1 1

  • (1)

    błąd, należy udrożnić dojazd do węzła od strony obwodnicy

    • 13 1

    • Udrożnić? Znaczy przesunąć korki, bo jaśnie państwo z Kaszub musi mieć autostradę do miasta?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Węzeł przesiadkowy z parkingiem na 120 samochodów to chyba kpiny. (5)

    Rozsądne minimum to 500. I sprawna komunikacja do tego. Inaczej ludzie nie będą korzystać bo jak dojdzie do tego bilet miesięczny i brak pewności pozostawienia samochodu to i tak większość wybierze dojazd własnym samochodem na miejsce.

    • 97 12

    • Ja bym od razu zaproponował 5 tys.! We Wrzeszczu zrównano z ziemią całą dawną wioskę indianska pod parking, który stoi pusty.

      • 1 0

    • (1)

      Mnie jest bardzo podobający się parking w Grodzisku Mazowieckim, czterykondygnacje (320 miejsc), dwie ładowarki CCS/Chademo/Typ2 (w sobotę nie działały). Gdyby takie u nas...
      koordynaty 52.112698, 20.623778

      • 1 1

      • Nie porównuj Gdyni do Grodziska - tutaj :

        odbudowa Nałkowskiej jest bardziej skomplikowana niż wielomilionowa inwestycja.

        • 1 0

    • ale właśnie mają nie korzystać, tylko jeździć do centrum i płacić za postój.

      • 3 1

    • Ta i 90 procent będzie tam parkować i nie będzie korzystało z PKM, brawo.
      No chyba, że jest to weryfikowane, wtedy ok

      • 4 4

  • skrzyżowanie jednopoziomowe (4)

    Za takie pieniądze mogło by powstać skrzyżowanie 2 poziomów z ulicą Sopocką. A tak to nic się nie zmieni. Szkoda pieniędzy. Inwestycja bez przyszłości. Co na to władze Sopotu? Przecież też do tej inwestycji się dokładają?

    • 34 6

    • a skąd pomysł, że Sopot sie dokłada ? (1)

      • 0 0

      • to jasne...

        ...bo ulica nazywa się "Sopocka" :-)

        • 0 0

    • Wladze Sopotu

      Nie dokladaja do niczego. Jak chce Gdynia albo Gdansk, to niech sobie robią za swoje.

      • 0 0

    • Po pierwsze za sto baniek nie wybudujesz tam węzła na 4 kierunki. Po drugie po co?

      • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane