• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia tramwajowa na Morenę gotowa w 33 proc. Trwa układanie torowiska

Maciej Naskręt
7 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prace na budowie linii tramwajowej między pętlą na Siedlcach a przystankiem PKM.

Na Siedlcach i Morenie trwa budowa 3,5-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy górny taras z centrum Gdańska i dodatkowo umożliwi dotarcie do przystanku PKM. Sprawdziliśmy postęp prac. Inwestycja tramwajowa gotowa jest w 33 proc.



Czy nowa linia tramwajowa odkorkuje ulice górnego tarasu?

W ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańskaczęści ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - fragment od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do budowanego przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska - trwa budowa linii, która umożliwi zjazd tramwajem z górnego tarasu do centrum Gdańska, unikając przy tym korków. Przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, pochłonie 116 mln zł. Wykonawcą jest firma MTM z Gdyni.

Prace przy budowie linii tramwajowej toczą się zgodnie z harmonogramem. - Ogółem zaawansowanie rzeczowe prac wynosi blisko 34 proc. Z kolei upływ czasu od rozpoczęcia prac to 7,5 miesiąca, czyli 34 proc. czasu umownego - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Co dotychczas wykonano?

Najbardziej zaawansowane spośród wszystkich prac na budowie linii są prace przy przebudowie sieci uzbrojenia podziemnego, w tym te z usunięciem kolizji tych sieci na całej długości inwestycji. Niemal gotowe są już sieci gazowe. Do ich zakończenia potrzeba ok. 10 proc. prac. Znacznie mniej wykonano, jeśli chodzi o sieci wodociągowe - 55 proc. W około 60-70 proc. zrealizowane są zadania związane z kanalizacją deszczową i sanitarną, a także sieci ciepłownicze.

Powyższe roboty wykonuje się w szczególności w pobliżu przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska, ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Belgradzkiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Piekarniczej zobacz na mapie Gdańska i na odcinku od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska.


Nieco więcej do wykonania zostało specjalistom od sieci elektroenergetycznych. W 25 proc. gotowe są roboty trakcyjne - posadowiono słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe na pętli Siedlce oraz w ul. Nowolipie i ul. Rakoczego na odcinku od ul. Schuberta do ul. Kolumba. Na podobnym poziomie - 23 proc. - wykonano oświetlenie uliczne.

Niemal gotowe są kable trakcyjne zasilające infrastrukturę tramwajową, do zakończenia ich układania pozostało 10 proc. robót. W 45 proc. zrealizowano oświetlenie uliczne. Natomiast do zakończenia prac przy sieciach energetycznych pozostało już tylko 20 proc. robót.



Budowlańcy także mają jeszcze przed sobą wiele pracy. W 20 proc. gotowa jest nowa estakada przy przystanku PKM Brętowo. Wykonano tam fundamenty podpór, a obecnie trwa formowanie podpór. Oprócz tego trwa też szalowanie i zbrojenie płyty estakady.

Zaawansowanie robót przy przebudowie istniejącej estakady w ul. Rakoczego przekroczyło ok.70 proc. Wykonano tam m.in. izolację płyty wraz z ułożeniem wibroizolacji pod konstrukcją torów.

W ramach inwestycji na Morenie powstaje stacja prostownikowa, która zasili w prąd nową linię. Zaawansowanie prac wynosi ok. 28 proc. - wykonano m.in. wykop, płytę betonową, ściany zewnętrzne i wewnętrzne, a także dach obiektu. Przedsięwzięcie zakłada także budowę budynku socjalnego na pętli Siedlce, której zaawansowanie wynosi ok. 18 proc.



Warto też zwrócić uwagę na szeroki zakres robót drogowych, których zaawansowanie wynosi ok. 40 proc. Wykonano nową konstrukcję jezdni do warstwy wiążącej z betonu asfaltowego na ul. Rakoczego (strona zachodnia), na odcinku od ul. Wyrobka do ronda Bulońska oraz (strona wschodnia) na odcinku od istniejącej estakady do ul. Jaśkowa Dolina i od ul. Jaśkowa Dolina do ul. Kolumba. Przebudowano skrzyżowanie ul. Rakoczego z ul. Schuberta i wykonano podbudowę z kruszywa pod pas autobusowo-tramwajowy na odcinku rondo Bulońska do ul. Jaśkowa Dolina,

Pojawiła się też jezdnia tymczasowa w pasie rozdziału ul. Bulońskiej na odcinku od ul. Rakoczego do ul. Marusarzówny oraz w ul. Rakoczego na odcinku od ul. Jaśkowa dolina do ul. Bulońskiej.

Trwają również prace torowe - wykonano je na razie w 15 proc. Wykonawcy udało się zrealizować podbudowę konstrukcji torowiska wraz z odwodnieniem w ciągu ul. Rakoczego na odcinkach: od ul. Bulońskiej do ul. Belgradzkiej i od ul. Piekarniczej do ul. Schuberta oraz wzdłuż ul. Struga na Siedlcach. Ułożono podkłady i szyny na odcinku od ul. Piekarniczej do ul. Schuberta oraz wzdłuż ul. Struga.

Co ciekawe, prace przy układaniu szyn muszą odbywać się w ściśle określonych temperaturach, tak by montowana szyna nie miała temperatury niższej niż 15 lub wyższej niż 30 stopni Celsjusza. Montowanie szyn mimo tych zasad może skutkować uszkodzeniem torowiska - wygięciem szyn.

Zmiany w ruchu z powodu budowy linii

Od soboty ruch na ul. Rakoczego - odcinek od ul. Jaśkowa Dolina do ul. Kolumba (w kierunku Słowackiego) - wrócił z tymczasowej jezdni na przebudowaną. Drogowcom do wykonania pozostały jeszcze warstwy ścieralne, ale te kładzione będą na końcu prac. Skorygowany został także ruch na tymczasowym rondzie, kierowcy wyjeżdżający z ulicy Bulońskiej mają znów do dyspozycji dwa pasy ruchu do włączania się w rondo. Wyjeżdżający z ronda w ul. Bulońską, ze względów bezpieczeństwa, wyjeżdżają jednym pasem, ale będzie się on rozgałęział na dwa pasy ruchu.

Natomiast od najbliższej środy, od godz. 5, zamknięta dla ruchu zostanie jezdnia zachodnia ul. Rakoczego (w kierunku ulicy Kartuskiej) na odcinku od ul. Bulońskiej do ul. Jaśkowa Dolina. Ruch w kierunku centrum poprowadzony będzie po jezdni tymczasowej w pasie rozdziału. Zmianie ulegną przystanki autobusowe: z ul. Kolumba w kierunku centrum zostanie przesunięty w stronę ul. Żylewicza, a przystanek przy Piecewskiej (kierunek Słowackiego) przeniesiony na jezdnię wschodnią przed skrzyżowanie. Zmiany potrwają do połowy września.

Plan budowy

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Z kolei ostatni przystanek w kierunku Niedźwiednika - PKM Brętowo - będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych. Po dojechaniu do nich motorniczy przejdzie do drugiej kabiny na przeciwległym końcu tramwaju i wróci na główny tor w kierunku Siedlec.

Tuż przed przystankiem powstanie estakada, która poprowadzi tramwaje nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i pozwoli im podjechać pod sam przystanek PKM Brętowo.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to przesiadkę pomiędzy tymi środkami transportu.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (117) 4 zablokowane

  • co do ankiety (1)

    Zapomnijcie o płynnej jeździe po Rakoczego jak już będzie po wszystkim.
    Nastawiają tam tyle sygnalizacji i ustawią to wszystko tak, że czasy do 2012-2013 rku będziemy wspominać z łezką w oku

    • 9 10

    • Te czasy,w których można było byle sztruclem rozbujać się z górki do 100 i pojechać na kolizję na zakręcie przy Matemblewskiej?

      • 4 0

  • Wszystko cacy (3)

    Tylko za kilkanaście lat będziemy płakać, że tramwaju nie ma na Łostowickiej.

    • 5 7

    • Ciekawe,jak chciałbyś tam wcisnąć torowisko...?

      • 3 1

    • Ciekawe,jak chciałbyś tam wcisnąć torowisko...? (1)

      • 1 1

      • normalnie, były koncepcje ale zrobiono tak samo jak na przyszłym przedłuzeniu sikorskiego na orunie gorna

        za duze koszty, a ludki moga jechac z chelmu na morene tramwajem przez urzad miasta. zawsze mozna cos zalatwic, a to nowe dokumenty, a to podatki zaplacic

        • 3 2

  • 33 procect normy hura!!! ;)

    buduja jak za Gierka.

    • 4 11

  • nowa estakada

    - dziwi mnie jej zbytnia długość, przez co będzie również nachylona podobnie jak ulica, a mogłaby być na tym odcinku do przystanku PKM pozioma. Byłoby na pewno taniej a i bezpieczniej dla ruchu tramwajów.

    • 0 15

  • wszystko fajnie (1)

    ale kto projektował te tramwaje Jazz Duo ??? według mnie, są ohydne....

    • 5 9

    • a wg mnie są sliczne i co teraz powiesz

      • 6 1

  • a pomyślał któryś z komunistów...? (7)

    Pomyślał któryś z komunistów, że jeśli poprzez dodanie tramwaju poszerzy się korytarz transportowy o dotychczas nieużywany teren, to zwiększy się przepustowość, to osiągnęłoby się to samo poszerzając go nie o tramwaj, tylko o dodatkowe pasy ruchu?

    Na pewno pomyślał o tym i niejeden miejski komunista, ale wicie-rozumicie, teraz w Europie nie ma na to "polityki", żeby sobie ludzie prywatnie, dobrowolnie jeździli czym chcą, kiedy chcą i dokąd chcą. Teraz jest polityka na kolektywne wożenie ich wedle woli urzędnika - o tej godzinie, do tych miejsc, w takim komforcie.

    • 4 24

    • Urodziłeś się za bardzo na wschód i o wiele za późno. Faktycznie,stanie automobilem w korasie jest niemodne w Europie. (5)

      • 5 1

      • (4)

        Byłem w niejednym miejscu w Europie i widziałem niejeden korek. Korek jest niewspółmiernie mniejszą niedogodnością niż to co czeka pasażera tramwaju i podobnych rozwiązań.

        Dla mnie niemodne jest inne stanie: w ściśniętym, tramwajowym kolektywie. Ludzie którym tak niski poziom komfortu wystarczy mają wyjątkowo niskie wymagania. Ale to jeszcze pal licho. Gorsze jest to że takie osoby najczęściej życzą tego dyskomfortu innym! Cieszą się gdy te urągające współczesnym możliwościom warunki transportowe są wymuszane na innych.

        • 3 8

        • Ja wolę być w domu w 30 min tramwajem,niż autem w 45. Widać zapomniałeś,że KORKI TWORZĄ SAMOCHODY... (3)

          • 7 2

          • (2)

            Korki tworzą też tramwaje, marnując cenne miejsce w środku miasta swoimi torowiskami. Proszę się przyjrzeć ile pojazdów (w tym i busów) przejeżdża po asfalcie podczas gdy torowisko przez długie minuty pozostaje puste.

            By nikt nie miał złudzeń - korków się całkowicie nie wyeliminuje aż do czasu powstania teleportacji (chociaż kto wie...), jednak transport ciągle można usprawniać. Istnieją dwa główne nurty tego usprawniania:
            - komunistyczny, obecnie preferowany przez Gdańsk za "namowami" Unii Europejskiej. Polega on na przejęciu przez miasto jak największej części prywatnego transportu mieszkańców, wtłoczenia ich w tramwajowy kolektyw, wytyczenia im przystanków i godzin o których mogą za pozwoleniem przejechać. Wszystko to zawsze kosztem transportu prywatnego - w końcu miejsce na torowisko nie bierze się z sufitu;
            - prywatny, w którym miasto umożliwia transport poprzez utrzymywanie dróg, a sam charakter przemieszczania się (kolektywnie lub indywidualnie) zależy od samych mieszkańców.

            • 3 9

            • Niestety,mieszkańcy są baranami,którym wydaje sie,że dodawanie betonu likwiduje korki,a nie przesuwa je do najbliższego zwężenia

              • 7 0

            • staryyy.. pierdzielisz farmazony...

              Wyobraź sobie ze nie musisz isc za tłumem, wbijać sie w ten "kolektyw".. Możesz Zostać rewolucjonistą, anarchistą i kim tam jeszcze chcesz i wozić sie w korku w samochodzie. Naprawdę nikt cię do tego nie zmusza.A to ze ty przez 10min wtoisz w tym samym miejscu zajmując sam w samochodzie! A w tym samym czasie przejezdzaja 3tram w każdym po 150 osób to nie wazne. Bandaż duszę ze przez pozostaly czas to "cenne miejsce pod pas ruchu" jest zajęte przez nie ekonomiczne torowisko!!!

              myslenie nadętego buca... Serio nikt cię nie zmusza do jeżdżenia tram..i chyba nikt Cie tam nie chce..

              • 8 1

    • Jeżeli promowanie i stosowanie rozwiązań racjonalnych...

      wg Ciebie to komunizm, to ja takim komunistą mogę zostać. Co niesie ze sobą ciągłe rozbudowywanie infrastruktury drogowej? Tylko to, że pojawi się większa ilość samochodów. Będziecie stać w korkach na trzech czy czterech pasach, zamiast na dwóch. To jedyna różnica.

      • 4 1

  • A jak prace przy budowie ddr

    A jaki jest stan zawansowania prac przy budowie drogi dla rowerów

    • 1 5

  • Fajny artykuł

    f

    • 6 1

  • ...

    Jakie piękne wykresy!!! Czegokolwiek by nie przedstawiały, to jestem pod wrażeniem;)

    • 11 0

  • Zajezdnia (1)

    Czy w związku z trwającą rozbudową sieci tramwajowej nie warto pomyśleć o odbudowie zajezdni przy ul. łąkowej?
    ułatwiłoby to sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej.

    • 6 7

    • na łąkowej?

      Na łąkowej zostałaby ograbiona po pierwszym dniu funkcjonowania. Poza tym w planach jest "Czerwony Most"

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane