• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • Bruk

    jest okropny. Do d...py z takim zabytkiem !

    • 11 6

  • Tak narzekacie, psioczycie i uskarżacie się a Szczurek i tak wygra w cuglach wybory!!!!!! (10)

    Pan Szczurek jest z zawodu prezydentem a nie prawnikiem. Może podpalić miasto jak Neron a i tak tępi Gdynianie zagłosują na niego. Miasto odstaje coraz bardziej od Sopotu i Gdańska.

    • 39 6

    • święta prawda.

      • 14 1

    • wygrywał, bo PO nie wystawia kandydata. denna partia.

      • 13 0

    • czy w cuglach to nie wiadomo (6)

      ranking DB pokazuje że coś słoneczko gaśnie ledwo 50 proc przekroczył

      szkoda że Horała nie startuje bo dają mu komisję w sejmie bo byłoby zabawnie

      • 9 2

      • PiSu akurat tu nie trzeba a Szczurek ma mniej niż 50% I będzie mija jeszcze mniej. Oby

        • 7 0

      • do pana Robetra Biedronia (1)

        Panie Prezydencie,mieszka pan w Gdyni - dlaczego nie chce pan tutaj startowac ?
        Bardzo prosimy.. W Slupsku juz pan zrobil porzadek,traz czas na Gdynie.

        • 7 1

        • Daj mu spokój - niech startuje na prezydenta Polski

          Niech się nie rozdrabnia na kolejne podupadające miasto.

          • 4 0

      • no tak (2)

        jeszcze Horały tu brak. Mało ci Pisu, chcesz jeszcze Gdynię wykończyć ?

        • 2 5

        • (1)

          a co zlego robi PiS wymien w punktach.ja wymienie co rozpierd PO,ktore namascilo Szczurka.Sprobujesz swoich sil?Gdynia jest juz wykonczona,pustynia kulturalna.Syf.

          • 6 1

          • Pkt 1: zdewastowało Państwo Prawa
            2: grabi z pieniędzy - nagrody istołki dla swoich, prywatna ochrona dla kogoś kto nie ma do tego prawa
            3: zasila prywatne biznesy (m.in. Rydzyk), a zabiera pieniądze organizacjom pozarządowym
            4: wprowadza ustawy "bez trybu" nie konsultując wcale lub tylko ze swoimi
            5: najwięksi zakłamani moraliści i świętoszki, przykład Pięta i inny damski bokser
            6: za niewygodne pytania straszy Policją
            MAŁO???

            • 4 3

    • P. Robert Biedron

      Panie Prezydencie niech pan uratuje ginaca Gdynie ! Tylko pan moze pokonac p. W. Szczurka.
      BARDZO PROSIMY

      • 7 2

  • Oł jeeeee, na najbardziej ponurej ulicy, tuż obok szpitala (co za klimacik) postawią leżaczki i myśla, że ludzie będą tam wypoczywać. Bedą, ale menele.

    • 30 0

  • Pomalować całą na pomarańczowy kolor i zrobić ścieżkę rowerową z prawdziwego zdarzenia

    • 6 8

  • Najważniejsze, że Słońce Bulwaru podejmie ostateczną decyzję.

    • 24 1

  • Będzie brak klientów (5)

    Tzw. handlowcy niech nie liczą, że coś u nich kupię, gdy nie będę miał gdzie zaparkować. To samo dotyczy właścieli barów i restaracji. Widać to w hali targowej, poziom -1 praktycznie pusty. W takich okolicznościach klientami pozostają rowerzyści, ale oni jak wiadomo groszem nie śmierdzą, a z racji lycrowych, obcisłych spodenek do restauracji nie powinni być wpuszczeni.

    • 32 22

    • Wolny wybór

      Przy okazji omijaj z daleka bulwar nadmorski i plażę. Nigdy tam nie zaglądaj, ponieważ samochodem nie możesz tam się poruszać. Lepsza plaża jest w Rivierze dla zmotoryzowanych.

      • 10 4

    • Teraz też nie liczą, oprócz salonu gier i monopolowego

      • 5 0

    • Do baru samochodem?

      • 0 2

    • Halę targową (1)

      ludzie zaczynają omijać szerokim łukiem, bo jest droga i zamykana o 16.00, tylko emeryci mogą się załapać na godziny otwarcia. A co do parkowania, to wam wszystkim nóżki urwało aż po ramionka ? Ludzie pochodźcie troszkę, a nie tylko tyłki do samochodu i heja !

      • 3 2

      • Mam isc na hale i z powrotem na Dabrowe z zakupami?Ty qwa koles jestes normalny?

        • 3 0

  • Starowiejska deptakiem jak chce przetrwać na rynku handlu (2)

    Wszędzie deptaki w centrum miast się sprawdzają. Jeżeli Gdyni zależy na bycie miastem przyjaznym do życia to Starowiejska powinna być deptakiem. Jej mankamentem są wiatry. Ale w dni słoneczne późnym południem jest ona w sloncu. Abrahama i Świętojańska też zmienić na deptak. Samochody na parkingi podziemne pod ulicę Władysława IV i pod Skwerem Kościuszki - jest tam dużo terenu na parking podziemny.

    • 20 23

    • dokładnie

      wszystkie szanujące się miasta mają deptaki, a u nas ciągle problem. Fakt, że koniecznością stają się nowe parkingi, i to szybko i duże. Wiadomo, że jesteśmy miejscem atrakcyjnym dla turystów (mimo wszystko), więc potrzeby są ogromne.

      • 1 2

    • To najpierw zbuduj te parkingi,

      bo będzie tak jak dzielnicami. Budujemy osiedle, a drogi? Jakoś dojadą. I teraz spróbuj budować drogi dojazdowe jak wszystko zakorkowane.
      Zbuduj parkingi przed wjazdem do centrum i wtedy OK.

      • 4 1

  • W każdym artykule to samo

    Tylko ilustracja i data się zmienia.
    Gdynia chce. Gdynia planuje. Prezydent Szczurek tradycyjnie nie wyklucza, ale za wcześnie na podawanie dat. To jest jak z jakiegoś generatora...

    • 19 1

  • szczur już podjełam decyzje i nie potrzebuję dalszych konsultacji, nie zagłosuję więcej na ciebie!!!

    • 23 3

  • malo

    Malo zdjec za duzo nudnego tekstu. Brakuje mapek z propozycjami. Tekst to sobie piszcie na wlasny uzytek.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane