• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo

Patryk Szczerba
19 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów

Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.

Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody

Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.



Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości. Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.

Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.

Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.

Czy Gdynia i Gdańsk powinny zmniejszyć wydatki na promocję?

Gdynia przoduje w zestawieniu, w którym wydatki na promocję porównuje się do wszystkich wydatków miejskich (w trzy lata to 3,562 mld zł). W mieście z morza i marzeń na promocję i reklamę wydano aż 1,3 proc., wszystkich wydatków. Dla porównania w Gdańsku ten wskaźnik wynosi 0,73 proc., a najmniejszy jest w Piotrkowie Trybunalskim i Krakowie - 0,15 proc.

- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.

- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel

Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.

- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • miś

    • 0 0

  • Może i wydają dużo w Gdyni ale widac efekty i są super imprezy na światowym poziomie (8)

    dla mnie ok

    tak dobrego sezonu w turystyce i gastronomii w Gdyni nie było od lat, czyli więcej wydajesz, ale i wiecej zyskujesz. Brawo Gdynia!

    • 86 53

    • haha

      I piękna pogoda nie miała na to żadnego wpływu...

      • 0 0

    • racja

      jeszcze konkretny sylwester i będzie git (poważnie ) . A tak od drugiej strony - rozwala mnie, jak np. taki Stępa mówi, że nie ma 100 tys zł na utwardzenie drogi albo budowę kanalizy, może w przyszłym roku w budżecie będą środki. Wtedy suche fakty wygrywają : Koszt przeznaczone na promocję miasta idą w grube miliony, a inwestycje w osiedlowe drogi (utwardzanie i kanaliza) , to tylko ułamek tych wydatków...wnioski wyciągnijcie sami...

      • 3 0

    • W Gdańsku i Sopocie sezon też był rekordowy

      Specjaliści mówią że to kwestia długiego i pogodnego lata a nie kasy wydanej na promocję...

      • 5 0

    • Mądre słowa (2)

      "więcej wydajesz, ale i więcej zyskujesz. Brawo Gdynia!"

      Ludzie myślą, że manna sam z nieba leci wystarczy podstawić ręce. Widać ile zniszczeń dokonują takie myślenie.

      • 9 9

      • (1)

        Urzędasy myślą, że wystarczy wydać dużo pieniędzy, a manna sama z nieba zleci. W Gdyni widać, ile zniszczeń dokonują takie myślenie...

        • 6 1

        • Zniszczeń tylko?

          Nie bójmy się powiedzieć: morderstw kanibalizmu horroru gwaltow

          • 1 2

    • a teraz po premie (1)

      do gryzonia urzędasku.

      • 19 26

      • a ty do mopsu, bo ci zasilek przejdzie kolo nosa, a pozniej wlacz radio i posluchaj nowych instrukcji.

        • 23 8

  • wszystko wszystkim, ale moze juz wystarczy tych promocji (1)

    oddechu wziac nie ma kiedy, bo bez przerwy cos się dzieje. kiedy maja odpoczac mieszkancy Gdyni, pytam sie kiedy? po sezonie - jak na Helu, w Pucku, albo w Jastarnii? mieszkajac w Gdyni cale życie, na okres letni KAZDEGO ROKU, mam brac urlop od PROMOCJI i opuszczac miasto, bo nie ma kiedy tu odpoczac?

    • 7 3

    • wracaj na wieś.

      • 1 0

  • ...

    Najlepszą i najtańszą promocją jest szokować i wywoływać skandale. Do boju !!!

    • 2 0

  • Gdynianin

    Nie wiem czy dużo wydano na promocję, ale w tym roku pierwszy raz w Gdyni było widać turystów. Było ich nieporównywalnie więcej niż w latach poprzednich. I co tydzień działo się coś. Mieliśmy ekstra sezon. Powiedziałbym, że w Gdyni zabrakło ludzi do obsługi tylu turystów, bo dostanie się do jakiejkolwiek knajpy podczas red bulla graniczyło z cudem, a miejsc noclegowych też brakowało. Trochę jeszcze popracować trzeba nad promocją tych imprez, bo organizacja była świetna, ale już co?, gdzie?, kiedy? powinno być ogłaszane już na początku sezonu, żeby restauratorzy się przygotowali, a nie na Świętojańskiej kilka knajp otwartych było. Z innej beczki: ogromny wycieczkowiec przybył na nabrzeże do Gdyni w lipcu, turyści zeszli i nie wiedzieli co się dzieje, gdzie to centrum miasta?, tam nie ma żadnej informacji turystycznej, żadnej mapy miasta...nic, wrócili na statek, bo na jakąś wieś przybyli.

    • 3 0

  • dobrze wydana kasa (1)

    Gdynia jest chyba niedoścignionym wzorem.Takich imprez jak HEINEKEN czy rewelacyjny RED BULL AIR RACE nie ma chyba w calej Polsce.Na takie imprezy nie powinno się żałować kasy. A poprzez tę ostatnią,gdzie promocja Gdyni była na kilkudziesięciu kanałach TV na świecie, nie mówiąc o transmisji telewizyjnej chyba jeszcze w Polsce nie było. Brawo Gdynia, brawo krytykowany Szczurek. A Prezydent Adamowicz ze swoimi imprezami na dawnym Placu Zebrań Ludowych powinien spalić się ze wstydu.

    • 5 9

    • Noż kurde.Gdyby te PR dały mi na Dąbrowie czyste i równe chodniki to bym nie złorzeczył.

      • 2 2

  • Gdynia XXI w.

    Nacz.Banel wystawiony z III- rzędu do zabrania głosu znowuż daje popalić.I najnormalniej truje pod prąd. Tak jak Jego rządy w Arce gdzie zaczął z wysokiego C
    i spadł do suteryny.

    • 0 0

  • Ocena działalności promocyjnej na podstawie analizy budżetu z jednego roku to chyba nieporozumienie.

    Nie co roku mamy w Gdyni Air Show i zlot żaglowców. Trzeba sporych pokładów złej woli (albo lobbowanej z zewnątrz akcji), aby laurki miastom stawiać po tak robionych statystykach.

    Co roku to my mamy jedynie Open'era, Festiwal Filmowy i Sylwestra.

    • 6 2

  • Oj szukali Panowie z NIK, szukali, żeby znaleźć haka na Gdynię

    i się nie doszukali , bo kto bogatemu broni wydawać pieniądze nieprawdaż;
    Ale na szczęście wybory blisko, a po wyborach ten zmasowany atak kontroli wszelkiej maści chyba spadnie ,

    • 3 6

  • czy jest możliwość ...

    aby uzyskać informacje czy miasto otrzymało jakąś kase za działke na Bulwarze na której ma stanąć knajpa {piwiarnia } jeżeli tak to niby ile tej kasy jest i na co zostanie przeznaczona?...,

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane