• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak Gdańsk przegrał ze Świnoujściem

Mikołaj Chrzan
20 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Siedemnaście milionów euro - o tyle tańsza ma być budowa gazoportu w Świnoujściu niż w Gdańsku - wynika z szacunków Przedsiębiorstwa Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Marszałek senatu Bogdan Borusewicz dostał od PGNiG uzasadnienie lokalizacji gazoportu w woj. zachodniopomorskim.

Gdański port przez długie miesiące uchodził za faworyta w wyścigu o terminal do przeładunku skroplonego gazu ziemnego, zwanego popularnie gazoportem. W grudniu 2006 r. zarząd Przedsiębiorstwa Górnictwa Naftowego i Gazownictwa - kontrolowana przez państwo spółka, odpowiedzialna za budowę terminalu - ogłosił jednak: wybraliśmy port w Świnoujściu.

Czy sądzisz, że Gdańsk ma jeszcze szansę na gazoport?

Powody? Oficjalne tłumaczenia PGNiG w komunikatach prasowych były wyjątkowo skąpe: "Szybsza i łatwiejsza droga do uzyskania dostępu do terenu pod inwestycję", "Dobry dostęp do infrastruktury technicznej", "Krótsza droga transportu", "Większe zapotrzebowanie na gaz w regionie", "Zapewnienie rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej portu".

PGNiG więcej mówić nie chciało, dlatego takie zachowanie wywołało oburzenie wielu pomorskich polityków. Marszałek senatu Bogdan Borusewicz napisał w tej sprawie do Krzysztofa Głogowskiego, prezesa PGNiG.

Z odpowiedzi Głogowskiego można dowiedzieć się więcej o porażce Gdańska. Prezes Głogowski pisze, że podczas prac nad projektem najpierw odrzucono dwa spośród trzech wariantów budowy w Gdańsku: budowę terminalu na sztucznej wyspie (zbyt długi okres budowy i zbyt duże koszty) oraz budowę terminalu na lądzie - pomiędzy terminalem LPG a Rudoportem (wystąpiłyby ograniczenia w wielkości statków do przewozu gazu).

Z tego powodu analitycy PGNiG pod uwagę brali tylko jeden wariant - także lądowy - ulokowania terminalu przy pirsie należącym do Rudoportu.

O ostatecznej przegranej zdecydowały dwa elementy. Po pierwsze, budowa terminalu w Gdańsku wymagałaby rozwiązania przez port umowy z Rudoportem (a PGNiG nie chciało zgodzić się na pokrycie "z góry" kosztów rozwiązania umowy przez port).

Po drugie, według wyliczeń "łączne nakłady inwestycyjne w Świnoujściu są niższe od nakładów w Gdańsku o ok. 17 mln euro". To niewiele, bo - przyjmując, że cała inwestycja warta ma być ok. 400 mln euro - jest to tylko ok. 4 proc. całej kwoty.

Prezes PGNiG zauważa jednak, że "z punktu widzenia środowiskowego i uzyskania pozwolenia na budowę lokalizacja Gdańsk - Port Północny jest lokalizacją mniej problematyczną dla terminalu LNG niż lokalizacja w Świnoujściu".

Według ekspertów kwestie środowiskowe mogą spowodować, że budowa obiektu w Świnoujściu w ogóle nie dojdzie do skutku. Dlatego w gdańskim porcie przygotowano nową, tańszą koncepcję budowy gazoportu - w formie półwyspu o powierzchni 35 hektarów, który miałby sąsiadować z istniejącym pirsem paliwowym w Porcie Północnym (po stronie Westerplatte).

Marian Świtek, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk, odmawia jednak podania bliższych informacji na temat nowej koncepcji. - Żadnych komentarzy - ucina Świtek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (48) 2 zablokowane

  • Stefan

    ..." Jaki normalny kraj wystawia na widok publiczny całą swoją flotę? "...
    Nie rozumiem , co w tym takiego dziwnego ?
    Sa tez takie kraje , ktore oglaszaja w internecie listy swoich agentow wywiadu .

    • 0 0

  • "Gdańsk oczywiście został "ukarany" cofnięciem decyzji o budowie gazoportu za wygraną PO.
    A druga sprawa - jak mógł powstać gazoport skoro ministrem w rządzi durnia jest kibol-dureń!?"

    port jest jeden - kandydatów było dwóch
    jeszcze sie taki nie urodził co by wszystkim dogodził
    robicie z tej sprawy być albo nie byc trójmiasta:-)
    mieliscie browar i GPEC?
    mieliscie:-)
    i gdzie je teraz macie??
    ano tam gdzie GAZOPORT:-)

    • 0 0

  • wielkie mocarstwo wirtualne

    "...jedna z najsilniejszych i najnowocześniejszych flot na świecie: Flota Bałtycka z bazą w Bałtijsku..."

    Silna i nowoczesna jak ongiś Związek Radziecki-"młody olbrzym" w porównaniu ze skarlałym Zachodem (określenie Breżniewa). Wystarczy dmuchnąć-i wszystko rozsypuje się tam w proszek. Rosja to kolos na glinianych nogach. Nigdy Putin nie pozwoliłby sobie na tak prowokacyjne wystąpienia, gdyby Amerykanie tak beznadziejnie nie ugrzęźli w Iraku.
    Tym niemniej-oczywiście siły Rosji wystarczyłyby do pokonania Polski.

    • 0 0

  • Kurski niedoceniony?

    Trzeba przyznać, że Kurski nie zrobił wielkiej kariery w PiS. Bohatersko podstawił nogę Tuskowi podczas wyborów-a nie przyniosło mu to żadnej znaczącej pozycji.
    Gdyby Gdańsk dostał gazoport, możnaby to przedstawić jako zwycięstwo Kurskiego. Wtedy mógłby to wykorzystywać w następnych latach do budowania wpływowej pozycji na Wybrzeżu. Może za kilka lat PiS by tu wygrało wybory. A tak-mieszkańcy Trójmiasta odbiorą to jako kaczą zemstę za niewłaściwy wybór polityczny-i tym bardziej zatną się w niezłomnym uporze antypisowskim.

    • 0 0

  • W Szczecinie i w Świnoujściu rządzi PIS???

    • 0 0

  • w sumie po analizie tej inwestycji dobrze

    że jej nie ma w gdańsku.

    korzyści gospodarcze wyjątkowo niewielkie a problemy i wizerunek ekologiczny upadnie.

    • 0 0

  • Opłaca się czy nie?

    Pamiętam artykuł W Dzienniku Bałtyckim sprzed kilku miesięcy dość obszernie uzasadniający nieopłacalność budowy terminalu gazowego w Gdańsku. Jakoś nikt teraz tego nie podnosi?

    • 0 0

  • całe szczęście że tego g...a nie ma w Gdańsku

    niech paprykarze ze Świnoujścia siedzą na gazowej bombie. Kurski biada ci jeśli swoimi zakulisowymi działaniami ściągniesz za uszy tutaj ten polityczny twór gazoportem zwany

    • 0 0

  • Pracę może by tam znalazło ze 100 osób z tego 50% to sprzątaczki i ochroniarze, to tak jak Naftoport, tylko patrzą jak licznik bije.

    • 0 0

  • do paliviec

    daj sobie spokój z takimi dyrdymałami bo słuchać mi się nie chce zastanów się czy wiesz co mówisz i wtedy pisz

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane