• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Małe-wielkie wyzwania na 2016 rok

Michał Sielski
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek. Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek.

Są w Trójmieście rzeczy, które można zmienić niewielkim nakładem pracy, a mimo tego urastają do rangi dużych problemów, z którymi od lat nikt nie może sobie poradzić. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking komunikacyjnych trójmiejskich "niedasiów", które w łatwy sposób da się rozwiązać.



Który z przedstawionych problemów jest dla ciebie najbardziej istotny?

Na niektóre z codziennych problemów mamy niewielki wpływ, inne natomiast można rozwiązać i nie trzeba do tego ogromnych nakładów finansowych. Przedstawiamy ranking najbardziej denerwujących problemów, które występują praktycznie na co dzień. I mamy proste recepty, jak je rozwiązać. Bo najprostsze rozwiązania są zazwyczaj najlepsze.

1. Codzienne wypadki i korki na obwodnicy

W 2015 roku zapewne padnie nowy, niechlubny rekord wypadków i kolizji na obwodnicy Trójmiasta. Każdy z nich wiąże się z wielokilometrowym korkiem. W 2014 roku na obwodnicy było średnio pięć wypadków i kolizji dziennie. W minionym roku zdarzały się dni - zwłaszcza w sezonie letnim - że stało się na niej po kilka godzin dziennie, czasem w obu kierunkach jednocześnie. Co jest przyczyną wypadków? Według statystyk policyjnych: głównie nadmierna prędkość, ale także zbyt małe odległości pomiędzy pojazdami czy nagła zmiana pasa bez używania kierunkowskazów.

Każdy, kto jechał gdyńskim odcinkiem obwodnicy wie, że ograniczenie do 100 km/h to już nawet niezbyt śmieszny żart, bo wystarczy zjechać na chwilę na lewy pas, żeby wyprzedzić ciężarówkę, by po chwili mieć za sobą migającego długimi światłami "szybkiego i bezpiecznego" kierowcę, dla którego 20 km/h więcej niż można to "blokowanie lewego pasa przez zawalidrogę". Oczywiście zazwyczaj jedzie metr za naszym zderzakiem. I co? I nic, bo policja najpierw przez długi czas bajerowała, że patrole na obwodnicy są, a potem przyznała, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.

Policja najpierw bajerowała, że patrole na obwodnicy są. Potem przyznała jednak, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.
Bez problemu udowodniliśmy, że takich miejsc jest co najmniej kilka. Poza tym policja w innych regionach Polski nie ma problemu z patrolowaniem dwujezdniowych dróg ekspresowych czy autostrad. Po nagraniu na wideorejestratorze można przecież zaprosić łamiącego wszystkie przepisy kierowcę na najbliższy zjazd i zatrzymać go tuż za obwodnicą. Można, ale trzeba chcieć. Co więcej - nie ma nic prostszego, bo mandaty na obwodnicy można wystawiać wręcz w sposób ciągły, o dowolnej porze dnia i nocy. I - co nie mniej ważne - trudno znaleźć miejsce w Trójmieście, w którym działania drogówki będą bardziej oczekiwane i społecznie akceptowalne.

Czytaj więcej: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

2. Ostatni wagon SKM, czyli bibobus.

Pasażerowie piją alkohol w SKM, a strażnik zajmuje się telefonem komórkowym. Film archiwalny.


PKP oferuje wagony bezprzedziałowe, sypialne czy restauracyjne. W trójmiejskiej SKM mamy to wszystko w jednym, dostajemy nawet bonus. W praktycznie każdym pociągu SKM w ostatnim wagonie trwa permanentna impreza. Dozwolone jest palenie papierosów, picie alkoholu, a zazwyczaj towarzyszy temu przyjemny mrok zgaszonego światła. W coraz większej liczbie wagonów jest wprawdzie monitoring, ale wszyscy doskonale wiedzą, że nikt go na bieżąco nie ogląda.

Teoretycznie ostatni przedział jest dla kobiet z wózkami, rowerzystów oraz osób z większym bagażem. W praktyce często rowerzyści stoją w przejściach, bo nie po to część trasy chcą pokonać na rowerze, by cuchnąć dymem papierosów. Matki obok bujają wózki, a bagaże lądują na podłodze pomiędzy siedzeniami. I mamy jak w Afryce, bo ostatni wagon jest zaanektowany przez miłośników mocnych trunków i papierosów.

Ochrona SKM oczywiście twierdzi, że reaguje i podaje statystyki, które mają to potwierdzić. Jak to zazwyczaj wygląda? Wszyscy pasażerowie wiedzą, że zanim z czoła pociągu patrol dojdzie na koniec, to w przedziale unosi się już tylko dym "znikąd", a butelki są schowane. Może więc czas na wymyślenie nowej taktyki? Nie trzeba być mistrzem strategii, by wiedzieć, że wejście z peronu od razu do ostatniego wagonu będzie skuteczniejsze. Liczymy na to, że w 2016 roku ten jakże irytujący problem uda się rozwiązać.

3. Brak nocnej siatki połączeń oraz wspólnego biletu.

Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji. Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji.
O wspólnym bilecie, który wykluwa się w Trójmieście od wielu lat i jest to poród z niebywałymi komplikacjami, pisaliśmy wielokrotnie. Podobno jest coraz bliżej, więc skoro czekaliśmy tak długo, poczekamy jeszcze trochę. Zwłaszcza że powinien on obejmować nie tylko autobusową, trolejbusową i tramwajową komunikację w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, ale także pociągi SKM oraz PKM.

Nasi czytelnicy nie chcą natomiast dłużej czekać na więcej nocnych połączeń SKM. Zwłaszcza w sezonowe weekendy obłożenie nocnych pociągów jest znaczne. Jeśli założyć, że większość pasażerów kasuje bilety (a można łatwo to wyegzekwować, podpisując odpowiednią umowę z kontrolerami biletów, która zawarta zostanie niebawem), takie przejazdy na pewno będą opłacalne. Nie tylko finansowo. Zwiększy się też bezpieczeństwo, bo policjanci przyznają, że zatrzymani w nocy pijani kierowcy tłumaczą się czasami (głupio, ale jednak), że "nie mieli jak wrócić z imprezy". Będzie więc także bezpieczniej, wygodniej i bardziej ekologicznie. Warto to policzyć i przetestować już na wiosnę.

Ps. Chcieliśmy napisać coś jeszcze o Tristarze, ale jego twórcy uprzedzili nas i zapowiedzieli, że będą zadowoleni, kiedy w ciągu 5 lat korki znacząco się nie zwiększą. Tym sposobem wdrożenie wartego niemal 160 mln zł systemu przez najbliższe 5 lat będzie sukcesem. O zapowiadanym wcześniej zmniejszeniu korków o 20 proc. nikt już przecież nie będzie pamiętał.

Opinie (150)

  • Spacerowa/ Nowa Kielnienska (10)

    Przedluzenie Slowackiego
    Autobusy do PKM...

    Jest wiele do zrobienia

    • 59 15

    • ... (4)

      Za przedłużenie Słowackiego niech płacą Kaszubi i ich gminy.

      • 24 18

      • (1)

        Kaszuby mają płacić z przedłużenie slowackiego od etc do tunelu pod wisłą ? Nie wiem jak im to wytłumaczyć

        • 23 7

        • a po co przedłużać do tunelu? ile osób jeździ z lotniska do tunelu?

          większość jeździ do Wrzeszcza a Grunwaldzka więcej samochodów nie przyjmie bo stanie

          • 13 10

      • A Ty za co zaplacisz na Kaszubom? (1)

        Czekaj az zaplaca a Ty jak ten baran stoj w korkach

        • 3 5

        • Ja płacę za noclegi i atrakcje turystyczne kiedy jadę tam wypoczywać.
          Przedłużenie Słowackiego za lotnisko nie jest mi, w życiu codziennym, do niczego potrzebne.

          • 7 2

    • Nowa Kielnieńska (2)

      znacząco zwiększy korki. Szczególnie dla mieszkańców GD Osowej.

      • 7 5

      • A mozesz mi wytlumaczyc w jaki sposob N. Kielnienska zwiekszy korki? (1)

        Nie rozumiem i z tego co widzialem to bez niej to dopiero beda korki

        • 4 3

        • po prostu więcej ludzi przeniesie się z Gdańska do sąsiednich gmin

          i będzie stamtąd chciało dojeżdżać samochodem.

          Obecnie, mając do czynienia z korkami i wiedząc o trudnościach z parkowaniem w pobliżu miejsca pracy w Trójmieście ten trend nie jest taki silny (niektórzy wolą pozostać w tradycyjnym miejscu zamieszkania nie chcąc stać w korkach codziennie).

          Nowa Kielneńska, tak jak każde rozwiązanie drogowe, skłania większą liczbę do korzystania z samochodu, a tym samym można oczekiwać, że korków nie zmniejszy, ale przesunie je gdzie indziej.

          • 0 0

    • Przede wszystkim pozbycie się Adama Owicza! (1)

      To powinien być priorytet na 2016 rok!

      • 17 9

      • Moim jest pozbycie się Gryzonia!

        • 3 1

  • korek na obwodnicy? (12)

    Proponuję buspas.

    • 83 17

    • Bez korków (1)

      Tak, to jest słuszna koncepcja.

      • 13 1

      • To się nie pomieści w głowach tych co stoją w tym korku.

        • 9 3

    • (1)

      I koniecznie ścieżkę rowerową, tak wielu o niej marzy. Na pewno zmniejszy korki na obwodnicy tak jak na 3maja w Gdyni ;)

      • 31 7

      • korki w mieście zmniejszy promocja korzystania z rowerów

        wspomaganych elektrycznie oraz budowa prawdziwego, spójnego systemu infrastruktury rowerowej, a nie pojedyncze drogi dla rowerów prowadzące znikąd do nikąd.

        • 0 0

    • Dla mnie wystarczy zakaz wyprzedzania i ograniczenie 100. (3)

      • 16 23

      • jeszcze progi zwalniające... (2)

        • 19 4

        • przeginaczom na tym portalu nasze stanowcze NIE!

          • 1 8

        • racja racja bo tak zasuwasz że myślenie za tobą nie nadąża

          • 2 1

    • Najlepiej od razu dwa!

      Cóż może być lepszego od buspasa na korki? Dwa buspasy!

      • 14 1

    • Lepiej

      Lewy pas buspas, a prawy kontra pas dla rowerzystów :P i tak w obu kierunkach :)

      • 19 1

    • oraz ścieżkę rowerową (1)

      jeden buspas dla busów no i oczywiscie przypadkiem taksówek a drugi pas na sciezke rowerowa w ten sposob znikna wszystkie korki na obwodnicy, no chyba, ze zakorkuja sie rowery.

      • 3 1

      • rowery się nie korkują

        chyba że w Holandii lub Danii

        • 0 0

  • powrót autobusów na morene niedźwiednik, Chełm... (6)

    zakup taczki dla budynia.

    • 71 43

    • Autobusy truciciele nie!!!

      Budyń na taczce tak!!!

      • 8 13

    • (2)

      A do czego Ci potrzebny jest autobus na Chełm? A na Niedźwiednik co teraz jeździ?

      • 8 6

      • hymm żeby dojechać? żeby nie jechać samochodem?

        • 4 4

      • na Niedzwiednik jezdzi przeciez 283,184 i bodajze 136

        • 7 1

    • precz z budyniem! (1)

      • 9 7

      • Kogo proponujesz ?

        • 2 0

  • Artykuł napisany byle jak... (5)

    ...i tylko trzy "pomysły"?...A czy redakcja napisała list ad. do policji, ad2 do SKM i ad.3 do ZTM? I jeszcze odnośnie Tristara, sami pisaliście o zmniejszeniu korków o 20% potem nagle bez zająknięcia pisaliście o 6 procentach...wtedy trzeba było się pytać, co się stało z 14 procentami.

    • 65 10

    • 100 razy (3)

      Pisali...

      • 4 7

      • O czym pisali? (1)

        • 4 1

        • procentach, policji etc.

          nawet masz odnośniki w artykule

          • 3 5

      • s*ali nie pisali...

        o tristarze pisze się dobrze lub wcale. Nie widziałęm nigdy artykułu, który by faktycznie wytłumaczył dlaczego z pierwotnie obiecywanych usprawnień w ruchu, zmalały te obietnice do 5%. Co to jest 5% usprawnienia w ruchu? 30 sekund? I czy to było warte tych wszystkich pieniedzy oraz nowego pułku urzędników grzejących stołki, z pracy których nic pozytywnego nie wynika?

        • 9 1

    • mal kątęt

      • 3 5

  • obwodnica (1)

    I radiowozy widmo, których nikt nie widział. Przyjezdzamy, jezdzimy!

    • 42 4

    • lepszy odcinkowy pomiar prędkości

      • 4 9

  • 4. Jana z Kolna - 50 km/h (2)

    5. Armii Krajowej - estakada nad Havla

    • 44 11

    • Tak, estakada bankowo będzie :D

      Wyobraź sobie korki związane z okresowym zamknięciem/zwężeniem AK, Havla i Łostowickiej ;)

      • 4 7

    • estakada nad łostowicka/havla w kierunku obwodnicy to sprawa bezdyskusyjna

      Natomiast w przeciwnym kierunku wręcz przeciwnie

      • 7 2

  • (6)

    Jakby Tristara nie było to by były korki większe o te "20%". Zbyt wąski umysł żeby to zrozumieć?

    • 17 53

    • rozumiem ze tez maczales lapki w tym psedosystemie dla kolesi zeby zylo sie lepiej

      • 21 7

    • witamy!!

      Pan urzędnik, czy pracownik firmy Qumak?

      • 10 2

    • Tristar (3)

      nie jest po to aby redukować tylko relokować i rozładowywać w inne miejsca.

      • 5 2

      • a jaki to sens? (1)

        przekładać korki z jednego miejsca na drugie? Jaki to ma sens? Warto było wywalić tyle pieniędzy na taki system?

        • 5 2

        • pieniądze można było wydać na rozwiązania bardziej produktywne

          między innymi np. na system zarządzania popytem na parkowanie w centrach miast a także na poprawę korzystania z rowerów i ruchu pieszego w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej.

          Promocja korzystania z alternatyw samochodu także pomogłaby w redukcji korków - lepiej niż TRISTAR

          • 0 0

      • To do kosza tego Tristara, bo nam tu trzeba systemu redukowania korków a nie relokowania!
        Czy to tak trudno wpaść na to, że trzeba zarówno budować drogi jak i rozbudowywać komunikację miejską, żeby nie było korków? Do tego zdecentralizowanie miasta, utworzenie wielu "dzielnic biznesu" w różnych częściach miasta aby każdy miał bliżej i wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej by załatwiło sprawę.

        • 2 2

  • o bilecie wspólnym (1)

    to my sobie rozmawiamy już lat kilka ,może gdyby przy temacie pracowały mądre głowy ten bilet by już był a tak mamy ble ble bla bla Ogólnie to fajne te trójmiasto skoro jadąć autobusem czy kolejką nie mogę się zagapić żeby nie przejechać Gdańska i nie wjechać do Sopotu Tramwaj autobus pkm kolejka trajtek jak będzie wspólny bilet będziemy wspólnotą

    • 46 2

    • Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Zapewne stale trwa dyskusja o podział wpływów z biletu obowiązującego na wszystkie środki transportu publicznego w Trójmieście.

      • 7 1

  • przywrócić zlikwidowane przejścia dla pieszych na Grunwaldzkiej (7)

    i wydłużyć zielone dla pieszych tak żeby można było przejść normalnym krokiem, a nie biegać lub przechodzić na dwa razy

    • 51 56

    • i koniecznie progi zwalniające na całej grunwaldzkiej i jeszcze obwodnicy (3)

      • 14 11

      • wracaj do Żukowa głupku (1)

        • 9 8

        • A ty do Bartoszyc, panie najmądrzejszy

          • 2 5

      • na Grunwaldzkiej warto uspokoić ruch bez wprowadzania progów zwalniających

        ale takie rozwiązanie przypuszczalnie nie mieści ci się w głowie.

        Jak na razie w godzinach szczytu prędkość osiągana na Grunwaldzkiej od skrzyżowania ze Słowackiego do skrzyżowania z ulicą Do Studzienki jest dużo niższa niż 30 km/h.

        • 0 0

    • brawo! (1)

      miasto dla ludzi nie dla blachosmrodow w dodatku złomów uklepanych w stodole.

      • 14 12

      • Lycra cię obciska?!

        • 10 6

    • nigdy nie pojmę...

      ...co wam ta grunwaldzka przeszkadza

      • 6 4

  • wiecej ekranow akustycznych,wiecej sygnalizacji swietlnych,wiecej spiacych policjantow,wiecej Muzeow,Galerii,marketow malo,malo ciagle I Sekretarzu Miasta!!!

    • 46 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane