• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012

Michał Tusk
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie.

Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.



Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.

Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.

Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.

Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.

Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (177)

  • mamy 06.07.2012

    no to mamy 06.07.2012 po euro i co gdzie ta droga z lotniska do gdyni? Propaganda GW i Budynia kwitnie a efektów nie widać

    • 0 0

  • BEZNADZIEJA !!! (4)

    kupcie se samochody ! ot co !

    • 5 43

    • Czytający

      Durnyś,ot co!

      • 0 0

    • (2)

      I stójcie w korkach......pozdrawiam

      • 9 0

      • ta ! (1)

        korek ten kto w nim stoi ! ha !

        • 0 9

        • To miło, że uważasz się za korka. Cóż za wspaniała samokrytyka na forum. Z pewnością wielka w tym zasługa ilości spalin w środku twojej blaszanej puszeczki.

          • 9 0

  • Tylko Owczarnia , Klukowo lub razem z Baninem (3)

    Dokladnie tak,
    -projekt przez Banino jest o wiele drozszy
    - linia Klukowo istnieje juz wiec po co budowac nowa ????? to setki milionow w błoto !!!
    - jak mozna isc na reke Ikei zapominajac o ludziach z Klukowa czy
    Owczarni
    - Nowy Swiat to nie miejscowosc a ulica obok przystanku kolei Gdansk
    Osowa- juz istnieje
    - idea park § ride jest super i jedynie Owczarnia to gwarantuje jak
    i Kielnienska
    - budowa pod ziemia jest strasznie droga

    I dokladnie podzielam, jesli Banino to rowniez Owczarnia - ruch
    dookola , poza tym banino nie nalezy juz do Gdanska, to Zukowo -
    problemy wywlaszczeniowe i administracyjne.
    Tylko linia Klukowo Owczarnia jest madra i konieczna. Pozdarwiam

    • 1 4

    • Tak, zgadzam się Nowy Świat to nie tylko ulica, to tez dzielnica czy osada (?)Coraz wiecej tu domów ale chyba nie trzeba robic dodatkowego przystanku. Mieszkańcy mogliby skorzystac z istniejącego juz peronu PKP Gdańsk-Osowa bo jest to do 10 min z buta po torach...no właśnie...nie jestem pewna czy włodarze przebrną przez problem wykonania chodnika na ul. Barniewickiej (odcinek od skrzyżowania z Pegaza do skrzyżowania z N. Światem)który by to prowadził do tegoż dworca:)

      • 0 0

    • prawie dobrze (1)

      Prawie dobrze, ale Nowy Świat to nie tylko ulica w Osowej, ale również sołectwo w gminie Żukowo.

      • 3 0

      • Tak jest

        Kiedyś w pobliżu skrzyżowania obecnych ulic Nowy Świat i Barniewickiej założono folwark, który nazwano Nowy Świat - stąd nazwa tego miejsca, a także ulicy.

        • 0 0

  • Linia przez Klukowo, Owczarnie musi byc (5)

    Po co kierowac linie do Banina skoro linia kolejowa juz istnieje Rebiechowo- Klukowo- Owczarnia- Gdynia- Koscierzyna. Ten nowy wariant jest absurdem:
    1. odcinamy w ten sposob kilkudziesieciotysieczne w przyszlosci
    dzielnice Klukowo, Barniewice, Owczarnia, Czesc Osowy, od SKM
    2.linia Klukowo - Osowa-Rebiechowo istnieje , linie ta wystarczy tylko
    zmodernizowac,
    3.w przypadku istniejacej linii Klukowo , Owczarnia nie trzeba wykupywac zadnych terenow - tereny juz naleza do PKP ,
    lub Skarbu Panstwa ( grube miliony oszczednosci),
    4. w Owczarni tuz przy obwodnicy jest juz przy Renk zaprojektowany w planie wezel Park & Ride - zostawiamy samochod i jedziemy skm
    5. budowa linii winna nie byc jak najkrotsza ale powinna sluzyc jak najwiekszej liczbie mieszkancow
    6. budowa czegokolwiek pod ziemia to ogromne koszta ( patrz metro w Warszawie),
    7.Nowy Swiat to nie jak twierdzi autor dzielnica ale ulica w Osowie przy istniejacej juz stacji kolejowej

    Linia przez Owczarnie - to o wiele prostsze, tansze, potrzebne.
    Mieszkancy Klukowa, Osowy, Owczarni ( aktualni i przyszlli)

    • 7 2

    • Nowy Świat to dzielnica:) A ul. Nowy Świat owszem tez jest. Dzielnica Nowy Świat to te wszystkie domy za torami a jest ich coraz więcej (adminictracyjnie nie nalezy to juz do Gdańska-ul. Malinowa, Witrazowa, Wichrowe Wzgórze itp). W połaczeniu z Barniewicami-to z kolei dzielnica przed torami:)daje całką sporą liczbe mieszkańców. Kolej, która jeździ z Koscierzyny do Gdyni może byłaby urzyteczna gdyby pociag jeździł trochę częściej a nie 4 razy na dobę. Wiekszość ludzi jednak pracuje w Gdańsku więc i tak nie korzystają z tej kolei, za to linia autobusowa 169 po likwidacji "Planety" i zmianie kursu 179 jest obciażona do granic mozliwości. Teraz jest jeszcze "B" ale co z tego skoro stoi w korkach. Kolejka do centrum z Osowy to marzenie...

      • 0 0

    • Wlasnie chodzi o ten punkt 3.
      >W przypadku istniejacej linii Klukowo , Owczarnia nie trzeba >wykupywac zadnych terenow - tereny juz naleza do PKP ,

      Zatem nalezy sprawdzic od kogo bedzie trzeba wykupic ziemie na nowej trasie i sprawa sama sie wyjasni.

      • 0 0

    • @6

      ale u nas nie będzie drążenia tuneli tylko kopanie "trochę" głębiej pod nowy terminal erportu

      • 0 0

    • Jest zaleta

      Większość mieszkańców miejscowości od Osowy po Żukowo nie korzysta z obecnej linii kolejowej, bo ona prowadzi do Gdyni a oni pracują lub mają inne interesy w Gdańsku. Dlatego jeżdżą dzień w dzień samochodami permanentnie korkując Spacerową, Słowackiego i Kartuską. Tylko kolej łącząca te miejscowości z Gdańskiem ma sens ekonomiczny i ekologiczny.

      • 1 2

    • Popieram tą wypowiedz

      • 0 1

  • Ale mi plusy...i co z tego że będą się zatrzymywać w baninie czy nowym świecie? (8)

    A kto tam mieszka? Same wsioki co i tak nie przyjeżdzają do Trójmiasta tylko albo uprawiaa swoją ziemie albo jeżdzą pracować w stronę Kartuz czy Kościerzyny. A za 600 mln zł można by zrobic znacznie ważniejsze rzeczy w Trójmieście

    • 13 46

    • Nowy Świat to wieś? 2o lat temu to tu były pola ale dzisiaj to raczej dzielnica domków i to już całkiem spora w połączeniu z Barniewicami i wszyscy rano popylaja do Trójmiasta do roboty. Gdyby nie dodatkowy zjazd na obwodnice w Owczarni to byłaby masakra...myślę, że mieszkańcy Osowy, Nowego Światu, Barniewic i Owczarni chętnie skorzystaliby z kolejki do centrum zamiast kwitnac w korku albo zjezdzać do oliwy i tam przesiadać się na kolejke albo tramwaj...

      • 0 0

    • odp:)

      Wsioki :)
      -tak szczerze to niezły "wsiok" z Ciebie jełopie :)))

      • 1 0

    • a czy ten pocoiąg bedzie stawać w dzielnicy kokoszki ?

      • 0 0

    • Mateusz Mateusz - wajchę przełóż.

      • 1 0

    • :)

      przestan marudzic:)
      zanim pukniesz swoja babke tez tak jeczysz??

      • 3 1

    • No nie wiem gdzie ty mieszkasz

      ale burakiem jesteś niesamowitym!

      • 4 1

    • Zdecydowana wiekszość mieszkańców banina pracuje na codzień w Gdańsku, tam jest wiele rodzin, człowieku ogarnij się

      • 4 1

    • Pusto myślisz

      Z reguły mieszkańcy małych miejscowości są uzależnieni pracą od wielkich miast... i muszą dojeżdżać w tym wypadku do trójmiasta

      • 5 2

  • sadze ze za zmiana trasy SKM stac moze ktos kto ma grunty przy (2)

    przystanku Nowy Swiat i osoba ta zasiada w Sejmiku Wojewodzkim - to Pan H. - dziwne jest ze przystanek powstanie w szczerym polu przy gruntach bylego PGR nalezacego do Pana H. a omija wielkei dzielnice Gdanska - Klukowo, Owczarnie, Osowe przy Renk.

    • 1 0

    • ABW do akcji (1)

      dlaczego taka informacja szybko znika w czelusciach serwera. dlaczego ABW CBS czy CBA nie zajely sie jeszcze tym bzdurnym pomyslem kolei pod lotniskiem. Bo tu chyba jest wytlumaczenie zagadki

      • 0 0

      • racja , to pod lotniskiem do Banina to utopia za setki milionow

        • 0 0

  • No właśnie, stara piła, i wszystko pokręciła.

    I kto to teraz odkręci?

    • 0 0

  • no to jest szansa ze powstanie do gdzieś powiedzmy 2018 roku (3)

    za wolno ale mimo wszystko coś się dzieje

    • 7 10

    • (2)

      nie ma co narzekać , tak jak mówisz, coś się dzieje:)

      • 3 0

      • dzieje się, dzieje, od lat 70-tych się dzieje (1)

        brawo kolej metropolii gdańskiej!

        • 0 1

        • nie ma czegoś takiego jak metropolia gdańska, jest metropolia trójmiejska, której częścią - coraz mniej znaczącą jest gdańsk...

          • 0 0

  • nie pale (15)

    rzucilem fajki nie pale od 3 dni jestem z siebie dumny

    • 77 19

    • ja od...13 ;) (9)

      jest git

      • 9 2

      • (7)

        a ja od 3 dni robie aerobiczna 6 weidera :D

        • 7 2

        • czy A6W dziala?

          jest ktos kto potwierdza efekty? dzieki z gory

          • 1 0

        • (2)

          uważaj na krzyż z tą 6 Weidera
          Ja przy dziesiątym dniu musiałem odpuścić przez ból krzyża

          • 2 2

          • (1)

            no ja na co dzien mam problem z krzyzem przez wage swego ciała:D wiec chce zgubic brzucha troche :)

            • 1 1

            • Mnie tam nigdy krzyz nie bolal po A6W:) moze cos zle robiles?

              • 2 0

        • pochwal się za 5 tygodni ;) (2)

          3 dni każdy potrafi.

          • 6 2

          • jak to sie mowi

            z****** sie nie dam sie !

            • 3 3

          • postaram sie pochwalic w 42 dni :D ale 3maj kciuki :P

            • 6 2

      • jeśli od 13 lat

        ciągniesz cygaro z wąsem, to zapraszam Cie serdecznie na portal idźstądztrójmiasta.pl :)

        • 4 15

    • .

      ja nie pale od 6 :)

      • 0 0

    • najpierwej zróbcie

      tory we wrzeszczu, te które już raz robiliście bałwany, żeby tak nie hałasowały. pozatym tak trzęsie że będziecie niedługo pół wrzeszcza odbudowywać bo się zawali. jak już coś robićie to róbcie dobrze. tramwaje można puścić tak aby nie hałasowały. taksamo spacerową można było zrobić odrazu 2 pasmówkę a tak będziecie robić niedługo jeszcze raz i znowu kasa leci leci

      • 0 0

    • tak trzymaj :)

      tak sie wymęczyłam przy rzucaniu palenia, że nie palę do dziś :)

      • 4 2

    • nie chwale sie nie pale 9 lat a palilem 40/50 dziennie wytrzymaj

      • 6 2

    • Ale moje cygaro z wąsem możesz pociągnąć

      • 21 19

  • ponadto po co budowac podziemna linie na wies

    skoro istnieje juz gotowa naziemna w w/w dzielnicach ktora jest nieuzywana. Powinien sie temu przyjrzec NIK lub podobna instytucja- to setki milionow wyrzucone w bloto ktore bedziemy musieli splacac przez dzisiatki lat jako podatnicy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane