- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (50 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (57 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (263 opinie)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (186 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (147 opinii)
Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]
Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.
Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania
Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej Doliny, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.
Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.
Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.
Spór o przebieg linii we Wrzeszczu
W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.
Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.
Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.
Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku
Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.
- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.
Nowa Politechniczna obejmie:
- budowę dwutorowej linii tramwajowej,
- budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
- przebudowę istniejących ulic,
- budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
- przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
- budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
- budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
- budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
- przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.
Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:
- ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
- ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
- ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
- budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
- ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
- ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-14 18:59
(5)
Na całym świecie projektuje się długo, w zależności od trudności, a buduje się szybko. Tutaj trudności terenowe w sposób oczywisty są duże. Lepiej niech dłużej projektują, aby szybciej, bez problemów i niespodzianek można było wybudować.
- 136 36
-
2023-03-15 07:57
(1)
Dlugo to jest rok. Wiecej to juz sa kpiny z podatnika. Niech sobie projektuja za swoje, to wtedy moga projektowac az do emerytury.
- 5 7
-
2023-03-15 14:18
Mówisz że mają krócej projektować kilka kilometrów trasy przez miasto
Niż projektuje się dowolny większy budynek?
- 1 0
-
2023-03-14 23:41
to nie trudności projektowe
to trudności z konfliktem interesów sponsora forsującego taki przebieg trasy.
Nie jest jego interesem rozwiązanie problemów komunikacyjnych, nie jest jego interesem rozwiązanie trudności budowlanych. To tylko preteksty...
Jego interesem jest, aby przebieg trasy przyniósł mu wymierne korzyści.- 11 5
-
2023-03-14 19:25
(1)
Problem jest taki, że to nie trudności projektowe, tylko trudności z uzgodnieniami z urzędnikami. Pamiętam projekt, który musieliśmy uzgodnić z 10 instytucjami publicznymi. Każdy urzędnik miał inne zdanie. Finalnie projekty opóźnione o kilka lat, przez co firmy upadają.
Wyobraz sobie, że jesteś inwestorem prywatnym i zamawiasz projektProblem jest taki, że to nie trudności projektowe, tylko trudności z uzgodnieniami z urzędnikami. Pamiętam projekt, który musieliśmy uzgodnić z 10 instytucjami publicznymi. Każdy urzędnik miał inne zdanie. Finalnie projekty opóźnione o kilka lat, przez co firmy upadają.
Wyobraz sobie, że jesteś inwestorem prywatnym i zamawiasz projekt domu. Dajesz jasne wymagania i na tej podstawie projektant projektuje i oddaje gotowy zgodny z wymaganiami m
projekt. Jesteś zadowolony, wprowadzasz małe korekty ewentualnie. W Urzędzie Miasta biorą się za oglądanie. Zmieniaja projekt 1000 razy. Zwiększają zakres, za tą samą kasę. Nagle okazuje się że chcą zamku, a nie domku jednorodzinnego.- 14 6
-
2023-03-15 06:44
Spróbuj kupić projekt domu nie z szablonu, a robiony od zera
Nagle okazuje się że wcale krótko to nie trwa...
- 11 0
-
2023-03-15 10:30
ten tramwaj powinien iść wzdłuż Do Studzienki tak jak zakładano na samym początku i jak była planowana rezerwa terenowa (7)
a nie jakieś kolejne skrzyżowania i wygibasy, kolejne światła itp.
- 145 26
-
2023-11-08 14:56
tramwaj nie stoi w korku
Mało to aut w korku na Do Studzienki stoi? Tramwaj dodatkowo też ma stać?
- 0 0
-
2023-08-04 11:00
tramwaj ma przewagę nad autobusami
Większość ludzi jest zmuszona dojeżdżać w czasie korków, tramwaj w korkach nie stoi, a autobus często.
- 0 0
-
2023-03-16 05:24
Oraz tunele. To jest absurd i wręcz niegospodarność. Jest rezerwa terenowa przechodząca pod wiaduktem na morenie. W tym miejscu nie było żadnych wątpliwości i przeszkód by iść wytyczonym planem w zeszłym stuleciu. Dodatkowo byłby dojazd i przystanek przy szkole SP1...
- 13 1
-
2023-03-15 11:51
Nie lubię jeździć tramwajami, wolę autobusami.
- 3 7
-
2023-03-15 11:35
Ale wtedy nie postawią na końcu "Do Studzienki" bloków - a tylko po to jest ten projekt (2)
No chyba nikt nie myśli, że władzom Gdańska zależy by ludzie nie stali w korkach - przecież w Gdańsku w ogóle nie ma planowania infrastruktury, każdy pomysł to gorszy - "Nowa Warszawska" ledwie oddana już do zmiany. Po "Adamowicza" nie da się jechać tyle świateł.
- 20 6
-
2023-11-08 14:57
Skoro się nie da.
To nie jedź.
- 0 0
-
2023-03-16 06:36
To zrozumiałe
WTwijej rodzinnej miejscowości jest jedno skrzyżowanie z sygnalizacjà, do tego popsute bo nie rozumieliscie zasad
- 3 7
-
2023-03-15 06:01
N politeczna (19)
Po co ten tramwaj tam,tyle kasy,można by na innei inwestycje wydać,zniszczą zabytkowa infrastrukturę,a mieszkańcy wcale nie chcą tej lini.Znowu będzie cięcie autobusów.Lepuwj puścić dwie linie autobusowe w dół wileńskiej.
- 75 205
-
2023-03-15 12:49
Mów za siebie! (1)
Ja się bardzo cieszę, że taka linia powstanie, podobnie jak reszta sąsiadów z bloku gdzie mieszkam.
- 7 6
-
2024-03-15 07:50
tylko bedzie ja umnie
puscili tramwaj ,ale pozabierali wszystkie autobusy,nie ma zadnej altrrnatywy dla tramwaju tego oczywiscie nikt nie powie
- 0 0
-
2023-03-15 10:47
autobusy
taaak autobusy super pomysl najlepiej ciasnymi ulicami zeby fajnie sie stalo w korkach, na pewno mieszkancy moreny nie chca tego tramwaju :)
- 9 4
-
2023-03-15 10:40
jak nie chcą niech się wyprowadzą gdzieś za banino
- 7 8
-
2023-03-15 10:35
miasto ma w poważaniu mieszkańców, deweloperzy tego chcą i to wystarczy
a tak poważnie ten tramwaj jest tam planowany od dziesięcioleci i jest rezerwa terenowa na to wzdłuż Do Studzienki. Linia miała być według założeń poprowadzona prosto do Wileńskiej. Potem jakiś troglodyta zaczął zmieniać planami i powstało kilkanaście alternatywnych opcji, które chyba służą tylko deweloperom, którzy chcą zabudować cały pas tej rezerwy.
- 11 7
-
2023-03-15 10:36
Mieszkańcy czego?
Kamienic we Wrzeszczu? To nie jest dla nich, tylko dla Moreny i Jasienia
- 13 8
-
2023-03-15 06:43
Mieszkańcy Gdańska chcą tej linii jak powietrza. (12)
Jedyne głosy przeciw to głosy garstki ludzi których nie stać na parking dla swoich samochodów, bojących się że stracą miejsca opłacone z naszych podatków.
- 62 19
-
2023-03-17 11:07
mieszkam na wileńskiej i nie chcę tam tej linii tramwajowej
- 2 2
-
2023-03-15 10:36
(5)
A byłeś kiedyś na ul. Bohaterów Getta? Widziałeś, jak wąska jest ta ulica? A chce się z niej zrobić trasę dla ważnej linii tramwajowej. I jak już Ci wskazano - na 100% będzie to oznaczało utrudnienia w komunikacji w innych dzielnicach, czyli kolejne przesiadki i cięcia linii autobusowych.
Planuje się tu potężną inwestycję, a nie potrafi sięA byłeś kiedyś na ul. Bohaterów Getta? Widziałeś, jak wąska jest ta ulica? A chce się z niej zrobić trasę dla ważnej linii tramwajowej. I jak już Ci wskazano - na 100% będzie to oznaczało utrudnienia w komunikacji w innych dzielnicach, czyli kolejne przesiadki i cięcia linii autobusowych.
Planuje się tu potężną inwestycję, a nie potrafi się wykorzystać np. potencjału przystanku PKM Brętowo, gdzie przecież jeż przesiadka z tramwaju do PKM. I co? I nawet wspólnego biletu nie ma, żeby tramwajem i PKM-ką na jednym jednorazowym bilecie pojechać.- 14 17
-
2023-03-15 12:07
Ulica ma dwa pasy, szeroki parking i jeszcze mieści się drugi, dziki po przeciwnej stronie. (4)
To więcej szerokości niż Nowa Warszawska, gdzie do torów niektórzy życzyli sobie jeszcze dwa pasy jezdni...
- 10 10
-
2023-03-15 12:53
bzdury!!! (3)
Chyba nigdy nie byles na tej ulicy, że taki głupty wypisujesz. Ulica jest wąska i ledwo dwa samochody przejezdzają. Parking nie jest dziki tylko istnieje tam od wielu dekad bo na początku XX wieku była tam kamienica, która sie zawaliła i dlatego postawiono tam parking. Także radzę się troche zapoznac z historią dzielnicy żeby potem takich bzdur tutaj nie wypisywać!!!
- 7 9
-
2023-03-15 14:15
Skoro "dwa samochody ledwo przejeżdżają" (2)
Jakim cudem mieszczą się tam jeszcze dwa rzędy zaparkowanych szrotów po obu stronach ulicy?
- 9 6
-
2023-03-15 15:05
PG
chyba masz problem z oczami...na ulicy stoi jeden rzad samochodów, a drugi na chodniku...
- 2 1
-
2023-03-15 14:49
stoją
na chodnikach.
- 6 0
-
2023-03-15 08:08
nie szkaluj, nie szczuj (4)
nie manipuluj.
Maja racje, a urzad uwaza, ze mozna ludziom przejsc po glowach.- 12 38
-
2023-03-15 09:56
Jak na razie, dziesiątki tysięcy mieszkańców stoi bez sensu w korkach (3)
Bo na największej osi komunikacji w mieście nie można zbudować tramwaju.
I kto tu szczuje i manipuluje?- 35 9
-
2023-03-17 11:09
i dalej będą stać bo komunikacja miejska jest droższa bardziej zawodna no ja musiałbym wychodzić do pracy pół godziny wcześniej żeby się nie spóżnic
- 1 1
-
2023-03-15 14:47
miliardy much jedzą to co jedzą... (1)
i co z tego?
Taka jest, mniej więcej, wartość twoich argumentów.
Po pierwsze, te dziesiątki tysięcy powinny mieć oczy na głowie i widzieć gdzie kupują kwadraty.
Po drugie, powinny stymulować nieudolnych urzędników/polityków aby spełniali swoje obietnice (gdzie jest obiecane przed wyborami połączenie do Bytowa?)
Poi co z tego?
Taka jest, mniej więcej, wartość twoich argumentów.
Po pierwsze, te dziesiątki tysięcy powinny mieć oczy na głowie i widzieć gdzie kupują kwadraty.
Po drugie, powinny stymulować nieudolnych urzędników/polityków aby spełniali swoje obietnice (gdzie jest obiecane przed wyborami połączenie do Bytowa?)
Po trzecie, to nie jest żadna "główna oś" a rozwiązania jakie tam planowano za czasów, gdzie istotne było tylko rozwiązanie problemów komunikacyjnych, miały inny przebieg.
Po czwarte, zasłanianie się "cierpieniem" tysięcy i przedkładanie go nad dobro jednostki czy mniejszości to zwykły, radziecki bolszewizm. Za którym chowają się partykularne interesy odpowiednio ustawionych "komisarzy".- 3 19
-
2023-03-17 15:10
Z tymi muchami to argument godny co najmniej członka komisji Antonowa....
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.