Fakty i opinie

stat

Za mało miejsc do parkowania, by przesiąść się na PKM

Kierowcy przesiadający się z aut na pociąg na przystanku PKM Jasień nie są w stanie pomieścić się na parkingu, a "naloty" straży miejskiej na pozostawione poza wyznaczonymi miejscami pojazdy zniechęcają do korzystania z komunikacji zbiorowej. Strażnicy miejscy tłumaczą, że działają w związku z licznymi skargami od okolicznych mieszkańców. Pęka w szwach również parking w okolicy przystanku PKM Kiełpinek, ale w najbliższym czasie nie ma szans na powstanie nowych miejsc parkingowych w obu lokalizacjach.



Miejsc parkingowych przy trójmiejskich węzłach przesiadkowych:

jest zbyt mało, koniecznie powinny powstać kolejne 91%
na razie wystarczy, ale szybko może okazać się, że ich brakuje 4%
jest wystarczająco dużo, taki widok jak na zdjęciach to rzadkość 5%
zakończona Łącznie głosów: 1925
Inwestycje w komunikację miejską w Trójmieście mają zachęcać mieszkańców do częstszego pozostawiania samochodów w garażach czy na parkingach. Alternatywą dla własnych "czterech kółek" mają być autobusy, tramwaje, trolejbusy czy podróż pociągami SKMPKM.

Równie ważne jak zwiększanie liczby składów czy budowa kolejnych przystanków SKM i PKM, jest zapewnienie nie tylko dobrego dojazdu do nich, ale również odpowiedniej liczby miejsc parkingowych dla podróżnych.

Istotę problemu, jak w soczewce, widać na przykładzie przystanku PKM Jasień. W tym miejscu od dawna toczy się spór między mieszkańcami, którym przeszkadzają masowo pozostawiane poza parkingiem samochody, a osobami, które do przystanku dojeżdżają autem, by w dalszą podróż udać się pociągiem.

Problem z parkowaniem przy PKM Jasień i PKM Kiełpinek



- Tydzień temu w godzinach między 16 a 17 miała miejsce zmasowana akcja strażników miejskich. Kilkunastu kierowców wracających z pracy i uczelni, którzy zostawili swoje auta przy przystanku PKM Jasień, spotkała przykra niespodzianka w postaci blokady koła i mandatu - opisuje pani Sylwia, czytelniczka Trojmiasto.pl.
Nasza rozmówczyni zaznacza, że wszystkie samochody stały wzdłuż drogi, przy której nie ma zakazu parkowania.

- Problem z parkowaniem na przystankach PKM Jasień, ale też PKM Kiełpinek nie jest obcy mi i wielu innym podróżującym tym środkiem transportu publicznego. Władzom miasta zależy na ograniczeniu ruchu w centrum, zarządzającym koleją na wzroście liczby pasażerów. Ale gdzie mamy parkować auta, gdy wszystkie miejsca rano są pozajmowane? - pyta pani Sylwia

Interwencja straży miejskiej po sygnałach od mieszkańców



Gdańscy strażnicy miejscy przyznają, że akcję w okolicy faktycznie prowadzili ze względu na liczne zgłoszenia od mieszkańców.

- Strażnicy interweniowali w związku z nieprawidłowym parkowaniem na chodnikach (naruszenie warunków dopuszczalności zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku) oraz parkowaniem na zieleńcach - mówi Marta Drzewiecka, rzeczniczka SM.
Wylicza, że tego dnia w rejonie PKM Jasień funkcjonariusze założyli dziewięć blokad, wystawili siedem mandatów, pouczyli cztery osoby i wystawili dwa zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia.

Większych parkingów na razie nie będzie



Rozwiązaniem problemu mogłoby być zwiększenie liczby miejsc parkingowych w okolicy. Sugeruje to nasza czytelniczka, zwracając uwagę na to, że problemem powinny zająć się zarówno władze samorządowe, jak i przedstawiciele PKM. Zwróciliśmy się więc z pytaniami do urzędników.

- Zarówno przy przystanku PKM Jasień oraz Kiełpinek znajdują się parkingi dla pojazdów osobowych, każdy po ok. 80 miejsc parkingowych. Zostały one wykonane w roku 2015 w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - informuje Jędrzej Sieliwończyk z gdańskiego magistratu.
Podkreśla, że obecnie nie ma planów rozbudowy istniejących parkingów - zarówno w formie obecnie istniejącej lub jako parkingi kubaturowe. Miasto nie wyklucza jednak takiej inwestycji w przyszłości.

- Warto pamiętać, że przystanki (Jasień, Kiełpinek) obsługują komunikacyjnie przede wszystkim mieszkańców pobliskich osiedli. Jak rozumiem, w założeniu chodziło o to, by można było do nich swobodnie dotrzeć również pieszo, rowerem albo jadącym przez osiedle autobusem. A niekoniecznie własnym samochodem - podsumowuje z kolei Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

W ramach budowy węzła integracyjnego PKM Jasień powstała:
  • ul. bez nazwy - ok. 140 m,

  • parking "park and ride" z 80 miejscami parkingowymi, w tym trzy miejsca dla os. niepełnosprawnych,

  • droga manewrowa - ok. 275 m,

  • pętla autobusowa Jasień - ok 137 m,

  • zatoka autobusowa,

  • parking dla rowerów z 32 miejscami postojowymi zadaszonymi,

  • budynek socjalny oraz ogólnodostępna toaleta.

W ramach budowy węzła integracyjnego PKM Kiełpinek powstała:
  • droga dojazdowa - ok 455 m,

  • zatoka autobusowa,

  • parking dla rowerów z 32 miejscami postojowymi zadaszonymi,

  • droga manewrowa - ok. 160 m,

  • pętla autobusowa Kiełpinek - ok. 113 m.