- 1 Podwodny dron był 17 godz. w zatoce (58 opinii)
- 2 Czy PO wystawi kandydata na prezydenta? (316 opinii)
- 3 Starowiejska nigdy nie była tak świąteczna (52 opinie)
- 4 Od lat bił żonę i syna. Usunęli go z domu (177 opinii)
- 5 Dwa poważne wypadki na S7 pod Gdańskiem (65 opinii)
- 6 Kolejarze wyrzucą taxi z "kiss & ride" (219 opinii)
PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii
W ramach PKM Południe powstanie sześć przystanków: dwa na estakadzie, dwa podziemne i dwa w głębokim wykopie. Prace projektowe podzielone zostaną na trzy zadania i potrwają do 2025-26 roku. Sama budowa 7,5-kilometrowej linii kolejowej w mieście ma się zakończyć do końca 2029 roku.
Oczywiście szczegóły zostaną dopracowane podczas prac projektowych.
W ciągu dwóch-trzech tygodni ogłoszony zostanie przetarg, który składa się z trzech zakresów, jednego kolejowego i dwóch drogowych.
Trzy zadania projektowe PKM Południe:
- budowa 7,5 km linii kolejowej od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
- budowa bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową E65,
- budowa drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej.
Dokumentacja ma być ukończona w 2025 lub 2026 roku.
Przystanki PKM Południe nie będą takie same
Pomorska Kolej Metropolitalna zaprezentowała wstępną koncepcję tego, jak mają wyglądać poszczególne przystanki. Tym razem nie będą jednolite, co charakteryzowało pierwszą linii PKM. Tam każdy peron ma czerwoną wiatę.
- Przystanki będą różniły się konstrukcyjnie, bowiem zakładamy powstanie dwóch na estakadzie, dwóch w głębokim wykopie i dwóch podziemnych - wyjaśniał Rafał Rychel, dyrektor pionu inwestycji PKM SA podczas debaty zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto na targach Trako.
6 przystanków PKM Południe:
- Trakt św. Wojciecha
- Madalińskiego
- Łostowice-Świętokrzyska
- Niepołomicka
- Wielkopolska
- Kowale
Przestrzenie publiczne, miejsca pracy, mieszkania i usługi
Natomiast wizja tego, jak wyglądać może teren wokół przystanków, wyszedł spod ręki projektantów Biura Rozwoju Gdańska.

- Bardzo ważne dla nas było, podczas projektowania okolic przystanków, by znalazły się tu nowe miejsca pracy oraz poszerzył się zakres i obszar usług. Co zyskają mieszkańcy? Szybki dojazd do centrum, szerszą ofertę usług społecznych, nowe miejsca pracy, atrakcyjne przestrzenie publiczne z ofertą kulturalną; kolej, która łączy, a nie dzieli - wyliczała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Koszt budowy PKM Południe szacuje się na ok. 2 mld zł. Według założeń realizacja potrwa do końca 2029 roku.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-09-25 07:34
(35)
Hi, hi, oczywiście popieram rozbudowę kolei , bo to jedyne remedium na problemy południa, ale przyznam że na tych wizualizacjach brakuje tylko tresowanych tygrysów:) Podejrzewam, że okolica PKM będzie bardzo gęsto i bezwładnie zabudowana.
Południe Gdańska to ogólnie encyklopedyczny przykład tego jak wygląda niewtrącanie sięHi, hi, oczywiście popieram rozbudowę kolei , bo to jedyne remedium na problemy południa, ale przyznam że na tych wizualizacjach brakuje tylko tresowanych tygrysów:) Podejrzewam, że okolica PKM będzie bardzo gęsto i bezwładnie zabudowana.
Południe Gdańska to ogólnie encyklopedyczny przykład tego jak wygląda niewtrącanie się włodarzy(korupcja) i zostawienie "rozwoju" miasta niewidzialnej ręce rynku. Dzięki dużemu popytowi w tej okolicy(powodowanym absurdalną drożyzna w starych dzielnicach), również zasadzie: "co się nie zrobi, to i tak się sprzeda" - południe stało się chaotycznym wysypem grodzonych osiedli wysepek, a to wszystko układem drogowych przystosowanym na dojazd traktora na pole szwagra. Zabawna jest też cena mieszkań w okolicy, biorąc pod uwagę korki oraz bliskość śmietniska. Zabawne jest też przerzucanie gniewu sloikow na miasto, jakby jego wina było oszukiwanie ludzi przez deweloperow.
Narzekacze powinni się naprawdę cieszyć, że w tamtym burdelu udało się jakimś cudem znalezc grunty pod rozbudowę SKM/PKM, bo mimo dużych kosztów budowy, w jakiejś części ucywilizuje to okolice.- 316 43
-
2023-09-25 08:19
Totalnie nie masz racji (18)
Ani nie jestem urzędnikiem ani architektem ale Gdańsk ma jedne z najbardziej dopracowanych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Wszystkie są dostępne w BIP. Totalnie zgadzam się z tym, że Gdański magistrat jest opieszały w realizacji inwestycji komunikacji i publicznych w rejonie południowych dzielnic ale nie można mówić o tym, że teren ten jest
Ani nie jestem urzędnikiem ani architektem ale Gdańsk ma jedne z najbardziej dopracowanych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Wszystkie są dostępne w BIP. Totalnie zgadzam się z tym, że Gdański magistrat jest opieszały w realizacji inwestycji komunikacji i publicznych w rejonie południowych dzielnic ale nie można mówić o tym, że teren ten jest zostawiony deweloperom. W dokumentach planistycznych zostały dokładnie określone proporcje budynków, ogólnodostępne ciągi komunikacyjne czy przestrzeń usługowa, które deweloperzy muszą uwzględnić budując swoje osiedla. W przeciwieństwie do wielu innych miast w Polsce, w Gdańsku nie powstają tak zwane osiedla łanowe (z kilkoma wyjątkami). Zresztą widać to w ilości rezerw terenowych, które pozostają niezabudowane. Wszystko można zobaczyć na zdjęciach lotniczych miasta.
- 16 37
-
2023-09-25 08:29
Kilkoma wyjątkami? XD Cała Starogardzka, Niepołomicka, Wielkopolska, itd. to urbanistyka łanowa. (2)
A rezerwa terenu pod komunikację jest sukcesywnie oddawana deweloperom. Plany zagospodarowania były bardzo dobre, dopóki nie dobrała się do nich ekipa Adamowicza. A teraz to w ogóle jest dramat. Psują, co było dobrego.
- 45 10
-
2023-09-25 10:08
Reaktywacja kolejki SKM do Nowego Portu (1)
Miała być reaktywacja obiecana przez PiS linii z Gdanska Głównego przez Nową Letnicę do Brzeźna.Ani widu,ani słychu.
- 3 7
-
2023-09-26 06:24
Przez PIS ? A co oni mają wspólnego z Gdańskiem ?
- 0 0
-
2023-09-25 08:52
(4)
Przecież przejazd przez południe to męka. Gdzie tam masz doskonale plany zagospodarowania hahahah.
Hahahah.- 23 3
-
2023-09-25 09:09
Plany, a realizacja to dwie różne rzeczy (3)
Na przykład w 2017 miała się zacząć budowa tramwaju z Południa do Wrzeszcza, który był w planach.
- 13 2
-
2023-09-25 11:56
Skoro rozliczasz włodarzy po planach, to nic dziwnego, że jest coraz gorzej. (2)
- 3 3
-
2023-09-25 12:43
Póki co, to Pani Oli udało się zbudować łącznik do Niepołomickiej o długości 300m :)
- 6 0
-
2023-09-25 13:04
Mam rozliczać jakość planów z realizacji?
Czy spamisz, żeby spamić?
- 1 2
-
2023-09-25 09:39
Totalnie ma rację (1)
Gdańsk szpanował na prawo i lewo wysokim pokryciem planami, tylko że właściwie nic w nich nie ma i są efekty - Południe to katastrofa, naturalnie piękny teren zabudowany osiedlami wyglądającymi jak socjal (w wielu nie ma nawet parkingów podziemnych a w zamian hektary parkingów pod oknami mieszkan). Przykład z tu i teraz - Letnica = kawałek Chin nad
Gdańsk szpanował na prawo i lewo wysokim pokryciem planami, tylko że właściwie nic w nich nie ma i są efekty - Południe to katastrofa, naturalnie piękny teren zabudowany osiedlami wyglądającymi jak socjal (w wielu nie ma nawet parkingów podziemnych a w zamian hektary parkingów pod oknami mieszkan). Przykład z tu i teraz - Letnica = kawałek Chin nad polskim morzem. Jedyny plus jest taki, że kilka obszarów na Południu teraz rozwija się znacznie lepiej niż wcześniej (czyli dało sie od początku, zmarnowano 25 lat).
- 20 3
-
2023-09-25 13:13
Przesadzasz
Pokrycie planami było i jest bardzo ważne, bo umożliwia rozpoczęcie procesu budowlanego. Na Południu były po prostu tereny rolnicze, to były jeszcze niedawno wsie z polami: Jasień, Szadółki, Łostowice, itd.
Nawet ogólne przeznaczenie w planie zagospodarowania tych terenów pod zabudowę mieszkaniową dawało dopiero możliwość budowy, inaczejPokrycie planami było i jest bardzo ważne, bo umożliwia rozpoczęcie procesu budowlanego. Na Południu były po prostu tereny rolnicze, to były jeszcze niedawno wsie z polami: Jasień, Szadółki, Łostowice, itd.
Nawet ogólne przeznaczenie w planie zagospodarowania tych terenów pod zabudowę mieszkaniową dawało dopiero możliwość budowy, inaczej mógłbyś tam tylko końmi orać. No i drugi plus- tereny te były prywatne, rolników co umożliwiało gospodarkę rynkową gruntem, sprzedaż developerom.
Tego wszystkiego inne miasta nam zazdroszczą, bo z planami zagospodarowania nawet w stolicy jest słabo i wszystko buduje się na decyzjach, bez planu zagospodarowania....- 2 6
-
2023-09-25 11:33
chyba nie wiesz o czym piszesz (4)
Gdańsk obecnie wygląda jakby ktoś na kacu rzucał kamieniem i losowo sobie stawiał osiedla i zabudowę. Plany rozwoju wbrew pozorom były szczegółowo rozpisane w PRL, gdzie planowane były np szlaki komunikacyjne. Nie mówiąc o planowaniu przestrzennym osiedli. Teraz jakiś pajacyk kupi sobie kawałek pola, wybuduje osiedle bez dojazdu a miasto musi
Gdańsk obecnie wygląda jakby ktoś na kacu rzucał kamieniem i losowo sobie stawiał osiedla i zabudowę. Plany rozwoju wbrew pozorom były szczegółowo rozpisane w PRL, gdzie planowane były np szlaki komunikacyjne. Nie mówiąc o planowaniu przestrzennym osiedli. Teraz jakiś pajacyk kupi sobie kawałek pola, wybuduje osiedle bez dojazdu a miasto musi zapewniać infrastrukturę. Takich przykładów w tym fatalnie zarządzanym mieście jest multum. Pierwszy przykład z brzegu - droga przez środek pól na Wyspie Sobieszowskiej. Tam od ponad 20 lat chyba nie była remontowana główna droga a te barany wybudowały drogę przez środek pola. Przypadek ? Nie, wiadomo kto ma tam działki i komu ma to służyć dobrze. To co się dzieje na Wyspie Spichrzów, 80% tych budynków to szajs budowany po taniości, przejedź się Toruńską i zobacz co za syf tam wybudowali. A zapowiadało sie dobrze na początku... Gdzie jest Droga Zielona ? Gdzie jest planowany ciąg który miał przechodzić jak droga szybkiego ruchu przy torach gdzie przez lata rezerwa była terenowa przewidziana ? Takie przykłady można mnożyć.
- 13 3
-
2023-09-25 12:47
pajacyk kupi sobie kawałek pola (3)
No tak jest, ponieważ Południe to w dużej mierze dawne pola i łąki, które były własnością prywatną, a nie miejską. Dodaj do tego ustawę Lex Developer i efekt jest taki, a nie inny.
- 5 1
-
2023-09-25 13:07
(1)
z lex developer to miasto Gdansk akurat chyba wszystko zablkokowalo
- 5 1
-
2023-09-25 16:17
Tyle, że większość tych terenów już dawno kupili deweloperzy
A osiedla się nowe pojawiają w miarę kończenia poprzednich zabudowań.
Miasto ma przewidziane drogi, ale nie ma pieniędzy na ich budowę. Deweloperom nie może zakać budowy, lub nakazać budowę drogi, jeżeli budują zgodnie z wcześniejszym zagospodarowaniem. Deweloperzy budują specjalnie powoli, aby wykazywać, że niby to tylko raptem kilka bloków.- 3 0
-
2023-09-25 14:06
Tyle, że lex developer był uchwalony lata lata potem
patologia w planowaniu trwa od 1998, wtedy była szansa na ciekawą odbudowę wielu miejsc, zamiast tego poszli po taniości byle więcej byle taniej.
- 2 2
-
2023-09-25 15:11
(1)
"Gdańsk ma jedne z najbardziej dopracowanych Planów Zagospodarowania Przestrzennego" teraz to żeś koleś zabłysnął !?!?!?
- 6 2
-
2023-09-25 15:22
cd. Wytłumacz nam dlaczego do tej pory nie została dokończona w 100% Armii Krajowej/Łostowicka/Havla tj. brak przejazdu "górą" w stronę obwodnicy ? Od ilu ładnych łat są gotowe nasypy na estakadę ? Są tam przecież wylane, zabezpieczone i zakopane fundamenty pod filary, tylko ciekawe w jakim one są teraz stanie ? Odpowiedz man prosimy władco wiedzy...
- 5 2
-
2023-09-26 06:23
Rezerwy terenowe ? Od razu widać że w Gdańsku nie mieszkasz.
- 0 0
-
2023-09-25 08:21
Pisałeś przy kawie zza biurka w urzędzie miejskim? (5)
To "miasto" decydowało, komu dawało pozwolenie na budowę, deweloperzy nie weszli na te tereny na rympał.
A rezerwa terenów była pod Nową Małomiejską i Nową Świętokrzyską, i to "miasto" (a konkretnie urzędnicy Adamowicza) wydawali kolejne pozwolenia na budowę w tej rezerwie terenu pod komunikację. Oraz przez dekady odwlekali budowę tychTo "miasto" decydowało, komu dawało pozwolenie na budowę, deweloperzy nie weszli na te tereny na rympał.
A rezerwa terenów była pod Nową Małomiejską i Nową Świętokrzyską, i to "miasto" (a konkretnie urzędnicy Adamowicza) wydawali kolejne pozwolenia na budowę w tej rezerwie terenu pod komunikację. Oraz przez dekady odwlekali budowę tych ulic.
Co więcej, to "miasto" (a konkretnie urzędnicy Dulkiewicz) zdecydowali, że odchodzą od budowy Nowej Świętokrzyskiej nawet w najbardziej okrojonym wariancie i teraz będą "budować" PKM Południe.
Więc nie zwalaj zapaści urbanistycznej Południa na deweloperów i ludzi, którzy kupowali te mieszkania - bo wszystkie decyzje zapadały w "mieście"...
Na marginesie - według mnie PKM Południe nigdy nie powstanie.- 29 7
-
2023-09-25 08:41
Następny co wierzy w "jeszcze jeden pas tym razem na pewno rozwiąże problemy"... (2)
- 22 9
-
2023-09-25 09:00
(1)
Jeszcze jeden, co przykleił się do asfaltu.
Bo asfalt to zło xD- 10 5
-
2023-09-25 09:17
Nie masz drogi z domu do dowolnego miejsca gdzie chcesz się dostać?
- 2 4
-
2023-09-25 09:44
Hmm....
A to ja z chęcią przyjmę poważny zakład o to, że jednak powstanie.
Jesteś gotowy się o to założyć? Czy tylko chciałeś tak sobie pomarudzić ?- 5 4
-
2023-09-25 12:41
W punkt, zresztą dziwnym trafem niektórzy w najlepszych miejscach
w mieście po kilka mieszkań mają, od tak z pracy na państwowym. Gdybyś ty albo ja lub ktokolwiek inny w taki sposób usprawiedliwiał i tłumaczył wydatki np. przy prowadzeniu dzielności to skarbówka by dojechała kogoś takiego w moment bez żadnych skrupułów. Podobnie inne instytucje, typa przez 2 lata ciągli po sądach za to, że wyciął na własnym polu
w mieście po kilka mieszkań mają, od tak z pracy na państwowym. Gdybyś ty albo ja lub ktokolwiek inny w taki sposób usprawiedliwiał i tłumaczył wydatki np. przy prowadzeniu dzielności to skarbówka by dojechała kogoś takiego w moment bez żadnych skrupułów. Podobnie inne instytucje, typa przez 2 lata ciągli po sądach za to, że wyciął na własnym polu drzewa, które sam posadził. Tutaj deweloperzy wycinają hektar lasu mając wy*bane na wszystko śmiejąc się z tego i nikt im nic nie robi, bo czym jest 1000 zł kary za wycięcie 100 letniego zdrowego drzewa ? To stado baranów dążyło do tego, aby nabrzeża i całą Wyspę Ostrów pod deweloperkę przeznaczyć...Gdynia podobnie. To jest chore. Wiecie dlaczego Most Wantowy w Gdańsku jest taki niski ?, czemu Most Siennicki nie jest jeszcze odbudowany bo stary siada (a miał być albo jako zwodzony albo podwyższony o 10-15 metrów ? Czemu przez lata nic nie działo się z nabrzeżami przy Martwej Wiśle, czemu tak miastu zależało na terenach przy Westerplatte ? Wiecie kto czaił się na te działki i na działki na Wyspie Ostrów ?
Słyszeliście o projekcie Neptun II - czyli osiedlu apartamentowców i hotelu przy ujściu Wisły w pobliżu przebudowanego na marinę Basenu Westerplatte przy Nabrzeżu Pokoju i podobnej akcji przy Basenie Władysława IV ?- 8 1
-
2023-09-25 08:50
Się nie zgadzam (2)
Projekt wygląda dobrze, oczywiście trzeba dopracować rozwiązania ale wizja jest ok, jeszcze biorąc pod uwagę skomplikowanie terenu.
Cieszy zwrócenie uwagi na przejścia i przejazdy pod/nad linią, aby nie powstało to słynne " cięcie tkanki miejskiej".
Fajnie, że wokół przystanków powstanie intensywniejsza zabudowa biurowo- usługowa, tegoProjekt wygląda dobrze, oczywiście trzeba dopracować rozwiązania ale wizja jest ok, jeszcze biorąc pod uwagę skomplikowanie terenu.
Cieszy zwrócenie uwagi na przejścia i przejazdy pod/nad linią, aby nie powstało to słynne " cięcie tkanki miejskiej".
Fajnie, że wokół przystanków powstanie intensywniejsza zabudowa biurowo- usługowa, tego potrzeba w dzielnicy mieszkaniowej aby nie jeździć do centrum. Część osób tam mieszkających będzie miało pracę w swojej dzielnicy (tak jest np. na Przymorzu)- 8 2
-
2023-09-25 10:02
(1)
Przepraszam, co powstanie? Przecież tu jest blok na bloku, jak tu wciśniesz biura i usługi?
- 6 2
-
2023-09-25 10:26
To skąd co chwila nowe budowy?
Miejsca jeszcze jest pełno.
- 4 1
-
2023-09-25 09:24
Poludnie jest najlepsze! (3)
Bzdury. Mieszkania na poludniu nie zamienilabym nawet na wieksze na przymorzu. Ostatnio znajoma kupila mieszkanie na zabiance, kolo plazy ale w mieszkaniu zmarł i zaczal rozkladac sie czlowiek. Wielkie dzieki.
- 4 19
-
2023-09-25 10:02
(2)
na południu ludzie są nieśmiertelni i nikt nie umiera
- 27 1
-
2023-09-25 15:12
Na Południu nie ma znieczulicy, z której znane jest pokolenie PRL.
- 2 6
-
2023-09-25 15:25
Szadółki konserwują
- 11 0
-
2023-09-25 10:32
Zabawne to są władze miasta, które oddają rezerwy terenowe
deweloperom pod budowę kolejnego osiedla. Rezerwy przewidziane od połowy lat 70.
Wysypisko też miało nie być uciążliwe i tylko dlatego pozostało w tym miejscu - kolejne niespełnione obiecanki władz miasta.
Zabawne i nieudolne są władze miasta, które nie tworzą wizji rozbudowy i nie porządkują chaosu, tylko wręcz go napędzają - w imię chwilowego zysku i iluzji rozwoju (żeby nie wspominać o innych motywacjach, jakie do dzis pozostają niewyjaśnione).- 16 1
-
2023-09-25 10:43
(1)
Przecież właśnie Południe to doskonały przykład jak skorumpowane miasto dogadało się z deweloperami i stworzyło idealne warunki do koncesjonowanego rozwoju. To nie ma nic wspólnego z wolnym rynkiem - dopóki władza będzie o tym decydować i będzie się dała przekupywać to nigdy nie powstanie tutaj wolny rynek z prawdziwego zdarzenia (którego istotą jest jak najmniejsza ingerencja władzy w gospodarkę jako taką).
- 6 3
-
2023-09-25 17:17
Pleciesz androny
Można nawet powiedzieć, że Twój "koncesjonowany rozwój" to jest ideał zrównoważonego rozwoju, wyważony między wolnym rynkiem z kapitałem, właścicielami terenu a interesem miasta tj. potrzebami mieszkaniowymi i zasadami przeznaczenia i zagospodarowania terenu...
Tak, tak wiele miast nam zazdrości tego jak Gdańsk umiał powiązać tych aktorów i wycisnąć z nich najlepsze dla miasta.- 1 2
-
2023-09-25 07:22
Ta inwestycja nie rozwiąże problemów komunikacyjnych z dwóch podstawowych powodów (31)
1. Kolej nie będzie żadną alternatywą dla obecnej infrastruktury, tramwaj do Śródmieścia obecnie jedzie tyle samo czasu - ten odcinek kolei od petli swietokrzyska do Śródmieścia jest dublowany i przez tramwaj i przez 256. Odcinek z Kowal do Łostowic załatwił by tramwaj, kolej ma mało przystanków więc będzie się nadawać tylko dla osób jeżdżących do
1. Kolej nie będzie żadną alternatywą dla obecnej infrastruktury, tramwaj do Śródmieścia obecnie jedzie tyle samo czasu - ten odcinek kolei od petli swietokrzyska do Śródmieścia jest dublowany i przez tramwaj i przez 256. Odcinek z Kowal do Łostowic załatwił by tramwaj, kolej ma mało przystanków więc będzie się nadawać tylko dla osób jeżdżących do Przymorza , tramwaj staje co 300 m można dotrzeć nim wszędzie. Poza tym jest to osobny bilet jeśli ktoś nie ma karty mieszkańca.
2. Jeśli wizja jest taka że dobudujemy tu po budowie PKM biurowce, bloki, miejsca pracy to zjedzie nam się tu jeszcze więcej ludzi- a zatem możliwości komunikacyjne kolei zostaną zjedzone przez nowych użytkowników tych terenów a istniejący będą dalej mieli to samo.- 33 240
-
2023-09-25 08:05
Jak ktoś porównuje wprost możliwości transportowe tramwaju i pociągu, to wielu spraw związanych z tym projektem nie zrozumie
- 80 3
-
2023-09-25 08:16
(4)
Tramwaj do Śródmieścia obecnie jedzie tyle samo czasu - widzę matematyka to jakaś czarna magia. Tramwaj jedzie 17 minut rozkładowo z ŁŚ do Śródmieścia. W tym czasie z Wielkopolskiej dzięki PKM Południe będzie się w okolicy Politechniki
- 48 4
-
2023-09-25 11:11
(3)
Tylko że tramwaj dociera do większej ilości miejsc niż SKM dlatego pomysł nie trafiony
- 3 32
-
2023-09-25 12:37
Racja, zlikwidujmy Pendolino, zatrzymuje się tylko w Warszawie i Krakowie.
- 29 1
-
2023-09-25 13:33
Może lepiej tą kwestie zostawić ludziom znającym się na transporcie i komunikacji
- 9 1
-
2023-09-26 09:03
A autobus do jeszcze większej, nie mówiąc już o samochodzie czy rowerze. Zaczynasz łączyć kropki?
- 0 0
-
2023-09-25 08:20
Łał, nie rozumiesz wielu rzeczy (3)
Zarówno związanych z tym projektem jak i tego jak rozwija się komórka miejska w okolicach linii kolejowych z podmiejskimi pociągami. Powiem Ci tyle, jeśli wybudują tę PKM to mocno się zdziwisz ze swoimi poglądami
- 39 2
-
2023-09-25 08:37
Co to jest komórka miejska? (2)
- 7 8
-
2023-09-25 11:12
Nie zadawaj mu takich pytań on nawet nie rozumie co napisał.
- 5 3
-
2023-09-28 15:37
coś co sie rozwija w okolicach duzych miast, np. osiedle pod miastem jest komórką ktora jak sie jak skomunikuje z miastem będzie stanowić jej noclegownię bo ludzie będą chcieli tam mieszkać, a jak sie nie skomunikuje to będzie pipidówa podmiejska gdzie bufony beda jezdzic samochodami i wszedzie sie spieszyc. Dzieci w pipidówach są osamotnione bo nie mogę pojechać do kolegów jak rodzic go nie zawiezie.
- 0 0
-
2023-09-25 09:03
(4)
Tramwaj do Śródmieścia 25minut z pętli. Z Niepołomickiej dojazd do pętli niezależnie od środka transportu - 20 minut. PKM 9 minut. Jest różnica.
- 23 3
-
2023-09-25 11:14
(3)
Później 5 minut na przystanek 10 minut na przesiadkę i wyjdzie na to samo, SKM dociera do wąskiej ilości miejsc dlatego nie jest dobry rozwiązaniem, podróżować będzie wąskie grono ludzi
- 2 24
-
2023-09-25 11:57
Faktycznie
Przecież na trasie obecnej SKM to każdy jeden ma przystanek pod swoim oknem.
- 9 1
-
2023-09-25 13:37
Pociągi do Warszawy też nie zatrzymują się na każdej stacji
a jednak ktoś nimi jeździ. Dziwne, prawda?
- 18 1
-
2023-09-25 13:49
Czekaj Czekaj
Przecież pomiędzy planowanymi przystankami zmieści się co najwyżej 1 przystanek autobusowy. Na trasie 4km masz 3 przystanki SKM, czyli 1 co 2km. Przejście około 2km to 12 min. Zakładając najgorszy scenariusz to będziesz mieszkać nie dalej niż 1,5km czyli 9min. Autobusem też pewnie jechałbyś do pętli i przesiadka na tramwaj, więc przesiadki nie ma co uwzględniać, bo będzie trwała tyle samo. Do Tramwaju też idziesz 5min.
- 3 3
-
2023-09-25 11:10
(3)
SKM nie rozwiąże problemu, i**otycznie wydane pieniądze, mam wrażenie że miasto bardziej dba o sąsiednie gminy niż własnych mieszkańców
- 2 28
-
2023-09-25 11:59
(1)
To powiedz, co go w takim razie rozwiąże malkontencie. Czekamy na propozycje. Może lotnisko dla awionetek?
- 12 3
-
2023-09-25 12:06
Normalna sieć dróg, tramwaj, buspasy, SKM to ostatnia inwestycja powinna być.
- 3 20
-
2023-09-28 15:40
"muzgu" .... rowieąże wiele. SKM nie stoi w korkach, tramwaj też nie.
ale tramwaj jest do obsługi mniejszych przystanków i może jezdzic czesciej. Autobus i fura stoją w tym samy korku. Jest jeszcze rower tylko jak kots sie przeniósł z wiochy do miasta to kupił furę i z niej nie wyjdzie ,bo co by se sądziediz pomyśleli , że biedak ?
- 0 0
-
2023-09-25 13:09
Kompletnie nie rozumiesz po co robi się kolej (4)
PKM nie ma być po to abyś dotarł do Gdańsk Centrum. Raczej po to abyś dotarł szybko do Gdańsk Przymorze, Sopot, Gdynia Łużycka, Gdańsk Rębiechowo. Problemem południa jest obecnie to, że 100 ludzi przewala się autami, bo dotarcie do miejsc Pracy. Do tego powinna być jeszcze rewitalizacja lini do nowego portu, tak aby wsiadając w Kowalach do Nowego
PKM nie ma być po to abyś dotarł do Gdańsk Centrum. Raczej po to abyś dotarł szybko do Gdańsk Przymorze, Sopot, Gdynia Łużycka, Gdańsk Rębiechowo. Problemem południa jest obecnie to, że 100 ludzi przewala się autami, bo dotarcie do miejsc Pracy. Do tego powinna być jeszcze rewitalizacja lini do nowego portu, tak aby wsiadając w Kowalach do Nowego Portu lub Gdańsk Oliwa dotrzeć w 35min max. Taki odcinek autem pokonuje się około 45-60min. Do przystanków kolejowych masz dotrzeć właśnie autobusem (2-3 przystanki max) lub właśnie tramwajem (2 przystanki max). Komunikacja Publiczna musi być przesiadkowa i musimy się nauczyć z tego korzystać. Transport publiczny nie może polegać na tym, że wsiadasz i jedziesz jednym transportem całą trasę, bo wtedy będzie mniejsza częstotliwość.
- 16 0
-
2023-09-25 13:44
No i do tego (3)
Ta linia PKM ma być przedłużona z Kowal dalej, na tereny podmiejskie w rejonie budowanej OMT
- 1 1
-
2023-09-25 14:37
No, tak niekoniecznie
A już zwłaszcza nie szybko
- 2 0
-
2023-09-25 16:21
Nie ten kierunek (1)
Przystanek Kowale jest przy ulicy Guderskiego i linia będzie potem szła w kierunku Kokoszek. To o czym piszesz to raczej bardzo odległy plan, na który póki co nie ma chętnych. Oczywiście jak tak dalej będzie się ta część miasta rozrastać, to w 2030 będzie i taka koncepcja, ale realizacja w kierunku OMT to raczej 2040. Pytanie brzmi czy aby za 17 lat będzie to tak wyglądało.
- 3 0
-
2023-09-25 17:25
Wiesz jak szybko mija 17 lat?
Tereny między OMT a Gdańskiem będą si3 zabudowywać, domkami, bo koszty budowy i potem życia na przedmieściach są mniejsze.
Szczególnie jeśli zbuduje się tam wygodną PKMkę- 3 0
-
2023-09-25 14:56
Jesli czestotliwosc jazdy bedzie jak pkm z wrzeszcza przez bretowo do Gdyni (1)
to zadna alternatywa. Pkm co godzine to dla emerytow moze.
- 5 3
-
2023-11-05 17:30
Częstotliwość będzie taka jak SKM, bo PKM Południe będzie przedłużeniem linii SKM nie PKM.
- 0 0
-
2023-09-25 15:01
to nie jest prawda. Z Kowal do Wrzeszcza będzie się jechać 17 minut.
- 3 1
-
2023-09-25 15:05
chcialem tylko zauwazyc..
... ze nie piszemy do Srodmiescia, tylko do Gdanska, oraz do Przymorza, tylko na Przymorze. Wciaz zastanawiam sie czy jeszcze czy do Lostowic, czy na Lostowice. Poza tym szafa gra i jest beka ;-)
- 2 2
-
2023-09-25 17:01
Oho, zbliżają się wybory, dlatego taki wysyp ostatnio planów, wizualizacji inwestycji o których gdańskie PO snuje opowieści od dziesięcioleci.... Przecież oni tego nie wybudują...
- 3 3
-
2023-09-25 19:59
PKM wygrywa z tramwajem i autem na długim dystansie
Celem projektu jest skomunikowanie południa z miejscami pracy żebyśmy nie musieli zasyfiać miasta spalinami stojąc korkach. Dużo ludzi nie ma innej opcji. Tramwaj do Jelitkowa jedzie 1,5h muszę do niego iść 20 min i po pracy kolejne 10. Razem z czekaniem to wyprawa na 2,5h. W tą i z powrotem to 5h w drodze właśnie dlatego że tramwaj staje co
Celem projektu jest skomunikowanie południa z miejscami pracy żebyśmy nie musieli zasyfiać miasta spalinami stojąc korkach. Dużo ludzi nie ma innej opcji. Tramwaj do Jelitkowa jedzie 1,5h muszę do niego iść 20 min i po pracy kolejne 10. Razem z czekaniem to wyprawa na 2,5h. W tą i z powrotem to 5h w drodze właśnie dlatego że tramwaj staje co kilkaset metrów. Auto (a w ładną pogodę rower) są znacznie szybsze. Tylko PKM skłoni ludzi pracujących we Wrzeszczu, na Przymorzu, w Oliwie, w Sopocie itd. do komunikacji miejskiej. To odciąży drogi i odetchną wszyscy.
- 5 0
-
2023-09-28 15:34
to powiedz detektywie czemu jest SKM a nie tamwaj wzdłuż Grunwaldziej/Niepodelgłosci ? I czemu jest PKM zamiast tramwajów? Mało tego , czemu SKM jest oblęzona przez klintów ?
- 0 0
-
2023-09-25 07:19
Ktoś odleciał z wizją zagospodarowania (30)
Pętla Łostowice-Świętokrzyska jest mniejsza niż na wizji i ma inną zabudowę wokół. Poza tym, gdzie jest tam parking, gdzie ludzie korzystali by na zasadzie Park&Ride? Po to był robiony ten parking. Przystanki wyglądają dobrze ale brakuje mi miejsc do parkowania. Gdzie ludzie jadący z Pruszcza mogliby zostawić auto i pojechać PKM?
- 183 33
-
2023-09-25 07:22
Ludzie z Pruszcza wsiadają w Pruszczu. (4)
Jaki jest sens jechania z Pryszcza na LOS?
- 38 5
-
2023-09-25 08:54
Zdziwiłbyś się ;) (2)
Cała Rotmanka wali przez Borkowo i Kowale. Pruszcz też się rozbudował w kierunku PD Gdańska. Przejedź się to się wypowiesz...
- 18 4
-
2023-09-25 10:27
Rotmanka to nie Pruszcz (1)
To już jest za granicą miasta.
- 9 0
-
2023-09-25 10:53
kapitan oczywisty sie znalazl, wiadomo ze Rotmanka to jak Pruszcz.
- 8 2
-
2023-09-25 14:03
Północ Pruszcza, a Rotmanka
Obecnie ta granica kompletnie się zatarła i gdyby nie znam nikt by nie wiedział, że Rotmanka nie należy do Pruszcza.
- 6 0
-
2023-09-25 07:36
Ludzie jadący z Pruszcza? (1)
Przecież to jest nie po drodze.
Potrzeba by wybudować tory dla SKM ułożone równolegle do istniejących torów kolejowych pomiędzy stacją Pruszcz Gdański a stacją Gdańsk Śródmieście.
Łączenie PKM południe na tym etapie z Pruszczem Gdańskim nie jest trafione.
Te przystanki będą obsługiwały osiedla okalające przystanki, nie zaśPrzecież to jest nie po drodze.
Potrzeba by wybudować tory dla SKM ułożone równolegle do istniejących torów kolejowych pomiędzy stacją Pruszcz Gdański a stacją Gdańsk Śródmieście.
Łączenie PKM południe na tym etapie z Pruszczem Gdańskim nie jest trafione.
Te przystanki będą obsługiwały osiedla okalające przystanki, nie zaś okoliczne miejscowości.
Natomiast lokalnie zawsze można dojechać autobusem, tramwajem, rowerem czy też hulajnogą, bądź zwyczajnie dojść pieszo.
Dla obsługi okolicznych miejscowości potrzeba rozbudowy PKM południe o pozostałe etapy i to jak najprędzej, bo to stamtąd płyną największe potoki pojazdów zakorkowując całe miasto.
PKM jest przede wszystkim potrzebne dla okolic.- 17 3
-
2023-09-25 10:54
jak nie po drodze? ja jezdze do pruszcza niepolomicka
- 5 2
-
2023-09-25 08:21
Taaa, pętla ŁŚ najbardziej po drodze z Pruszcza
- 10 1
-
2023-09-25 08:43
P+R zostanie przeniesiony na Węzeł Kowale
- 15 2
-
2023-09-25 08:47
Zgadza się ! (2)
Student odleciał ( ciekawe co on/ona bierze - po jednej kawie nikt nie ma takich wizji ), a może zlecający takie wizualizacje chcą wcisnąć komuś kit - 60 letnie pociągi na obrazkach to stare 60-letnie tzw. "Babcie" ( kolejowy fenomen ). Zagadka: zdjęcie 4/18, prawa strona - dokąd jadą samochody ( do głównej linii kolejowej i co dalej ? ), jak jest połączona linia PKM do głównej linii kolejowej ?
- 8 7
-
2023-09-25 08:52
Jeszcze lepiej - zdjęcie nr 11 (1)
"Realistyczna' wizja - tory tramwajowe 10-15 cm ponad nawierzchnię jezdni dla samochodów.
Autor to chyba jakiś prorok, hehehe- 4 5
-
2023-09-25 16:25
Proponuje jeszcze raz spojżeć na MAPĘ
Tam jest naprawdę sporo zmian w układzie drogowym, które mocno zmieniają perspektywę tego skrzyżowania. O dziwo zaplanowano duże lepsze rozwiązanie od obecnego. Wyciągnięto wreszcie w nim to co udało się osiągnąć na skrzyżowaniu Havla - AK.
- 3 0
-
2023-09-25 08:50
Dlaczego przy przystankach nie ma być żadnych parkingów???? No chyba nie myślą, że każdy przyjdzie "z buta"?
- 5 8
-
2023-09-25 09:04
Mają parkować w Kowalach. A na ŁŚ będzie parking, pod budynkiem usługowym
- 5 1
-
2023-09-25 09:11
i tak postawią ohydne niepraktyczne czerwone budy - fuj
- 4 7
-
2023-09-25 09:34
Właśnie o to chodzi żeby ludzie przesiedli się na kolej a nie park and ride (1)
W dużych miastach nie ma parkingu park and ride na stacjach metra
- 9 2
-
2023-09-25 13:49
w Wawie są
Młociny np. bardzo dobrze funkcjonują, P&R zbiera ludzi z północnych dzielnic Wawy nawet po drugiej stronie Wisły jak Białołęka. Dalej ludzie jadą do centrum metrem
- 2 1
-
2023-09-25 10:17
Pruszcz Gdański ma swój P&R
Tutaj ewentualnie mogłoby korzystać Borkowo.
- 5 1
-
2023-09-25 11:16
(5)
Pytanie tylko komu będzie służyć ta inwestycja ludziom którzy nie płacą podatków w tym mieście. Brawo pani pseudo prezydent
- 2 12
-
2023-09-25 11:54
No przecież! (4)
Wiadomo, że na dolnym tarasie to mieszka sama rdzenna elita płacąca podatki, a na Południu jedynie przesiedleńcy z Mrągowa nadal tam zameldowani. Z której gałęzi odpadłeś zakompleksiony patałachu?
- 14 4
-
2023-09-25 12:08
(3)
Umiesz czytać ze zrozumieniem? Kto nie płaci podatków w Gdańsku? Mieszkańcy ościennych gmin
- 1 7
-
2023-09-25 14:45
To mamy wywalić SKM, bo zahacza o Pruszcz i Małe Trójmiasto? (2)
- 7 1
-
2023-09-25 16:41
nie tylko po co budować kolejną
- 0 4
-
2023-09-25 18:24
Może wprowadzić wizy dla ościennych gmin :D
- 3 0
-
2023-09-25 13:03
Budyńlańdia
Co ci planiści ćpają ?Mają niezłą wizję likwidując parking na węźle przesiadkowym Świętokrzyska i planując gęstą zabudowę przy torach.Kto obecnie będzie chciał mieszkać bezpośrednio przy torach,chyba tylko entuzjaści stukotu kół.Paranoja
- 3 8
-
2023-09-25 13:34
Nie będzie parkingu wg wizualizacji
- 0 0
-
2023-09-25 14:01
I taki nie
Też tak myślałem, gdy wiozłem mapę i mówię, ale tu się nic nie zgadza. Po krótkiej analizie wyszło, że samo skrzyżowanie znacznie zmniejszono i zajmuje ono dużo mniej i inaczej wygląda. Co by nie mówić, jest ono dużo lepiej poprowadzone i sądzę, że ten przebieg byłby nawet obecnie lepszy, a nie z tak olbrzymim rondem, które nic nie daje, a tylko
Też tak myślałem, gdy wiozłem mapę i mówię, ale tu się nic nie zgadza. Po krótkiej analizie wyszło, że samo skrzyżowanie znacznie zmniejszono i zajmuje ono dużo mniej i inaczej wygląda. Co by nie mówić, jest ono dużo lepiej poprowadzone i sądzę, że ten przebieg byłby nawet obecnie lepszy, a nie z tak olbrzymim rondem, które nic nie daje, a tylko tworzy 4 skrzyżowania zamiast jednego.
Parking dalej będzie tylko, że w samej galerii, bo to ona będzie na tym parkingu. A galeria biurowo, handlowa w tym miejscu była by bardzo dobrym urozmaiceniem, bo w pobliżu nie ma nic takiego. Oczywiście nie mówię, że ma zaraz być coś na kształt Galeria Morena, a raczej coś w kierunku Manhatan/Madison. Czyli sklepy i biura.- 5 2
-
2023-09-25 15:03
park and ride ma bye na obrzeżach miasta a nie - de facto - w środku.
jaki sens ma zachęcanie do przyjadą w tę okolicę? By zawalać Świętokrzyską/Nową Świętokrzyską? Niech samochody zostawiają znacznie dalej.
- 4 0
-
2023-09-25 15:27
Pruszcz niech sobie swoją linie PKM zrobi bo i tak mają od nas linie 107 za którą nie płacą, po za tym będzie przystanek Trakt Św. Wojtka
- 1 1
-
2023-09-25 18:28
Kierowców podda się eutanazji.
W nowym, pięknym świecie nie będzie dla nas miejsca.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.