Fakty i opinie

stat

Nowa Słowackiego: trwają wyburzenia. Projektanci bronią rozwiązań na Hynka

Najnowszy artukuł na ten temat

Miasto w sporze z wykonawcami. 11 spraw na 15 mln zł

Wyburzenia budynków przy ul. Słowackiego.


Od tygodnia trwają rozbiórki domów położonych w przebiegu planowanej Trasy Słowackiego. Prace potrwają 35 tygodni i pochłoną ok. 600 tys. zł. Projektanci negują potrzebę wykonania miejsc postojowych przy biurowcu "Hynka".



Na fasadzie domu przy ul. Partyzantów 114 w latach 30. wymalowano niemiecki napis zachęcający do udziału w wyborach. Gdy budynek zostanie rozebrany, napis przestanie istnieć. Do inwestora zgłosił się jednak kolekcjoner, który chciałby przejąć ten kawałek muru.
Na fasadzie domu przy ul. Partyzantów 114 w latach 30. wymalowano niemiecki napis zachęcający do udziału w wyborach. Gdy budynek zostanie rozebrany, napis przestanie istnieć. Do inwestora zgłosił się jednak kolekcjoner, który chciałby przejąć ten kawałek muru. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Obszar, na którym przedsiębiorcy rezydujący w biurowcu "Hynka" chcą wytyczenia nowych miejsc postojowych. W tej sprawie złożyli odwołanie do GDOŚ.
Obszar, na którym przedsiębiorcy rezydujący w biurowcu "Hynka" chcą wytyczenia nowych miejsc postojowych. W tej sprawie złożyli odwołanie do GDOŚ. graf. trojmiasto.pl
We Wrzeszczu przy ul. Partyzantów 110-116 zobacz na mapie Gdańska zaczęły znikać domy. Już od tygodnia trwa rozbiórka budynków położonych w świetle przyszłej Trasy Słowackiego. Przedsięwzięcie zlecone we wrześniu przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne przewiduje rozebranie ok. 49 budynków. Pracę wykonuje firma Wakoz z Luzina. Wyburzenia będą kosztowały 608 tys. zł i potrwają 35 tygodni.

- Najbardziej kosztowne i kłopotliwe wyburzenie obiektów kubaturowych, z uwagi na duży ruch aut i położenie, nastąpi u zbiegu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Pochłonie ono ok. 55 tys. zł - opowiada Jerzy Parzyszek, inspektor nadzoru ds. obiektów kubaturowych z gdańskiego Zarządy Dróg i Zieleni.

Wobec części budynków nie ma jeszcze wydanej prawomocnej decyzji zezwalającej na rozbiórkę. Jednak dla inwestora nie stanowią one problemu. - Prace zostały zaplanowane do marca przyszłego roku. Rozpiętość okresu, w jakim wykonawca musi się uporać z zadaniem, umożliwi uzyskanie dalszych pozwoleń na rozebranie pozostałych budynków - mówi Ryszard Trykosko, prezes GIK.

W świetle przyszłej Trasy Słowackiego przy ul. Partyzantów nr 114 znajduje się jeden budynek, który wciąż nie jest własnością miasta. Jego mieszkańcy są skonsternowani. - Za chwilę będą wyburzać sąsiedni budynek nr 112, a my nie możemy się stąd wyprowadzić. Propozycję zmiany zamieszkania już przyjęliśmy od miasta, ale właściciel domu nie dogadał się w sprawie sprzedaży. Jesteśmy tu więźniami. Dopiero decyzja o przejęciu budynku przez Gdańsk da nam zielone światło do przeprowadzki. Tylko taki scenariusz przewiduje prawo - opowiada pani Maria, lokator niewykupionego wciąż budynku.

- Z właścicielem domu przy ul. Partyzantów 114, na co dzień mieszkającym w Kanadzie, spotkamy się w przyszłym tygodniu. Zaproponujemy mu kupno budynku. Dopiero wtedy będzie można więcej powiedzieć o sytuacji mieszkańców - mówi Ryszard Trykosko.

To nie jedyna trudność w budowie Trasy Słowackiego. Na początku października przedsiębiorcy z biurowca przy "Hynka" odwołali się od decyzji środowiskowej w sprawie budowy Trasy Słowackiego. Zarzucają, że po w pobliżu ich siedziby brakuje miejsc parkingowych. Sprawa trafiła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. O sprawie pisaliśmy jako pierwsi w minionym tygodniu.

Ten protest dziwi projektantów Trasy Słowackiego. - Przedsiębiorcy źle zaadresowali swoje odwołanie. Powinno być ono skierowane do dewelopera, a nie GDOŚ. Projekt budowy biurowca przewidywał miejsca postojowe w parkingu podziemnym, a nie przed budynkiem. Nie każdy klient ma ochotę zjeżdżać pod budynek autem, by je zaparkować - opowiada Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A.

- Moim zdaniem odwołanie od decyzji środowiskowej do GDOŚ jest niezasadne. Na pewno nie dojdzie do zmiany projektu. Nie wytyczymy przed biurowcem przy ul. Hynka miejsc postojowych, tym bardziej, że nie ma ich tam teraz - dodaje prezes BPBK S.A.

Dwujezdniowa Trasa Słowackiego połączy Port Lotniczy w Rębiechowie z Portem Morskim w Gdańsku. Droga pobiegnie przez Wrzeszcz, południową granicą Zaspy i Letnicę. W 2013 roku gotowe mają być trzy z czterech odcinków, na jakie podzielono trasę. Do 2014 r. Gotowy ma być tunel pod Martwą Wisłą. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia to ok. 1,29 mld zł. Unia Europejska sfinansuje ok. 37 proc. kosztów budowy.

GIK zamiast GIK Euro 2012.

Miejska spółka, która przygotowuje i prowadzi największe gdańskie inwestycje, m.in. budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego, tramwaj z Chełmu na Orunię, Europejskie Centrum Solidarności, zmieniła nazwę. Od tej pory nie nazywa się już Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, a po prostu Gdańskie Inwestycje Komunalne. Zmiana w nazwie podyktowana była wymogami UEFA, która zastrzega sobie używanie zwrotu "EURO 2012".

Opinie (218) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.