• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Szymon Zięba
15 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Często zdarza się, że puste tramwaje są również w godzinach szczytu. Nagranie z piątku, 13.11.2020

Niemal 5 mln zł mniej wpłynęło do kasy ZTM ze sprzedaży biletów w październiku tego roku w porównaniu do października 2019 roku. Przedstawiciele organizatora przewozów szacują straty, które spowodowała pandemia koronawirusa. Zapowiadają jednak, że w najbliższym czasie cięć w liczbie kursów autobusów i tramwajów nie będzie.



Tramwaje/autobusy w twojej okolicy w ostatnich tygodniach:

Przypomnijmy: zgodnie z obostrzeniami wprowadzonymi przez rząd w tramwajach i autobusach może podróżować jednocześnie tyle osób, ile wynosi 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym zajęta może być jedynie połowa miejsc siedzących. W związku z tym nadal obowiązuje zakaz zajmowania oznaczonych siedzisk.

Choć miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej jest mniej, zamknięcie szkółniektórych gałęzi gospodarki, zalecenie pracy zdalnej oraz ograniczenia w funkcjonowaniu gastronomii wpłynęły znacząco na liczbę pasażerów, którzy na co dzień korzystają z komunikacji miejskiej.

Czytelnicy regularnie informują nas o pustych autobusach i tramwajach - nawet w godzinach szczytu. Przedstawiciele ZTM nie potrafią jednak w tej chwili wskazać, ile osób średnio korzysta z komunikacji miejskiej od wprowadzenia jesiennych obostrzeń.

- Strefa czerwona funkcjonuje dopiero od niespełna miesiąca. To za krótki okres, by móc ocenić pełną skalę spadku liczby pasażerów, spowodowaną najnowszymi restrykcjami rządowymi - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Warto jednak zaznaczyć, że organizator przewozów do oceny obłożenia składów wykorzystuje też m.in. bramki zliczające. Na tej podstawie można stwierdzić, że sytuacje przekroczenia limitu wynoszącego 30 proc. pojemności pojazdu zdarzają się wyłącznie incydentalnie i są przez ZTM systematycznie korygowane za pomocą choćby tzw. kursów bisowych (zdublowanych) lub przez oddelegowanie na te trasy bardziej pojemnych pojazdów.

Październik 2020 i 2019. Wpływy o prawie 5 mln zł niższe



- Nie dysponujemy "bankiem" wolnych pojazdów do wykorzystania w dowolnym momencie. Tego typu czynności są realizowane głównie poprzez przesunięcia pojazdów między liniami. Optymalizujemy przydział taboru, aby zapewnić pasażerom możliwie najlepsze warunki podróży - podkreśla Zygmunt Gołąb.

ZTM Trójmiasto - rozkłady



Zmniejszenie liczby pasażerów przekłada się jednak na straty ZTM. W październiku tego roku wpływy z biletów wyniosły 5 mln 692 tys. 867 zł. W analogicznym miesiącu rok wcześniej organizator przewozów sprzedał bilety na kwotę 10 mln 164 tys. 574 zł.

Cięć w kursach na razie nie będzie



W tym miejscu należy podkreślić, że 1 kwietnia tego roku podniesiono ceny biletów, więc nominalna wartość sprzedaży jest jeszcze niższa. Mimo to ZTM nie zamierza w najbliższym czasie ciąć kolejnych kursów.

- W trosce o komfort i bezpieczeństwo pasażerów nie chcemy ograniczać liczby kursów autobusów i tramwajów i póki co nie prowadzimy prac w tym kierunku, wręcz przeciwnie: dodajemy kursy bisowe tam, gdzie istnieje taka potrzeba (linia 186 od soboty, 14.11.2020 r., kurs bisowy o godz. 05:27) czy też dokonujemy zmian taborowych (linia autobusowa 132 od poniedziałku, 16.11.2020 r., na porannych kursach obsługiwana taborem przegubowym) - podsumowuje Zygmunt Gołąb.

Opinie (303) ponad 10 zablokowanych

  • ciekawe co zrobi renoma

    gdy komunikacją będzie podróżować mniej pasażerów niż oni muszą wystawić mandatów.
    Będzie handelek danymi i fikcyjne mandaciki?

    • 34 3

  • Moment moment, to wychodzi teraz że (5)

    Jak jest normalny ruch pasażerów to 5 baniek więcej wpada do woreczka i tak co miesiąc? A płaczą że taki ten biznes nie rentowny i musi być dotowany z miejskiej kasy. Ktoś niezłe lody kręci na tym interesie i kasa się w kieszeni nie zgadza. Mają więc pretekst do podwyżki cen przejazdów. Jakoś te 5 baniek trzeba nastukać i to z nawiązką.

    • 47 5

    • (3)

      bilety to max 30% kosztów komunikacji

      • 4 4

      • Oddali w przetargach (2)

        Najlepsze linie poszły w piz** po kolesiowych układach na przetargach? Zostały tramwaje i ochłapy z linii autobusowych do których trzeba było od zawsze dokładać. Ktoś na tym dobry hajc zrobił a innemu przestały się zgadzać rachunki i teraz lament że zyskowne linie oddali. Tym drugim, prywatnym przewoźnikom, mimo spadku ilości pasażerów rachunki i kasa się zgadza bo mają łeb do biznesu i wiedzieli o co kaman. Dlaczego mnie to nie dziwi że poszły w obce ręce tylko rentowne linie, a ci wiedzieli jakie linie "kupić" w przetargu? Wsadzenie kogoś z układu gdańskiego w struktury firmy nie było bez celu.

        • 1 3

        • (1)

          Najwyzszy czas dac sobie spokoj z tak rozbudowana komunikacja publiczna. Zostawic jedynie tramwaje i SKM, a autobusy niech sobie wezma prywatni przewoznicy. Prawie nikt nie korzysta z komunikacji miejskiej i swiat sie nie zawalil. Podobna rewolucja zaszla kilkanascie lat temu na prowincji po masowych upadkach PKSow. I co sie stalo? Nic sie nie stalo.

          • 0 4

          • Poza tym, ze miliony Polakow do urzedu gminy moze pojechac tylko prywatnym samochodem lub taksowka, nic sie nie stalo.

            • 3 0

    • Umiesz oszacowac dzienny koszt samego paliwa do 250 autobusow? Przyjmijmy srednie spalanie 30 litrow.

      • 1 0

  • dochód zmt to i tak w większości dotacja a nie bilety

    co stoi na przeszkodzie, by przy okazji epidemii stopniowo redukować udział biletów
    aż do zera? aa już wiem co... tujezpolskatusiętakniedapanie

    • 16 5

  • (2)

    Kiedy cofnięcie darmowych przejazdów dla uczniów?

    • 37 9

    • Przecież uczniowie siedzą w domach. Powinni być na plus.

      • 5 2

    • Darmowe przejazdy

      Więcej nas kosztują przejazdy darmozjadów 70 +

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Co marudzicie, przecież właśnie ma byc pusto wiec w czym problem? ZTM to nie spółka która ma generować zyski tylko przede wszystkim obsługiwać mieszkańców.

    • 290 10

    • (2)

      ale utrzymuja ją mieszkańcy.

      • 18 6

      • (1)

        ja tam mogę dopłacać, aby tylko nie przestała komunikacja miejska jeździć, dzięki temu jest luz na ulicach i swoją BMW mogę spoko śmigać.

        • 8 7

        • I jesteś jednym z tych co to miganiem długimi światłsmi wymuszają zjechanie z pasa jezdni

          Tylko bezrozumni są takimi cudakami co nie umieją normslnie używać świateł, tylko migsją jsk bezmózgi

          • 3 3

    • Jeśli nie generuje zysków, to będzie gorzej obsługiwać mieszkańców...

      • 3 5

    • zysków nie musi

      ale dobrze aby się bilansowała na założonym poziomie.
      Inaczej trzeba dosypać z innych działek.
      Jednak funkcjonowanie komunikacji zbiorowej nie jest jedynie "interesem" mieszkańców, którzy dzięki temu docierają do roboty. To dalece bardziej skomplikowany proces niż jarmarczny model rynku propagowany przez "liberałów", którym każdy musi zapłacić...
      Oprócz "liberała"...

      • 2 0

    • Hahaha... (1)

      A p.Dulkiewicz rozdaje kasę prywatnym organizacjom lewicowym xD
      Ale dzbany musiały na nią głosować xD hahaha

      • 0 0

      • brała by przykład z konusa kuternogi

        co to za zlecenie poPiSowego projektu - brał 50tys w kopertę na dwie wieże

        • 0 0

  • golcowie dostali prawie dwa miliony!!!! (3)

    • 30 5

    • Dostali tyle na bilety okresowe w Krakowie

      czy Gdańsku.

      • 4 1

    • No i.... Ci z tego? (1)

      Bolek dostał Nobla! I co?
      Ty też chcesz?

      • 9 7

      • sprawdziłam, w wykazie noblistów nie ma Bolka

        • 4 4

  • i oby jak najwięcej strat (2)

    doprowadzić do upadku te wszystkie miejskie spółki

    • 17 9

    • w ten sposób kręcisz bat na mieszkańców

      • 1 1

    • Wowczas Gdansk zadluzy sie rocznie na miliard, zamiast na pol miliarda, tez mi problem.

      • 0 0

  • zaraz zrobią zakaz wjazdu do centrum i 20zl za h parkowania (1)

    na peryferiach.

    • 18 3

    • Do centrum musze jechac raz na kilka lat, wiec jest mi to obojetne. Ostatnio musialem wiosna 2019, pojechalem traficarem, bo wychodzi tylko troche drozej niz wlasnym samochodem a nie musze sie zastanawiac czy ten parking to platny czy nie.

      • 2 0

  • Od marca jeżdżę do pracy z Gdyni do Gdańska (6)

    samochodem. Jak policzyłem to dla mnie jest drożej o 300 zł. na miesiąc.

    • 13 5

    • (4)

      dostałeś auto za darmo? Nie ubezpieczasz go i nie serisujesz? Nie płacisz za garaż/parkowanie?

      • 2 9

      • Czy jeżdzi, czy nie.. (3)

        Ubezpieczenie płacić musi. A jest to, dosyć wysoki, koszt "tzw. posiadania". Tak więc, jak jeżdzi codziennie, to zmniejsza koszty utrzymania auta. Podobnie jest z przeglądem technicznym.

        • 12 0

        • Jak zmniejsza koszty utrzymania, skoro ubezpieczenie płacić musi czy jeździ czy nie? (2)

          Do tego dochodzi paliwo, koszty eksploatacji, amortyzacja...

          • 1 5

          • W zamian rzadziej choruje a to spore koszty, mniej wyda na pranie, ma wiecej czasu. Komunikacja publiczna jest ok jesli zyje sie samemu, nie trzeba nigdzie sie spieszyc, nie trzeba nosic kilkunastu kg zakupow, jestes tak wielki ze nikt nawet nie pomysli zeby na ciebie napasc, jestes mlody i odporny. Sam uwielbialem jezdzic pociagami jeszcze w latach 90tych bo chorob ani przestepcow sie nie balem, zakupy robila mama, nigdzie sie nie spieszylem.

            • 1 0

          • eee bo nie placi za inne srodki transportu? np.

            • 0 0

    • wychodzi drożej ale za to ryzyko złapania wirusa od durnia jaki jeźdźi bez maski spada do zera

      • 8 2

  • O co wam chodzi? Przecież mówią żeby siedzieć w domu, to siedzą.

    • 26 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane