• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Małe-wielkie wyzwania na 2016 rok

Michał Sielski
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek. Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek.

Są w Trójmieście rzeczy, które można zmienić niewielkim nakładem pracy, a mimo tego urastają do rangi dużych problemów, z którymi od lat nikt nie może sobie poradzić. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking komunikacyjnych trójmiejskich "niedasiów", które w łatwy sposób da się rozwiązać.



Który z przedstawionych problemów jest dla ciebie najbardziej istotny?

Na niektóre z codziennych problemów mamy niewielki wpływ, inne natomiast można rozwiązać i nie trzeba do tego ogromnych nakładów finansowych. Przedstawiamy ranking najbardziej denerwujących problemów, które występują praktycznie na co dzień. I mamy proste recepty, jak je rozwiązać. Bo najprostsze rozwiązania są zazwyczaj najlepsze.

1. Codzienne wypadki i korki na obwodnicy

W 2015 roku zapewne padnie nowy, niechlubny rekord wypadków i kolizji na obwodnicy Trójmiasta. Każdy z nich wiąże się z wielokilometrowym korkiem. W 2014 roku na obwodnicy było średnio pięć wypadków i kolizji dziennie. W minionym roku zdarzały się dni - zwłaszcza w sezonie letnim - że stało się na niej po kilka godzin dziennie, czasem w obu kierunkach jednocześnie. Co jest przyczyną wypadków? Według statystyk policyjnych: głównie nadmierna prędkość, ale także zbyt małe odległości pomiędzy pojazdami czy nagła zmiana pasa bez używania kierunkowskazów.

Każdy, kto jechał gdyńskim odcinkiem obwodnicy wie, że ograniczenie do 100 km/h to już nawet niezbyt śmieszny żart, bo wystarczy zjechać na chwilę na lewy pas, żeby wyprzedzić ciężarówkę, by po chwili mieć za sobą migającego długimi światłami "szybkiego i bezpiecznego" kierowcę, dla którego 20 km/h więcej niż można to "blokowanie lewego pasa przez zawalidrogę". Oczywiście zazwyczaj jedzie metr za naszym zderzakiem. I co? I nic, bo policja najpierw przez długi czas bajerowała, że patrole na obwodnicy są, a potem przyznała, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.

Policja najpierw bajerowała, że patrole na obwodnicy są. Potem przyznała jednak, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.
Bez problemu udowodniliśmy, że takich miejsc jest co najmniej kilka. Poza tym policja w innych regionach Polski nie ma problemu z patrolowaniem dwujezdniowych dróg ekspresowych czy autostrad. Po nagraniu na wideorejestratorze można przecież zaprosić łamiącego wszystkie przepisy kierowcę na najbliższy zjazd i zatrzymać go tuż za obwodnicą. Można, ale trzeba chcieć. Co więcej - nie ma nic prostszego, bo mandaty na obwodnicy można wystawiać wręcz w sposób ciągły, o dowolnej porze dnia i nocy. I - co nie mniej ważne - trudno znaleźć miejsce w Trójmieście, w którym działania drogówki będą bardziej oczekiwane i społecznie akceptowalne.

Czytaj więcej: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

2. Ostatni wagon SKM, czyli bibobus.

Pasażerowie piją alkohol w SKM, a strażnik zajmuje się telefonem komórkowym. Film archiwalny.


PKP oferuje wagony bezprzedziałowe, sypialne czy restauracyjne. W trójmiejskiej SKM mamy to wszystko w jednym, dostajemy nawet bonus. W praktycznie każdym pociągu SKM w ostatnim wagonie trwa permanentna impreza. Dozwolone jest palenie papierosów, picie alkoholu, a zazwyczaj towarzyszy temu przyjemny mrok zgaszonego światła. W coraz większej liczbie wagonów jest wprawdzie monitoring, ale wszyscy doskonale wiedzą, że nikt go na bieżąco nie ogląda.

Teoretycznie ostatni przedział jest dla kobiet z wózkami, rowerzystów oraz osób z większym bagażem. W praktyce często rowerzyści stoją w przejściach, bo nie po to część trasy chcą pokonać na rowerze, by cuchnąć dymem papierosów. Matki obok bujają wózki, a bagaże lądują na podłodze pomiędzy siedzeniami. I mamy jak w Afryce, bo ostatni wagon jest zaanektowany przez miłośników mocnych trunków i papierosów.

Ochrona SKM oczywiście twierdzi, że reaguje i podaje statystyki, które mają to potwierdzić. Jak to zazwyczaj wygląda? Wszyscy pasażerowie wiedzą, że zanim z czoła pociągu patrol dojdzie na koniec, to w przedziale unosi się już tylko dym "znikąd", a butelki są schowane. Może więc czas na wymyślenie nowej taktyki? Nie trzeba być mistrzem strategii, by wiedzieć, że wejście z peronu od razu do ostatniego wagonu będzie skuteczniejsze. Liczymy na to, że w 2016 roku ten jakże irytujący problem uda się rozwiązać.

3. Brak nocnej siatki połączeń oraz wspólnego biletu.

Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji. Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji.
O wspólnym bilecie, który wykluwa się w Trójmieście od wielu lat i jest to poród z niebywałymi komplikacjami, pisaliśmy wielokrotnie. Podobno jest coraz bliżej, więc skoro czekaliśmy tak długo, poczekamy jeszcze trochę. Zwłaszcza że powinien on obejmować nie tylko autobusową, trolejbusową i tramwajową komunikację w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, ale także pociągi SKM oraz PKM.

Nasi czytelnicy nie chcą natomiast dłużej czekać na więcej nocnych połączeń SKM. Zwłaszcza w sezonowe weekendy obłożenie nocnych pociągów jest znaczne. Jeśli założyć, że większość pasażerów kasuje bilety (a można łatwo to wyegzekwować, podpisując odpowiednią umowę z kontrolerami biletów, która zawarta zostanie niebawem), takie przejazdy na pewno będą opłacalne. Nie tylko finansowo. Zwiększy się też bezpieczeństwo, bo policjanci przyznają, że zatrzymani w nocy pijani kierowcy tłumaczą się czasami (głupio, ale jednak), że "nie mieli jak wrócić z imprezy". Będzie więc także bezpieczniej, wygodniej i bardziej ekologicznie. Warto to policzyć i przetestować już na wiosnę.

Ps. Chcieliśmy napisać coś jeszcze o Tristarze, ale jego twórcy uprzedzili nas i zapowiedzieli, że będą zadowoleni, kiedy w ciągu 5 lat korki znacząco się nie zwiększą. Tym sposobem wdrożenie wartego niemal 160 mln zł systemu przez najbliższe 5 lat będzie sukcesem. O zapowiadanym wcześniej zmniejszeniu korków o 20 proc. nikt już przecież nie będzie pamiętał.

Opinie (150)

  • pracować jak PIS

    Całą dobę.A nie tylko 8 godzin gdy słońce świeci.Po co się wysilać skoro taki palant prokurator umoży sprawę.

    • 15 6

  • PKM na Chwarzono i Wiczlino

    PKM na Obłuże, Pogórze, Oksywie.

    SKM na Stogi i Sobieszewo.

    Przedluzenie linii koejowej nr 250 do Luzina i Tczewa.

    • 11 3

  • Parkingi przy peronach PKM i SKM. (1)

    Czemu nikt nie wpadł na pomysł zbudowania parkingów z prawdziwego zdarzenia przy peronach PKM i SKM? Można byłoby wprowadzić dodatkowy abonament na parkowanie doliczany do ceny biletu na przejazd i zredukować liczbę aut na drogach aglomeracji. Jest wielu ludzi, którzy z wielką chęcią przesiadali by się na SKM czy PKM aby zaoszczędzić czas w drodze do/z pracy i nie stać w tristarowych korkach, powypadkowej czy też przedwypadkowej patologii obwodnicy lub w nieskończoność szukać miejsca do parkowania przy pracy. Kierowcy też chcą być pasażerami i oczekują wygody,za którą chcą płacić.

    • 12 5

    • parkingi dla samochodów przy stacjach SKM w centrum Gdańska lub Wrzeszcza

      nie mają sensu - tylko zwiększą korki na dojazdach do głównych linii lokalnej kolei.

      • 0 0

  • brak wspolnego biletu nizej niz paru żuli z piwkiem to chyba przesada

    • 1 1

  • (1)

    Tristar jest ale nic nie zmieni gdyz z roku na rok w polsce zwieksza sie ilosc zamochodow w domach a ilosc drog pozostanie wiec dla korki sa i kolizje bd wieksze

    • 1 4

    • Brak komunikacji

      Należy zadać pytanie dlaczego w innych miastach Europy korzysta się z metra, autobusu, tramwaju a u nas likwiduje się połączenia autobusowe, ciągłe awarie tramwajów i dziwi się że większy ruch aut osobowych...

      Toczy będzie 300 czy 800 aut na 1000 mieszkańców to jedno a to ile z nich codziennie wyjedzie na drogę to drugie. W Berlinie bardzo popularne jest dzielenie się autami - szaring

      • 2 3

  • Brak połączenia PKM z Pogórzem/ Obłużem, tunel pod torami w Chylonii.

    • 9 0

  • Przede wszystkim to pozbycie się Adama Owicza

    To powinien być priorytet na nadchodzący rok!

    • 9 4

  • Rzeźnicka

    Mieszkam na ul. Rzeźnickiej i praktycznie mogę pomarzyć o zaparkowaniu samochodu gdyż wszyscy którzy przyjeżdżają do urzędów zostawiają swoje samochody pod blokiem, w którym mieszkam. Latem gdy jest jarmark jest jeszcze gorzej. I nikt nie potrafi z tym nic zrobić.

    • 6 2

  • (7)

    na obwodnicy trzeba przede wszstkim uspokoić ruch przez predkość maksymalną 100 km/h. Ta droga nie zasługuje na 120 km/h

    • 13 8

    • (1)

      Ja tam coraz częściej jadę 70... 60 km/h lub stoję... bo wszystkie zjazdy zapchane lub stłuczka, zepsute auto, karambol, prace przy osłonach drogowych itp... Ta droga była zbudowana na 25 tyś aut/ dobę a teraz rekord to prawie 100 tys/dobę

      • 5 3

      • Uspokojenie ruchu zmniejszy ryzyko stłuczek, które prędkość przejazdu zmniejszają do 0 km/h. Co wolisz?

        • 3 2

    • to se k... jedz 100 (3)

      Obwodnica powinna miec po 3 pasy!

      • 5 7

      • (1)

        wyborca PO :)

        • 3 4

        • A nie jest to typowy wyborca PO? Typowy liberał, twarz pewnie nie zmącona myślą. Kolego przyznaj się, na kogo głosowałeś? ;)

          • 1 3

      • 3 pasy to sobie do dresu przyszyj!

        Na razie obwodnica ma 2 pasy, jest zatłoczona i de facto nie jest już żadną obwodnicą, tylko wewnętrzną drogą aglomeracji, więc ruch powinien być na niej uspokojony: i kropka.

        • 6 4

    • Nowobudowane drogi S mają dwie jezdnie z dwoma pasami, oczywiście bezkolizyjne plus szerokie pobocze. Obwodnica nie spełnia tych standardów, oznaczenie S powinno zostać z niej zdjęte bo wprowadza w błąd.

      • 2 0

  • (6)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona, Ergo Arena, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy( drogi kołowania, płyta, GZD, stanowiska odladzania i In.) i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna, Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Chełm i Morenę, kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej, remont mostu na Wyspę Sobieszewską, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, marina i nowe nabrzeża Wyspy Spichrzów, Trasa Sucharskiego, czy jedna z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 11 19

    • Popieram. Kilka wydatków miejskic było zbędnych (albo w nieodpowiedniej porze) ale te, które wymieniłeś - jak najbardziej potrzebne i trzeba chwalić za to. Wyjatkiem obwodnica poludniowa - to nie jest inwestycja miejska.

      • 4 6

    • łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu

      weź wazeliniarzu z magistratu się do roboty a nie podlizujesz się budyniowi od rana!

      • 7 6

    • (1)

      Mądry i prawdziwy post. Dzięki Bogu w naszym mieście nie rządzi PiS.

      • 7 10

      • O, tak!

        • 1 0

    • adamowicz jest prezydentem od 16 lat

      Doskonale teraz nadgania zaległości które sam zrobił przez pierwsze 13 lat swojego nieróbstwa

      • 6 4

    • sprostowanie

      Obwodnicę Południową robiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad a nie miasto Gdańsk

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane