• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • geniusz strategow z um gdansk (1)

    odkorkowali srodmiescie a zakorkowali przymorze.zabianke tak skutecznie ,ze szkoda mowic a tego szanowny pan adamowicz nie mowi,bo nie musi,gebe wypiol do kamer przy otwarciu tunelu i klate wypial do orderu i kropka...

    • 10 3

    • heh, a kto zakorkował przymorze???

      Zakorkowali je ci sami co korkowali je dotychczas, plus ci co sprowadzili się na przymorze, bo bloków jest coraz więcej.
      Gdyby nie tunel wszyscy by teraz stali w centrum mimo, że nie muszą tamtędy jechać.

      • 3 0

  • tak samo na żabiance kościelne dziady (1)

    Krzyczały że nie ma być dwupasmówki i teraz codziennie mają korek na gospody. Dlaczego zawsze najwiecej mają do powiedzenia najmniej kumaci???

    droga zielona musi powstać

    • 14 7

    • wizioner z koziej d*py

      zielono to ty kozaczku z wycietego lasu masz w swojej lepetynie-a czego sie spodziewac od takiego wizionera z trabek wielkich jakim ty jestes

      • 1 1

  • A kto jeździ z rafinerii? Z nowych ogrodów z szafarni test było zrobić

    • 3 1

  • Kilka spraw (2)

    1. Przede wszystkim szacun dla redaktorów za kolejny temat o tunelu.

    2. Test powinien być robiony o 15.00 kiedy faktycznie jest największy ruch na drogach. Mało tego żeby wiedzieć ile zyskaliśmy na tunelu przejazd starą trasą powinien być zrobiony przed otwarciem tunelu bo teraz jadąc dłuższą drogą i tak zyskuje się na otwartym tunelu gdyż na ulicach jest mniej samochodów a więc jedzie się płynniej.

    3. Patrząc tylko na dane z testu jeśli tunel skrócił drogę o 3 km a czas przejazdu o 4 minuty to jest to żałosne ale jak już pisałem test nie jest do końca przemyślany a mieszkańcy Przymorza i Zaspy zyskują znacznie więcej.

    4. Panowie redaktorzy zauważyli korki na Czarnym Dworze ale jakoś słowem nie wspomnieli o remoncie Jana Pawła który rozpoczął się jakoś na przełomie marca i kwietnia. Naprawdę nie wiem czemu właśnie teraz koniecznie trzeba było wymienić krawężniki przy tej drodze i blokować praktycznie cały 1 pas tej ulicy.

    5. Ogólnie wnioski redakcyjne a zwłaszcza ten " Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost. " są nie trafione. Ciekawe, że panowie przyznają iż stali w korku ale nie widzą potrzeby zmian.

    • 13 4

    • ... (1)

      Na Jana Pawła ulica jest poszerzana dla drogi rowerowej.

      • 0 2

      • Ciekawe w którym miejscu jest poszerzona bo jakoś trudno zauważyć

        Zasadniczo w 3-mieście drogi rowerowe nie są wydzielane z ulicy, a jak są to nikt nie poszerza tylko odbywa się to kosztem 1 pasa.
        Jest to nawet możliwe bo na Żabiance z 1 pasa miasto zrobiło parking więc wykluczyć tego nie można.

        • 2 1

  • 4 minuty to tyle co nic !!!!

    • 5 2

  • Jzjazd w stronę rafinerii (1)

    Ciekawe jak w teście redaktor skręcił w prawo w ulicę Elbląską. Tam jest tylko opcja w lewo. Trzeba zjechać następnym zjazdem w Rudnikach, albo skręcić w stronę Śródmieścia i zawrócić.

    • 7 0

    • dokładnie chciałem zadać to samo pytanie. przedmiotowe skrzyżowanie jest upośledzone z uwagi na brak zjazdu w stronę rafinerii! projektant się nie popisał albo miasto przycięło kasę... grrrrr !

      • 1 0

  • zróbcie teraz test (4)

    i spróbujcie ten odcinek pokonać komunikacją publiczną (dowolnie jaką trasą i jakim środkiem) i rowerem obydwiema drogami (korzystając z wytyczonych i absurdalnie meandrujących dróg rowerowych - gdzie są oraz przeprawiając się pod tunelem autobusem) i podajcie do wiadomości czasy. Od razu pokaże się ile warta jest polityka miasta zachęcająca do pozestawiania samochodu przed domem.

    • 12 5

    • Nic nie pojmujesz... (1)

      Nie wszyscy mogą jeździć samochodem, trzeba zniechęcać do aut i promować komunikację miejską....Widziałeś polityków, lekarzy itp. jeżdżących tramwajami? W dzień bez auta chyba, dla Picu, jak niegdyś Antoni Szczyt jeździł.

      Równość dobrze wyglądała jedynie na sztandarach...

      • 2 2

      • no, tak ich zniechęcają

        że za miliard zł. wybudowali im tunel. na wyłączność

        • 1 4

    • (1)

      bo to jest polityka pr-owa ma pozwalać brać dotacje i kredyty z których są różne konfitury dla krewnych i znajomych budyń na specjalne okazje ma rower kiedy trzeba się pokazac jaki on innowacyjny nowoczesny europejski

      • 7 3

      • ciekawe, jak przejawia się twoja europejskość i nowoczesność

        • 0 1

  • Można jechać ul.Jana z Kolna i Marynarki Polskiej po co Grunwaldzką będzie szybciej

    Kto wymyślił taki głupi test wytyczając trasę o kilka km. dłuższa. Przez Osowę wyszło by jeszcze dłużej. To jak ze skrzyżowaniami rownorzednymi kierowcy sie wkurzają na bałagan a drogowcy mówia o super sukcesie bo jest bezpieczniej.

    • 6 3

  • Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

    Szybciej oczywiście przez centrum Gdańska 39,31 km/h a przez tunel 38,40 km/h. Gdyby auto jadące przez centrum pojechało ulicą Miszewskiego i dalej przez Zaspę i Przymorze było by jeszcze szybciej. Trasą przez tunel auto nie jechało szybciej , co najwyżej krócej.

    • 6 2

  • (6)

    Sprobujcie z tunelu dojechac np na Matarnie.milego stania w korku przez cala Zaspe i potem Slowackiego.

    • 28 4

    • (1)

      Właśnie dzięki tunelowi nie trzeba się tłuc przez całą Zaspę i Wrzeszcz w korkach tylko np. z Nowego Portu na Matarnię można Trasą Sucharskiego na POG i potem Obwodnicą. Przyszło ci to do głowy?

      • 8 0

      • bo z Nowego Portu to sie jezdzi

        najwazniejsza dzielnica w miescie

        • 1 2

    • A po co na Matarnie (2)

      jechać tunelem ?

      • 7 0

      • no jak to (1)

        jakby po wizycie na Westerplatte komuś się zachciało jechać do Ikei;)

        • 9 1

        • Z Westerplatte do Ikei to się jedzie Trasą Sucharskiego, POG i ZOT, a nie przez środek miasta!!

          • 4 0

    • dlatego jadę obwodnicą południową i Jagiellończyka, walę światła i korki

      no chyba że trafię na sprawnych inaczej - czyt. pseudo kierowników w samochodach firmowych co to działają zero/jedynkowo - gaz/hamulec i tłuką po bandach blokując na dłuższy czas całą obwodnicę....

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane