• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant rozbudowy ul. Nowej Koziorożca na Osowie

Maciej Naskręt
4 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak może wyglądać ul. Nowa Koziorożca. Wizualizacja została przygotowana przez część mieszkańców. Tak może wyglądać ul. Nowa Koziorożca. Wizualizacja została przygotowana przez część mieszkańców.

Przyszła ul. Nowa Koziorożca w Osowej będzie krętą drogą, by kierowcy nie dociskali pedału gazu. Tak zdecydowali urzędnicy po konsultacjach z mieszkańcami. Sprawdzamy, co jeszcze zmieni się w Osowej.



Jak oceniasz pomysł budowy ul. Nowej Koziorożca?

Po spotkaniu urzędników z mieszkańcami Osowy, poświęconym planowanej budowie ulicy tzw. Nowej Koziorożca oraz analizie przedstawionych tam czterech wariantów przebiegu drogi, miasto zleciło realizację ul. Nowej Koziorożca według wariantu III - przewiduje on powstanie tzw. ulicy meandrującej z pasami zielni. Wykluczono tym samym budowę pełnowymiarowej ulicy na wzór ul. Wodnika.

- Ten wariant ma połączyć różne oczekiwania mieszkańców, dotyczące m.in. spowolnienia tej ulicy. W tym przypadku pasy jezdni zawężone zostaną do szerokości 2,75 m każdy. Zagospodarowany zostanie teren zieleni, a do tego powstanie wyodrębniony chodnik - wyjaśnia Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Od strony północnej powstanie zielona przestrzeń z chodnikiem i dopuszczeniem ruchu rowerowego. Będzie to ulica o statusie "tempo 30", czyli z ograniczoną prędkością. Od strony południowej będzie możliwość włączenia tamtejszych ulic w ul. Koziorożca.

Co ważne, ulica będzie miała budowę meandrującą, a więc wybudowana zostanie droga z naturalnymi technicznymi utrudnieniami, które uniemożliwią kierowcom rozwijanie większych prędkości.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Planowana ulica Nowa Koziorożca w Gdańsku. Planowana ulica Nowa Koziorożca w Gdańsku.

Nowa Koziorożca to część większego projektu



Budowa ulicy Nowa Koziorożca związana jest z zadaniem pod nazwą "Przebudowa ulicy Kielnieńskiej w Gdańsku na odcinku do obwodnicy do wiaduktu kolejowego".

Należy podkreślić, że projekt ten jest realizowany niezależnie od wykonywanego od kilku lat projektu o nazwie "Budowy dróg i kanalizacji deszczowej w Gdańsku Osowej". Zakresy obu projektów nie pokrywają się ze sobą, ale są wobec siebie komplementarne.

Warunkiem niezbędnym przystąpienia do modernizacji ulicy Kielnieńskiej jest budowa wspomnianej Nowej Koziorożca.

Wariant z ulicą o bardzo uspokojonym ruchu wydaje się zdaniem Forum Rozwoju Aglomeracji Gdański rzeczywiście kompromisowy w sytuacji, gdy miasto i tak nie posiada wizji rozwoju transportu zbiorowego na Osowej, która byłaby wstanie spożytkować korzyści płynące z samego buspasa.

- Jednocześnie sam przedstawiony kształt planowanej drogi, zawężenie pasów i spowolnienie ruchu poprzez meandrowanie ulicą faktycznie jest skutecznym sposobem na zachowanie lokalnego charakteru takiej ulicy, która nie będzie zachęcać kierowców do korzystania z niej jako tranzytowego skrótu w masowy sposób. Proponowany układ poprawi komunikację w różnych formach w swojej okolicy, a jeśli dopilnowane zostaną obietnice nasadzenia tam zieleni może ona stać się również stosunkowo atrakcyjną przestrzenią publiczną - uważa Paweł Mrozek z FRAG.

Kolejne inwestycje lada dzień



W tym tygodniu ogłoszony zostanie przetarg na budowę kolejnych dróg i kanalizacji deszczowej w Gdańsku Osowej. W zakresie inwestycji oprócz nowych nawierzchni i chodników jest także budowa sieci wodociągowych.

Pod koniec 2018 roku zakończono dwie duże inwestycje w Gdańsku Osowej, a już niebawem rozpoczną się prace na kolejnych ulicach w tej części miasta. Po ulicy Nowy Świat i Planetarnej, które udało się już wybudować, niebawem rozpoczniemy prace na ul. Koziorożca, Keplera i Zeusa.

Ulica Koziorożca, która przejdzie w tym roku modernizację. Ulica Koziorożca, która przejdzie w tym roku modernizację.

Zmiany na ul. Koziorożca zobacz na mapie Gdańska



Zakres prac na ul. Koziorożca obejmuje odcinek od ul. Nowy Świat do ul. Jednorożca. Przewidziano budowę jezdni o łącznej szerokości 6 metrów. Wybudowane zostaną ronda na skrzyżowaniach: ul. Koziorożca z ul. Junony, ul. Koziorożca z ul. Jednorożca i z ul. Nową Koziorożca, ul. Nowej Koziorożca i z ul. Niedziałkowskiego. Przebudowane zostanie także skrzyżowanie ul. Niedziałkowskiego z ul. Starą Koziorożca. Powstaną także obustronne chodniki na odcinku od ul. Nowy Świat do ul. Junony. Na pozostałym fragmencie ulicy przewidziano chodnik jednostronny po wschodniej stronie ulicy, a po zachodniej stronie ulicy powstanie ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Ułożona zostanie instalacja wodociągowa, kanalizacja deszczowa, gazowa i teletechniczna. Ponadto wzdłuż ul. Koziorożca pojawią się elementy tzw. "małej architektury" i oświetlenie.

Roboty przewidziano również na ul. Zeusa. Prace odbywać się będą na odcinku od ul. Junony do Nowego Światu. Mieszkańcy ul. Zeusa zyskają nie tylko nową nawierzchnię jezdni o szerokości 5,5 m (2 x 2,75 m) i chodniki, ale również kanalizację deszczową i oświetlenie. Zarówno na ul. Zeusa jak i ul. Koziorożca wykonana zostanie sieć gazowa. Także na ul. Zeusa pojawią się ławki i kosze. Przetarg dotyczy także ul. Keplera (Nowej Spadochroniarzy), która zyska nową sieć wodociągową.

Oferty w przetargu poznamy 3 kwietnia. Prace potrwają do końca 2020 roku.

Gdańsk inwestuje w przebudowę Osowy



- Inwestycja jest ostatnim elementem zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa układów drogowych wraz z kanalizacją deszczową oraz zbiornikiem retencyjnym Osowa II w Gdańsku - Osowej", które współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W ramach tego zadania za 25 mln zł wybudowano ul. Nowy Świat. Wybudowano około 1,6 km drogi wraz z kanalizacją deszczową. Prace prowadzone były na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa. Jednym z elementów inwestycji była także budowa zbiornika retencyjnego Osowa II. Ma on pojemność około 15 tys. metrów sześciennych.

Zbiornik w Osowej powstał na końcu ul. Koziorożca, jadąc na południe od ul. Junony. Zbiornik został zagospodarowany jako staw miejski ze ścieżką rekreacyjną, oświetleniem, roślinnością i aranżacją małej architektury tak, aby służyć mieszkańcom Osowej jako miejsce spacerów i rekreacji. W ostatnim czasie w Osowej zakończył się także remont ul. Planetarnej.


Osowski deptak



Ponadto w tym tygodniu ogłoszony został przetarg na realizację zadania z Budżetu Obywatelskiego 2018 "Osowski deptak 2.0 - miejsce spacerów i spotkań". Zadanie obejmuje rewitalizację miejsca, zwanego przez osowian deptakiem, a znajdującego się przy ul. Siedleckiego, równolegle do budynku Szkoły Podstawowej nr 81.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną chodniki. Wzdłuż deptaku ustawione zostaną donice z zielenią, ławki i stojaki rowerowe. Przewidziano także utworzenie plenerowej biblioteczki. Prace potrwają do końca sierpnia 2019 roku.

Opinie (129) 1 zablokowana

  • Co z Wenus?? (1)

    Zapomniana ulica należąca do Osowej, przez która nie da sie przejechać, aby nie uszkodzić zawieszenia.

    • 6 3

    • tyyyylko koni tyyylko koni

      tyyyylko koni tylko koni żal!

      • 1 0

  • Ale na tych ławeczkach będą siedzieć ludzie, a autobus będzie im przejeżdżał po stopach czy jak?

    • 6 3

  • (1)

    Świetny projekt. Podoba mi się zmiana myślenia w kwestii infrastruktury transportowej. Brawo Gdańsk.

    • 9 10

    • Niech żyje

      trzeci świat!

      • 6 1

  • Słabo to wygląda (6)

    Autobus jedzie po chodniku? Powinni tam normalną ulicę wybudować

    • 71 20

    • autobus przejedzie ci po palcach (1)

      jak sobie na tkaiej ławeczce siądziesz

      • 3 3

      • przecież jakiś Seba wjedzie w tą ławkę i ją rozpier**li to pewne!

        • 1 2

    • (1)

      To zdjęcie przedstawia wizję łącznika z Kielnieńską lansowaną przez grupkę osowskich "działaczy"

      • 9 1

      • w tym zdjęciu brakuje zaparkowanego auta wkurzonych pasażeróów autobusu i straży miejskiej oraz lawety.

        To by była codzienność w takim rozwiąaniu.

        • 5 4

    • Już widzę te krzaczki i ławeczki pod hałdami śniegu z zolą

      • 7 3

    • Ten autobus to inny wariant

      Urzednik ktory dal materialy do artykulu nie miał pojecia co mówi. To standard profesjonalizmu w UM.

      • 9 3

  • Konflikt pieszych, rowerzystów i kierowców na 100%, droga na kręta zamiast prostej - anty EKO

    Urzędnicy chyba robią wszystkim na złość :D

    Na prawdę nieźle to jest popier***ne , gdzie chodnika, gdzie jakaś sensowna przestrzeń.

    To jeszcze wykonawca sp**li żeby były wszędzie kałuże i mamy Gdański standard

    • 3 3

  • Ten autobus na chodniku a obok metr od autobusu ławka ? Co to ma być ?

    Skąd taki kuriozalny pomysł ? To jakas żenada. Jak ktos siedząc na ławce mocniej wyciągnie nogi to autobus je zmiażdzý . To powinna byc ulica Inwalidów a nie Koziorożca

    • 8 1

  • Na czym polega użyteczna (praktyczna, pomocna) droga. (10)

    Mądrzy ludzie mówią: prostujcie ścieżki wasze(!!!), a głupi: zróbmy sobie meandry lub szykany – wtedy właśnie utrudni się poruszanie po drodze. Pan Paweł Mrozek niech nam nie utrudnia poruszania się ulicami. Ewentualnie niech spowalnia ruch, zawęża pasy i zakręca ulice przed swoim domem, jedynie. A w kwestiach sposobu projektowania dróg niech lepiej zapyta fachowców, czyli zawodowych kierowców z przejechanymi milionami km po różnych drogach. Drogi nie projektuje się dla pięknego kształtu kreski na papierze projektu, lecz dla sprawnego (szybkiego) poruszania się w mieście, aby nie stać w korkach i nie generować spalin (smogu). Mamy już dziwaczne rozwiązanie z żółtymi krawężnikami na środku jezdni ronda na końcu ul. Nowy Świat, które przysparza wielu problemów. Codziennie widzimy tam slalomujące pojazdy, będą trudności z odśnieżaniem (na szczęście w tym roku prawie bez śniegu), a kierowcy skręcający z Nowego Światu w lewo w ul. Wodnika mają poważne(!) problemy z jazdą po rondzie (żółtych krawężnikach) – dożo bardziej praktyczne było by zwykłe rondo.

    • 6 13

    • (7)

      jak ktoś nie ogania rond i zakrętów, to niech nie wsiada za kółko

      • 8 1

      • Bez meritum. (6)

        Od razu widać, że nie jechałeś tamtędy ani razu w godzinach szczytu, więc popracuj nad merytoryczną wypowiedzią. Drogi powinny maksymalnie ułatwiać poruszanie, wtedy będzie bezpieczniej.

        • 6 5

        • (3)

          Długa wypowiedź nie oznacza rzeczowości - to raz. Po drugie - kwestia bezpieczeństwa na drodze jest dalece bardziej skomplikowana, niż wyznaczanie jak najprostszej linii pomiędzy punktami a i b.

          • 5 2

          • (2)

            ...lecz zakrzywianie dróg i spowalnianie ruchu wcale nie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, bo:
            1. jazda wolniejsza bardziej rozkojarza (zamula, usypia, skłania do powzięcia jakiegoś urozmaicenia, a to dopiero przyczynia się do ryzyka) oraz wydłuża czas podróży zwiększając zmęczenie - potwierdzają to niemal wszyscy zawodowi kierowcy. Większość wypadków jest przez zagapienie lub odwrócenie uwagi, tylko tego nie ma w kodeksie drogowym i jest nie do udowodnienia (niemierzalne), więc dla "łatwizny" pada: "Niedostosowanie prędkości" lub "nadmierna prędkość".
            2. zwiększa frustrację (skrajnie sprzyja furii), gdy widać, że droga mogła być bardziej przyjazna, a utrudnia przejazd,
            3. wydłużenie czasu podwyższa koszty i osłabia konkurencję - kurierzy rozwiozą mniej paczek, usługodawcy wykonają dziennie mniej usług z powodu czasu dojazdu - ceny "w górę"
            4. W krajach gdzie są wyższe dozwolone prędkości, lecz także lepsze drogi, jest mniej wypadków.

            • 2 1

            • (1)

              Jak pisałem - kwestie bezpieczeństwa drogowego to skomplikowana sprawa, nie wszystko da się zmierzyć czasem, kosztem, dystansem.
              Ad. 1. Monotonna, jednostajna jazda, ale na długich dystansach - owszem rozkojarza.Nie mieszajmy przejazdu kilkusetmetrową drogą przez osiedle z podróżą międzymiastową. Wydłużenie czasu podróży jadąc przez Osową (ę? nigdy nie wiem) z powodu "zakrzywienia" drogi jest pomijalne. A wpływa na bezpieczeństwo, bo zdarzenia drogowe ogólnie wynikają z reguły z błędów kierowców - ale ich skutki są pochodną prędkości, fizyki pan nie oszukasz :) Kiedyś w Niemczech jechałem przez takie miasteczko wielkości Pruszcza i tam w miejscu przystanków bez zatoczek droga była zwężona, żeby nie omijać autobusu, i tak przez 3-4 przystanki pod rząd. Dla bezpieczeństwa, żeby nikt nie wpadł na to, żeby się rozpędzać, wyprzedzać itp.
              Ad. 2. No wiesz, jeśli prowadzenie samochodu prowadzi u kogoś do notorycznej frustracji, to powinien zastanowić się nad podejściem do życia.
              Ad. 3. Podwyższa koszty - tak. Osłabia konkurencję - nie. Albo zależy konkurencje czego. Bo każdy kurier rozwiezie mniej paczek, każdy ma tam taki sam czas dojazdu, ale jak ktoś chce prowadzić jakąś dystrybucję, no to nie w środku dzielnicy mieszkaniowej przecież :)
              Ad. 4. Gdzie są dozwolone wyższe prędkości? Oprócz niemieckich autostrad (gdzie brak limitu jest właściwie tylko na trzypasmówkach, a i to nie wszystkich) nigdzie chyba nie ma wyższych limitów, niż w PL (autostrada 140, poza miastem 90, w mieście 50 w dzień i 60 w nocy). A - w Niemczech za miastem jest 100 - ale za to na znacznym obszarze miast 30. Mniej wypadków jest w krajach cywilizowanych po prostu - z bardzo wielu przyczyn, które można opsać jako "cywilizacja" właśnie.

              • 2 2

              • Osową.

                • 1 1

        • właśnie z powodu tych "godzin szczytu" i tego co się dzieje (1)

          nie powinno być możliwości "łatwego i szybkiego" przejechania przez dzielnicę.

          • 5 2

          • No to należysz do mniejszości, która:

            lubi stać w korkach. ha, ha ,ha. ...do tych co rwą się do utrudniania życia (pracy, komunikacji) innym. Pewnie emeryt, albo przy korycie, więc nie musi na co dzień pracować jak uczciwi ludzie. I nie ma co się dziwić, że kraj zacofany gospodarczo, jak tu ludzie tylko tyle myślą.

            • 2 2

    • aha "miliony przejechanych kilometrów".... (1)

      a byłeś kolego w Jaworznie? To taka dziura, gdzie układem drogowym przez ładnych parę lat zajmowali się specjaliści, a nie lokalni mędrcy. I wiesz co? Przejedź się tam, zobaczysz na własne oczy o czym mowa, a i w statystyki wypadków możesz sobie przy okazji spojrzeć

      • 4 0

      • Jeździłem przez Jaworzno (nie tylko przelotówką) wiele razy przez ok 15 lat.

        ...i nie ma tam miejsc takich jak w Osowej, gdzie na odc. 200 metrów są 4 garby spowalniające takie że przy 7 km/h walisz podwoziem (to samo auto w Jaworznie i w Gdańsku), ani takich i**otycznych rond jak na obu krańcach Nowego Światu. W Jaworznie ulice osiedlowe odpowiadające ul. Koziorożca w znakomitej większości mają pełnowymiarową szerokość i są bez meandrów. Dlatego przyjezdni z innych miast lub państw śmieją się z Osowej.

        • 4 0

  • W tytule na osowie a w tekscie w osowej Panie Naskret, zdecyduj sie Pan, troche nie wypada byc takim ignorantem, przeciez nie od dzisiaj pan pisze na tym portalu.

    • 6 0

  • Meandrująca droga z kostki pasuje do tej poj... dzielnicy

    Zróbcie w standardzie starej Koziorożca (z koślawych płyt, trelinki), wtedy ruch będzie jeszcze bardziej uspokojony. No i gdzie szeroki chodnik i szeroka ścieżka rowerowa?

    • 9 1

  • Po co droga dla samochodów

    Niech to będzie bus pas z pasem dla rowerów.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane