- 1 Pod prąd uciekał przed policją (161 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (485 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (60 opinii)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (507 opinii)
- 5 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (128 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (293 opinie)
Linia kolejowa przez miasto. Komuś to może przeszkadzać?
Kiedy powstanie PKM Południe, którędy pobiegną jej poszczególne odcinki, jak bardzo uciążliwa będzie budowa i czy pociągi będą powodowały hałas - te i inne pytania zadają sobie mieszkańcy dzielnic, przez które przebiegać będzie nowa linia kolejowa. Odpowiedzi na nie będą mogli poznać podczas cyklu spotkań informacyjnych. Pierwsze z nich już w poniedziałek o godz. 17 w Gdańsku.
By je rozwiać, spółka PKM organizuje cykl spotkań na terenach, przez które poprowadzone zostaną tory.
- Łącznie zaplanowaliśmy pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 4 kwietnia do piątku 8 kwietnia. Dlatego pierwsze dwa spotkania odbędą się w Gdańsku, a pozostałe trzy w gminach Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W związku z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza na obu spotkaniach w Gdańsku, pierwotny limit miejsc na każdym z nich został zwiększony z 50 do 70 osób.
Przebieg spotkania można będzie śledzić na żywo na kanale YouTube PKM.
Kolejne cykle spotkań zaplanowane są na czerwiec i wrzesień.
Planowane odcinki PKM Południe:
- Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
- Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
W pierwszym etapie powstać ma 7-kilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie pięć przystanków oraz wiele obiektów inżynieryjnych.
Obiekty na trasie PKM Południe:
- trzy tunele,
- trzy wiadukty (niezależnie od wariantu),
- most,
- nasypy,
- wykopy. Po zdobyciu finansowania prace nad projektem budowlanym rozpoczną się w 2025 roku. Budowa pierwszego odcinka ma się zakończyć w 2030 roku.
Wydarzenia
Opinie wybrane
-
2022-04-04 15:06
Oczywiście, że linia kolejowa w rozwijającym się mieście jest potrzebna. (20)
Wszystkie poważne miasta na naszej planecie takie linie kolejowe posiadają. Oczywiście by była w pełni funkcjonalna trzeba spełnić jeden warunek. Otóż taka linia powinna być przynajmniej w 90-ciu procentach schowana pod ziemią. Ogólnie przyjęta nazwa dla takiej linii kolejowej to metro. i tu zaczyna się w Polsce problem bo na słowo METRO lokalni
Wszystkie poważne miasta na naszej planecie takie linie kolejowe posiadają. Oczywiście by była w pełni funkcjonalna trzeba spełnić jeden warunek. Otóż taka linia powinna być przynajmniej w 90-ciu procentach schowana pod ziemią. Ogólnie przyjęta nazwa dla takiej linii kolejowej to metro. i tu zaczyna się w Polsce problem bo na słowo METRO lokalni decydenci zaczynają słaniać się z wrażenia na nogach a niektórzy nawet omdlewają. Zaczynają się wrzaski o kosztach ale nikt nie zauważa zysków wynikających z nietkniętego terenu na powierzchni.
- 322 41
-
2022-04-05 15:38
za duże ryzyko i koszt
Sypki, miałki grunt będzie się osuwać od drgań, więc ściany trzeba całkowicie wybetonować, jakby biegły pod wodą. Można by puścić pociąg w półotwartym wykopie, ale problem stanowiłby zbierający się deszcz i śnieg. Można by zatem zadaszyć wykop, a na jego dachu zrobić drogę, bo nikt nie chciałby mieszkać w domu, w którego piwnicy jeżdżą pociągi. Droga na dachu będzie pewnie bardziej hałaśliwa niż pociąg pod nią, więc po co zakopywać pociąg?
- 2 0
-
2022-04-05 05:58
Metro
Słowo - klucz to metro.
Czy wiesz, jaka jest jedna jedyna największa inwestycja budowlana w całej Polsce w całej historii naszego kraju? To... Metro warszawskie.
Metro to nie tylko słowo, ale niezwykłe kosztowna inwestycja.- 2 1
-
2022-04-05 01:48
generalizujesz i nie masz geologicznej wiedzy
jest wiele miast w wysoko rozwiniętych krajach jak USA czy Japonia gdzie kolei idzie po powierzchni a nie pod ziemią. Nie zawsze się da
- 6 1
-
2022-04-04 23:34
widzę że nowy mieszkaniec trójmiasta, który nie wie że trójmiasto leży nad morzem
- 4 2
-
2022-04-04 20:46
Chcą przy SP 56 zburzyć boisko,szkole czy jak? (2)
- 2 3
-
2022-04-05 07:43
Plan zakłada tam tunel i odbudowę boiska po zakończeniu prac
- 1 0
-
2022-04-04 23:36
Boisko od poczatku bylo na terenie przeznaczonym
Pod rezerwę pod drogę i istnieje tylko tymczasowo. Ten teren nawet nie należy do szkoły
- 13 2
-
2022-04-04 19:13
Oczywiście u nas będzie mnóstwo przeszkód aby zrobić najmniej inwazyjnie (1)
Pendeltåg w Sztokholmie i tyle w temacie. Robi się raz a dobrze , niestety u nas królują niedoróbki i poprawki.
- 10 4
-
2022-04-05 07:33
Poza centrum
też jeździ po powierzchni
- 5 0
-
2022-04-04 16:07
metro w trójmieście to co najwyzej w sladzie skm (1)
- 5 1
-
2022-04-04 18:04
SKM bardzo potrzebna do Brzeźna z Gdańska GŁownego przez Nową Letnicę.
- 18 11
-
2022-04-04 15:55
A bierzesz pod uwagę uwarunkowania (8)
gruntów w Trójmieście? Może nie wszędzie da się zrobić bezpieczne tunele, ewentualnie koszt inwestycji byłby wielokrotnie wyzszy
- 31 13
-
2022-04-05 10:35
Nie wszędzie da się zbudować metro (1)
Np. taki Manhattan - bagnisty grunt między dwoma rzekami - musieli zbudować subway, bo metra się nie dało. Może w Gdańsku też subway zamiast metra i PKM?
- 1 5
-
2022-04-05 21:15
Tak samo S - bahn w Berlinie
Jest tam U- bahn czyli ichnie metro, ale jest też S - bahn, taka naziemna kolejka, której stare pociągi zresztą jeżdżą od powojnia w Gdańsku jako SKM
- 1 1
-
2022-04-04 23:49
Jakiś czas temu a nawet dawno temu (1)
tunele przestano kopać łopatami i stemplować deskami. Tak więc nie pleć o uwarunkowaniach tak jak przed tobą setki innych gdy zaczynano projekt tunelu pod Wisłą, którym spokojnie jeżdżę dwa razy dziennie bo na każde uwarunkowanie są sposoby.
- 11 6
-
2022-04-05 08:20
"sa sposoby"
Nalezy dodac, kosztowne sposoby.
Jak w przypadku tunelu pod Wisla, gdzie wykonawca byl zmuszony zamrazac grunt, aby przeprowadzic maszyny przez warstwy wodonosne. Przez co koszty wzrosly niebotycznie i gdyby nie pomoc "kolegow" , to los przedsiewziecia mialby duzy znak zapytania.- 5 3
-
2022-04-04 17:30
xD (3)
dziesiątki miast położonych nad morzami i oceanami ma mnóstwo linii metra, czasem wręcz wzdłuż samej plaży, a Ty takie pierdoły opowiadasz
- 28 17
-
2022-04-04 22:11
Wskaż takie miasto z polodowcowymi wzgórzami ;] (2)
Kto w ogóle głosuje w tych ankietach? :D
teraz 75% głosujących chce kolej
w innym temacie przeszkadzają im światła bo korki :D
na palcach jednej ręki mogę policzyć znajomych, którzy równocześnie korzystają z komunikacji miejskiej i prywatnego auta ;]
to co to za ludzie głosuja? :D- 9 13
-
2022-04-05 22:57
Ehem Ehem
Oslo, Sztokholm. Tu i tu tunele kute praktycznie w skale.
- 1 1
-
2022-04-04 22:28
Normalni :)
Do pracy komunikacja, do babci autem :)
- 17 2
-
2022-04-04 13:36
Tramwaj poprowadzony w takiej formie (w oddzielnym, bezkolizyjnym pasie niż ruch drogowy) byłby tańszy i bardziej realny do (30)
Czas jazdy byłby taki sam, dodatkowo możliwa wyższa częstotliwość i mnogość powstani linii o różnych relacjach, brak ograniczeń w taborze - w porównaniu ile jest droższych zespołów trakcyjnych a ile tańszych tramwajów w całym Gdańsku.
A no i gdzie się podział przystanek przy Wielkopolskiej? xD
Nadal uważacie, że to nie jest wał?- 83 155
-
2022-04-05 22:07
Są przymiarki, aby wzorem inny h wprowadzać tramwaj dwusystemowy dlatego lepiej robić torowisko pod kej z późniejszym dostosowaniem pod tramwaj
- 0 0
-
2022-04-05 07:45
(2)
A jeździsz tramwajem przez centrum w godzinach szczytu? Wąskie gardło centrum nie przyjmie kolejnych pojazdów, już są korki tramwajowe, dlatego należy rozwijać także inne komunikacje, zwłaszcza ze i ościenne gminy skorzystają. Będzie mi podziać pod nosem przejeżdżał :/ takie koszty życia w centrum.
- 10 1
-
2022-04-05 10:56
(1)
a wiesz ile linii przebiega przez centrum? i dlaczego linia tramwajowa na 3 Maja nie jest praktycznie użytkowana? Skoro jest taka polityka by posłać niemal wszystkie tramwaje pod dworzec to masz korki
- 5 1
-
2022-04-06 16:16
Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie powinny być pod ziemię wrzucone w tunel
o takie były plany lata wstecz
- 0 0
-
2022-04-04 17:21
Czas jazdy tramwaju taki sam jak pkm? (8)
Jedyna zaleta tramwaju to brak stania w korku oraz w miare rozsadna czestotliwosc kursowania. Na tym zalety sie konczą. Nawet w sporym ruchu ale jeszcze nie paralizu, autobus wygrywa z tramwajem. Co do pkm to nie ma co sie podniecac. Czas przejazdu jest atrakcyjny ale nie jest to powazny transport skoro czestotliwosc kursowania w szczycie to 30min,
Jedyna zaleta tramwaju to brak stania w korku oraz w miare rozsadna czestotliwosc kursowania. Na tym zalety sie konczą. Nawet w sporym ruchu ale jeszcze nie paralizu, autobus wygrywa z tramwajem. Co do pkm to nie ma co sie podniecac. Czas przejazdu jest atrakcyjny ale nie jest to powazny transport skoro czestotliwosc kursowania w szczycie to 30min, po za szczytem raz na 1h. Gdzie ostatni kurs jest okolo 21:00 :) Zart nie alternatywa dla auta. Dla kogo to? Jak nie zdazysz na 7:30, czekasz 30min lub po prostu korzystasz z auta. Aby to mialo sens, czestotliwosc kursowania powinna byc minimum co 15min w szczycie i do 23:00.
- 27 5
-
2022-04-04 19:44
Jak napisałem wyżej, gdyby linia tramwajowa została poprowadzona trasą planowanej PKM (mosty,wykopy, bezkolizyjność, przystanki (1)
- 1 4
-
2022-04-04 20:56
...to by woziła powietrze :)
- 3 3
-
2022-04-04 17:38
Żartem jest Twoja wypowiedź (5)
pokazująca, że o PKM Południe nie masz zielonego pojęcia.
PKM Południe to bezpośrednie przedłużenie SKMki od Śródmieścia. Z zachowaniem częstotliwości SKMki.- 7 9
-
2022-04-06 16:14
jechałeś kiedyś na te śródmieście tą PKM ?
tak miało być według założeń, ale zrobili ostatni przystanek we Wrzeszczu i jak chcesz jechać dalej to kupuj drugi bilet i się przesiadaj
- 1 0
-
2022-04-05 23:01
Istniejąca PKM też miała często jeździć
A jeździ jak osobowy do Zamościa
- 1 0
-
2022-04-04 20:24
Tia :)
- 1 0
-
2022-04-04 17:49
Chyba sobie jaja robisz,że pkm będzie jeździła co 5minut (1)
Nie życzę sobie tego. Tramwaj tak, pociąg nie.
- 5 23
-
2022-04-04 17:51
Nooo, jak Ty sobie nie życzysz, to na pewno nie będzie jeździć :D
- 25 1
-
2022-04-04 15:56
Jak beznadziejne sa tramwaje w miescie widzimy co dziennie (1)
Tramwaj kosztuje 5 razy więcej niż bus pas
- 17 7
-
2022-04-04 16:02
Ale w przeciwieństwie do buspasa, nie zamienia się w parking dla hołoty, która myśli że ktoś łyka ich "tylko na chwilę"
- 8 8
-
2022-04-04 14:16
Odp. (14)
Nie rozumiesz jednego, w Gdańsku wymyślono centrum biznesowe na przymorzu, ludzie walą w tysiącach każdego poranka, tramwaje nie zdołają przewiać takiej ilości osób w tak krótkim czasie, wiec mało kto będzie tym zainteresowany. PKM to jedyne wyjście dostać się w akceptowalnym czasie na drugi koniec Gdańska. Zagadka rozwiązana.
- 58 4
-
2022-04-04 17:57
Już to widze, ze PKM z Kowal będzie jeździła aż do Oliwy (3)
Tak jak PKM zamiast do Wrzeszcza jeździ do Głównego :))))
- 13 6
-
2022-04-04 20:33
na pewno latwiej jest zrobic na linii PKM lacznice w kierunku Gdyni
Niz zwiekszyc mozliwosci i przepustowosc magistrali kolejowej na odcinku Wrzeszcz - Glowny.
Jednak latwiej to zapewnic przez synchronizacje z komunikacja miejska i sprawne przesiadki na dedykowane OBC autobusowe (elektryczne?) wahadlo.- 3 0
-
2022-04-04 19:06
(1)
Na takiej samej zasadzie możesz zapytać czemu PKM nie kursuje do Chyloni?
- 4 3
-
2022-04-04 20:34
z polaczeniem do Chyloni nie ma problemu
Nie ma jednak takiej potrzeby...
- 3 1
-
2022-04-04 16:26
(5)
w Bydgoszczy tysiące ludzi każdego poranka jeździ tramwajami z Fordonu do Centrum - czyli jednak można! Po za tym Gdańsk to nie tylko Centrum Biznesowe na Przymorzu - wyobraź sobie że więcej ludzi wysiada w Centrum
- 12 22
-
2022-04-04 18:34
ale Gdańsk to również Trójmiasto. (4)
Czy bydgoszczanie do Torunia też jeżdżą tramwajem? A Teri typu przejazdy to w Trójmieście codzienność
- 22 2
-
2022-04-04 19:11
(1)
A ty chcesz budować PKM dla mieszkańców Gdańska i okolic czy dla mieszkańców Gdyni? To może też dla Skarszew odbudujesz linie kolejową?
- 7 4
-
2022-04-04 20:28
na pewno ma kolej wiekszy sens dla Skarszew
Niz dla samego Gdanska.
Caly sukces PKM polega na komunikacji z sasiednimi miejscowosciami. Jak to jest wazne i potrzebne mozna zobaczyc w piatek i niedziele na linii z Tczewa do Szczecinka, ktora komunikuje polodnie wojewodztwa.
W Gdansku, Trojmiescie te linie moga/powinny sie koncentrowac.- 7 2
-
2022-04-04 19:05
(1)
Są plany zrobienia linii tramwajowej z Torunia do Bydgoszczy to jedno a drugie nie do każdej dzielnicy w Gdańsku i Gdyni masz pociąg.
- 2 10
-
2022-04-05 22:59
Tramwaj z Torunia do Bydgoszczy?
Trzy godziny podróży jak obszył.
- 0 0
-
2022-04-04 16:26
super co taniej postawić ? (3)
kilka biurowców przy obwodnicy / przy obecnej PKM + parkingi czy wybudować 40-50 km linii kolejowej (cena od 25 do 70 mln za kilometr w zależności od ukształtowania terenu i infrastruktury dodatkowej)
- 8 25
-
2022-04-04 20:20
zle postawione pytanie. nie "co taniej" a "komu sie to oplaca".
Postawiono OBC, bo ktos mial "sile perswazji" aby szybko uruchomic strumien zwrotu kapitalu. A ze ludzie maja z tego powodu problem, to nikogo nie obchodzi.
Teoretycznie mozliwe jest budowanie takich miejsc w okolicach PKM i obwodnicy, ale nikt nie dopusci do powstania konkurencji. Szczegolnie, ze czasy ida dla biur trudne...
No i niktPostawiono OBC, bo ktos mial "sile perswazji" aby szybko uruchomic strumien zwrotu kapitalu. A ze ludzie maja z tego powodu problem, to nikogo nie obchodzi.
Teoretycznie mozliwe jest budowanie takich miejsc w okolicach PKM i obwodnicy, ale nikt nie dopusci do powstania konkurencji. Szczegolnie, ze czasy ida dla biur trudne...
No i nikt z zarabiajacych na biurowym wynajmie nie ma zamiaru partycypowac w kosztach infrastruktury oraz sprowadzenia "robola". On ma byc i od tego jest partnerstwo publiczno-prywatne... Czyli kapitalizacja zyskow a socjalizacja kosztow...- 16 2
-
2022-04-04 18:02
Najtaniej to będzie wozić ludzi furmankami.
- 14 1
-
2022-04-04 16:50
A jak postawisz biurowce przy obwodnicy, ludzie z Południa się do nich teleportują?
- 31 1
-
2022-04-05 08:35
Częstotliwość
Jedną z rzeczy, która może przyciągnąć osoby do korzystania z tego typu połączeń kolejowych jest częstotliwość kursowania. Na początku istnienia PKM pociągi jeździły regularnie i to był duży plus. Nim ludzie zdążyli przezwyczaić się do nowego tworu zlikwidowano część połączeń przez co oferta jest delikatnie mówiąc nieatrakcyjna.
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.