• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus omija przystanek, przy którym inne się zatrzymują

Roman
12 grudnia 2023, godz. 21:00 
Opinie (76)
Dlaczego autobusy linii nocnych nie zatrzymują się na przystankach, obok których przejeżdżają - pyta nasz czytelnik. Dlaczego autobusy linii nocnych nie zatrzymują się na przystankach, obok których przejeżdżają - pyta nasz czytelnik.

Dlaczego autobusy linii nocnych nie zatrzymują się na przystankach, obok których przejeżdżają? Co ciekawe, nie robią tego nawet na żądanie. O powody takiego stanu rzeczy pyta nasz czytelnik, pan Roman.



Z jakiego środka transportu korzystasz w nocy najczęściej?

Oto jego list:

Komunikacją miejską poruszam się stosunkowo często. Posiadam bilet miesięczny na autobusy i tramwaje w Gdańsku + gminy, co wraz z kartą mieszkańca pozwala mi korzystać z pociągów SKM i PolRegio na terenie miasta. Mieszkam na Oruni niedaleko peronu, dlatego pociągi Przewozów Regionalnych są dla mnie ważnym elementem w prawie każdej podróży z i do domu.

Jako że ostatni pociąg jadący od strony Gdyni, który zatrzymuje się na Oruni, jest w okolicy 23:00, to w późniejszych godzinach korzystam z autobusów nocnych. A raczej autobusów jednej linii o numerze N5, które podwożą mnie na przystanek GościnnaMapka.

Nowy przystanek przy falowcu. Jedna linia będzie stawać, druga nie Nowy przystanek przy falowcu. Jedna linia będzie stawać, druga nie

Autobus odjeżdża spod Dworca Głównego o pełnych godzinach od 23 do 4 (jeszcze dodatkowy kurs o 23:30), dzięki czemu nawet nie trzeba sprawdzać rozkładu, żeby wiedzieć, o której godzinie pojawić się na przystanku. Zawsze wsiadałem na przystanku Dworzec GłównyMapka lub Brama WyżynnaMapka, nie zastanawiając się, jaka jest trasa autobusu. Ważne, żeby w odpowiednim momencie wdusić czerwony przycisk "STOP", bo wszystkie następne przystanki aż do końcowego są na żądanie.

Krótki spacer na przystanek, a tam niespodzianka



Ostatnio, jako że byłem przed czasem na przystanku Brama Wyżynna, postanowiłem przejść się kawałeczek w stronę domu i tam wsiąść do autobusu. Zdziwiłem się, gdy autobus linii N5 nie zatrzymał się na wezwanie na przystanku ZaroślakMapka. Z początku myślałem, że stałem za daleko od wiaty i kierowca mógł mnie nie zauważyć. Okazało się, że ten autobus po prostu nie zatrzymuje się na przystanku, przy którym przejeżdża, nawet na żądanie!

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Za to autobus linii N1 już tak. Kolejny przystanek, na którym można się zatrzymać, jadąc N5, jest SandomierskaMapka. Rozumiem, że Zaroślak nie jest obleganym przystankiem, ale powinna być możliwość zatrzymania n/ż, chociażby dlatego, że odległość między przystankiem Sandomierska a Brama Wyżynna wynosi ponad 2 km.

Na przystanku ToruńskaMapka przy SKM Śródmieście również nie można wsiąść do tego autobusu. Ostatnie pociągi SKM do stacji Gdańsk Śródmieście przyjeżdżają po godz. 23 (23:18 i 23:48), co oznacza, że gdy chcemy kontynuować podróż do np. Pruszcza Gdańskiego, musimy albo wysiąść wcześniej w Gdańsku Głównym i tam wsiąść w N5, albo wysiadając na Śródmieściu, przesiąść się na N1 i na Sandomierskiej zgarnie nas docelowy autobus.



Po przystanku Sandomierska autobus N5 może zatrzymać się n/ż na przystanku Rejtana, który jest 500 m dalej, ale wcześniej minął ważny przystanek przesiadkowy Toruńska oraz Zaroślak, Stare Szkoty i Brama Oruńska przejeżdżając 2,2 km bez możliwości zatrzymania n/ż.

Zastanawia mnie, dlaczego wszystkie przystanki po drodze nocnego autobusu nie są dostępne do zatrzymania na żądanie.

Odpowiedzi nasuwają mi się dwie.

Nie, bo nie?



Pierwszą jest, że to jest autobus nocny i jego trasa musi być możliwie jak najszybsza i jak najbardziej zoptymalizowana pod kątem czasu przejazdu, zużycia paliwa itp. Nie ma zatrzymywania się na byle jakich, nieopłacalnych przystankach. Niech sobie pasażerowie podejdą do jakiegoś większego przystanku i tam sobie wsiądą.



Druga zaś odpowiedź, która przychodzi mi do głowy, jest bardziej realna i brzmi: nie, bo nie. Linię N5, jak i inne niektóre linie, których trasy sięgają poza gminę Gdańsk, obsługuje operator BP Tour z Lublina.

Nie wiem, jaki jest proces włączania przystanku do linii, ale trasy linii autobusowych czasami się zmieniają i nie wygląda to na superkosztowną sprawę. Żeby na rozkładzie nocnego autobusu pojawiło się kilka przystanków n/ż, według mnie nie potrzeba specjalnych analiz dotyczących ewentualnego potoku pasażerów, nawet korekty w rozkładzie. Ten autobus po prostu tamtędy przejeżdża i byłoby dobrze, gdyby można było do niego wsiąść.

Z powodu małej liczby nocnych pasażerów rozumiem pominięcie przystanków Brama OruńskaMapkaStare SzkotyMapka (kilka zabudowań mieszkalnych na ulicy Brzegi i zakłady oraz firmy na Trakcie Św. Wojciecha), ale żeby autobus nocny nie miał możliwości zatrzymania się przy końcowej stacji SKM, przy wiadukcie Biskupia Górka?

Autobusy linii N1 i N4 obsługiwane przez GAiT, potrafią się tam zatrzymać n/ż, podobnie jak i na wcześniej wspomnianych "mniejszych" przystankach Zaroślak, Nowe Szkoty i Brama Oruńska.
Roman

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (76)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane