• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Maciej Naskręt
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku. Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku.

Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.



- Rozszerzamy nasz dotychczasowy projekt kolejowy wraz z Gdynią, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. To efekt starań miasta i porozumienia z władzami spółki PKP PLK - poinformował marszałek pomorski Mieczysław Struk, podczas wtorkowej konferencji "Pomorska Kolej Metropolitalna - przyszłość, rozwój, inwestycje", która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim,

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Na początek stacja i dwa przystanki

Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.

Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.

W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny zobacz na mapie Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion zobacz na mapie Gdyni. Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.

Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.

- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.

Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.

Przetarg na tabor w przyszłym miesiącu

Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.

- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.

Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.

By zapewnić systematyczne przejazdy (co ok. 15 minut), parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi im szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i oraz jazdę z prędkością do 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.

Budowa PKM w Gdańsku wyprzedza harmonogram

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.

- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (218) ponad 20 zablokowanych

  • Żałuję, że żaden prezydent miasta nie mieszka na Obłużu lub Oksywiu. To mało prestiżowe dzielnice więc i na kolejkę trzeba czekać. Za to na Kariwnach na siłę podnoszą standard...

    • 8 2

  • Jak chcą mieć w Gdyni PKM to niech sami finansują a jak nie to VON niech nie liczą że da im woj czy Gdansk.

    • 8 8

  • Jeszcze jak moga wytrzymać że Wisła nie płynie przez Gdynie tylko jakaś Kacza.

    • 11 7

  • Skoro PKM sunąć ma jednak z Wrzeszcza do Gdańska Głównego po torach dalekobieżnych (3)

    To może z Gdyni Głównej pojedzie też do Chyloni? :) Zarówno torowisko jak i peron są już wybudowane, więc co stoi na przeszkodzie? :D W następnych latach i tak planuje się przedłużenie linii do Kosakowa. I bądź, co bądź, Chylonia jest największą, pod względem liczby mieszkańców, dzielnicą Gdyni.

    • 8 1

    • Napewno za pare lat beda plany rozbudowy w zaleznosci do potrzeb ! (1)

      To co dzis powstaje to tylko poczatek i zaden problem kiedys wytyczyc linie gdzie beda sie osady ludzkie znajdowaly .

      • 3 2

      • "Napewno za pare lat beda plany rozbudowy w zaleznosci do potrzeb !"
        Potrzebne to jest już teraz. Plany to sobie mogą snuć, a nic nie zrobią bo obecnie budowaną część może uda się spłać w ciągu 30 lat, a dodatkowej krechy nikt nie da :)

        • 4 1

    • ...

      a kto jeździ z kilonii na lotnisko?

      • 0 4

  • niech nazwą przystanek łużycka

    a w dni meczu kolejka niech tam nie staje. po cholere bydło ma niszczyć nowe wagony...

    • 6 1

  • PKM Mały Kack nie jest bagatelną sprawą. (2)

    Według mnie z pewnością wielu ludziom ułatwiłby życie przystanek PKM Mały Kack. Osobiście słyszałem wiele skarg, że nie pojawił się on w żadnym planie. Głównym powodem jest bliskość planowanego przystanku Gdynia Stadion (do którego de facto droga będzie dodatkowo wydłużona, co spowodowane jest tamtejszą zabudową). Jednakże PKM Mały Kack stwarzałby pewne możliwości, które warte są rozważenia. Mógłby on być zlokalizowany ok 100 m na NW od Skrzyżowania ulic Lipnowskiej i Olkuskiej. Dlaczego akurat tam? Oprócz dogodnej lokalizacji dla umieszczenia obiektu i atrakcyjnego dostępu dla mieszkańców północnej części Małego Kacka, istnieje szansa, że dostęp do przystanku mógłby być zorganizowany również dla mieszkańców Witomina Leśniczówki. Na północ bowiem od Ul. łowickiej biegnie szeroka, choć krótka droga leśna. Nie jestem geologiem, biologiem ani leśnikiem: nie posiadam wiedzy która pomogłaby mi potwierdzić, czy zamiana tego łączącego ulicę Łowicką i Graniczną jest możliwa do wykonania, lecz gdyby można było wykonać tę inwestycję, byłoby to z pewnością opłacalne. Liniom ZKM kończącym/zaczynającym bieg na pętli Witomino Leśniczówka można by było wydłużyć trasę o jeden przystanek. Skorzystaliby wszyscy. :)

    • 13 2

    • (1)

      Ręce precz od TPK. Stacja w środku lasu jasne...

      • 3 8

      • Nie stacja

        lecz droga dojazdowa.

        • 4 2

  • "Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać."
    Do XXII wieku zapewne :)

    • 5 4

  • a co z przystankiem Mały Kack/Witomino?? (3)

    • 32 3

    • Co się czepiasz. (1)

      Zrobią 3 na krzyż kładki w Gdyni i wystarczy. Ważne, że w Gdańsku będzie ich 8 + 2 przebudowane. Reszt jest bez znaczenia. W końcu Gdynia to śledzie dla mieszkańców Gdańska, a dla władz ci od Szczurka, który z PełO nie jest więc nic się jej nie należy. A czemu kolej Pomorska? Bo całe Pomorze płaci ;)

      • 6 15

      • pewne rodzaje głupoty

        zwalczyć można tylko szpadlem...

        • 15 4

    • to maly pikuś

      zwolni pociag i tyle.

      • 20 0

  • Pamietam jak rok temu wszyscy mowili na forum :) ze nic nie powstanie :)))

    A dzis juz sa wpisy z Obluza zeby do nich linie pociagnac :). Zobaczcie jak ewoluuje mysl ludzka i cale forum . Wspomnijmy sprzd 2 lat wpisy jak wszyscy sie pukali w glowe ze po co komu pociag bo przeciez tam nikt nie mieszka :))). Moze kiedys portal zrobi pogladowe forum sprzd lat to zobaczycie jak sie wszystko zmienilo i nasze podejscie tez !. Ci co kupia mieszkania za miastem przy tej trasie czy zbuduja dom beda mieli super komfort z dojazdami . Wiec przestanmy sie badz mieszkac za miastem czy pod miastem czy w Koscierzynie bo ta Kolej Metropolitalna zmieni wszystko i beda wzdluz cale osiedla rosly i apartamentowce i domy i sklepy i osrodki zdrowia i szkoly i komisariaty :) i straz pozarna i nowe drogi i nowe szyny i tak wlasnie stworzy sie cale nowe powiekszone miasto i metropolia a za 100 lat bedzie pociag na poduszce mknal do Gdyni a dzieci beda ogladac wirtualne bajki w czasie jazdy i robot im poda deser oraz drinka:) W Gdyni wjada do szklanej kopuly i tam ruchoma ulica ich dowiezie nad brzeg morza :)) Lecz my juz tego nie zobaczymy a szkoda !:)

    • 11 7

  • Diesle na górzystą linię o dużej częstotliwości kursowania.

    Szkoda, że nie wpadli na pomysł wyciągnięcia ze skansenów kilku parowozów.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane