- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (387 opinii)
- 2 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (197 opinii)
- 3 Auto wjechało w pieszych i w budynek (270 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (63 opinie)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (111 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (258 opinii)
Maszyniści SKM trenowali na symulatorze w TIR-ze
Odwzorowany kokpit i trasy pociągów mają w przyszłości pomóc maszynistom w szkoleniu.
Maszyniści SKM podnoszą swoje umiejętności na symulatorze, który znajduje się np. w Warszawie lub w Poznaniu. Możliwe, że niedługo będą to robić w Gdyni, bo SKM nie wyklucza zakupu własnego symulatora. Na razie trenowali na urządzeniu zamontowanym w naczepie ciągnika siodłowego.
Symulator pociągu w ciężarówce
Odpowiednie reakcje u maszynistów ćwiczy się w symulatorach. W Polsce jest ich kilkanaście, znajdują się m.in. w Warszawie i Poznaniu. Korzystanie z nich jednak jest utrudnione, ponieważ po pierwsze zwykle są obłożone, po drugie trzeba do nich dojechać, co dezorganizuje pracę przewoźnika.
Niewykluczone, że w ciągu kilku lat wycieczki trójmiejskich maszynistów w różne rejony Polski nie będą już potrzebne. Obok siedziby Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni zaprezentowano bowiem zamknięty w naczepie ciągnika siodłowego symulator lokomotywy Simtraq.
Ćwiczący w nim maszynista musi reagować na sytuację podczas zmieniającej się aury, wjazdu na przejazd samochodu, wtargnięcia człowieka i zwierzęcia, a także wykolejenia się czy poślizgu pociągu. Ćwiczy na odwzorowanych w 3D trasach kolejowych z całego świata.
- Dzięki sześciostopniowej platformie ruchu, w kabinie można poczuć się jak w pociągu. Realistyczny obraz można oglądać na oknach znajdujących się w kabinie maszynisty. Każda jazda jest rejestrowana. Raporty analityczne od razu trafiają na biurka instruktorów i osób szkolonych - opowiada Eliza Żurowska, reprezentująca producenta symulatora, firmę Qumak, która w Trójmieście była odpowiedzialna za realizację systemu Tristar.
SKM już szkoli, ale poza Trójmiastem
Symulator powstał m.in. przy udziale Instytutu Kolejnictwa i Wojskowej Akademii Technicznej. Cały projekt był dofinansowany z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Oficjalnie po trzech latach zakończy się w listopadzie. Kosztował ok. 7 mln zł.
Na razie nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle skorzysta z niego w większym wymiarze SKM, której maszyniści mogli testować urządzenie przez dwa dni. Producent nie ukrywa, że dopiero szuka klientów i chętnych na zakup wśród przewoźników i firm przewozowych, dlatego objeżdża z symulatorem całą Polskę, prezentując urządzenie.
Pierwsze zapytania od przewoźników chcących wynajmować symulator już są. Firma chce być jednak przede wszystkim dostawcą technologii, skupiając się na dostarczaniu symulatorów stacjonarnych, których koszt w zależności od wyposażenia to średnio 3-5 mln zł.
Kandydaci na prowadzących pociągi w SKM szkolą się na symulatorach od 2014 roku. Takie szkolenie nie jest obowiązkowe, choć podobno chętnych nie brakuje.
- W naszym Ośrodku Szkolenia i Egzaminowania trwa właśnie szkolenie na licencję, w którym 25 kandydatów na maszynistów odbędzie dodatkowo (poza wymaganym programem) trzygodzinne zajęcia na symulatorze pojazdu kolejowego (EP 09) w Warszawie. Ponadto w listopadzie i grudniu oraz w styczniu 2017 grupa 20 uczestników szkolenia na świadectwo maszynisty odbędzie zajęcia na symulatorze 22We-EN76 w wymiarze 10 godzin na osobę - opowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
Miejsca
Opinie (74) 6 zablokowanych
-
2016-10-12 16:35
xyz (1)
SKM z roku na rok coraz wolniejsza. Infrastruktura SKM rozpada się. Tabor remontowany jednak nie nowy (nowe tylko dwie jednostki)
PR Gdynia - Spółka której właścicielem jest urząd Marszałkowski woj. Pomorskiego. Pod względem taborowym najgorsza w całej Polsce. Nie posiada żadnego nowego pociągu (ezt).Niechlubny wyjątek w skali kraju. Inne regiony nawet najbiedniejsze maja po kilkanaście lub kilkadziesiąt nowych jednostek.
Teraz powstała PKM...Woj. Pomorskie jest zaniedbane pod względem kolejowym.- 13 5
-
2016-10-12 17:21
Fakt o PR w Gdyni wszyscy zapomnieli. Mają 40 letnie składy które rozpadają się.
- 4 0
-
2016-10-12 17:15
TIR-ze?
- 4 0
-
2016-10-12 17:08
Railroad tycoon
- 3 0
-
2016-10-12 16:27
nie maszynista tylko mechanik (1)
- 6 1
-
2016-10-12 17:02
Kierujący pojazd kolejowy z napędem.
- 1 2
-
2016-10-12 16:53
Tiry na tory
Nabiera nowego znaczenia :D
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.