• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje drogowe i komunikacyjne, które zmieniły oblicze Trójmiasta

Maciej Naskręt
7 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania. Duże inwestycje zmieniają na dobre krajobraz i sposób podróżowania.

Bez tych inwestycji nie wyobrażamy sobie Trójmiasta. Zobaczcie przedsięwzięcia, które zostały zrealizowane w XXI wieku i zmieniły sposób podróżowania tysięcy mieszkańców.



1. Południowa Obwodnica Gdańska



Czy korzystasz na co dzień z obwodnicy?

Otwarta tuż przed pierwszym meczem Euro 2012 w Gdańsku. 9 czerwca 2012 r. pojechały tam pierwsze samochody. Trasa liczy 18 kilometrów dwujezdniowej drogi. Każda z nich ma po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do tego pięć węzłów, nazwanych już według nowych zasad, które mają przyczynić się do sprawniejszego poruszania się po drodze kierowcom spoza Pomorza.

Łączny koszt inwestycji wynosił 1,580 mld zł. Projekt finansowany był ze środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

Inwestor: GDDKiA

Południowa Obwodnica Gdańska Południowa Obwodnica Gdańska

2. Tunel pod Martwą Wisłą



Tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Koszt budowy tunelu (wraz z pobliskim rondem) to 885 mln zł brutto, czyli dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE.

Inwestor: Miasto Gdańsk

Tunel pod Martwą Wisłą Tunel pod Martwą Wisłą

3. Autostrada A1



Czy autostrada ułatwiła Ci poruszanie się?

Projekt 160-kilometrowego odcinka autostrady A1 został zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a partnerami byli Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln euro (w tym 581 mln euro za drogi i 149 mln za mosty).

Odcinek z Rusocina do Nowych Marz kosztował 520 mln euro.

Realizacja projektu została sfinansowana w 5 proc. ze środków własnych akcjonariuszy GTC oraz w 95 proc. z kredytów zaciągniętych przez spółkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Inwestor: Gdańsk Transport Company

Autostrada A1 Autostrada A1

4. Trasa Kwiatkowskiego



W 2005 r. Komisja Europejska wydała decyzję o dofinansowaniu budowy Trasy Kwiatkowskiego między Obwodnicą Trójmiasta a Estakadą Kwiatkowskiego. W tym samym roku zaczęły się też pierwsze prace związane z wycinką drzew.

Koszt inwestycji wyniósł ok. 255 mln zł, z tego ok. 180 mln zł pochodziło z UE. Prace trwały 20 miesięcy.

Inwestor: Miasto Gdynia

Trasa Kwiatkowskiego Trasa Kwiatkowskiego

5. Pomorska Kolej Metropolitalna



Czy linia PKM ułatwiła Ci poruszanie się?

Dzięki PKM tysiące osób codziennie może szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Chociaż sama budowa PKM trwała tylko dwa lata (2013-2015), to pamiętać trzeba, że poprzedziło ją blisko pięć lat żmudnych przygotowań i drobiazgowego planowania całej inwestycji.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany był ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą była firma Budimex, która za swoje prace zainkasowała 716 mln zł.

Inwestor: Samorząd Województwa Pomorskiego
Linia kolejowa PKM Linia kolejowa PKM

Opinie (319) 4 zablokowane

  • Dawać OPAT

    Musza być nowe inwestycje , opat, nowe linie tramwajowe, wywalić zarząd ZTM, musimy gonić Polskę południowa , zobaczcie jak tam jest !

    • 39 7

  • Autor żyje na Marsie? (2)

    Proszę napisać o tym ilu pod wykonawców nie dostało kasy za wykonaną robotę i o tym ile usterek ma obwodnica Trójmiasta.

    • 43 32

    • jak wiesz to napisz a nie pitolisz bzdety

      • 28 10

    • 0

      • 4 1

  • a korki jak były tak... są większe (4)

    • 33 7

    • korki są nie gorsze niż w innych miastach na całym świecie (2)

      dokładne dane są jawne i dostępne w Internecie

      • 7 4

      • Są gorsze, ponieważ wynikają z absurdalnej miejskiej polityki przestrzennej.

        Takie wąskie gardła jak Świętokrzyska-Havla, która tymczasowo trwa już 10 lat i temu podobne absurdy

        • 2 3

      • Sprawdziłem.

        Gdańsk jest na szóstym miejscu pod względem korków w Polsce. Gorzej jest w Krakowie , warszawie , Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu. A korki będa większe bo liczba samochodów będzie rosła. Nie da się wcisnąc w miasto o wiele więcej dróg i parkingów. Dlatego Gdańsk inwestuje w tramwaje.

        • 0 0

    • skoro każda rodzina ma po dwa auta

      to korki będą coraz wieksze

      • 12 2

  • (4)

    Widzę, że w komentarzach już atak PiSowskich troli od Kacperka złotoustego, próbujących obronić hasło "Polska w ruinie".

    • 48 27

    • tak sobie tlumacz. po prostu jemu mniej panstwo zabiera

      • 4 3

    • Za Gierka i Jaruzelskiego też się lało beton (1)

      250 mld z vat ukradzione, przemysł sprzedany. Polska to też ludzie, przypomnę. Bez pracy, bez perspektyw, emigranci, eurosieroty, ubogie dzieci. To właśnie była Polska w ruinie.

      • 15 18

      • sprzedawali kumple świętego Gwiazdy a wydawali na "numerki"

        • 5 5

    • Kaczyński aż brązowy ślad za sobą ciągnie, tak go żółć zalewa z zazdrości o sukcesy Gdyni

      nie pasuje mu to do jego hasła wyborczego że Polska w ruinie.

      tymczasem polska wbrew pisowskiej propagandzie ma się bardzo dobrze

      • 4 12

  • Ile wieloletnich firm splajtowalo przez euro 2012 i te wielkie "inwestycje"? (3)

    • 31 28

    • (1)

      Ile? Może jakieś konkrety?

      • 10 6

      • nie ma konkretów, w PiS białe jest czarne a czarne jest białe

        i żadna siła tych towarzyszy nie przekona

        • 15 5

    • nazwy firm i nazwiska właścicieli, zweryfikujemy ciebie oszuście

      • 8 4

  • Taki był kawał o zasługach (2)

    Na rodzinny Śląsk przyjeżdża tow. Gierek, idzie ulicą, a tu przed piękną willą Mercedes zaparkowany, chłopiec w piłkę kopie. Gierek do chłopca zagaja: "A wiesz chłopcze, dzięki komu macie taki piękny dom? A dzięki komu takie dobre auto?" Chłopiec zaniemówił więc I Sekretarz odpowiada: "To dzięki mnie!" Na co dziecko w te pędy do domu i woła: "Mama, Tata! Wujek Helmut przyjechał!"

    • 29 2

    • Jak rodzina? (1)

      • 4 2

      • Śląska

        ;-)

        Taka to historia zakręcona, jak w Gdańsku.

        • 8 2

  • Zabraklo mi dopisku artykul sponsorowany (3)

    • 44 25

    • (2)

      Chyba przez pis. W Gdansku nie wymieniono większości inwestycji. Nawet wartej grubo ponad miliard zł słowackiego

      • 8 3

      • (1)

        przeszacowana i nieopłacona podwykonawcom. jakiś doświadczony dziennikarz śledczy mógłby się dowiedzieć, gdzie faktycznie poszła kasa...

        • 3 6

        • Przepłacony to jest twój psychiatra

          • 4 0

  • A gdzie Armii Krajowej i Żołnierzy Wyklętych? (4)

    Coś niepełny ten ranking

    • 35 5

    • Bo droga niedokończonw więc wstyd pisać.

      • 7 7

    • Dokładnie. Gdzie tramwaj na Chełm i na Morenę?

      • 12 0

    • (1)

      Naskręt nie napisał nawet o słowackiego czyli największej inwestycji

      • 9 1

      • No i najgłupszej jednocześnie

        • 1 10

  • (4)

    Jedyna inwestycja w Gdyni z przed 13 lat brawo... Estakada niedługo się rozpadnie ze starości jak slynny wiadukt we Włoszech a nam pozostanie nocowanie w pracy bo bez sensu będzie jechać 4 godziny do domów... a wystarczy zwykła SKM na oksywie

    • 49 3

    • światełka w tunelu nie widać bo idioci w isz głosują na szczurka:( (2)

      • 21 2

      • i znów Edzio horala zaczyna wyzwiska i plucie jadem (1)

        jak zwykle gdy brak argumentów i inteligencji,
        typowy pisowski cham i prostak jak Kaczyński

        • 5 12

        • Pakuj się

          Szukasz już nowej pracy?
          Mogą mieć dla Ciebie miejsce w dziale PR PiS - prezentuje szkoły ich poziom.

          • 6 1

    • ale za to masz infobox, więc nie wydziwiaj

      • 16 2

  • (6)

    A ja po raz setny pytam się co z tramwajem na Orunię dolną czy tam nie ułatwiłby źycia mieszkańcom

    • 14 15

    • 50 lat bez tramwaju i dopiero teraz sie czepiasz? (2)

      • 8 4

      • Bo cała Orunia i ta dolna i górna (1)

        została zakorkowana przez pobudowane osiedla.
        Pruszcz Gd. też pobudował swoje.
        Teraz Traktem jeździ Pruszcz, Borkowo, Maćki itd.

        • 6 1

        • I na Trakt wjeżdża pół Południa

          Drugie pół jedzie Havla lub Zamiejską, ale wtedy Orunia Dolna w Korku.
          Tramwaj na Trakcie to by było rozwiązanie.
          Może gminy Pruszcz i Kowale dołożą się do tej inwestycji.

          • 4 1

    • Jakby był tramwaj na dolną, to mieszkańcy górnej Oruni by skorzystali

      Na pieszo to jest chwila.
      Mieli by bliżej niż do pętli Świętkorzyska.

      • 6 0

    • Spoko, zaraz Kacperek obieca Ci hyperloopa na Orunię

      • 7 3

    • W nocy tory by rozkradli

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane