• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Michał Jamroż
11 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    strasznie słabe foto w tym artykule...

    • 0 0

    • to pociag taki szybki xD

      • 0 0

    • bo fotograf się napił i mu ręka zadrżała

      • 0 0

  • Czy naprawdę tylko Niemcy (2)

    potrafią to zrobić?

    • 0 0

    • nie ale umia przekonywac. (1)

      • 0 0

      • budujac cos maja zawsze taki mega plan
        co prawda nie wiedza po co ale sie ciesza - to taki
        przedstaligradzki humor

        • 0 0

  • właśnie, dlaczego Niemcy?

    ogólnie do nich nic nie mam, ale to przecież 1,3mln kasy wyparuje z kraju.
    Inna sprawa, że podobno (ale podobno) już wielokrotnie takie studium było robione więc jest to niejako copy-paste.
    Czyżby nasi urzędnicy opanowali już sztukę globalizacji czyli wyprowadzanie kasy ponad granicami?

    • 0 0

  • niemiec już dawno chciał w tamtą strone rozbudowywać miasto (2)

    nawet tory były, teraz jakieś resztki tu i ówdzie widać... no i wychodzi że niemiec skończy to co chciał hehe :P

    • 0 0

    • dobre pomysły zawsze wracają

      • 0 0

    • tu i ówdzie, czyli przecinają drogi.... trzeba zwolnić, żeby przy 40km/h nie zgubić podwozia

      • 0 0

  • Mój ty smutku- sami nie potrafimy przygotować dokumentacji (1)

    i 1,3 mln pójdzie sie bujac do Niemców choć nadal nie wiadomo czy dostaniemy dotację Unii.

    • 0 0

    • wiedz, że Polacy chcieli 3 x tyle!

      i to była najtańsza kolejna oferta. A dotację dostaniemy jeśli trafiła ona na odpowiednią listę w ministerstwie. Naiwny jesteś, jeśli myślisz, ze sam papier ma tu znaczenie. Decyduje stosowny "komitet sterujący"(?) - organ który czasem wybiera gorzej przygotowane projekty, ale o kluczowym znaczeniu dla województwa (w tym przypadku).

      • 0 0

  • Żałosne, mamy tak słabo ludzi wykształconych, że

    musiimy korzystać z pomocy obcych. Jak ta kolej powstaniie to mi tutaj kaktus... Już na "przedstarcie "pieniądze idą nie tam gdzie trzeba.

    • 0 0

  • :)))))))) (1)

    1 rok - karczowanie drzew haszczy
    2 rok - budowanie kładek
    3 rok - na kładzenie torów
    4 rok- kłótnie na temat - autobus czy kolejka
    5 rok - kasa finito ,kolei ni ma:)

    tak się u nas buduje
    5 lat zatrważające tempo - a odcinek jak stąd do Honolulu:))))

    • 0 0

    • A wersja niemiecka:

      1 rok-wycinanie drzew i krzewów
      2 rok-Oglądaja EURO 2012, i pierdzielaja sie
      3 rok- budowanie kladek i kladzenie torów
      4 rok-reszta roboty
      5 rok-DAWAĆ K**** NASZĄ KASE ,WY POLSKIE ZŁODZIEJE

      To jest wydanie niemieckie w polskim systemie xD

      • 0 0

  • kto jeszcze brał udział w przetargu??? jakie warunki zaproponowano? (2)

    • 0 0

    • POCZYTAJ SOBIE (1)

      W NECIE I SIE DOWIEDZ.

      • 0 0

      • Wypisują bzdety

        pomiędzy obiadem a kolacją bez nawet prostego zaznajomienia z tematem.

        • 0 0

  • Brawo!

    Może szybciej by się dało?

    • 0 0

  • DO ROBOTY:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane