• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Katarzyna Moritz
23 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Właśnie uprawomocniło się pozwolenie na budowę kolejnej kładki w Gdańsku, łączącej Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Nie będzie ona zbyt mocno ingerować w krajobraz, a jej sterownia - w przeciwieństwie do kładki na Ołowiance - będzie schowana.



Czy pozostałe mosty w historycznym centrum Gdańska także powinny być otwierane?

"W tym miejscu trzeba minimalizować ingerencję w strukturę dawnego miasta, stąd pomysł, żeby kładka 'zniknęła' z akcentu urbanistycznego, stała się bardziej rzeźbą, przestrzennym dodatkiem, biżuterią miejską niż użytkowym przedmiotem technicznym" - mówią o swym projekcie architekci z londyńskiego Studia Bednarski.

Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Wygląd kładki św. Ducha to kompletne przeciwieństwo niedawno uruchomionej kładki na Ołowiankę. Ta ostatnia ma olbrzymią sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka.

Inwestorem, który stworzy kolejną kładkę w Gdańsku nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów, choć warto zaznaczyć, że inwestycja zostanie zrealizowana w ramach formuły partnerstwa prywatno-publicznego.

W związku z tym, że kładka ma inną, unikalną w Polsce konstrukcję obrotową i niemal nie będzie ingerować w istniejące nabrzeża, nie musiano występować o pozwolenia związane z jej budową ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani też do gdańskiego magistratu, a jedynie do Urzędu Wojewódzkiego - gestora kanału Motławy.

- 30 maja wojewoda wydał pozwolenie na budowę, które uprawomocniło się w czwartek. Na tej podstawie możemy kontynuować proces przygotowawczy dla budowy. Na podstawie zaaprobowanego przez wojewodę projektu powstanie projekt wykonawczy - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria. - Te prace mają potrwać kilka tygodni, we wrześniu chcemy wszcząć procedurę przetargową na pozyskanie wykonawcy. Na przełomie września i października ruszamy z budową kładki.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
Ma ona być oddana do użytku na przełomie 2018 i 2019 roku. Będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Podświetlana wieczorami wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Wyspa będzie też elementem zabezpieczającym kładkę. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

- Kładką będzie sterować przygotowana do tego osoba wyposażona w kamery. Sterownia z dużym prawdopodobieństwem powstanie po stronie Długiego Pobrzeża. Nie wykluczamy, że z tego miejsca będzie się też dało sterować zwodzeniem mostu Stągiewnego, mimo że obie konstrukcje będą się od siebie różnić technologicznie - zapowiada Kurbiel.
Most Stągiewny do 2019 roku ma być przebudowany na modłę z 1937 roku i tak jak wtedy ma być zwodzony pionowo. Ma on umożliwić ruch jachtów w marinie, która ma powstać wzdłuż ul. Szafarnia.

Czytaj też: Rozpoczyna się budowa hotelu i mieszkań na Wyspie Spichrzów

Obecnie na terenie budowy Granarii stawiane są ściany szczelinowe, w grudniu planowane jest zakończenie stanu tzw. "zero" i z początkiem nowego roku zaczną wyłaniać się budowane obiekty. W pierwszej kolejności powstają apartamenty z częścią usługową i hotel z 230 pokojami.

Prace związane z budową hotelu i mieszkań mają zakończyć się na przełomie lat 2018 i 2019. Cała inwestycja Granarii, czyli konsorcjum Immobel oraz Multibud, powinna być zrealizowana do końca roku 2024 i łącznie kosztować ok. 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę wieczorową porą



Otwarcie kładki na Ołowiankę.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • Skandal!!! (2)

    Jestem absolutnie oburzona!
    Jakim prawem ktokolwiek wyraził zgodę na budowę tej kładki?!

    "W tym miejscu trzeba minimalizować ingerencję w strukturę dawnego miasta, stąd pomysł żeby kładka "zniknęła" z akcentu urbanistycznego, stała się bardziej rzeźbą, przestrzennym dodatkiem, biżuterią miejską "

    Zniknąć to ona rzeczywiście powinna... Jak można mówić o minimalizacji ingerencji w strukturę dawnego miasta jednocześnie niszcząc jeden z najpiękniejszych widoków Gdańska... Widok z zielonego mostu na długie pobrzeże jest naszą wizytówką, jak można mówić o tym, że postawienie na środku wielkiego betonowego kloca nie ingeruje w jego przestrzeń. SKANDAL!

    • 36 4

    • Każde g*wno można sprzedać, trzeba tylko zawinąć w papierek albo zapuszkować.

      • 6 0

    • Przy filharmonii 10 lat deliberowali a tu w mig.

      Tutaj spaskudzą historyczny widok na Motławę i Żuraw.

      • 8 0

  • lysy budyn pierze kase

    • 7 4

  • A kiedy kolejna kladkw

    Po wybudowaniu drugiej kladki pozostanie nam tylko zabetonowac Motlawe,wspanile osagnecie zarzadu miasta Gdanska WSPANIALE

    • 15 4

  • Przeprawy. (2)

    Ja proponuje szklany tunel podwodny zamiast tej kładki,to dopiero była by ATRAKCJA.

    • 15 1

    • (1)

      Naoglądał się raf koralowych... nurkowaleś kiedyś w bałtyku albo motławie? :)

      • 0 3

      • Nurkowanie.

        Tak kochany dużo nurkowałem nawet w szambie,nie należało to do przyjemności.Ale to była moja praca.

        • 0 0

  • Czy ona również będzie miała "kierownice" tak jak ta na Olowianke ? Tam wizualizacje też ich nie uwzgledniala.

    • 8 0

  • (1)

    Bez sens ! Szkoda kasy!

    • 13 0

    • to jest kłądka do marketów i hoteli dewelopera, a sprzedają jako prezent dla Miasta

      :D Sk****nie level hard, stwardniały budyń, czerstwy stolec

      • 4 0

  • a po co są te kładki?

    A no po to żeby zwiększyć wartość terenów w okolicy dawnych zakładów mięsnych, żeby można było na piechotę spacerkiem na Dług Targ i Chlebnicką, żeby napchać kieszenie deweloperskie. Na naszych oczach ginie najwspanialszy port średniowieczny w Europie. Np.jeszcze w czasach Szekspira port londyński miał nabrzeża o połowę krótsze niż w naszym mieście. I tego szczególnego miejsca nie chcą chronić miejscy urzędnicy. Dlaczego?

    • 18 1

  • Tunel, kiedy będzie tunel od Wałowej?

    Nie kumam tej mody na kładki. Nie szkoda pieniędzy na takie coś ?

    • 7 2

  • Jak widac miasto mialo uklad z developerem budujacym na Wyspie Spichrzow. Tylko po co kladka co kilkadziesiat metrow?

    • 16 3

  • ...

    Już poprzednia kładka wpasowała się w krajobraz jak pieść w oko. Ta planowana całkowicie i nieodwracalnie zniszczy widok na Długie Pobrzeże i Motławę. Lepiej od razu przykryjmy rzekę betonową płyta, po co robić to na raty.

    • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane