Fakty i opinie

stat

Gotowy pierwszy peron dalekobieżny na stacji we Wrzeszczu

Zobacz z bliska nowy peron na stacji we Wrzeszczu


Pociągi dalekobieżne we Wrzeszczu zatrzymują się od wtorku przy nowym peronie. Obiekt powstał w ramach rozbudowy stacji, która ma umożliwić dotarcie tam także pociągom PKM. Warte 140 mln zł przedsięwzięcie finansują Polskie Linie Kolejowe, a prace wykonuje konsorcjum firm Torpol i Feroco.



Prace na budowie peronu nr 1 na stacji Wrzeszczu.

Prace na budowie peronu nr 1 na stacji Wrzeszczu.

Początek prac na stacji we Wrzeszczu.

Początek prac na stacji we Wrzeszczu.

Zobacz ruiny dawnej nastawni we Wrzeszczu.

Zobacz ruiny dawnej nastawni we Wrzeszczu.

Zakończyła się budowa pierwszego, nowego peronu na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pasażerowie nie korzystają już z peronu, który słynął z zabrudzonej drewnianej wiaty, a nowego obiektu. Wybudowany peron ma 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie jest osłonięty wiatą przystankową, która jest wierną kopią tej, która stoi obecnie w sąsiedztwie - na przystanku SKM.

Na peron można dostać się z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem oraz od strony ul. Kilińskiego i Dmowskiego. Nowe windy ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Peron został odpowiednio oznakowany z myślą o osobach niewidomych oraz niedowidzących. Symbole na posadzce poinformują o zmianie kierunku, poziomu oraz o przeszkodach. Perony zapewnią również dogodny dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Antypoślizgowe płyty betonowe o specjalnej strukturze ułatwiają przemieszczanie się wszystkim pasażerom.

Czy się podoba? - Bez porównania, dotychczasowy peron we Wrzeszczu nie posiadał zadaszenia, nawierzchnia była nierówna i do tego trzeba było się wspiąć, by wsiąść do pociągu. Wszystkie te utrudnienia i bariery zostały zlikwidowane - mówi pani Joanna, która czekała na pociąg do Krakowa.

Czego brakuje na nowym peronie?

Obiekt wymaga jeszcze dopieszczenia. Zejścia do przejeść podziemnych posiadają tymczasowe balustrady. Zostaną one zastąpione bardziej ozdobnymi elementami, by nawiązywały do architektury wiaty. Podobnie jest w przypadku schodów. Z powodu mrozu nie nanoszono na nie okładzin.

Docelowy układ peronów i torowiska na stacji Gdańsk Wrzeszcz.
Docelowy układ peronów i torowiska na stacji Gdańsk Wrzeszcz. mat. prasowe
Ponadto brakuje dwóch wind - jednej od strony ul. Kilińskiego, a drugiej przy przejściu z holu dworca na peron. Mają się one pojawić jednocześnie z budowanymi windami na nowym peronie nr 2 - w 2015 r. Do tego czasu z bagażem będzie trzeba chodzić po schodach.

Gdy byliśmy na nowym peronie, testowany był system zapowiadania pociągów. Nie wszystkie megafony działały.

Wykonawca zabiera się za peron nr 2

Czy podoba ci się nowy peron we Wrzeszczu?

tak, wreszcie Wrzeszcz doczekał się konkretnego peronu dalekobieżnego

63%

tak, ale pozmieniał(a)bym na nim co nieco

15%

nie, ale dobrze, że zniknął stary peron

9%

nie, liczyłem na całkiem inny jego wygląd

13%
Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym miał być gotowy w październiku tego roku. Kolejarze mieli przełożyć ruch pociągów na wybudowany peron, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat. Zmiana ruchu jednak nastąpi 14 grudnia wraz z tzw. dużą zmianą w rozkładzie jazdy, kiedy m.in. ruszy pociąg Pendolino z Gdyni do Warszawy.

W przyszłym roku kontynuowane będą prace na stacji Gdańsk Wrzeszcz oraz związane z zabudową systemu ERTMS drugiego poziomu. - We Wrzeszczu w 2015r. zbudujemy tory nr 1, 11, 3, 13 i 15 - nieparzyste i nowy peron nr 2 - w miejsce starego peronu. Kontynuowane będą również prace związane z przebudową przejścia podziemnego wzdłuż ul. Waryńskiego oraz wiaduktem na ul. Wajdeloty - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy PKP PLK.

Ostatni etap modernizacji magistrali ze stolicy do Gdyni

Przebudowa stacji Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali z Warszawy do Gdyni. Od lutego pociągi korzystają już ze zmodernizowanych torów na całym odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chyloni. W ramach tego przedsięwzięcia tylko na terenie Trójmiasta zmodernizowano 14 peronów, 15 przejść podziemnych oraz prawie 100 km torów. Koszt modernizacji stacji Gdańsk Wrzeszcz to ok. 150 mln zł brutto.

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (122)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.