• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prace przy modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz prowadzone są przy utrzymaniu ruchu już od pięciu lat.

Zakład Komunikacji Miejskiej modernizuje zajezdnię Wrzeszcz celem dostosowania jej do nowego taboru tramwajowego. W czwartek przewoźnik pochwalił się zakończeniem dotychczasowych prac, choć w planach jest jeszcze m.in. utworzenie kolejnych torów postojowych oraz częściowe ich zadaszenie.



Prace modernizacyjne zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska rozpoczęto już w 2010 r. W pierwszym etapie zmodernizowano m.in. halę do przeglądów technicznych, uruchomiono nową myjnię, zakupiono podnośniki dla tramwajów, zbiornik na piasek, urządzenia do diagnostyki hamulców, wymieniono część torowisk oraz zamontowano nowoczesną tokarkę podtorową.

- Dzięki tokarce podtorowej możemy niwelować nierówności i płaszczyzny na kołach tramwajów bez ich zdejmowania. Taki proces trwa 6-8 godzin, podczas gdy metodą tradycyjną zajęłoby to nawet cztery doby - chwali nowe urządzenie Jerzy Zgliczyński, prezes zarządu ZKM Gdańsk.

Myjnia tramwajowa oddana do użytku w 2013 r.


Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Jak umyć tramwaj w 8 minut

W pierwszym etapie dokonano też termomodernizacji budynków oraz wykonano nowy węzeł cieplny. Wszystkie te prace pochłonęły ok. 33 mln zł, z czego 60,9 proc. stanowiło dofinansowanie unijne.

Czytaj też: Artykuł z 2012 r.: Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni. Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni.
Obecnie ZKM jest na drugim etapie prac, które rozpoczęto w 2014 r. To przede wszystkim kontynuacja przebudowy układu torowego, w tym utworzenia niezbędnych miejsc postojowych dla tramwajów. Powstały one kosztem wyburzenia kotłowni i starych hal magazynowych.

- Szacujemy, że Zajezdnia Wrzeszcz jako główna zajezdnia pomieścić może po modernizacji i likwidacji pewnych budynków jeszcze 21 tramwajów. Podobne prace planujemy też w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska, aby dojść do wykonania miejsc postojowych na dodatkowe 33 tramwaje - wylicza Zgliczyński.

Zwiększenie miejsc jest niezbędne, biorąc pod uwagę rozwój sieci tramwajowej i tym samym rosnące zapotrzebowanie na sam tabor. Warto jednocześnie zaznaczyć, że od pewnego czasu ZKM złomuje stare wysokopodłogowe "stopiątki" po to, by móc przyjąć m.in. pojazdy z Kassel.

Czytaj też: Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku

Transport "stopiątek" z zajezdni Nowy Port na złomowisko.

- Od długiego majowego weekendu na gdańskie tory tramwajowe wyjeżdżają już tylko pojazdy niskopodłogowe lub częściowo niskopodłogowe. "Stopiątki" na torach spotkać można już tylko w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dzięki nowym zakupom oraz modernizacji tramwajów N8C z Dortmundu oraz Kassel Gdańsk może pochwalić się najwyższym wskaźnikiem tramwajów częściowo i w pełni niskopodłogowych, które stanowią obecnie 76 proc. całej floty - dodaje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Drugi etap to także kolejne doposażenie zajezdni. Trwają już przygotowania do powstania komory lakierniczej. Będzie to nowoczesne, sterylne pomieszczenie do lakierowania najnowszymi technologiami wszystkich typów pojazdów. Koszt tego etapu prac na terenie zajezdni to ok. 7-8 mln zł.

Jakie są plany na przyszłość poza budową torów postojowych? Zadaszenie torów, na których przebywają tramwaje podczas nocnych postojów oraz remont kanałów przeglądowych i pozostałych hal.

Nowością ma być też zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych (obecnie na terenie zajezdni korzysta się z przenośnych podnośników, a tramwaje awaryjnie na trasie podnosi się specjalnym żurawiem tramwajowym o 19-tonowym udźwigu).

Tak wyglądał postęp prac przy modernizacji w kwietniu 2012 r.

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • Kiedy wyremontują resztę torów tram w Gdańsku? (5)

    Tory od Skrzyży do Oliwy/Opackiej są w katastrofalnym stanie. Nowe tramwaje podskakują jakby jechały po poligonie. Tak wiem, że w Łodzi to standard i tam też ludzie żyją (chodź krótko), niemniej nie spoczywajmy na laurach - sporo już zostało zrobione, ale do ideału daleko.

    • 72 10

    • Nie narzekaj, w Gdyni w ogóle nie mają tramwajów, a żyją i się uśmiechają.

      • 19 10

    • A co nas Łódź obchodzi. Ma być prosto jak na Żuławach.

      • 6 4

    • jest

      wiele dzielnic w Gdańsku, ale Skrzyży nie znam. To prawie jak w "Misiu" z tym Londynem. Nie ma takiej dzielnicy, nie będzie remontu torów. I co mi pan zrobisz?

      • 3 2

    • Strzyża????? a gdzie to jest?

      czy to ten przysiółek w którym rej wodził herszt fryzjerów Jacek K

      • 0 1

    • Lulz nowoczesne dwudziestoletnie tramwaje stan igła niemiec pod kocem trzymał

      • 0 0

  • Pilnie potrzebna zajezdnia na południu Gdańska. (7)

    Pilnie potrzebna jest zajezdnia autobusowo-tramwajowa na południu Gdańska.

    • 50 35

    • (3)

      Skąd wiesz?

      • 11 2

      • Ja wiem, ale nie tak pilnie. I ma już lokalizację. (2)

        Ja wiem, ale nie tak super pilnie. I ma już lokalizację.

        • 1 1

        • (1)

          gdzie?

          • 0 0

          • Jak będzie na 100% sprawdzone to powiedzą.

            Zdaje się, że jeszcze góra nie zaakceptowała, ale opcji za dużo nie ma. Na Południu tylko dwie lokalizacje z czego jedna "rozwalałaby" miasto.

            • 1 0

    • dokladnie

      NA POLUDNIU powinna byc prawdziwa, nowa, nowoczesna zajezdnia - obslugujaca Gorny Taras miasta.

      • 0 1

    • Będzie

      w Bysewie nowa autobusowa zajezdnia, stara zostanie sprzedana i jeszcze ZKM zarobi sporo pieniędzy na dobrym terenie

      • 1 0

    • tytuł

      Przecież zapowiadali pętlę na Jabłoniowej...

      • 0 0

  • Niekoniecznie (3)

    Nowoczesna zajezdnia to jest w Poznaniu na Franowie, gdzie są wielkie hale i nowoczesne tramwaje z całą elektroniką na dachu, nie gniją na deszczu i śniegu.

    • 29 18

    • (1)

      http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Zajezdnia_tramwajowa_przy_ulicy_Folwarcznej_w_Poznaniu

      To jest nowoczesna zajezdnia, Panie Koprowski. Garazowane najmniej traci na wartosci...

      • 7 4

      • my nie sprzedajemy

        tylko oddajemy na złom. ot tak polska tradycja

        • 3 0

    • No i coście narobili pisklaki

      całą polityka sukcesu w gruzy

      • 0 0

  • Ehh (3)

    Racja trasa, miedzy Strzyżą a Oliwą jest w krytycznym stanie a to główna dojazdówka do zajezdni, a podróż tramwajem w tamtym kierunku przypomina trochę poruszanie się po linii frontu, tory wyglądają jak jedna długa krzywa fala.
    A odwołując się do 105-tek są to wysłużone tramwaje ale bardzo przyjemnie. Wspominam podróżowanie nimi, czego nie można powiedzieć o wąskich i rozklekotanych Dortmundach.

    • 42 16

    • Nie podzielam zdania co do wyzszosci stozlomek nad dortmundami, ale w pelni podzielam opinie o torowiskach w oliwie. Tramwaj na dojezdzie do przystanku Derdowskiego buja sie na boki nie mniej niz podczas przejazdu kibicow Lecha (slynne bujamy tramwaj). Najlepszy driver wychodzacy z metalowym pretem na petli w Oliwie- nieprzyzwyczajony turysta moze sie niezle przestraszyc.

      • 17 0

    • To nie było remontowane ok. 7 lat temu? To chyba źle prace wykonali.

      • 3 2

    • nie ma takiej trasy

      więc o co te halo

      • 0 1

  • (1)

    Te tramwaje to złom, takie g**no w pazłotku.

    • 19 43

    • Sam jesteś w pazłotku

      • 8 2

  • Może Gdańsk w końcu pomyśli o mieszkańcach i ograniczy trucie autobusów w centrum miasta? (11)

    Trzeba brać przykład z niemieckich miast, które inwestują w elektryczne autobusy na wodór - produkowane w poznańskim Solarisie albo z Gdyni inwestującej w autobusy na gaz co jest bardziej ekologiczne i tańsze.

    Spalanie ropy przez autobusy to najbardziej rakotwórcze rozwiązanie, jest teraz tyle pieniędzy z UE dlaczego nie zrobić czegoś dla zdrowia mieszkańców???

    • 31 40

    • Płena racja ale czy ty sie z choinki urwałes niewiesz w jakim kraju i miescie zyjemy?

      dlaczego nie zrobić czegoś dla zdrowia mieszkańców???Nie bo nie to nie jest wi nterresie urzedników i partyjniaków budynia.Dlatego kupili od znajomego dostawcy najgorsze mietki z Turcji.A myslisz ze te mieszkania tak pensji prezydenta sie dostaje? Jak by mieli kupic elektryczne to by za mało zyskali dla siebie!Jak w Innych miastach juz bedaą tylko elektryczne to wtedy Budyniolandi kupia tez takie ale wczesniej musza opracowac jak natym zyskac kase na kolejne mieszkanko!Tak wszystkie zachodnie państwa teraz masowo rezygnują z diesli w komunikacji miejskiej .

      • 14 8

    • (1)

      A może na nawóz, albo opaski dla kobiet? Puknij się w swój pusty łeb pastuchu.

      • 4 10

      • co ma leming nawóz i opaski wspólnego z autobusami?

        Lemingi jak zawsze muszą sie głupota chwalic

        • 2 1

    • (4)

      Podaj przykład choć jednego miasta w tych Niemczech, wielkością zbliżonego do Gdańska, w którym nie jeździłyby autobusy spalinowe a same elektryczne bądź na gaz.

      • 6 5

      • (1)

        To są inwestycje wlasnie realizowane, czy my zawsz musimy byc 20 lat za panstwami zachodnimi, wpisz sobie w googlach które niemieckie miasta inwestują w taki transport i kupują np. autobusy Solaris elektryczne z ogniwami wodorowymi

        • 4 7

        • Ale po co

          My inwestujemy w tramwaje. Dzięki czemu Autobusy są przesuwane na coraz krótsze linie. A tramwaje są jeszcze bardziej ekologiczne.

          • 3 0

      • np. Hamburg (1)

        ?

        • 5 4

        • W Hamburgu jest 10 testowych autobusów hybrydowych - elektryczno/ogniwowych, reszta to normalne diesle. Jakieś inne przykłady?

          • 1 0

    • Wodór ?? (1)

      Tu Cię chłopie fantazja poniosła,to nie łodzie podwodne ;)

      • 3 2

      • Pomyłka..

        Miałem na myśli wodę oczywiście - tak jak w kilku zachodnich miastach...

        • 0 1

    • Chłopie co ty bredzisz? Truje to twój blachosmród w korku

      • 0 0

  • Na Dzień Dziecka (5)

    Zrobić dzień otwarty w Zajezdni dla maluchów z zachowaniem bezpieczeństwa.
    To byłaby dla nich frajda.

    • 43 9

    • za komuny byly tzw. tramwajady dla dzieciaków (2)

      Fajna zabawa

      • 4 1

      • i dzień pieszego pasażera (1)

        też fajna zabawa dla dorosłych

        • 9 1

        • ostatnio taką

          zabawę gdzieś widziałam.
          na filmie

          • 0 0

    • Genialne- niech dzieci pobawią się na torowisku

      • 6 1

    • Tak!

      popieram, mali chłopcy uwielbiają tramwaje, koparki i chyba wszystko co w jakimś najmniejszym stopniu związane jest z motoryzacja! Ale i dla dziewczynek czy większych dzieci zobaczenie zajezdni obok której przechodzą codziennie było by bardzo duża frajda! 🚅🚋🚃🚋🚃

      • 1 0

  • Zajezdnie tramwajowe. (1)

    Uruchomić tramwaj na ul. Łąkowej i istniejącą tam zajezdnie tramwajowa.

    • 63 12

    • Nie da się i jest - zdaniem budyniaków - niepotrzebna

      No bo przecież niedaleko ma powstać słynny węzeł Czerwony Most (cóż za wspaniała nazwa). Tyle tylko, że on .... nigdy nie powstanie. Bez względu co będą budyniaki na ten temat pieprzyć. Kasa Misiu, kasa.

      • 4 1

  • (5)

    Komunikacja w Gdańsku się poprawia ale nadal ciągle jest wiele do zrobienia. Autobusy na linii 148 - stare MANy, śmierdzące - smród palonej gumy, z podłogi wystają śruby - okropne doświadczenie, do tego widać, że nie gwarantują żadnego bezpieczeństwa. Fakt, jeszcze jeżdżą, ale komunikacja nie jest za darmo, płacę za bilet i oczekuję, że jakość przewozów będzie odpowiednia.

    • 24 29

    • (4)

      Anglicy ograniczają autobusy na ropę w centrach miast ponieważ udowodniono, że te spaliny są silnie rakotwórcze.

      Nalezy wymienic autobusy na elektryczne albo gazowe za środki unijne

      • 7 7

      • a samemu zarobić i za swoje kupić to nie łaska?? (3)

        tylko łapę do unii wyciągać
        jak przyjdzie zwracać to się zacznie...

        • 6 2

        • (1)

          ale te unijne to właśnie nasze nam zabrane...

          • 4 2

          • jak słyszę "unijne" to mi się wymiotować chce. Mózgi wam wyprała ta zasrana organizacja

            wzajemnej adoracji malwersantów z Brukseli. Pieniądze z tej organizacji to podatki jednych oddane innym, czyli kołchoz. Szkoda ze jeszcze w tym kraju nikt nie zuwazył ze prawdziwy cel tego kołchozu to odebranie wam tozsamosci narodowej i likwidacja państw na rzecz ponadnarodowego obcego ustawodawstwa w barwach multikulti. Świetnie opisał to pewien Niemiec o nazwisku Sarazin w kiązce pod tytułem "Niemcy się likwidują"

            • 3 1

        • Rozumiem popaprany lemingu, że na zachodzie mieszkańcy zarabiają i za swoje kupują autobusy komunikacji miejskiej

          Tylko nie pitol o płaceniu podatków, bo my też je płacimy.

          • 1 0

  • (4)

    Jeśli według twórcy tego artykułu jest to nowoczesna zajezdnia to jest mi niezmiernie przykro, że tak patologiczne osoby odpowiadają za pisanie na tym portalu ;) Odświeżona pokomunistyczna rudera nie jest nowoczesną zajezdnią niestety.

    • 55 20

    • Ta zajezdnia nie jest postkomunistyczna (2)

      ona pochodzi z lat 1930-ch.

      • 18 0

      • Może autorowi chodziło o POstkomunistyczną zajezdnię.

        • 10 4

      • skąd słoik miał to wiedzieć?

        • 11 3

    • Co to znaczy postkomunistyczna rudera ?

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane