• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo

Patryk Szczerba
19 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów

Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.

Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody

Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.



Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości. Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.

Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.

Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.

Czy Gdynia i Gdańsk powinny zmniejszyć wydatki na promocję?

Gdynia przoduje w zestawieniu, w którym wydatki na promocję porównuje się do wszystkich wydatków miejskich (w trzy lata to 3,562 mld zł). W mieście z morza i marzeń na promocję i reklamę wydano aż 1,3 proc., wszystkich wydatków. Dla porównania w Gdańsku ten wskaźnik wynosi 0,73 proc., a najmniejszy jest w Piotrkowie Trybunalskim i Krakowie - 0,15 proc.

- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.

- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel

Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.

- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • Bursztynowy tampon - Gdańsk (4)

    Lotnisko - Gdynia.

    • 42 47

    • (3)

      widac, ze pr Gdyni daj efekty, bo gdynianie sa swiecie rpzekonani, ze sa potega gospodarcza i turystyczna w regionie. I wszelkie fakty kwituja tym, ze sasiedzi sa zazdrosni i dlatego wytykaja im to o owo...gdanszczanie przynajmniej widza co budyn robi i maja swoje zdanie. Wy na wszechmogacego Szczurka nie dacie nawet krzywo spojrzec, a on dalej ryje swoje...

      • 17 9

      • (2)

        Gdynianie są w większości zwyczajnie zadowoleni że swojego miasta. Niektórym trudno to zrozumieć - mnie nie :)

        • 11 6

        • (1)

          Nie jestem zadowolony.

          • 7 1

          • Zdaj chociaż mature

            Albo języków się naucz...

            • 0 6

  • (8)

    Kraków mało wydaje bo się broni zabytkami, rozgrywkami, uczelniami, położeniem.

    Gdańsk jednak ma sporo do nadrobić nią bo na razie to jest miasto pustych biurowców, galerii handlowych w miejscach do tego nie przeznaczonych. Gnebieniem turystów i studentow na starym mieście.

    • 46 32

    • a co powiesz o Gdyni?

      tutaj to już istny festiwal promocji i zwielokrotnione wywalanie kasy. a efekty mizerne...

      • 19 13

    • pusty to masz łeb bardziej niż gdańskie biurowce

      a pustostanem to są tylko gdyńskie szklane słoiki zwane ppnt

      • 15 9

    • Gdańsk broni się ciąganiem samolotu właściciela Amber Gold oraz sędzią na telefon i niezliczonymi mieszkaniami prezydenta (2)

      poza tym kilka mniejszych przekrętów gospodarczych typu nowy budynek sądu przy 3-maja, wyrzucenie pieniędzy na ECS z wystawą stałą za 40 milionów, przyznawaniem mieszkań a nawet biletów na basen za łapówki dla urzędników itd.

      • 11 12

      • W Gdańsku urzędniki (1)

        promują prywate i to typu Amber-Gold

        Ciekawe jak to NIK zbadał i zanalizował??

        • 4 3

        • Gdyby otwierali nową linie lotniczą w Gdyni cały UM pomagałby ciągnąć samolot

          • 15 4

    • Słaba prowokacja krakusie , zbudowaliscie hale i troche wam woda sodowa odbija ale rozumiem podgryzajac Trójmiasto bufetu budujecie swój kapitał , a Nik to niech się weźmie za przekręty Solsza!

      • 4 3

    • (1)

      I studenckich krakusie , o jakich rozgrywkach Ty mówisz ,sportowych ?, kogo wy tam macie ? akurat jestem dobrze zoorientowany w sporcie hala będzie stała pusta.Tu idziemy na mistrza w siatkówce damskiej i męskiej koszykowce męskiej , piłce noznej męskiej i piłce ręcznej kobiet i rugby i być może jeszcze ...połowa na jednej hali , na Ergo , a już opowiadanie o położeniu ?! w porównaniu z Trójmiastem które leży nad morzem to tak jak byś zachwalał wakacje w katowicach .Przyjechał słoik popatrzył i on już wszystko wie , kupsobie suchą krakowska i nos w książki ! słoiku!

      • 3 5

      • Ale już Tuska nie ma

        Za rok PO przegra wybory i będzie koniec państwowej kasy z PGE Lotosu Energii itd. dla gdańskich klubów. Tak jak Kurek zakręcony na siatkarskie mistrzostwa. Jeden telefon do Orlenu i koniec był.

        • 1 2

  • No, albo dobrze i drogo albo tanio i źle. (2)

    Przykład - przetargi. Zawsze wybierają najtańszą ofertę i zawsze jakiś syf z tego wychodzi.

    • 51 7

    • pusty slogan (1)

      Chińczycy zalali świat słabej jakości produktami a teraz wiodą prym i podnoszą jakoś (aktualnie Indie i Turcja produkują najtaniej i z marną jakością)

      Przetargi - nietrafiony przykład

      Drogi budujemy drożej niż Szwajcarzy prowadzący je tunelami przez góry.
      Budujemy najdrożej w Europie.

      Gdzie indziej budują obwodnice a u nas ledwo starcza na pół obwodnicę Warszawy.

      Czyli w przetargach wybieramy najtańsze a w rzeczywistości robimy NAJDROŻEJ i ŹLE.

      Prywatnie przedsiębiorcy wiedzą, że nie sztuką jest wrzucić worek złota i mieć efekt, sztuką jest osiągnąć ten sam efekt za połowę zawartości worka (to jest zarządzanie)

      • 7 4

      • bredzisz, chinczycy zrobia to za co im zaplacisz i jak ich przypilnujesz. generalnie robia, tanio, zle i szybko.

        • 7 0

  • NIK (3)

    Jak słyszę i czytam o kontrolach NIK-u (zakresie i różnorodności tematów) to stwierdzam, że powinno się z tej instytucji zrobić rząd bo się na wszystkim zna i to najlepiej.

    • 41 19

    • człowieku

      NIK kontroluje wszystko od strony księgowej i na tej podstawie wydaje opinie.

      Wszystkie rządowe (samorządowe itp.) przedsięwzięcia sprowadzają się do trwonienia publicznych pieniędzy.

      Słynny przykład Al Capone - też siedział w wielu dziedzinach ale w księgach rachunkowych wszystko znajdowało swoje odzwierciedlenie (powiązania wyłaniały się w wyniku przepływów kapitału)

      • 14 2

    • A co, NIK powinien być bezkrytyczny jak rządowe media tylko klepać po ramieniu?

      • 12 0

    • no nie powiedziałbym - z tego co widzę to wybierają "medialne" tematy

      i robią kontrole pod wcześniej przyjęte tezy

      • 1 3

  • Panie Horała (2)

    Tak bardzo brakuje nam w Gdyni Waszych pisowsko-platformianych wojen, niech Pan coś z tym zrobi bo nie da się żyć!

    • 35 30

    • jarek mowi ze teraz nie moge.

      • 8 3

    • Hehe, ostatnia rzecz jakiej brakuje Gdyni to PiS, PO, KNP, SLD, RP itd.

      • 6 1

  • Może i wydają dużo w Gdyni ale widac efekty i są super imprezy na światowym poziomie (8)

    dla mnie ok

    tak dobrego sezonu w turystyce i gastronomii w Gdyni nie było od lat, czyli więcej wydajesz, ale i wiecej zyskujesz. Brawo Gdynia!

    • 86 53

    • a teraz po premie (1)

      do gryzonia urzędasku.

      • 19 26

      • a ty do mopsu, bo ci zasilek przejdzie kolo nosa, a pozniej wlacz radio i posluchaj nowych instrukcji.

        • 23 8

    • Mądre słowa (2)

      "więcej wydajesz, ale i więcej zyskujesz. Brawo Gdynia!"

      Ludzie myślą, że manna sam z nieba leci wystarczy podstawić ręce. Widać ile zniszczeń dokonują takie myślenie.

      • 9 9

      • (1)

        Urzędasy myślą, że wystarczy wydać dużo pieniędzy, a manna sama z nieba zleci. W Gdyni widać, ile zniszczeń dokonują takie myślenie...

        • 6 1

        • Zniszczeń tylko?

          Nie bójmy się powiedzieć: morderstw kanibalizmu horroru gwaltow

          • 1 2

    • W Gdańsku i Sopocie sezon też był rekordowy

      Specjaliści mówią że to kwestia długiego i pogodnego lata a nie kasy wydanej na promocję...

      • 5 0

    • racja

      jeszcze konkretny sylwester i będzie git (poważnie ) . A tak od drugiej strony - rozwala mnie, jak np. taki Stępa mówi, że nie ma 100 tys zł na utwardzenie drogi albo budowę kanalizy, może w przyszłym roku w budżecie będą środki. Wtedy suche fakty wygrywają : Koszt przeznaczone na promocję miasta idą w grube miliony, a inwestycje w osiedlowe drogi (utwardzanie i kanaliza) , to tylko ułamek tych wydatków...wnioski wyciągnijcie sami...

      • 3 0

    • haha

      I piękna pogoda nie miała na to żadnego wpływu...

      • 0 0

  • Za dodatkową opłatą przestanę włóczyć się po mieście w brudnych łachach i napastować turystów. Czy to będzie wydatek na promocję miasta?

    • 21 4

  • Bursztyn nas nie wypromuje gdyz to produkt niszowy wsrod masy wszystkiego na swiecie. (9)

    Gdynia powinna sie promowac na wyzszym poziomie ----- Nowe technologie np. Promocja Grafenem moze byc dzis dobra , Innowacje i wynalazki . Gdyby Gdynia wykupila czas antenowy przed np. swietami bozego narodzenia w BBC czy CBS to ktos to zauwazy . Swiat dzis reaguje na np. wynalazki promowane czy jakies Hity lecz musi byc nowy rodzaj promocji '' Globalny ''.. Gdynia moze byc np. miastem samochodow elektrycznych , innowacji oswietlenia miasta poprzez np. energie pozyskiwana ze slonca etc etc lub tez pozyskiwanie energi z np. smieci i odpadow biologicznych . Nic nie stoi tez na przeszkodzie aby w Gdyni stworzyc nowe wynalazki dla wojska -- Super woz bojowy w technologi stealth !. Dzis cos musi byc zauwazone na swiecie.

    • 17 24

    • wiek (3)

      Masz 12 lat, prawda?

      • 10 2

      • tak ! mam 12 lat i dlatego nie wierze w te bzdety o bursztynku :) (1)

        Bursztynek to promocja przeszlosci. Swiat ma gleboko w du... nasz bursztynek ktory sie wmawia ludziom jako produkt promocyjny. Skoro nic oprocz bursztynu nie wymyslili do promocji mysliciele od promocji to znaczy ze nie maja pojecia o promocji a i miasto ma malo do zaoferowania. Mamy parki technologiczne ktore nie maja stac jako biurowe tylko maja cos tworzyc . Polak ostatnio amator stworzyl nowe lusterko dla motocyklistow i jest o tym glosno na swiecie wiec po co mamy parki technologiczne skoro tam jakies bubki siedza i nic nie tworza procz wizji stronek internetowych. Mozgiem czas ruszac bo swiat ucieka. Stroj dla Nato dla zolnierzy jest potrzebny lecz w technologi stealth lub aby nie byli widoczni w realu .i co ? .ruszcie mozgami !

        • 6 6

        • Racja

          Świat olewa bursztyn już pd czasów rzymskich. To taka tradycja. Był nawet specjalny szlak bursztynowy którym się go woziło po europie żeby każdy mógł go skuteczniej olewać...

          • 2 0

      • Przecież to ten kretyn Bezstronny. Nikt takich bredni jak on nie wypisuje.

        • 7 1

    • Czekaj czekaj... (1)

      Znaczy że Urząd Miasta ma przekierować fundusze na badania czołgów w technologi stealth i innych wozów bojowych, dobrze rozumiem?

      • 5 1

      • stealth

        Gospodarka centralnie sterowana i tylko na technologię stealth!!!!!!! Brzmi nowocześnie, róbmy to.
        oglądałeś może ostatnio dużo discovery?
        a tak w ogóle: "umiemy robić lusterka, więc róbmy "super bóz bojowy w technologi stealth""

        • 2 0

    • bursztyn to przeżytek i skamieniałość (2)

      Należy właściwie sie promować i wyciągać wnioski dla miasta
      zachowywanie jego autentyzmu jak gdyński modernizm (aby go wypromować należy ogromnych nakładów)
      i informacji kompleksowych, w tym o charakterze wielkoskalarnym.

      To wszystko kosztuje.

      Brawo Prezydencie Szczurek, za b. mądrą promocje Gdyni ! ! !

      • 4 5

      • Akaja czy perełka modernizmu jest gdyński dworzec pkp rodem z peerelu (1)

        • 3 5

        • A to nie PKP płaci za dworzec?

          • 1 0

  • ludzie patrzą krótkowzrocznie.... (3)

    ...żeby zarobić, trzeba najpierw wydać, a inwestycja w np. Red Bulla przyniosła miastu zwrot i zysk, tylko ludzie tego nie rozumieją....

    • 34 28

    • żaden zwrot red bull dopiero w Polsce znalazł (1)

      jeleni co mu zapłacili za te samolociki.

      • 16 14

      • o czym ty prawisz nie mając zielonego pojęcia o polityce f.red bull

        zapoznaj sie bardziej z jej polityką, preferencjami strategicznymi a wtedy dyskutuj.

        • 3 8

    • By mówić o zwrocie to najpierw trzeba zapewnić np odpowiednią bazę noclegową dla przyjezdnych

      Na red bulu to zarobili właściciele hoteli w Gdańsku i Sopocie a nie Gdynia

      • 8 6

  • NIK potwierdziła tajemnicę poliszynela o Gdyni (1)

    Gdynia Wydziałem propagandy stoi. A już słuchając opowieści Banela o promocji rowerowej a la Gdynia można pęknąć ze śmiechu.

    • 56 21

    • Taa wypowiedź tego Banela to

      istny kabaret

      • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane