- 1 Potrąciła motocyklistę i uciekła (177 opinii)
- 2 CBA: Gdynia straciła miliony na węźle Karwiny (425 opinii)
- 3 Brakuje wielu kandydatów na radnych (67 opinii)
- 4 Niż Genueński. Trójmiasto niezagrożone (92 opinie)
- 5 "Trzeba zbudować nowy Dar Młodzieży" (288 opinii)
- 6 Która prezydent udostępniła swój kalendarz? (107 opinii)
Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe
Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację aglomeracyjnego odcinka PKM Południe. Docelowo powstanie dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km i sześć nowych przystanków - w tym dwa podziemne. Na oferty spółka czeka do końca stycznia. Wybrany wykonawca na sporządzenie dokumentacji będzie miał 3 lata.
Zadanie kolejowe obejmujące:
- budowę dwutorowej, aglomeracyjnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o długości ponad 7 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową SKM w Gdańsku Śródmieściu do projektowanej stacji kolejowej, znajdującej się na granicy Gdańska i Kowal,
- budowę 6 nowych stacji pasażerskich, z których 2 znajdować się będą pod ziemią, 2 w wykopach, a 2 na estakadach,
- budowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. mostów, wiaduktów i tuneli,
- przebudowę wszystkich kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną, naziemną i nadziemną.
Zadanie drogowe nr 1:
- "Budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską", które obejmuje między innymi budowę nowego układu drogowego tzw. ul. Nowej Sandomierskiej na odcinku od ul. Sandomierskiej (odcinek po wschodniej stronie linii kolejowej nr 9) do ul. Małomiejskiej poprzez ulicę Nakielską oraz ul. Raduńską. Znacząca część trasy przebiegać będzie na wiadukcie drogowym.
Zadanie drogowe nr 2:
- "Budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale", które obejmuje m.in. budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie projektowanej stacji kolejowej Gdańsk - Węzeł Kowale.
- Za nami ponad dwa lata wytężonej pracy przy realizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które pokazało, że projekt PKM Południe nie jest mrzonką, a realną inwestycją, dzięki której czas podróży z planowanego Węzła Kowale do centrum Gdańska skróci się z około godziny obecnie do 14 minut po wybudowaniu nowej linii kolejowej - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wspólnie z naszymi partnerami z urzędów marszałkowskiego i miejskiego zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności jaka na nas ciąży, wyzwań spowodowanych dodatkowymi zadaniami drogowymi i zaufania, którym obdarzyli nas mieszkańcy metropolii. Podobnie jak w przypadku realizacji STEŚ, również na etapie projektowania, dołożymy wszelkich starań, żeby projekt PKM Południe był skrojony na miarę potrzeb mieszkańców.
Trzy lata na realizację dokumentacji
Od wykonawcy dokumentacji projektowej urzędnicy oczekują wykonania inwentaryzacji stanu istniejącego terenów planowanych inwestycji, wykonania badań oraz opracowań geotechnicznych, opracowania koncepcji projektowych, opracowania projektów budowlanych oraz sporządzenia materiałów niezbędnych dla wyłonienia wykonawców robót budowlanych.
Na realizację zakresu podstawowego wszystkich trzech zadań zamawiający zamierza przeznaczyć łącznie 29 mln zł (netto).
Na oferty spółka czeka do 25 stycznia 2024 r.
Zwycięzca przetargu, o którego wyborze zadecydują dwa kryteria: cena (90 proc.) i doświadczenie wykonawcy (10 proc.), będzie musiał wykonać wszystkie prace w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, co oznacza, że dokumentacja będzie gotowa najpóźniej na początku 2027 roku.
Budowa ruszy, ale pod jednym warunkiem
Sama realizacja prac budowlanych nastąpi, jeśli samorządom do tego czasu uda się zdobyć unijne dofinansowanie. Wówczas budowa ma potrwać od 2027 do 2029 roku.
Opinie wybrane
-
2023-12-19 16:13
(2)
Potrzebne inwestycję, nie mieszkam tam, ale wiem, że bez tego trójmiasto utknie. Tak trójmiasto, bo dzięki tej inwestycji można będzie poruszać się z tej części miasta po "całej" linii SKM. :)
- 143 7
-
2023-12-19 22:41
SKM
Może i dobry pomysł. Zaprojektowanie trzy lata? Ile to kasy można zgarnąć za wykonanie jednego projektu? To realizacja tego projektu ile lat będzie trwała? Trzydzieści?
- 3 8
-
2023-12-19 17:50
I tu masz rację
Same SKM-ki są obecnie zapełnione w godzinach szczytu rano w kierunku Gdańska i popołudniem w drugą stronę. W przeciwnych kierunkach jeżdżą prawie puste, niewykorzystane. Zmieni to budowa tego nowego połączenia, łącząc Trójmiasto z południem Gdańska. Zwiększy się sprawność i efektywność SKM.
- 19 3
-
2023-12-20 08:35
Trzy lata na dokumentację? (17)
To nie jest normalne, by miasto dawało trzy lata na stworzenie dokumentacji i potem tyle samo na wykonanie prac. Na dokumentację powinien być góra rok. Nawet jeśli tam trzeba będzie przerabiać instalacje itd. to nie potrzeba trzech lat, by to wszystko uzgodnić i zaprojektować.
- 63 30
-
2023-12-20 12:27
(1)
Za 3 lata to ten projekt będzie juz nieaktualny, bo deweloperzy nabuduja nowych bloków w świetle tej trasy,
- 2 1
-
2023-12-20 13:05
nie nabudują bo po to są miejscowe plany i po to jest wydzielona działka pod PKM aby deweloperzy nie zabudowali działek
po to nieprzekraczalne linie zabudowy
gorzej że kupujący myśli że za oknem ma pastwisko i las a za 4 lata będzie nasyp i tory- 1 1
-
2023-12-20 12:13
czlowieku, nie masz pojęcia o czym piszesz - rok to moze potrwac jedno uzgodnienie, jedno - rozumiesz to!! tyle czasami trzeba czekac...i teraz uwaga - czasami jest tak ze jedno uzgodnienie warunkuje nastepne wiec nie wystarczy wszystkich wniosków złozyc w jednym czasie...
- 3 0
-
2023-12-20 11:47
Widać że nie masz pojęcia nawet mglistego o czym się wypowiadasz
Spróbuj zrobić projekt np. 10 razy mniejszy zakres niż ten w rok. Gwarantuje że to się nie uda
- 5 0
-
2023-12-20 11:36
to po krótce (2)
zapraszam do biura projektowego, dostaniesz etat na ogarnięcie papierków urzędowych
są papierki które dostaniesz od ręki tzn w 30 dni, ale są papierki na które czekasz 12-18 miesięcy
a co najważniejsze robisz to po kolei, czyli najpierw urząd A, potem urząd B, potem instytucja C itd.....
zrobienie samego projektu to tylko 50%zapraszam do biura projektowego, dostaniesz etat na ogarnięcie papierków urzędowych
są papierki które dostaniesz od ręki tzn w 30 dni, ale są papierki na które czekasz 12-18 miesięcy
a co najważniejsze robisz to po kolei, czyli najpierw urząd A, potem urząd B, potem instytucja C itd.....
zrobienie samego projektu to tylko 50% roboty, drugie 50% to bieganina po urzędach
w głowie już mam naliczone około 15 różnych instytucji które trzeba "odwiedzić", a zapewne jest ich więcej- 5 0
-
2023-12-20 12:19
(1)
no ale wez to tłumacz tym glupkom, przeciez projekt to sa trzy kreski...pozatym ja bym procentowo przedstawił to inaczej - 30% projekt - uzgodnienia, zgody, opinie 70%
- 3 0
-
2023-12-20 13:03
w tych 50% zawarte są też badania gruntu i inne rzeczy
ludzie nie rozumieją ule trwają procedury
uzgodnienie kawałka sieci wodociągowej w Gdańsku łącznie ze zgłoszeniem to około 6 do 9 miesięcy- 1 0
-
2023-12-20 09:33
Jest to zupełnie normalne
Im bardziej skomplikowany projekt tym prace nad dokumentacją projektową będą trwały dłużej. A jeśli chodzi o uzgodnienia projektu - jest to jedna z bardziej czasochłonnych części projektowania, głównie przez opieszałość różnych instytucji uzgadniających.
Poza tym - to nie miasto ogłasza ten przetarg. Doczytaj artykuł, a właściwie pierwsze zdanie w nagłówku.- 6 0
-
2023-12-20 08:53
(5)
a spojrzał jasniepan chociażby na mape jak i co trzeba ze sobą skoordynowac? bo to nie jest budowa wiaty śmietnikowej pod blokiem....
- 18 2
-
2023-12-20 09:41
(2)
Co koordynować ? Projektować będzie fachowiec czy student dopiero kończący uczelnię ?
- 2 6
-
2023-12-20 12:15
nie moge czytac tych bzdur normalnie, wez wracaj do wykładania towaru na półki zaamiast tu komentowac...
- 2 0
-
2023-12-20 11:35
a myślałam ze czasy ' to tam damy jezioro' już minęły...
- 0 0
-
2023-12-20 09:40
(1)
W tym mieście nawet budowa wiaty potrafi przerosnąć wykonawcę.
- 6 2
-
2023-12-20 13:09
nie w tym mieście a w tym kraju i w zasadzie nie tylko wiaty, ale cokolwiek co się buduje. Taki remont łazienki czy kuchni- to jest przecież loteria jak trafisz. Myślicie ze inaczej jest na budowach w mieście? Otóż nie, a bywa gorzej i to na większą skalę bo przepisy sa tak skonstruowane że trzeba raczej brać najtańszego.
- 1 0
-
2023-12-20 08:48
(2)
o - "nie znam się to się wypowiem"
Gratuluję pewności siebie.- 25 6
-
2023-12-20 10:40
(1)
w projektach drogowych w systemei zaprojektuj i zbuduj zwykle jest rok na dokumetację i uzyskanei zezwolenai na budowę i potem dwa lata na budowę. Nie wiem co jest trudniejszego w dokumentacji na budowę akutostrady czy drogi ekspresowej i linii kolejowej
- 2 5
-
2023-12-20 11:34
Widać żeś teoretyk
Nie ma czegoś takiego jak 'zwykle jest rok' bo to zależy od stopnia skomplikowania projektu. Inaczej projektuje i buduje się drogi w szczerym polu gdzie nie ma większych szans na podziemne sieci a inaczej w środku miasta gdzie trzeba przebijać sie przez istniejącą infrastrukturę i uzbrojenie i jeszcze liczyć sie z tym ze to co na mapach ( jesli w
Nie ma czegoś takiego jak 'zwykle jest rok' bo to zależy od stopnia skomplikowania projektu. Inaczej projektuje i buduje się drogi w szczerym polu gdzie nie ma większych szans na podziemne sieci a inaczej w środku miasta gdzie trzeba przebijać sie przez istniejącą infrastrukturę i uzbrojenie i jeszcze liczyć sie z tym ze to co na mapach ( jesli w ogóle są...) nie pokrywa się z tym co jest naprawde pod ziemią. Lata zaniedbań i fachur i omijania przepisów potrafią sie skumulwać tak, ze przez wiele miesięcy nie można ruszyć z robotami. Bo np jakaś rura jest nie pół metra pod ziemia a 40 cm bo ktos uznał 20 lat temu ze tak tez może być.
- 14 0
-
2023-12-19 19:30
(22)
Ale co, na Śródmieściu trzeba będzie się przesiąść w SKM? I potem, żeby pojechać w kierunku Niedźwiednika przesiąść na Wrzeszczu znowu w PKM?
- 67 33
-
2024-03-01 06:57
tylko to pomoże
Tylko częstotliwość i wspólna taryfa, lub chociaż karta, do której miała być pierwotnie przeznaczona fala, mogą zmniejszyć liczbę aut w mieście. Pociągi między dzielnicami (w przyszłości podziemne pod śródmieściem), tramwaje właśnie po śródmieściu jak przed wojną, autobusy jako dojazdówki z węzłów do osiedli, ale nie co godzinę, a ca 10-15 minut. No i jako jedyne miasto nie mamy szans kupić zwykłego, papierowego biletu !!! farsa jakaś
- 0 0
-
2024-03-01 06:59
Oczy bolą
Za na Śródmieściu i na Wrzeszczu zgłaszam Twój post do moderatora. Jakaś ustalona kultura lokalnego języka musi być.
- 0 0
-
2023-12-20 10:58
Tak. Węzły przsiadkowe to nasza specjalnosc. Takie "nowoczesne" rozwiązania. Kazdy "rozwój" komunikacji w tym miesicie polega na dokładaniu przesiadek.
- 0 0
-
2023-12-19 23:02
i cyk kolejne spółeczki i bilety
- 5 6
-
2023-12-19 22:39
Ja je*bie. To będzie przedłużenie SKM. Weźcie zanim napiszecie jakiś marny komentarz to zróbcie jakiś reaserch. Wejdźcie na stronę internetową projektu. Przeczytajcie poprzednie artykuły w tym temacie.
- 9 2
-
2023-12-19 21:20
Ludzie, którzy pewnie nazywacie się już gdańszczanami (7)
nauczcie się wreszcie poprawnie używać przyimkôw przy nazwach dzielnic: W Oliwie, WE Wrzeszczu, W Łostowicach, W Śrôdmiesciu ( a tak prawdę mówiąc, to w Gdańsku :)
- 15 7
-
2023-12-20 13:25
(1)
"Na" Wrzeszczu zapewne odnosiło się do stacji Gdańsk Wrzeszcz, nie dzielnicy. Forma nie zachwyca, ale też zrozumienie, do czego się odnosi w tym kontekście, nie wymaga szczególnego intelektu ;]
- 1 3
-
2023-12-20 14:38
"na stacji Wrzeszcz" - jeśli już
więc i tak źle.
- 2 0
-
2023-12-20 09:41
NA Łostowicach
- 5 1
-
2023-12-20 07:34
(1)
A macie jakieś reguły, kiedy "w/we" a kiedy "na"? Czy losowo dobieracie?
- 3 6
-
2023-12-20 13:11
Zasada jest prosta ale i tak jej nie zrozumiesz.
- 1 2
-
2023-12-19 23:08
25 lat w Gdańsku (1)
"w Łostowicach" słyszę pierwszy raz
- 9 10
-
2023-12-19 23:21
No widzisz, tobie to zajmie więcej czasu, niż przeciętnemu słoikowi. Zastanów się, dlaczego.
- 8 9
-
2023-12-19 21:18
a co w tym dziwnego?
Grunt aby sprawnie i ma jednym bilecie.
Jak w Londynie czy Paryzu.
Czasem pod ziemia trzeba przejsc i kilometr. Sa ruchome chodniki, nie tylko schody. Ale tam sie ludzi komunikuje a nie utrudnia im zycie...
Wszystko za dwa euro...- 14 0
-
2023-12-19 21:17
(2)
Przecież od 2 lat wiadomo, że projekt PKM Południe to przedłużenie linii SKM ze Śródmieścia do Kowal, więc wszystkie pociągi SKM, które teraz kończą bieg w Śródmieściu, będą po prostu dojeżdżały do Kowal - bez żadnych przesiadek.
Wystarczy sprawdzić w Google przed napisaniem komentarza ;)- 29 4
-
2023-12-19 23:44
to jest wiadome... (1)
od lat '70 ubiegłego wieku.
Miasto i samorząd odgrzewają kotlety na kościach ogryzionych przez deweloperów...- 10 7
-
2023-12-20 09:36
Ale nie o tym rozmawiamy.
- 1 1
-
2023-12-19 21:15
Nie, bo Śródmieście przestanie być stacją czołową, przez co niemożliwa tam będzie zmiana kierunku w normalnym ruchu liniowym. Wszystkie dotychczasowe SKM-ki kursować będą do Węzła Kowale.
- 24 0
-
2023-12-19 20:42
Niekoniecznie, przecież nikt na razie nie mówi o rozkładach jazdy
To jest na razie przedłużenie linii, więc jest bardzo prawdpodobne, że albo część albo wszystkie składy będą obsługiwały dłuższe trasy. Zresztą, nikt nie buduje linii kolejowej, która miałaby być wykorzystywana na 7km w tę i z powrotem.
Nie szukaj dziury gdzie jej nie ma.- 28 6
-
2023-12-19 20:22
Wyjdź spod kamienia i przejedź się np. do Berlina (2)
Zobacz ile razy tam ludzie się przesiadają z u-bahna do do s-bahna. Ich cierpieniom zdaje się nie być końca. Nie to co ludzie na z Południa Gdańska, którzy wygodnie jadą niemieckimi Passatami do Śródmieścia.
- 37 17
-
2023-12-20 11:01
Ale po co mam jechać i wyciągac wnioski z ich błędów, wystarczy że ty napisaleś.. Tutaj jest Gdańsk i wdrażajmy rozwiązania wynikające już z analizy błedów, które popełnili inni - zamiast je kopiować, te błędy.
- 5 1
-
2023-12-19 23:02
bo tam jest jeden bilet
- 22 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.