- 1 73 loty Jacka Karnowskiego w pół roku (150 opinii)
- 2 Znów pijany kierował ciężarówką (51 opinii)
- 3 Zamontują kamery przy est. Kwiatkowskiego (51 opinii)
- 4 Nie ma giełdy, ale TIR-y na ulicy zostają (78 opinii)
- 5 Ile da się zarobić z wykrywaczem na plaży? (156 opinii)
- 6 Przy Żabim Kruku powstaje nowy hotel (232 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia SKM w Gdyni
Hala posiada cztery tory i ma długość blisko 250 metrów.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta przybliżamy czytelnikom historię i działanie niestandardowych obiektów, które rozlokowane są w różnych częściach Gdańska, Sopotu i Gdyni. Ostatnio opowiadaliśmy o wieży nabieżnika toru wodnego do Nowego Portu, dzisiaj prezentujemy halę i wnętrze elektrowozowni Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Cisowej. W następnym odcinku zajrzymy do ujeżdżalni i innych obiektów sopockiego Hipodromu.
Elektrowozownia w Cisowej sercem trójmiejskiej SKM
Sercem trójmiejskiej SKM-ki jest bowiem Gdynia, a konkretnie dzielnica miasta Cisowa. To tu, przy ul. Morskiej, znajduje się oddana do użytku w końcówce lat 80. elektrowozownia, gdzie kursujące po Trójmieście składy są poddawane wszelkim niezbędnym zabiegom, by mogły jeździć po torach.
Decyzję o budowie elektrowozowni podjęto w 1972 roku, po tym jak w końcówce lat 60. do Trójmiasta zaczęły się pierwsze dostawy składów EN 57.
Pociągi te jeździły nie tylko w najbliższej okolicy, ale po całym regionie pomorskim. Nowy budynek do ich serwisowania okazał się zatem niezbędny. Wcześniej elektryczne składy serwisowano w lokomotywowni w Chyloni, niestety parametry tego obiektu nie odpowiadały nowym wymogom związanym z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.
Plany budowy hali na blisko 300 pojazdów
Plany były ambitne. W gdyńskiej dzielnicy Cisowa, z dala od zabudowań, ale jednocześnie w niedalekiej odległości od rozwijających się gmin sąsiadujących z Gdynią, zakładano budowę hali na 50 hektarach powierzchni. Obiekt według planów miał docelowo pomieścić 293 elektryczne zespoły trakcyjne i mieć długość 250 metrów z 15 torami do realizacji napraw i konserwacji. Hala miała pełnić ponadto funkcję schronu.
Zobacz także: lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku
Inwestycję podzielono na sześć zadań, ale realia gospodarcze kolejnych lat okazały się bezlitosne dla rozpoczętej w 1975 roku inwestycji. Pierwsze elementy nowej infrastruktury oddano do użytku w 1976 roku. Był to jednak jeden prowizoryczny kanał. O zapowiadanym sukcesie nie było mowy.
Obiekt oddany do pod koniec 1988 roku
W kolejnych latach trwała rozbudowa, ale już nie z zapowiadanym wcześniej rozmachem. Ostatecznie do 1988 roku udało się wybudować część hali z czterema torami z kanałami rewizyjnymi. Powstały także budynki administracyjno-warsztatowe oraz myjnia posiadająca własną oczyszczalnię ścieków.
W takiej formie obiekt istnieje do dziś. Od 2001 roku jest siedzibą PKP SKM w Trójmieście. Oprócz niej z obiektu korzystają także Przewozy Regionalne serwisując na wydzierżawionym od SKM torze składy PolRegio.
Od 2015 roku w elektrowozowni serwisowane są na stałe spalinowe zespoły trakcyjne obsługujące linie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Najprostsze i najbardziej skomplikowane przeglądy
Hala ma długość 246 metrów posiada cztery tory. Trzy są zelektryfikowane. Każdy tor może przyjąć trzy składy trzy wagonowe. Wykonywane są tutaj przeglądy składów - od najprostszego przeglądu kontrolnego przez przeglądy okresowe w różnym stopniu zaawansowania po naprawę rewizyjną.
Zobacz inne Nietypowe Budowle Trójmiasta
Na jednej zmianie pracuje 20 osób. Naprawy i konserwacje odbywają się także w nocy. W obiekcie znajduje się zapadnia podtorowa, umożliwiająca demontaż podzespołów spod podwozia bez konieczności podnoszenia go. Od zeszłego roku są tu także prowadzone wymiany zestawów napędowych w spalinowych pojazdach.
W elektrowozowni Gdynia Cisowa stacjonuje ok. 130 pojazdów, czyli blisko dwa razy mniej od zakładanych na początku budowy.
Kabina w ścianie jako pamiątka
Od kilku lat nietypowym wyróżnikiem, który mogą dostrzec pasażerowie mijający elektrowozownię SKM jest wbudowana w jej ścianę kabina pociągu EW 58.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu.
Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-03-12 20:48
W tej hali naprawiają i przygotowywują do pracy
tabor SKM. Dzięki ciężkiej pracy ślusarzy, elektryków, rewidentów i maszynistów pociągi SKM jeszcze kursują.
- 75 2
-
2022-03-12 15:47
(3)
Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam jak ta pomarańcza startowała- odlot! W dodatku te pachnące czerwone siedzenia z tworzywa sztucznego zapewne. Jeszcze jedno- wyjątkowo cicho było w środku.
- 102 1
-
2022-03-14 10:08
Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam
W latach 70-tych wagony dla palących. Do pracy jeździłem SKM z Oliwy do Gdańska ale czasem wjeżdżała na drugi peron tzw "szybka" czyli 3000V. Kaszubi grający w baśkę i odpalający papierosa od papierosa. No i brak nosów wciśniętych w smartfony ludzi udających, że nie widzą stojącej obok starszej osoby...
- 0 1
-
2022-03-13 14:35
Ew58
Miałem okazje przy nich pracować jak weszły do służby ...tragedia szybko zyskały nazwe rude k....y
- 0 1
-
2022-03-13 14:29
Rude
- 1 0
-
2022-03-12 15:18
Skm (4)
Najlepsza opcja na dzisiejsze korki.
- 85 18
-
2022-03-14 11:30
i na paliwo za 8zl
- 0 0
-
2022-03-12 18:58
SKM? Rewelka. Standard coraz wyższy, punktualne... (2)
Serio piszę. I parkometrów nie karmię.
Zrezygnowałem z samochodu. Jeśli już MUSZĘ, to carsharingiem. To się naprawdę sprawdza.- 15 8
-
2022-03-12 20:28
Jeszcze jedno. (1)
stać mnie. na auto. Bez problemu.
Ale: nie warto. :)- 11 8
-
2022-03-13 08:37
Stać Cię na brak auta.
Auta stały się atrybutem ubogich, którzy 'muszą' z nich korzystać.
- 9 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.