- 1 Znamy stawki food hallu w Hali Targowej (236 opinii)
- 2 Nowa Opera w Gdańsku? Jest światełko w tunelu (96 opinii)
- 3 Oszukał na 1 mln euro i wpadł w Gdyni (43 opinie)
- 4 10 firm chce budować nowy basen w Gdyni (56 opinii)
- 5 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (407 opinii)
- 6 Trasa Kaszubska: półmetek ostatniego odcinka (218 opinii)
Nowe propozycje ws. kolei na północ Gdyni
We wtorek, 20 lutego 2024 r., koalicja KO i Ruchów Miejskich oraz Gdyński Dialog - niezależnie od siebie, w odstępie kilku godzin, na peronie Gdynia Oksywie Port - przekonywały, że trzeba uruchomić kolej na północ Gdyni. Pierwsi złożyli wniosek do prezydenta Gdyni o zapewnienie finansowania przedłużenia kursów PKM do przystanku Gdynia Oksywie Port, chcąc, by Śródmieście z Oksywiem połączył tramwaj wodny, a drudzy przedstawili dodatkowo kilka postulatów związanych z poprawą funkcjonowania komunikacji miejskiej.
- Zakres planowanych prac
- Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:
- Konkretów ws. kolei na północ Gdyni nie ma
- Temat wraca przed wyborami: dwie konferencje o komunikacji miejskiej
- KO Lewica i Ruchy Miejskie: potrzebna współpraca z innymi podmiotami
- Propozycja połączenia tramwajem wodnym Śródmieścia z Oksywiem
- Gdyński Dialog: potrzebna synchronizacja kolei z transportem publicznym
- Buspasy są, ale nie tam, gdzie trzeba
- Wiadukt na płk. Dąbka w jak najszerszym wymiarze
- Władze Gdyni: pracujemy nad konkretnym projektem
W 2020 roku kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.
Zakres planowanych prac
- budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
- rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
- elektryfikacja wszystkich odcinków
- budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi.
Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:
- Gdynia Pogórze
- Mosty Zachód
- Gdynia Lotnisko
Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe:
- Obłuże Leśne,
- Obłuże Górne,
- Kosakowo Szkoła,
- Kosakowo i Pierwoszyno.
Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.
Konkretów ws. kolei na północ Gdyni nie ma
Problem w tym, że konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma. Kwota, o której mówiło się dwa lata temu, to 800 mln zł i obecnie może być nierealna, a północ Gdyni jest coraz bardziej zakorkowana.
Mieszkańcy nie mają wyboru i muszą jeździć albo samochodami, albo komunikacją miejską.
Temat wraca przed wyborami: dwie konferencje o komunikacji miejskiej
Ugrupowania, które chciałyby wziąć odpowiedzialność za rządzenie Gdynią, a więc KO Lewica, Ruchy Miejskie, a z drugiej strony Gdyński Dialog we wtorek przekonywały, że powinien być to priorytet dla nowych władz Gdyni, chcących usprawnić komunikację miejską.
Co ciekawe, zrobiły to w tym samym miejscu - na nieużywanym i zarośniętym peronie Gdynia Oksywie Port. Tyle że w odstępie kilku godzin.
KO Lewica i Ruchy Miejskie: potrzebna współpraca z innymi podmiotami
Koalicja Obywatelska wraz z Lewicą i Ruchami Miejskimi proponuje wrócić do pomysłu sprzed lat i uruchomienia połączenia kolejowego z Oksywiem już teraz.
Ogłosili to na peronie na Oksywiu o godz. 7 rano.
- Mamy zmodernizowane kilka lat temu tory aż do samego Oksywia, mamy do zbudowania trzy wiaty przystankowe i mamy perspektywę zakończenia budowy wiaduktu w ciągu ulicy Puckiej. Czas najwyższy, by Gdynia zainicjowała prace nad wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej na potrzeby mieszkańców - przekonywali na konferencji.
Dodają, że potrzebna jest do tego współpraca z samorządem i PKP PLK.
- Rozumiemy ograniczenia finansowe, dlatego wnioskujemy, by prezydent rozpoczął prace nad pomysłem przywrócenia obsługi kolejowej północy, ale dzięki temu, że byłyby to połączenia aglomeracyjne, jednym z finansujących je byłby marszałek województwa. Z kolei kwestia odbudowy przystanków - Obłuże, Pogórze i Oksywie Port to sprawa PKP PLK. Potrzebujemy w urzędzie miasta człowieka, który jest w stanie skutecznie lobbować za tymi rozwiązaniami - mówi Damian Chmielewski z Koalicji Obywatelskiej.
Przejazd linią z Obłuża do centrum Gdyni. Film z 2016 roku
Propozycja połączenia tramwajem wodnym Śródmieścia z Oksywiem
Dodatkowo proponują, by Oksywie i Śródmieście połączył tramwaj wodny.
- Liczymy, że dobre relacje łączące Koalicję Obywatelską z rządem pozwolą przekonać MON i resort aktywów państwowych do pewnych ustępstw na rzecz takiego rozwiązania, wymagającego skorzystania z nabrzeży portowych - dodaje Chmielewski.
W tych sprawach złożyli wniosek do prezydenta Gdyni.
Z bardziej przyziemnych rzeczy, które proponują, to przywrócenie linii trolejbusowych do Oksywia i rozwijanie trolejbusów w pozostałych dzielnicach północnych.
- Nie jest to wymysł nowy. 60 lat temu uruchomiono dwie linie trolejbusowe, które jeździły jeszcze w latach 70. Trolejbusy miały pętlę przy Dworcu Głównym PKP, a do Oksywia Górnego i Dolnego jechały trasą okrężną przez ul. Arciszewskich. Dzięki temu, że trolejbusy mogą mieć wymienianą baterię, część drogi będą mogły pokonywać bez trakcji. Trolejbusy mogłyby wyprzeć drogie i kosztowne w utrzymaniu elektrobusy - mówi Filip Iwen z Koalicji Ruchów Miejskich.
Przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu na peronie pojawili się po godz. 12.
Ich propozycje na zmiany w komunikacji to:
- uruchomienie linii kolejowej do stacji Port Oksywie
- włączenie kolei w system transportu miejskiego w Gdyni
- bilet okresowy na ZKM, SKM i PKM w granicach miasta
- biletomaty na przystankach
- zwiększenie liczby połączeń i częstotliwości
- rozwijanie sieci buspasów
- darmowa komunikacja podczas miejskich imprez
Gdyński Dialog: potrzebna synchronizacja kolei z transportem publicznym
- Gdyński Dialog planuje odbudować tę linię. W pierwszej fazie to uruchomienie połączenia z Gdyni Chyloni do Oksywia z czterema stacjami. W drugiej fazie linia ma przebiegać obok lotniska po konsultacji z Kosakowem. Jesteśmy zgodni, że wybrany wariant jest najlepszy. Ważne jest, żeby współpracować ze wszystkimi instytucjami: Urzędem Marszałkowskim, PKP i SKM - opowiada Ireneusz Trojanowicz z Gdyńskiego Dialogu.
Przekonywali, że SKM, choć jeździ po Gdyni, nie jest zintegrowana z miejskim system transportu przez system jednego biletu czy też synchronizację.
- W Warszawie linia SKM została zbudowana 20 lat temu i teraz funkcjonuje ona jako część składowa transportu miejskiego. Chcemy, by w Gdyni było tak samo. Postulujemy wzorem Gdańska wprowadzenie biletu okresowego, który obowiązywałby na linię SKM i PKM. Oferta biletowa powinna być rozszerzana - na 24, 48, 72-godzinne bilety, a na przystankach powinny stanąć biletomaty - wskazuje Szymon Jaros, krytykując jednocześnie system Fala, który wciąż jest w fazie testów.
Buspasy są, ale nie tam, gdzie trzeba
Nie zabrakło krytyki polityki miasta dotyczącej buspasów.
- Powinny być tam, gdzie tworzą się korki, a jest tak, że jakoś w tych miejscach dziwnie znikają. Doskonale widać to na przykładzie południowych dzielnic Gdyni - Dabrowy, Karwin i Wielkiego Kacka. Powinny być konsekwentnie budowane, ale nie tak, by zabierać miejsce dla kierowców. Jest wiele miejsc, gdzie można zbudować dodatkowo buspas. Powodem są zapewne oszczędności - wyjaśnia Bartłomiej Austen.
Wiadukt na płk. Dąbka w jak najszerszym wymiarze
Przekonywali też, że wiadukt na ul. płk. Dąbka powinien powstać w wersji proponowanej przez Kosakowo.
Przypomnijmy, że gmina forsowała zaprojektowanie wiaduktu w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Powinno to pozwolić w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas. Gdynia robi jednak inwestycję sama w wariancie po dwa pasy w jedną stronę, z czego jeden będzie buspasem.
Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Ostatni pokaz dronów i problemy mieszkańców z dojazdem na miejsce posłużył jako argument do tego, by zaproponować darmową komunikację podczas miejskich imprez.
- Mieszkańcy mogliby dotrzeć na czas, wybierając komunikację miejską, której częstotliwość powinna być zwiększona podczas podobnych do pokazów z 10 lutego. Wtedy niestety wielu przez korki i zatory po prostu się spóźniało - kończy Aneta Banach z Gdyńskiego Dialogu.
Władze Gdyni: pracujemy nad konkretnym projektem
Władze Gdyni w odniesieniu do wtorkowych konferencji zapewniają, że prace nad uruchomieniem połączenia kolejowego na północ Gdyni trwają. Ostatnie spotkanie odbyło się 14 lutego.
- Wspólnie z Marynarką Wojenną RP, Akademią Marynarki Wojennej, PKP PLK, SKM i Stocznią Marynarki Wojennej pracujemy nad projektem, który ma umożliwić poprowadzenie linii kolejowej do północnych dzielnic Gdyni - z Gdyni Głównej na Oksywie i z Rumi na Oksywie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje jednocześnie, że jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych terminach.
- Jest kilka problemów do rozwiązania jak np. brak elektryfikacji na ostatnich czterech kilometrach planowanej trasy, ale prace są intensywne, a zakończenie modernizacji stacji towarowej Gdynia Port i wola tylu zdeterminowanych podmiotów, otworzyły realne możliwości realizacji tego projektu. Czas przejazdu sprawi, że będzie to atrakcyjna alternatywa dla podróży samochodem - podkreśla Marek Łucyk.
Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (175) 6 zablokowanych
-
2024-02-20 16:16
Budowa linii kolejowej do Obłuża to czysta fantazja (1)
Nikt nie da grubych milionów złotych aby jeździł tam pociąg, który będzie maiła 50% obłożenia tylko wtedy kiedy jest "korek" na estakadzie. Gry "korka" nie ma o wiele szybciej dojedzie się autobusem nie mówiąc o samochodzie.
Tyle w temacie.- 4 9
-
2024-02-20 16:41
a kiedy tam nie ma korka?
o drugiej w nocy?
- 1 1
-
2024-02-20 16:18
Chyba Kosakowski Dialog, a nie gdynski
Te wiadukt zrobiony tak, jak chce wójt Kosakowa i Gdyński Dialog, to zaproszenie do rozjeżdżania gdyńskich trawników i chodników i do powiększania korków. Niech wójt sfinansuje dodatkowe autobusy.
- 7 6
-
2024-02-20 16:19
(1)
Najwazniejsze że podobno już jest budowany tunel pod torami na Chylonii co usprawni dojazd do pólnocnych dzielnic.
- 5 2
-
2024-02-20 16:33
Owszem, buduje się
Ale na razie pierwsza wersja w minecraft
- 3 0
-
2024-02-20 16:22
Panie Szczurek czas sie pakować i dac szanse innym ......
Dopóki gryzoń będzie prezydentem to nic w komunikacji do północnych dzielnic się nie zmieni.
Teraz łaskawca remontuje 2km ul unruga śmiech na sali.
Jedna z największych sypialni gdyni 1 droga dojazdowa i 2 przez szlabany na których stoi się godzinami.- 19 4
-
2024-02-20 16:25
Dlatego potrzeba zmiany, bo Szczurek rządzi i 25 lat nic nie zrobił w tej kwestii. dajmy szanse nowym moze oni dadza rade? (1)
Propozycje Dialogu rzeczowe zarówno odnośnie Strefy Płatnego Parkowania jak i transportu, oby mogli je realizowac!
- 19 4
-
2024-02-20 19:23
Gwarantuję, że jak przyjdą nowi, to nic się nie zmieni. Okaże się, że nie można, nie da się, nie ma pieniędzy itp. chcieliby ale nie ma jak. Typowe u polityków.
- 4 0
-
2024-02-20 16:26
Wszystko, co tylko chcecie, tylko mnie zostawcie jeszcze na kolejne lata....Co tylko chcecie Wam obiecam
- 13 0
-
2024-02-20 16:29
PKM na Północ
Powinno mieć peron na dawnej bocznicy pocztowej przy Wiśniewskiego.
Są tam tunele na peron 2 po dawnych windach towarowych - łatwa przesiadka na inne pociągi
Linia powinna przebiegać przez torowisko manewrowe wzdłuż Wiśniewskiego, komunikując ten opuszczony przez Boga i ludzi teren. Następnie łącznicą przy Puckiej na Dolne Pogórze. Tam jest słabo, bo nie ma miejsca na rozbudowę torowiska wzdłuż potoku.
Z pominięciem Chyloni i przejazdu na Hutniczej.
Najszybszy wariant komunikacji z pominięciem głównej magistrali, na której wystąpią problemy z dostępnością szczelin czasowych.
Jadąc po bandzie, wyburzyć opuszczoną pocztę nr 2, puścić drogę na wprost, tak jak drzewiej bywało. Obecnemu właścicielowi oddać teren początku Wiśniewskiego...- 11 0
-
2024-02-20 16:29
Odwołać Szczurka, tak na początek (1)
A potem nowy prezydent zamiast sponsoringiem patoimprez typu Opener, niech zacznie od rzeczy najpotrzebniejszych. Komunikacja i drogi to temat pierwszy. Drugie, przywrócenie normalnego ruchu w centrum Gdyni ( Świętojańska).
- 15 5
-
2024-02-22 15:08
Raczej całkowite zamknięcie
Świętojańskiej dla ruchu. Tylko dostawy i w określonych godzinach. To jest jedyne rozwiązanie dla tej ulicy.
- 1 0
-
2024-02-20 16:30
"Obudzili się" przed wyborami...
- 7 0
-
2024-02-20 16:32
koniecznie musi być stacja "Gdynia Rzeźnia"
Bez takiej nazwy stacji cała inwestycja jest bez sensu :)
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.