- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (115 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (208 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (635 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (48 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (89 opinii)
- 6 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (525 opinii)
Nowe-stare władze metropolii dzielą 3,6 mld zł
Mają 3,6 mld zł na inwestycje w regionie i właśnie wybrali "nowy-stary" zarząd. Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot planuje w przyszłości stać się związkiem metropolitalnym na wzór Śląska.
Członkowie obszaru spotkali się w Wozowni Centrum Hewelianum, by wybrać władze na kadencję 2018-2023.
Na czele stowarzyszenia stoi 12-osobowy zarząd. W poniedziałkowych wyborach prezes i wiceprezesi oraz większość pozostałych członków prawie się nie zmienili. Prezesem pozostał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, a wiceprezydentami prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
- Wdrażany system Mevo to będzie największy system rowerowy w Europie z elektrycznymi rowerami [ponad 4 tys. rowerów, 660 stacji postoju w 14 gminach, koszt 40,3 mln zł - red.-] - podkreślał Paweł Adamowicz.
Przypomniał też o innych inwestycjach realizowanych w ramach stowarzyszenia. Takich jak program rewitalizacji w ośmiu miastach warty 247 mln zł, budowę nowych sieci ciepłowniczych w 15 dzielnicach i miejscowościach (292 mln zł) m.in. w Kokoszkach, Orłowie, Redzie, św. Wojciechu czy Kowalach), czy termomodernizacji 262 obiektów użyteczności publicznej za 215 mln zł.
- Wyzwania na kolejne lata to bycie trzecim centrum gospodarczym kraju, utrzymanie liczby mieszkańców na poziomie 1,5 mln. Chcemy zostać nadbałtyckim centrum portowym - obecnie Gdańsk jest czwartym portem - oraz metropolią z wzorcowo zintegrowanym transportem publicznym - wyliczał Paweł Adamowicz.
Samorządowcy chcą w przyszłości być związkiem metropolitalnym na wzór Śląska, dzięki czemu liczą na dodatkowe fundusze (około 175 mln zł) na wyrównywanie różnic w komunikacji. Planują też skutecznie lobbować w sprawie trasy S6 i obwodnicy metropolitalnej, relacji z Obwodem kaliningradzkim. Liczą też - choć sprawa wydaje się przegrana - na pozostawienie Grupy Lotos, jako niezależnej firmy z siedzibą w Gdańsku.
W tej ostatniej sprawie wystosowali apel do rządu przeciwko przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen oraz od odstąpienia od tej decyzji i partnerskiego i podmiotowego traktowania samorządowców.
Przypomnijmy: dzięki porozumieniu wójtów, burmistrzów, prezydentów i starostów z 2015 roku obecnie realizowany jest pakiet inwestycyjny o wartości 3,6 mld zł. Jednym z głównych wyzwań stojących przed nowym zarządem będzie ustalenie zadań inwestycyjnych w ramach budżetu UE na lata 2021-2027 oraz dokończenie obecnie realizowanych inwestycji, takich jak e-bilet metropolitalny, sieć 26 węzłów przesiadkowych czy budowa sieci wsparcia dla przedsiębiorców TriPolis.
Gdańsk: Paweł Adamowicz (prezes)
Gdynia: Wojciech Szczurek (wiceprezes)
Sopot: Jacek Karnowski (wiceprezes)
Wejherowo: Krzysztof Hildebrandt
powiat nowodworski: Jacek Michalski
powiat tczewski Mirosław Pobłocki
powiat gdański: Marek Zimakowski
powiat kartuski: Bogdan Łapa
powiat wejherowski: Gabriela Lisius (skarbnik)
powiat pucki: Jarosław Białk
powiat malborski: Mirosław Czapla
powiat lęborski: Alicja Zajączkowska
Miejsca
Opinie (146) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-11 09:09
"...wzorcowo zintegrowany transport publiczny..."- słychać, że Adamowicz do pracy samochodem jeździ, a tramwaje, autobusy, skm, pkm i inne tylko mija za oknem swojego auta, bo gdyby było inaczej, nie pier......głupot
- 3 0
-
2018-12-11 09:11
trójmiasto wolne od Pisu
- 2 6
-
2018-12-11 09:34
No to w końcu będzie tunel pod Sopotem!
Fajnie, będzie można ominąć to niby miasto!
- 2 0
-
2018-12-11 09:43
Zamiast pleść o niczym lepiej proszę powiedzieć
Kiedy tramwajem pojadę przez Olszynkę, ulicami Listki, Bratki, Pasieczną, Ścieżki, Letnia, Majowa, Wąskotorowa, Stokrotki? Czy którą kolwiek ulica na Olszynce doczeka się linii tramwajowej, czy już zawsze będziemy musieli furmanką dojeżdżać do Gdańska?
- 1 0
-
2018-12-11 09:45
Kiedy powstanie tramwaj aglomeracji trójmiejskiej wraz z budową sieci podmiejskich połączeń?
- 1 0
-
2018-12-11 09:51
Skoro jest tyle..... (1)
To budujcie trzeci pas na obwodnicy. Wiem, to droga krajowa ale my tu głównie jezdzimy a PIS nam nie wybuduje.
- 2 3
-
2018-12-11 13:21
Budowa nowych dróg nie niweluje korków.
Poczytaj o prawie Lewisa-Mogridge’a i paradoksie Braessa.
- 0 1
-
2018-12-11 10:09
...
Na przystankach wciąż te same twarze... Nie dziwi nic... Czasy się zmieniają, a pan ciągle w komisjach...
- 1 1
-
2018-12-11 10:30
A te środki to z kosmosu, czy Unia Wam dała? (1)
Pani Redaktor członkowie Związku , dlaczego w artykule brak informacji, ze te wielkie pieniądze, który Związek dzieli pochodzą ze środków unijnych, że stanowią unijne dofinasowanie.
Wydźwięk artykułu jest taki ,że te środki pochodzą w całości z budżetów gmin, a nie z Unii. Proszę o rzetelne i prawdziwe informacje na stronach internetowych.- 7 0
-
2018-12-12 09:16
A do tej uni to
kto je wpłacił
- 2 0
-
2018-12-11 10:35
Stara banda nierobów...
.... teraz kombinują ile kto może zakręcić z tej puli
- 5 0
-
2018-12-11 10:37
Co to za oflun po lewej ręce mistrza bajeru?
Ochrona go nie wyprowadziła?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.