• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest porozumienie Gdańska i Gdyni. Dostaniemy na inwestycje 820 mln zł

Patryk Szczerba
17 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kompromis między prezydentami Gdyni i Gdańska cieszy, ale kłótnia o kształt związku ZiT może być zapowiedzią sporów, jakie Paweł Adamowicz i Wojciech Szczurek będą toczyć o konkretne inwestycje realizowane z nowych funduszy. Kompromis między prezydentami Gdyni i Gdańska cieszy, ale kłótnia o kształt związku ZiT może być zapowiedzią sporów, jakie Paweł Adamowicz i Wojciech Szczurek będą toczyć o konkretne inwestycje realizowane z nowych funduszy.

Kompromis między prezydentami Gdańska i Gdyni: 36 gmin i powiatów z województwa pomorskiego podpisze porozumienie o utworzeniu związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Dzięki temu otrzymamy 820 mln zł, które będziemy mogli wydać na ważne dla całego regionu inwestycje w latach 2014-2020.



Czy wypracowana formuła porozumienia jest odpowiednia?

ZIT-y mają pomóc w zagospodarowaniu unijnych pieniędzy przeznaczonych na rozwój największych polskich aglomeracji. Wyodrębnione w ramach wojewódzkich programów unijnych mają za zadanie pilnować tego, by nie dublować inwestycji w pobliskich samorządach, a zamiast tego je koordynować.

Sęk w tym, że powstanie ZIT dla aglomeracji Trójmiejskiej wymagało porozumienie prezydentów Gdańska i Gdyni. A o to nie było łatwo. Osią sporu był kształt wymaganego przez UE tworu. Prezydent chciał, by powstał z porozumienia Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego z Nordą. Na to nie chciał się zgodzić prezydent Gdyni, który proponował, by wszystkie gminy podpisały odrębne porozumienie.

Na kompromis poszedł prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i porozumienie zostanie zawarte na zasadach proponowanych przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka, ale i marszałka pomorskiego Mieczysława Struka. Ten ostatni przekonywał, że GOM i NORDA zrzeszają zbyt wiele gmin oddalonych od centrum metropolii, by włączanie ich do porozumienia miało sens.

Zdaniem marszałka województwa dopiero teraz rozpocznie się jednak prawdziwa praca.

- Obaj prezydenci podali sobie ręce, jest wola do współdziałania i już w przyszłym tygodniu zabieramy się ostro do konkretnych zadań. Nareszcie możemy przejść do rzeczowej pracy nad strategią i projektami ZIT - deklaruje Mieczysław Struk.

Swojego zadowolenia z przyjętego porozumienia nie kryje też prezydent Gdyni.

- Kompromis ma to do siebie, że każdy musi trochę ustąpić. Kształt porozumienia, który choć nie jest optymalny, to jednak całkiem dobry. Nasze stanowisko, konsekwentnie utrzymywane od listopada, obroniło się swoją merytoryczną jakością. To dobrze, że obszar metropolitalny będzie miał rozmiary wynikające z rzeczowych wskaźników i potrzeb - przekonuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Najważniejsze jest, że osiągnęliśmy porozumienie. Teraz musimy zabrać się do pracy, czyli stworzyć strategię rozwoju metropolii, a następnie wskazać konkretne inwestycje, z które będziemy w jej ramach finansować - mówi Paweł Adamowicz, który jako prezydent największego miasta, będzie prezesem związku. Sekretariatem ZIT-u także będzie kierował Gdańsk, ale jego finansowanie spadnie na barki Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Jak będzie wyglądał trójmiejski związek ZIT?

Powstanie rada ZIT, w której zasiądą przedstawiciele 36 gmin i powiatów, a także przedstawiciele trójmiejskich uczelni wyższych i organizacji pozarządowych. Będzie też sześcioosobowy zarząd związku, w którym oprócz prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu znajdą się jeden przedstawiciel powiatów wejherowskiego i puckiego, jeden z powiatów gdańskiego, tczewskiego i nowodworskiego oraz jeden z powiatu kartuskiego i kościerskiego. Decyzje mają być podejmowane jednogłośnie.

Z zarządu projekty będą trafiać do rady ZIT. Decyzje na temat strategii i kryteriów wyboru projektów, podobnie jak w przypadku zarządu, mają być podejmowane jednogłośnie lub przy 75-procentowej większości głosów.

Już we wtorek mają rozpocząć się analizy zgłoszonych już 59 projektów, które opiewają na kwotę 4,2 mld zł. Część z nich trafi do programu centralnego, którym zawiaduje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Reszta ma być rozpatrywana na poziomie Regionalnego Programu Operacyjnego w województwie.

Ważna jest też strategia, która ma być gotowa do końca maja 2014 r. Przygotowują ją eksperci reprezentujący samorządy, organizacje pozarządowe, uczelnie a także Urząd Marszałkowski. Za silne strony metropolii uznali oni m.in. rozbudowujący się ośrodek akademicki, dużą liczbę przedsiębiorców, lotnisko oraz nadmorskie położenie. Wśród priorytetów do rozwoju konieczne jest zapewnienie spójności transportowej metropolii, poprawienie warunków edukacji, przyciągnięcie studentów oraz wspieranie gospodarki morskiej, a także przyciąganie inwestorów z branży usług około biznesowych.

Oficjalnie porozumienie wszystkich 36 gmin ma zostać podpisane dopiero w lutym, gdy skończą się ferie zimowe. Część samorządowców będzie bowiem przybywała w najbliższym czasie na urlopie.

Miejsca

Opinie (200) 9 zablokowanych

  • Jacy jesteśmy ?

    I tak oto dwa koguty zawarły ugodę ale każdy z nich na boku jest święcie przekonany ,że racja jest tylko Jego.A życie biegnie,

    • 9 1

  • kolejne miliony wydane na bzdury (1)

    Pewnie powstanie kolejny twor na wzor "parku naukowego" Wielka unijna bzdura w megalomanskim wykonaniu szczura.

    • 14 8

    • przecież w gdańsku też powstał park naukowy - do dopiero absurd

      skoro wg ciebie gdyński park był fanaberią (nie zgadzam się z taką opinią), to jak nazwiesz drugi, który powielił gdańsk?

      • 1 3

  • Adamowicz z PO a Szczurek doradca Kaczyńskiego (2)

    • 10 3

    • dwaj ostatni kumple Ryśka

      • 2 3

    • Haha

      Szczurek to PO pod przykryciem

      • 1 5

  • Nie dla finansowania nierentownego lotniska w Kosakowie (4)

    • 12 15

    • Nie ? (3)

      Lepiej dać forsę na zamglone wiecznie niedoinwestowane technicznie ( ILS ! ) lotnisko im . żyjącego faceta ?
      . Z zakorkowaną niedrożna obwodnicą !
      Nawet Niemcy mieli lotnisko we Wrzeszczu , ciekawe dlaczego ?????????
      Bo myśleli rozsądnie !
      Im więcej lotnisk tym lepiej , tak jest na świecie prawda ?

      • 2 3

      • Stary, rozumiem że chcesz rok w rok dopłacać kasę do Kosakowa (2)

        • 1 3

        • TAK ! (1)

          Kolejne lotnisko jest jak najbardziej wskazane !
          Dla konkurencyjności a co za tym idzie z pożytkiem dla pasażerów !
          A wiesz dlaczego , wpadnij do Rębiechowo i postaraj się uzyskać jakąś informację od pracowników lotniska . Np dlaczego nie wiedzą co się dzieje z konkretnym lotem samolotu który miał wylądować . !
          Z życia wzięte - Proszę Panią co z samolotem z Londynu który jest opóźniony . Sprawdzę .
          Wykonuje telefony , po czym odpowiedź - za około pół godziny będzie lądował w Gdańsku ????
          W tym czasie pasażerowie wymienionego lotu siedzieli w autokarach we Wrocławiu i kierowali się w kierunku Gdańska !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Konkurencja wymusza jakość obsługi , cenę
          A nie byle jakość i wcale niemałe ceny .

          • 2 2

          • Stary ! Co ty pleciesz !!!

            Kosakowo nie jest dostosowane do kodu C. Dostosowanie to kolejny duży wydatek. Żaden poważny przewoźnik nie przyjdzie/ nie przeprowadzi się do Gdyni. Bo po co ? Chyba, że Gdynia Kosakowo/ jego udziałowcy znajdą kilka mln rocznie na tzw. promocję, czyli de facto dopłaty dla low costów. A to jest konkurencja ? Nie ! Poza tym najlepszym ostatnim przykładem na zbawienną konkurencję są losy Modlina.
            A to, że ktoś kiedyś kogoś błędnie poinformował zdarza się na całym świecie.

            • 0 2

  • 820 mln (1)

    do wydania w latach 2014-2020 na Trójmiasto i okolicę. Stadion kosztował więcej, więc nie ma się czym podniecać, choć dobre i to. Oby tylko znowu jakiegoś głupstwa jak z nikomu nie potrzebnym stadionem nie odstawili. Trzymam kciuki.
    Mała prośba, Panie Budyń wyremontuj Pan chociaż Piecewską. Proszę.

    • 14 3

    • a co tu do takiego typa jak Adamowicz "proszę"..?

      facet robisz, albo zjazd przy najbliższych wyborach
      swoją drogą gdańszczanie mogliby się wcześniej poznać na tym typie - karierowiczu platformerskim, obracającym mieszkaniami

      • 0 1

  • Jedna rodzina - Gdańsk, Sopot, Gdynia (1)

    • 12 7

    • Toruń też jest "w rodzinie"

      • 0 1

  • a w spr lotniska w kosakowie nie można było się dogadać? (3)

    Nie chcemy lotniska w kosakowie!!!

    • 10 15

    • mozna bylo i sie dogadali - jest lotnisko za jedyne 100 mln i bez mgiel

      a w Rebiechowo juz wtopiono 500 mln i dalej ssie...

      • 10 6

    • My, czyli kto? Sprecyzuj gminę, miasto?

      • 0 0

    • pomyłka!!!

      My chcemy lotniska w kosakowie!!!!

      • 0 0

  • Haha

    Mnie interesuje ile zarobi zarzad

    • 7 1

  • Mądry głupiemu ustąpił (1)

    i ok Panie Adamowicz

    • 13 12

    • aleś błysnął... pewnie taki sam mądry jak magister Adamowicz

      • 2 0

  • Kolejny etap, kolejne rewelacyjne pomysly...A pracy w 3miescie jak nie ma tak nie bedzie (1)

    Kolejny etat Adamowicz?!? Nic dziwnego, ze w efekcie niczego nie robi dobrze. A Szczureki Gdynianie niech juz sobie te megalomanie podaruja bo bez Gdanska byliby niczym na mapie Polski.

    • 9 10

    • Toby, stopa bezrobocia w trójmieście 5- 7 proc.

      nie pitol o bezrobociu.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane