• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe propozycje ws. kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
20 lutego 2024, godz. 15:30 
Opinie (175)
aktualizacja: godz. 09:29 (21 lutego 2024)
Kolej na północ Gdyni rozpala wyobraźnię mieszkańców. Cały czas jednak inwestycja jest w sferze zamierzeń. Kolej na północ Gdyni rozpala wyobraźnię mieszkańców. Cały czas jednak inwestycja jest w sferze zamierzeń.

We wtorek, 20 lutego 2024 r., koalicja KO i Ruchów Miejskich oraz Gdyński Dialog - niezależnie od siebie, w odstępie kilku godzin, na peronie Gdynia Oksywie Port - przekonywały, że trzeba uruchomić kolej na północ Gdyni. Pierwsi złożyli wniosek do prezydenta Gdyni o zapewnienie finansowania przedłużenia kursów PKM do przystanku Gdynia Oksywie Port, chcąc, by Śródmieście z Oksywiem połączył tramwaj wodny, a drudzy przedstawili dodatkowo kilka postulatów związanych z poprawą funkcjonowania komunikacji miejskiej.




Przypomnijmy:

W 2020 roku kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac



  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi.


Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:



  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko


Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe:
  • Obłuże Leśne,
  • Obłuże Górne,
  • Kosakowo Szkoła,
  • Kosakowo i Pierwoszyno.


Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.



Konkretów ws. kolei na północ Gdyni nie ma



Problem w tym, że konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma. Kwota, o której mówiło się dwa lata temu, to 800 mln zł i obecnie może być nierealna, a północ Gdyni jest coraz bardziej zakorkowana.

Mieszkańcy nie mają wyboru i muszą jeździć albo samochodami, albo komunikacją miejską.

Niewykluczone, że przewoźnikiem linii na północy Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem linii na północy Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

Temat wraca przed wyborami: dwie konferencje o komunikacji miejskiej



Ugrupowania, które chciałyby wziąć odpowiedzialność za rządzenie Gdynią, a więc KO Lewica, Ruchy Miejskie, a z drugiej strony Gdyński Dialog we wtorek przekonywały, że powinien być to priorytet dla nowych władz Gdyni, chcących usprawnić komunikację miejską.

Co ciekawe, zrobiły to w tym samym miejscu - na nieużywanym i zarośniętym peronie Gdynia Oksywie Port. Tyle że w odstępie kilku godzin.

KO Lewica i Ruchy Miejskie: potrzebna współpraca z innymi podmiotami



Koalicja Obywatelska wraz z Lewicą i Ruchami Miejskimi proponuje wrócić do pomysłu sprzed lat i uruchomienia połączenia kolejowego z Oksywiem już teraz.

Ogłosili to na peronie na Oksywiu o godz. 7 rano.

Najpierw o 7 rano konferencję prasową na peronie Gdynia Port zorganizowali działacze KO Lewicy oraz Ruchów Miejskich. Najpierw o 7 rano konferencję prasową na peronie Gdynia Port zorganizowali działacze KO Lewicy oraz Ruchów Miejskich.
- Mamy zmodernizowane kilka lat temu tory aż do samego Oksywia, mamy do zbudowania trzy wiaty przystankowe i mamy perspektywę zakończenia budowy wiaduktu w ciągu ulicy Puckiej. Czas najwyższy, by Gdynia zainicjowała prace nad wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej na potrzeby mieszkańców - przekonywali na konferencji.
Dodają, że potrzebna jest do tego współpraca z samorządem i PKP PLK.

- Rozumiemy ograniczenia finansowe, dlatego wnioskujemy, by prezydent rozpoczął prace nad pomysłem przywrócenia obsługi kolejowej północy, ale dzięki temu, że byłyby to połączenia aglomeracyjne, jednym z finansujących je byłby marszałek województwa. Z kolei kwestia odbudowy przystanków - Obłuże, Pogórze i Oksywie Port to sprawa PKP PLK. Potrzebujemy w urzędzie miasta człowieka, który jest w stanie skutecznie lobbować za tymi rozwiązaniami - mówi Damian Chmielewski z Koalicji Obywatelskiej.

Przejazd linią z Obłuża do centrum Gdyni. Film z 2016 roku



Propozycja połączenia tramwajem wodnym Śródmieścia z Oksywiem



Dodatkowo proponują, by Oksywie i Śródmieście połączył tramwaj wodny.

- Liczymy, że dobre relacje łączące Koalicję Obywatelską z rządem pozwolą przekonać MON i resort aktywów państwowych do pewnych ustępstw na rzecz takiego rozwiązania, wymagającego skorzystania z nabrzeży portowych - dodaje Chmielewski.
W tych sprawach złożyli wniosek do prezydenta Gdyni.

Z bardziej przyziemnych rzeczy, które proponują, to przywrócenie linii trolejbusowych do Oksywia i rozwijanie trolejbusów w pozostałych dzielnicach północnych.

- Nie jest to wymysł nowy. 60 lat temu uruchomiono dwie linie trolejbusowe, które jeździły jeszcze w latach 70. Trolejbusy miały pętlę przy Dworcu Głównym PKP, a do Oksywia Górnego i Dolnego jechały trasą okrężną przez ul. Arciszewskich. Dzięki temu, że trolejbusy mogą mieć wymienianą baterię, część drogi będą mogły pokonywać bez trakcji. Trolejbusy mogłyby wyprzeć drogie i kosztowne w utrzymaniu elektrobusy - mówi Filip Iwen z Koalicji Ruchów Miejskich.
Przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu na peronie pojawili się po godz. 12.

Ich propozycje na zmiany w komunikacji to:

  • uruchomienie linii kolejowej do stacji Port Oksywie
  • włączenie kolei w system transportu miejskiego w Gdyni
  • bilet okresowy na ZKM, SKM i PKM w granicach miasta
  • biletomaty na przystankach
  • zwiększenie liczby połączeń i częstotliwości
  • rozwijanie sieci buspasów
  • darmowa komunikacja podczas miejskich imprez


Gdyński Dialog: potrzebna synchronizacja kolei z transportem publicznym



- Gdyński Dialog planuje odbudować tę linię. W pierwszej fazie to uruchomienie połączenia z Gdyni Chyloni do Oksywia z czterema stacjami. W drugiej fazie linia ma przebiegać obok lotniska po konsultacji z Kosakowem. Jesteśmy zgodni, że wybrany wariant jest najlepszy. Ważne jest, żeby współpracować ze wszystkimi instytucjami: Urzędem Marszałkowskim, PKP i SKM - opowiada Ireneusz Trojanowicz z Gdyńskiego Dialogu.
A o 12 swoje propozycje zaprezentowali działacze Gdyńskiego Dialogu. A o 12 swoje propozycje zaprezentowali działacze Gdyńskiego Dialogu.
Przekonywali, że SKM, choć jeździ po Gdyni, nie jest zintegrowana z miejskim system transportu przez system jednego biletu czy też synchronizację.

- W Warszawie linia SKM została zbudowana 20 lat temu i teraz funkcjonuje ona jako część składowa transportu miejskiego. Chcemy, by w Gdyni było tak samo. Postulujemy wzorem Gdańska wprowadzenie biletu okresowego, który obowiązywałby na linię SKM i PKM. Oferta biletowa powinna być rozszerzana - na 24, 48, 72-godzinne bilety, a na przystankach powinny stanąć biletomaty - wskazuje Szymon Jaros, krytykując jednocześnie system Fala, który wciąż jest w fazie testów.

Buspasy są, ale nie tam, gdzie trzeba



Nie zabrakło krytyki polityki miasta dotyczącej buspasów.

- Powinny być tam, gdzie tworzą się korki, a jest tak, że jakoś w tych miejscach dziwnie znikają. Doskonale widać to na przykładzie południowych dzielnic Gdyni - Dabrowy, Karwin i Wielkiego Kacka. Powinny być konsekwentnie budowane, ale nie tak, by zabierać miejsce dla kierowców. Jest wiele miejsc, gdzie można zbudować dodatkowo buspas. Powodem są zapewne oszczędności - wyjaśnia Bartłomiej Austen.

Wiadukt na płk. Dąbka w jak najszerszym wymiarze



Przekonywali też, że wiadukt na ul. płk. Dąbka powinien powstać w wersji proponowanej przez Kosakowo.

Przypomnijmy, że gmina forsowała zaprojektowanie wiaduktu w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Powinno to pozwolić w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas. Gdynia robi jednak inwestycję sama w wariancie po dwa pasy w jedną stronę, z czego jeden będzie buspasem.

Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka

Ostatni pokaz dronów i problemy mieszkańców z dojazdem na miejsce posłużył jako argument do tego, by zaproponować darmową komunikację podczas miejskich imprez.

- Mieszkańcy mogliby dotrzeć na czas, wybierając komunikację miejską, której częstotliwość powinna być zwiększona podczas podobnych do pokazów z 10 lutego. Wtedy niestety wielu przez korki i zatory po prostu się spóźniało - kończy Aneta Banach z Gdyńskiego Dialogu.

Władze Gdyni: pracujemy nad konkretnym projektem



Władze Gdyni w odniesieniu do wtorkowych konferencji zapewniają, że prace nad uruchomieniem połączenia kolejowego na północ Gdyni trwają. Ostatnie spotkanie odbyło się 14 lutego.

- Wspólnie z Marynarką Wojenną RP, Akademią Marynarki Wojennej, PKP PLK, SKM i Stocznią Marynarki Wojennej pracujemy nad projektem, który ma umożliwić poprowadzenie linii kolejowej do północnych dzielnic Gdyni - z Gdyni Głównej na Oksywie i z Rumi na Oksywie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje jednocześnie, że jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych terminach.

- Jest kilka problemów do rozwiązania jak np. brak elektryfikacji na ostatnich czterech kilometrach planowanej trasy, ale prace są intensywne, a zakończenie modernizacji stacji towarowej Gdynia Port i wola tylu zdeterminowanych podmiotów, otworzyły realne możliwości realizacji tego projektu. Czas przejazdu sprawi, że będzie to atrakcyjna alternatywa dla podróży samochodem - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (175)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane