• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe propozycje ws. kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
20 lutego 2024, godz. 15:30 
Opinie (175)
aktualizacja: godz. 09:29 (21 lutego 2024)
Najnowszy artykuł na ten temat Znamy dwóch nowych wiceprezydentów Gdyni
Kolej na północ Gdyni rozpala wyobraźnię mieszkańców. Cały czas jednak inwestycja jest w sferze zamierzeń. Kolej na północ Gdyni rozpala wyobraźnię mieszkańców. Cały czas jednak inwestycja jest w sferze zamierzeń.

We wtorek, 20 lutego 2024 r., koalicja KO i Ruchów Miejskich oraz Gdyński Dialog - niezależnie od siebie, w odstępie kilku godzin, na peronie Gdynia Oksywie Port - przekonywały, że trzeba uruchomić kolej na północ Gdyni. Pierwsi złożyli wniosek do prezydenta Gdyni o zapewnienie finansowania przedłużenia kursów PKM do przystanku Gdynia Oksywie Port, chcąc, by Śródmieście z Oksywiem połączył tramwaj wodny, a drudzy przedstawili dodatkowo kilka postulatów związanych z poprawą funkcjonowania komunikacji miejskiej.




Przypomnijmy:

W 2020 roku kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac



  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi.


Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:



  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko


Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe:
  • Obłuże Leśne,
  • Obłuże Górne,
  • Kosakowo Szkoła,
  • Kosakowo i Pierwoszyno.


Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.



Konkretów ws. kolei na północ Gdyni nie ma



Problem w tym, że konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma. Kwota, o której mówiło się dwa lata temu, to 800 mln zł i obecnie może być nierealna, a północ Gdyni jest coraz bardziej zakorkowana.

Mieszkańcy nie mają wyboru i muszą jeździć albo samochodami, albo komunikacją miejską.

Niewykluczone, że przewoźnikiem linii na północy Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem linii na północy Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

Temat wraca przed wyborami: dwie konferencje o komunikacji miejskiej



Ugrupowania, które chciałyby wziąć odpowiedzialność za rządzenie Gdynią, a więc KO Lewica, Ruchy Miejskie, a z drugiej strony Gdyński Dialog we wtorek przekonywały, że powinien być to priorytet dla nowych władz Gdyni, chcących usprawnić komunikację miejską.

Co ciekawe, zrobiły to w tym samym miejscu - na nieużywanym i zarośniętym peronie Gdynia Oksywie Port. Tyle że w odstępie kilku godzin.

KO Lewica i Ruchy Miejskie: potrzebna współpraca z innymi podmiotami



Koalicja Obywatelska wraz z Lewicą i Ruchami Miejskimi proponuje wrócić do pomysłu sprzed lat i uruchomienia połączenia kolejowego z Oksywiem już teraz.

Ogłosili to na peronie na Oksywiu o godz. 7 rano.

Najpierw o 7 rano konferencję prasową na peronie Gdynia Port zorganizowali działacze KO Lewicy oraz Ruchów Miejskich. Najpierw o 7 rano konferencję prasową na peronie Gdynia Port zorganizowali działacze KO Lewicy oraz Ruchów Miejskich.
- Mamy zmodernizowane kilka lat temu tory aż do samego Oksywia, mamy do zbudowania trzy wiaty przystankowe i mamy perspektywę zakończenia budowy wiaduktu w ciągu ulicy Puckiej. Czas najwyższy, by Gdynia zainicjowała prace nad wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej na potrzeby mieszkańców - przekonywali na konferencji.
Dodają, że potrzebna jest do tego współpraca z samorządem i PKP PLK.

- Rozumiemy ograniczenia finansowe, dlatego wnioskujemy, by prezydent rozpoczął prace nad pomysłem przywrócenia obsługi kolejowej północy, ale dzięki temu, że byłyby to połączenia aglomeracyjne, jednym z finansujących je byłby marszałek województwa. Z kolei kwestia odbudowy przystanków - Obłuże, Pogórze i Oksywie Port to sprawa PKP PLK. Potrzebujemy w urzędzie miasta człowieka, który jest w stanie skutecznie lobbować za tymi rozwiązaniami - mówi Damian Chmielewski z Koalicji Obywatelskiej.

Przejazd linią z Obłuża do centrum Gdyni. Film z 2016 roku



Propozycja połączenia tramwajem wodnym Śródmieścia z Oksywiem



Dodatkowo proponują, by Oksywie i Śródmieście połączył tramwaj wodny.

- Liczymy, że dobre relacje łączące Koalicję Obywatelską z rządem pozwolą przekonać MON i resort aktywów państwowych do pewnych ustępstw na rzecz takiego rozwiązania, wymagającego skorzystania z nabrzeży portowych - dodaje Chmielewski.
W tych sprawach złożyli wniosek do prezydenta Gdyni.

Z bardziej przyziemnych rzeczy, które proponują, to przywrócenie linii trolejbusowych do Oksywia i rozwijanie trolejbusów w pozostałych dzielnicach północnych.

- Nie jest to wymysł nowy. 60 lat temu uruchomiono dwie linie trolejbusowe, które jeździły jeszcze w latach 70. Trolejbusy miały pętlę przy Dworcu Głównym PKP, a do Oksywia Górnego i Dolnego jechały trasą okrężną przez ul. Arciszewskich. Dzięki temu, że trolejbusy mogą mieć wymienianą baterię, część drogi będą mogły pokonywać bez trakcji. Trolejbusy mogłyby wyprzeć drogie i kosztowne w utrzymaniu elektrobusy - mówi Filip Iwen z Koalicji Ruchów Miejskich.
Przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu na peronie pojawili się po godz. 12.

Ich propozycje na zmiany w komunikacji to:

  • uruchomienie linii kolejowej do stacji Port Oksywie
  • włączenie kolei w system transportu miejskiego w Gdyni
  • bilet okresowy na ZKM, SKM i PKM w granicach miasta
  • biletomaty na przystankach
  • zwiększenie liczby połączeń i częstotliwości
  • rozwijanie sieci buspasów
  • darmowa komunikacja podczas miejskich imprez


Gdyński Dialog: potrzebna synchronizacja kolei z transportem publicznym



- Gdyński Dialog planuje odbudować tę linię. W pierwszej fazie to uruchomienie połączenia z Gdyni Chyloni do Oksywia z czterema stacjami. W drugiej fazie linia ma przebiegać obok lotniska po konsultacji z Kosakowem. Jesteśmy zgodni, że wybrany wariant jest najlepszy. Ważne jest, żeby współpracować ze wszystkimi instytucjami: Urzędem Marszałkowskim, PKP i SKM - opowiada Ireneusz Trojanowicz z Gdyńskiego Dialogu.
A o 12 swoje propozycje zaprezentowali działacze Gdyńskiego Dialogu. A o 12 swoje propozycje zaprezentowali działacze Gdyńskiego Dialogu.
Przekonywali, że SKM, choć jeździ po Gdyni, nie jest zintegrowana z miejskim system transportu przez system jednego biletu czy też synchronizację.

- W Warszawie linia SKM została zbudowana 20 lat temu i teraz funkcjonuje ona jako część składowa transportu miejskiego. Chcemy, by w Gdyni było tak samo. Postulujemy wzorem Gdańska wprowadzenie biletu okresowego, który obowiązywałby na linię SKM i PKM. Oferta biletowa powinna być rozszerzana - na 24, 48, 72-godzinne bilety, a na przystankach powinny stanąć biletomaty - wskazuje Szymon Jaros, krytykując jednocześnie system Fala, który wciąż jest w fazie testów.

Buspasy są, ale nie tam, gdzie trzeba



Nie zabrakło krytyki polityki miasta dotyczącej buspasów.

- Powinny być tam, gdzie tworzą się korki, a jest tak, że jakoś w tych miejscach dziwnie znikają. Doskonale widać to na przykładzie południowych dzielnic Gdyni - Dabrowy, Karwin i Wielkiego Kacka. Powinny być konsekwentnie budowane, ale nie tak, by zabierać miejsce dla kierowców. Jest wiele miejsc, gdzie można zbudować dodatkowo buspas. Powodem są zapewne oszczędności - wyjaśnia Bartłomiej Austen.

Wiadukt na płk. Dąbka w jak najszerszym wymiarze



Przekonywali też, że wiadukt na ul. płk. Dąbka powinien powstać w wersji proponowanej przez Kosakowo.

Przypomnijmy, że gmina forsowała zaprojektowanie wiaduktu w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Powinno to pozwolić w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas. Gdynia robi jednak inwestycję sama w wariancie po dwa pasy w jedną stronę, z czego jeden będzie buspasem.

Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka

Ostatni pokaz dronów i problemy mieszkańców z dojazdem na miejsce posłużył jako argument do tego, by zaproponować darmową komunikację podczas miejskich imprez.

- Mieszkańcy mogliby dotrzeć na czas, wybierając komunikację miejską, której częstotliwość powinna być zwiększona podczas podobnych do pokazów z 10 lutego. Wtedy niestety wielu przez korki i zatory po prostu się spóźniało - kończy Aneta Banach z Gdyńskiego Dialogu.

Władze Gdyni: pracujemy nad konkretnym projektem



Władze Gdyni w odniesieniu do wtorkowych konferencji zapewniają, że prace nad uruchomieniem połączenia kolejowego na północ Gdyni trwają. Ostatnie spotkanie odbyło się 14 lutego.

- Wspólnie z Marynarką Wojenną RP, Akademią Marynarki Wojennej, PKP PLK, SKM i Stocznią Marynarki Wojennej pracujemy nad projektem, który ma umożliwić poprowadzenie linii kolejowej do północnych dzielnic Gdyni - z Gdyni Głównej na Oksywie i z Rumi na Oksywie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje jednocześnie, że jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych terminach.

- Jest kilka problemów do rozwiązania jak np. brak elektryfikacji na ostatnich czterech kilometrach planowanej trasy, ale prace są intensywne, a zakończenie modernizacji stacji towarowej Gdynia Port i wola tylu zdeterminowanych podmiotów, otworzyły realne możliwości realizacji tego projektu. Czas przejazdu sprawi, że będzie to atrakcyjna alternatywa dla podróży samochodem - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Hahahaha (3)

    • 25 1

    • hahahahaha! (2)

      • 8 0

      • BUUUU (1)

        Haha

        • 7 0

        • Co to są elektrobusy?

          W artykule jest napisane, że Filip Iwen powiedział: trolejbusy mogłyby wyprzeć drogie i kosztowne w utrzymaniu elektrobusy. Jakieś elektrobusy jeżdżą na tej trasie?

          • 0 0

  • jakoś nie widzę nadziei w osobach startujących do UM w Gdyni (5)

    • 40 5

    • (1)

      Ja też, bo oni startują do rady miasta a nie do urzędu

      • 5 3

      • Rada miasta mieści się w urzędzie. Jeden pies

        • 7 2

    • a ja zdecydowanie widzę nadzieję w Dialogu i ich rzeczowym podejściu i doswiadczeniu, bez ekstremistów i lewicowców jak KO (2)

      • 4 5

      • Przecież GD to jakaś kompromitacja (1)

        Jedyne co mają swojego autorskiego to umizgi do kierowców, zupełnie niespójne wobec z jakąkolwiek polityką transportową

        • 3 3

        • Dialog to kryptoPiSowcy

          • 2 2

  • Jest tylko jeden problem (13)

    Szynobusy nie biorą się z nikąd, już jest problem, aby uruchomić połączenia na Bajpasie Kartuskim, bo brakuje szynobusów. Skąd miałyby się wziąć na odcinku do Oksywia?

    • 32 7

    • (9)

      Kupić.

      • 9 2

      • (7)

        Kto ma kupić?

        • 4 4

        • kto jest organizatorem transportu publicznego? (6)

          i ma to w obowiązkach?

          • 8 1

          • (5)

            Urząd marszałkowski?

            • 6 2

            • to ma być transport w większości wewnątrz miasta, niech więc sobie miasto kupi (3)

              dość finansowania przez urząd marszałkowski wewnętrznej komunikacji trójmiasta, te pieniądze powinny iść na kolej o znaczeniu wojewódzkim a nie lokalnym dotyczącym jednej, w porywach dwóch gmin

              • 3 8

              • (1)

                To nie tramwaj, to nie metro. Kolejami miasta się nie zajmują. Nigdzie

                • 2 6

              • No właśnie się zajmują

                SKM Warszawa jest spółką miejską

                • 10 0

              • koldra zawsze krotka

                I inna nie bedzie...
                Poza tym, ze ktos ma to w obowiazkach, to nie znaczy, ze wszystko dostarczy... Ma to zorganizowac i np. obciazyc miasta kosztami...

                Jak to wyglada to widzimy po "wspolnym bilecie" i "Fali".

                • 2 0

            • no raczej...

              a nie?
              Tylko trzeba się z nim umieć dogadać, bo potrzebowskich wielu i pan marszałek nie każdemu łask udzieli.
              Szczególnie po numerze z Karwinami...

              • 4 0

      • Kupiło

        Kupili, dostawy mają być w 2025 i 2026.

        • 0 0

    • dlatego chcą zelelekryfikować, pojedzie 60-cio letni en57 (2)

      no tylko że będzie trochę za duży jak na tych 10-20 pasażerów co wybiorą podróż pociągiem dwa razy dłuższą niż autobusem, w Gdyni nic nie wyciągnęli lekcji z Gdańska i nie zauważyli że cała Matarnia do Wrzeszcza jeździ autobusami bo mając krótszą trasę są po prostu szybsze, na Obłużu będzie to samo: pociąg 20 minut przez Chylonię, autobus 10 minut najkrótszą trasę, PS - nie piszcie że w takim razie trzeba zbudować tory krótszą trasą bo to są koszty takie że można równie dobrze całe Obłuże helikopterami wozić

      • 6 4

      • roczniki '60, kiedy rozpoczęto produkcję tych zestawów, raczej nie przetrwały bez modernizacji

        a były produkowane do '93

        Matarnia do Wrzeszcza jeździ autobusami z dwóch powodów, przystanek PKM jest na skraju Osiedla, pociągi jeżdżą dużo rzadziej niż autobusy.

        Na Północ Gdyni nie trzeba budować "krótszych" torów, bo ona istnieją. Wariant przez Chylonię nie jest optymalny pod wieloma względami. Czasowy to jeden z nich.

        • 9 0

      • Dlatego PKM jest zapełnione że ciężko wsiąść

        A Matarnia to kilka domów

        • 6 0

  • Pitolenie (2)

    Przed wyborami wszystko obiecają: kolej na północ, obwodnicę Witomina, a zaraz wskrzeszenie lotniska dla ruchu pasażerskiego. Szkoda że gdy już głosy sa policzone to zapomina się o wcześniejszych obietnicach i pojawiają się 'nieprzewidziane' okoliczności....

    • 54 1

    • Mniam mniam.. pyszna kiełbaska wyborcza..

      • 14 0

    • Wiadomo PO obiecuje

      Dlaczego prezydent Gdyni ma dać? Skoro to PO obiecuje, niech da. Zobaczymy ile rudy da!

      • 6 1

  • Kolejowa kiełbasa wyborcza

    chcą władzy to obiecają wszystko, jak zdobędą to się schowają i guzik z tego wyjdzie! Kolejni co wymyślili oczywistości - synchronizacja. Tak jakby ktoś na złość ustawił na jednych torach kolej i nie chciał czekać na stojące w korkach autobusy :P Co wy wiecie o kolejach....

    • 43 2

  • No tak

    Wybory idą i zaczyna się obiecywanie gruszek na wierzbie.
    Odkąd odjechał z Oksywia ostatni bohun 15:10 do Yumy, wladze miasta kompletnie zapomniły o polnocnych dzielnicach
    PRzypominaja sobie przy okazji wyborow, a pozniej jest jak zwykle.
    Drogi fatalne, zabytki się sypią, komunikacja leży.

    • 60 6

  • Cytuję: (Buspasy) Powinny być konsekwentnie budowane, ale nie tak, by zabierać miejsce dla kierowców. (2)

    Czyli chcecie państwo zachęcać jednocześnie do komunikacji miejskiej nie zniechęcając do poruszania się samochodem? Moim zdaniem pomysł jest bardzo drogi i bardzo bezsensowny. W ten sposób korki zostaną tak jak są i będą dalej spowalniać na skrzyżowaniach komunikację miejską, tak jak teraz. A porpos skrzyżowań - te będą od wielkiej ilośći pasów dalej puchły utrudniając komuniację pieszą. Albo rybki albo akwarium, drodzy politycy. Albo wysyłacie do mieszkańców wiadomość - idziemy w stronę komunikacji, będzie taniej, szybciej a autem możecie przyjechać do miasta okazyjnie, albo mówicie - zapraszamy, wszyscy wjeżdżamy samochodami. Wtedy macie przepis na Detroit.

    • 19 33

    • (1)

      Tobie, bolszewiku, marzy się zamordyzm? Kiedyś tępiliście kapitalistów, teraz tępicie kierowców? Nie Twój interes, jak poruszam się po mieście! A Detroit nie upadło z powodu samochodów.

      • 14 9

      • znajdź sobie inne miasto dymiarzu

        • 5 8

  • Oooo wkrótce wybory

    To i wysyp pomysłów

    • 35 1

  • A następne propozycje przed kolejnymi wyborami (4)

    Jaki teraz wysyp propozycji i rozwiązań na wszystkie bolączki mieszkańców

    • 27 0

    • Gdyński Dialog to jednak jakaś amatorka i populizm (1)

      Czegoś innego się spodziewałem.

      • 2 0

      • Dialog to krypto Pis

        • 1 0

    • a gdzie ten wysyp bo nie zauważyłem? (1)

      Obłuże potrzebuje buspasów na całej trasie do centrum a nie pociągu co z założenia będzie wolniejszy od autobusu bo pojedzie przez Chylonię. Ten pociąg to może dla Kosakowa będzie atrakcyjny ale nie dla Obłuża.

      • 3 3

      • PKS

        Wszędzie w Polsce po wsiach jeżdzi PKS a u nas autobusy miejskie z klima i jeszcze SKM-i by chcieli !

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wiadukt (13)

    Z tym wiaduktem na płk. Dąbka to w pełni się zgadzam, że powinien mieć 3 pasy (2 dla aut plus buspas). Jeżeli to zrobią wedle pomysłu Szczurka czyli jeden pas dla aut plus buspas to czeka na armagedon bo wtedy Szczurek wymaluje buspas już od skrzyżowania z Kwiatkowskiego do ronda w Pogórzu. Jeżeli chodzi o kolej to moim zdaniem powinno postawić się, na konkretne węzły przesiadkowe park and ride. Po co kolej do Mostów skoro osiedla są rozsiane po całej gminie. Kolejka powinna dojeżdżać do okolic Szperka gdzie są największe osiedla a dla tych co mieszkają dalej będzie duży parking i sprawna komunikacja autobusowa. To samo tyczy się Oksywia, chociaż nie wiem czy jakakolwiek kolejka z Oksywia czy Kosakowa jeżdżąca przez Chylonie będzie alternatywą dla dojazdów do centrum.

    • 105 23

    • (1)

      Nie tylko powinien mieć więcej pasów, do tego jeden z pasów powinien być bezkolizyjny i prowadzić do ul. Derdowskiego (Kosakowo) po prawej stronie stacji benzynowej, przez co samochody nie będą stały na światłach tworząc wąskie gardło.

      • 14 9

      • Dobrze mówi. Polać mu/jej !

        • 8 7

    • Sugestywna opinia (4)

      Tadam
      Tunel z Oksywia do centrum pod wejściem do portu..

      Ale mentalnie Gdynianie musicie dojrzeć do takich pomysłów, które dałyby niepojętą w tym momencie użyteczność.
      Na razie nie jesteście gotowi na takie coś, a wasza uwaga wciąż skupiona jest na kwestiach zabierających czas bez efektywności dla mieszkańców i użytkowników.

      • 3 7

      • mentalna komuna trójmiejska

        zamiast rozwijać, zwijamy Gdynię!

        • 7 4

      • Tunel zwalający samochody do ścisłego centrum?

        Zaiste mentalnie dorosłeś. Do lat 70-tych XX wieku

        • 7 5

      • fajne sie wizjonuje...

        Szczurki to wiedzom...

        Ale jak przyjdzie do szkicow, to zadanie raczej przekracza sens i mozliwosci, bo nie ma gdzie takiej konstrukcji rozmiescic.

        W Polsce buduje sie wlasnie tunel o dlugosci trzech kilometrow (s19), nawet niedrogo jakie 2 miliardy, ale w znacznie dogodniejszym terenie...

        • 2 0

      • Wojsko nie pozwoli amen.

        Na Dolnym Oksywiu jest kamienica - bez przyłącza do sieci CO, bez przyłącza do światłowodu, ujęcie wody z portu wojennego.

        Tylko dlatego, że media musiałyby przebiegać pod kawałkiem terenu należącego do wojska.
        Nie da się.

        • 3 1

    • 20lat pomysłów

      z morza i marzeń :) KPINA

      • 11 2

    • brawo Gdynski Dialog za konrety i wiadukt na Dąbka. Macie moj glos tylko wywalcie ekipe Szczurka

      • 6 6

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Jak dla mnie możecie sobie tam zrobić i po 6 pasów (2)

      Na szczęście nawet nie patrzę w tą stronę, więc chętnie się nawet dołożę do waszej edukacji na co się zdadzą te dodatkowe pasy. Kwik będzie słychać aż w Barczewie a od drapania w łeb "co poszło nie tak" to dziury do rdzenia kręgowego wygrzebiecie

      • 8 11

      • warto ruszyć głową (1)

        co dadzą dodatkowe pasy na wiadukcie? to samo co na Kwiatkowskiego pod górę. Teraz wiadukt na Dąbka to jest wąskie gardło które generuje korki aż do Kwiatkowskiego. Ten odcinek nie może być jednopasmowy bo to jest trasa wylotowa z miasta i jest tam bardzo duży ruch. Dziwnym trafem wywalczenie 2 pasów dla osobówek pod górę na Kwiatkowskiego rozładowało korki sięgające kiedyś do połowy estakady. Ale oszołomy i tak wiedzą swoje.

        • 12 1

        • ..

          pod górę na Kwiatkowskiego to warto byłoby, żeby kierowcy nauczyli się, że prawy pas do jazdy też się nadaje. Za każdym razem, codziennie, ten sam schemat. Kończy się estakada, pojawia się prawy pas, który jest aż do świateł z Dąbka pusty

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane