• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowe eldorado

PiF
6 marca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Umowę budowy terminalu kontenerowego parafowali przedstawiciele Zarządu Portu Gdańsk i brytyjskiego konsorcjum DCT. W ciągu 46 miesięcy realizacji pierwszego etapu inwestycji zamierzają zainwestować w porcie 175 mln USD. Decyzję zarządu zatwierdzić musi jeszcze Rada Nadzorcza portu i Ministerstwo Skarbu Państwa.

- To bardzo duża inwestycja. Planowana była od lat, a teraz mam wrażenie, że nasze plany zaczynają się spełniać - stwierdził Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Inwestycja zakłada wybudowanie w ciągu 3 lat terminalu kontenerowego, o potencjale przeładunkowym 500 tys. kontenerów 20 - stopowych rocznie, oraz dwóch miejsc postojowych dla statków o długości 330 metrów każdy.

Budowa terminalu będzie tylko pierwszym etapem inwestycji. Kolejne, planowane na następne 7 lat, zakładają powstanie m.in. sieci obsługi ruchu kontenerowego, centrum logistycznego oraz terminalu promowo - pasażerskiego. Dzięki tym inwestycjom powstać ma w gdańskim porcie 4 tys. nowych miejsc pracy. W sumie w ciągu 10 - 12 lat DCT zamierza zainwestować w gdańskim porcie 500 milionów dolarów. Docelowo w Gdańsku ma być przeładowywanych 1 mln kontenerów. Według prezesa DCT Jamesa Sutcliffa inwestycję tę wymogło zwiększające się zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki niej gdański port stanie się ważnym punktem przeładunkowym, który w przyszłości obsługiwać ma także transport kontenerowy z Białorusi, Ukrainy, Słowacji i Czech.

Niezbędna będzie więc budowa połączeń drogowych umożliwiających dostarczanie i odbiór z portu kontenerów oraz dróg łączących Gdańsk z Ukrainą i Czechami oraz połączeń kolejowych.

- Mam nadzieję, że wraz z rozbudową portu będzie szła w parze rozbudowa sieci dróg dojazdowych. Kiedy więc terminal zostanie oddany do użytku nie będzie problemów. Zobowiązania zaczniemy spłacać po czterech latach od realizacji inwestycji. Kredyt natomiast powinniśmy spłacić w ciągu 15 lat - uznał Sutcliffe. Brytyjczycy zapewniają, że mają doświadczenie w tego typu inwestycjach, gdyż obsługują cztery podobne terminale: dwa w Wielkiej Brytanii oraz na Malcie i na Bliskim Wschodzie.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (55)

  • tzn że bombardowania a potem wojna to gra wstępna??
    żeby im dobrze przedtem zrobić??
    to jest koleś bez sensu hehehe
    jesteś coraz bardziej zakręcony:)

    • 0 0

  • Gość luksusowego hotelu składa u kelnera zamówienie:
    > > - Proszę dwa gotowane jajka. Jedno tak miekkie, że zarówno zółtko i bialko
    > > ma być w stanie płynnym, a drugie takie twarde, żebym miał kłopoty z
    > > jego pogryzieniem. Proszę również dwa plasterki boczku, zimne, ale z jednej strony zwęglone, oraz spalonego, kruszącego się w dłoniach tosta.
    > > Masełko niech będzie tak zmrożone, żebym za nic w świecie nie mógł go rozsmarować.
    > > Proszę także o bardzo słabiutką kawę, o temperaturze pokojowej.
    > > - To bardzo skomplikowane zamówienie, proszę pana. Nie wiem, czy nasi
    > > kucharze potrafią...
    > > - Wczoraj k*** potrafili

    • 0 0

  • zorientowany

    Jak chcesz koleś to się nickami możemy pomieniać.
    Kto ci takich głupot naopowiadał.
    Jaka tam wojna.
    To tylko forma pomocy charytatywnej, bezinteresownej, braterskiej i dla dobra ludu.

    Ty chyba gazet nie czytasz!

    • 0 0

  • mi wystarczy jak czytam ciebie:)

    • 0 0

  • spokojna głowa
    mam przyznane "trzy pióra"

    • 0 0

  • może zrobię sobie ondulację, operację plastyczną i będę udawać amorka... mmm?
    wiosna idzie...

    • 0 0

  • niezorientowany

    wygladasz ja by cie wycieli z 1981 z pod komitetu wojewudzkiego.
    Zdaje sie , ze ci sie retoryka pomieniala

    • 0 0

  • Do ciaptaka

    No coz. Jeszcze co dwa tygodnie do Monachium autostradami z Berlina. Przejedz sie tam noca. Z reguly trzeci pas jest caly zapchany ciezarowkami, z czego polowa to kontenery. Wiem, bo notuje numery, z ciekawosci. Ale to akurat specyficzna trasa, bo przebiega przez wiele osrodkow przymyslowych i wygodniej jest dowozic tam samochodami z roznymi punktami wy- i zaladunkowymi po drodze.

    Nie mam problemu ze zrozumieniem, ze koleja jest dobrze przewozic kontenery. Ale tylko na z gory okreslonych trasach i przy uzyciu sprawnej infrastruktury. Niemcy sa prekursorem w dziedzinie informatyzacji kolei - sa w tym najlepsi. Notabene DB cargo nie ma monopolu w Niemczech, nie ma nawet wieszosciowego udzialu w rynku.

    Kolej najbardziej oplaca sie wlasnie dla ladunkow tranzytowych. Wlasnie wtedy przydaja sie okreslone trasy, bez przystankow.

    Piszesz, ze w Niemczech placi sie za tranzytowe przejazdy. A u nas myslisz, ze jest to za darmo? Dla kierowcow chcacych przejechac tranzytem przez Polske Urzedy Celne sprzedaja specjalne winietki, ktore do najtanszych nie naleza.

    Wiec nie emocjonuj sie, tylko zastanow, czy powiedzenie swojej racji nie jest lepsze od wykrzyczenia jakichkolwiek, nawet rzeczowych czasem, argumentow. Pozdrowienia,

    • 0 0

  • latarnik

    "bo notuje numery, z ciekawosci"

    Czy ty chłopie przypadkiem radaru nie obsługujesz?!

    • 0 0

  • Batyk a masa adunkowa

    Kto wczesniej napisal, iz na Baltuku nie beda zawijaly PosPanamaxy i mail racje - 1 nie mam i nie bedzie masy ladunkowej 2 kosztu wplyniecia takiego statku oczekiwanie na zaladunek rozladunek. Jaki bylby tt jesli Post Panamax zawijaby do Np gdanska poten St. Petersk, Kotki Helskinek lub jeszcze gdzies - wiadomo, ze do Hambusia czy B. Haven musi isc - zaden armator nie wprowadzi takeigo serwisu - bedzi sei rozwijaly feeder jak imcl czy bcl.
    Nie wiem jak to jest ale slyszalem ze bct na zdolnosci na 500 TEU - czy to prawda? Nie wiem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane